Fortsatt tufft för svensk e-handel

Svensk Handels E-handelsindikator för juni och juli visar att e-handeln i Sverige minskar med 3 procent i juni och ökar med 2 procent i juli jämfört med samma perioder förra året. Hittills i år har e-handelns omsättning minskat med totalt 4 procent mätt både i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och när e-handeln från utländska aktörer inkluderas.

– Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft. Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Andelen svenskar som e-handlade ökade något i både juni och juli i år jämfört med samma månader förra året. Tendensen är dock att varje e-handelskonsument handlar för ett lägre belopp. I juni minskade det genomsnittliga köpbeloppet per konsument med 5 procent. I juli var det oförändrat. Hittills i år har inte det genomsnittliga köpbeloppet tydligt ökat under någon månad. Hushållens alltmer ansträngda plånböcker har påverkat hur mycket pengar man handlar för men e-handeln som inköpskanal har inte påverkats i samma utsträckning.

– Beteendeförändringen mot ökad e-handel och konsumenternas jakt på låga priser gynnar andrahandsmarknadens utveckling. Ett flertal svenska digitala marknadsplatser där det går att sälja och köpa begagnade varor har nyligen kommunicerat att försäljningen har varit väldigt stark under den senaste tiden, konstaterar Per Ljungberg.

Fler nyheter

Peak Performance till Nowaste Logistics

Modeföretaget Peak Performance bestämt sig för att flytta logistiken från Köpenhamn till Helsingborg, när Nowaste Logistics tar över bolagets lager och lagerhantering. Genom en omni-channel lösning kommer Peak Performance med den nya etableringen att nå ut till samtliga butiker, e-handlare och e-handelskunder inom EMEA.

Läs mer »

SCE nummer fyra ute nu: Värdeskapande transportation management

I årets fjärde utgåva av Supply Chain Effect intervjuas Mathias Krümmel, vd på DHL Freight Sverige, och med en lång, framgångsrik karriär inom logistik och transport. I den personliga intervjun ger han bland annat sin syn på transport- och logistikbranschens utveckling, och nyckeln till framgångsrikt ledarskap och förändringsarbete.

Läs mer »