Hultafors Group bygger AutoStore i Polen.

Hultafors Group etablerar distributionscenter i Polen – investerar i AutoStore

Hultafors Group har beslutat att deras nya europeiska distributionscenter ska ligga i Polen och Element Logic har fått förtroendet att bygga det första AutoStore-lagret i Polen. Driftstarten är planerad till andra kvartalet av 2021 uppger Element Logic i ett pressmeddelande.

– Ett automatiserat robotlager som AutoStore är en perfekt lösning för företag som Hultafors Group med många olika varumärken och verksamhet på en internationell marknad, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

I Hultafors Groups portfölj ingår varumärken som Dunderdon, Snickers Workwear, Solid Gear och Hultafors. Målgruppen är proffs inom en mängd olika branscher, till exempel bygg och industri. För att säkra upp framtida tillväxt och förbättra servicen till sina kunder ville Hultafors Group satsa på ett AutoStore-lager och Element Logic har både den långa erfarenhet som efterfrågades och de europeiska distributionsrättigheterna som gör att man kan verka i Polen.

Fler nyheter

Snabbt växande marknad för digital transportteknik

Marknaden för transportprogramvara – däribland TMS, TA, ruttplaneringssystem, visibilitetsplattformar – växer snabbt. Orsakerna är flera. Förutom en allmän strävan att bli mer effektiv genom digitalisering, drivs marknaden på av allt fler störningar och risker i leveranskedjorna. 

Läs mer »

Region Skåne automatiserar sin sjukvårdslogistik med Element Logic

För att stärka försörjningssäkerheten samt skapa en robust och effektiv materialförsörjning till vården etablerar Region Skåne ett nytt centrallager i Malmö och bygger upp en egen lagerhållning. Som en del i satsningen har regionen valt att automatisera delar av verksamheten med en AutoStore-lösning som levereras av Element Logic.

Läs mer »

Priset på containerfrakt når lägsta nivån sedan 2023

Priset på sjöfrakt har nått sin lägst nivå sedan slutet av 2023 enligt en uppdatering från fraktplattformen Freightos den 15 oktober. Den globala handelsoron, en minskad USA import i kombination med tidigareläggning av frakter – innan tullar införs – och ett växande utbud av sjöfrakt har pressat priset på containerfrakter mellan Asien och Nordamerika med 8 procent vecka över vecka, enligt Freightos.

Läs mer »