H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Ökad försäljning till fullpris, en minskande andel nedsättning (rea) och en ökad tillväxt var andra tydliga förbättringar som rapporterades. E-handel och en strävan att åstadkomma omnikanal har resulterat i en ökad försäljning på nätet med upphämtning och returhantering i butik (blick and collect), fler och snabbare konsumentleveranser och mer flexibla betalningslösningar. H&M fortsätter att investera tungt i sin försörjningskedja för att kunna hantera snabba modesvängningar och säkra en hög tillgänglighet och snabba leveranser.

Parallellt med satsningarna på e-handel, omnikanal och logistik storsatsar klädjätten på hållbarhet. Med utnämningen som en av världens mest hållbara detaljister (Dow Jones Sustainability World Index) så har H&M fått en ytterligare push och anledning att förvalta och bygga vidare på sitt hållbarhetsarbete. Bland annat kommer en storsatsning att göras på en mer hållbar förpackningsanvändning i hela koncernen, gröna last-mile-leveranser, liksom satsningar på ökad energieffektivitet och en mer hållbar produktion.

H&Ms logistiksatsningar intensifierades redan 2017 som en följd av en fallande lönsamhet och ett tapp gentemot huvudkonkurrenten Zara, ägt av Inditex. Inditex rankas av Gartner som världens näst bästa företag vad gäller supply chain management och logistik och bolagets framgångar hänförs ofta till dessa områden.

Fler nyheter

Ikea förvärvar logistikteknikbolaget Locus – för bättre och effektivare sistamilen-leveranser

Ingka Group, som svarar för 90 procent av Ikeas detaljhandelsförsäljning, har via sitt investeringsbolag förvärvat Locus, ett ledande logistikteknikföretag som erbjuder en AI-driven logistikplattform med inriktning på kapacitetsplanering, ruttplanering, realtidsspårning och optimering av sistamilen-leveranser. Förvärvet beskrivs som en strategisk investering som stärker Ikeas digitala kapacitet och ger en större kontroll över ett kritiskt ögonblick i kundresan.

Läs mer »

Ny vd till DHL Freight Sverige

För någon vecka sedan meddelade Mathias Krümmel att han lämnar rollen som vd för DHL Freight Sverige efter knappt ett år, med hänvisning till organisationsförändringar. Nu står det klart att det blir Robert Zander som tar över den rollen från och med den 1 oktober 2025 och samtidigt kvarstår som CEO Nordics för DHL Freight.

Läs mer »