J-Spec är specialister på eftermarknadstillbehör för bilar. All försäljning sker på nätet och när ett nytt lager och kontor byggs i Karlstad investerar J-Spec samtidigt i automationssystemet AutoStore från Element Logic.
Företaget J-Spec grundades 2005 av bilentusiaster, då som pionjärer inom import av begagnade japanska sportbilar. Efter några år avvecklades bilimporten och man satsade på en webbshop med bildelar och tillbehör. Snabbast möjliga leveranser och hög lagereffektivitet är av största vikt för J-Spec. Det var grunden för beslutet att automatisera sitt lager med en AutoStore.
Installationen hos J-Spec består initialt av 5 000 lådor och 6 robotar, men systemet är förberett för att skalas upp till 15 000 lådor.
– Vi strävar efter att ha ett brett attraktivt sortiment med hög lagerhållning. Kunden är alltid i centrum och därför vill vi erbjuda snabbast möjliga leveranser, vilket vi nu kan åstadkomma genom automatisering med Element Logic. Det gör att vi ligger steget före och kan möta framtida vår tillväxt, säger Fredrik Nilsson som är en av J-Specs delägare.
– Vi skapade en lösning som möter J-Spec där de är nu, men som de också kan skala upp i framtiden. De får ett lättöverskådligt system och behöver inte längre hålla koll på hyllorna. Och med den kapacitet företaget har investerat i så kommer de att kunna göra hela sitt nuvarande dagsplock på en halvdag, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige.
J-Spec satsar på automation från Element Logic
Senaste nytt
”Elektrifieringen tvingar fram den digitala transformationen”
7 januari, 2025
Nytt nummer ute nu!
6 januari, 2025
SCE #6 2024
30 december, 2024
God Jul & Gott Nytt År!
20 december, 2024
Kjell & Company investerar i robotlager från Element Logic
19 december, 2024
ST Logistics lanserar STL Sverige och introducerar sina AMR-lösningar
18 december, 2024
Gamla utställningsmaterial återanvänds för julklappar
18 december, 2024
Hatstore växer med ny flexibel AutoStore-lösning
17 december, 2024
Fler nyheter
”Den autonoma fordonsrevolutionen är här”
8 januari, 2025
På teknikmässan CES i Las Vegas (7-10 januari) presenterade börsraketen Nvidia sin nya AI-plattform Cosmos som genererar realistisk video som används för att träna upp humanoida robotar och lösningar för autonoma fordon.
”Elektrifieringen tvingar fram den digitala transformationen”
7 januari, 2025
Sedan början av 2024 är Per Olof Arnäs rådgivare och styrelsearbetare inom logistik, tech och digitalisering, och kroniskt frustrerad över den långsamma digitaliseringen i transportsektorn. Men nu ser han hur förändringen kommer med kraft tack vare elektrifieringen.
Nytt nummer ute nu!
6 januari, 2025
Vi avslutar 2024 och startar 2025 med ett nytt nummer av Supply Chain Effect. Den här gången fördjupar vi oss i Transformering och digitalisering av supply chain. Ett jättetack till alla våra medverkande skribenter, intervjupersoner, partners och läsare.