ICA minskar sina utsläpp från sjötransporter med 80 procent

ICA Sverige har slutit avtal med A.P. Möller-Maersk för transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean” som ersätter fossila bränslen med biobränslealternativ.

Avtalet gäller transporter av både livsmedel och övriga varor som ICA köper in från Asien, Syd- och Nordamerika samt Afrika. Genom det nya avtalet beräknas ICAs utsläpp från sjötransporter att reduceras med minst 80 procent, motsvarande 3 500 ton CO2e årligen. ICA har sedan tidigare ett samarbete ned Maersk gällande sjötransporter från Asien, Syd- och Nordamerika samt Afrika. Nu utökas samarbetet för att minska det klimatavtryck som transporterna medför. Genom de nya ECO Delivery-avtalen reduceras utsläppen från de sjötransporter som utförs av Maersk för ICA med minst 80 procent, vilket motsvarar en reduktion på cirka 3 500 ton CO2e under 2024. Dessutom kommer dragningar av containers mellan hamnen och ICAs lossningsenhet i Arendal att utföras av en eldriven lastbil.

– Vi har länge arbetat aktivt med att minska utsläppen från ICAs landtransporter med hjälp av olika fossilfria drivmedel, förbättrad transportoptimering och användning av järnväg. Nu tar vi också steget att reducera utsläppen från våra sjötransporter vilket känns fantastiskt bra! Att vara med tidigt i omställningen för sjöfrakter innebär också att vi bidrar till teknikutvecklingen för hela branschen, säger Emma Lindström, logistikdirektör ICA Sverige.

Fler nyheter

Den digitaliserade försörjningskedjan – tillgång i en turbulent omvärld

I en värld präglad av osäkerhet och snabba förändringar står företag inför utmaningar som aldrig förr. Ökade tulltariffer, geopolitiska spänningar, strikta EU-regleringar och en intensiv konkurrens inom bilindustrin är bara några av de faktorer som påverkar dagens affärslandskap. Mitt i denna turbulens finns det en vital tillgång och möjliggörare: digitaliseringen av försörjningskedjan. 
Så inleds en tankeväckande krönika av Julia Weltman, Mikaels Johansson och Daniel Tolergård i senaste numret av Supply Chain Effect. Läs den här.

Läs mer »

”Hållbara och motståndskraftiga transporter är en nyckelfråga för Sverige”

Ted Lundström är ordförande i Näringslivets Transportråd (NTR) och global logistikchef på Ovako. Han har lång erfarenhet av branschen där han ser både utmaningar och möjligheter för framtidens transportsystem och betonar vikten av att Sverige anpassar sig till en allt mer osäker omvärld genom att bygga ett flexibelt och hållbart transportsystem. Vi intervjuar Ted i senaste numret av Supply Chain Effect.

Läs mer »