Kristina Lukes, vd för Nelly

Nelly automatiserar

Nelly Group AB (Nelly) flyttar sitt lager från Falkenberg till Borås 2021 för att samla sin verksamhet och öka samarbetet. För att förbättra effektiviteten och bli mer energieffektiva har Nelly beslutat att automatisera det nya lagret genom ett AutoStore-system, designat och levererat av Element Logic.

Nellys investering i automatiserings- och transportörssystemet uppgår till 84 miljoner kronor och satsningen ska leda till ökad effektivitet och en bättre leveransprecision.

– Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Vi bygger vidare på vår Nelly-kultur genom att samlas i Borås i moderna lokaler. Våra 1,2 miljoner kunder gör över 2,8 miljoner köp per år med stora krav på vår logistik. Nästa år tar vi logistiken till en högre nivå med ett nytt automatiserat lager som ökar effektiviteten och underlättar snabba och exakta leveranser, säger Kristina Lukes, VD för Nelly sedan årsskiftet 2020.
AutoStore-systemet är en modulär och flexibel automatiseringslösning och inkluderar batteridrivna robotar, förvaringslådor, operatörsportar och en aluminiumram där varje beställning bearbetas i hög hastighet med hjälp av robotar som tar lådorna till och från plockstationer.

Nelly är ett av Nordens starkaste modemärken för unga kvinnor. Kärnan är det egna varumärket i kombination med digital försäljning direkt till vår målgrupp. Nelly har skapat ett starkt engagemang genom en tydlig känsla för mode och digital marknadsföring. Företaget har 2,1 miljoner kunder och omsätter 1,4 miljarder kronor per år. Nelly Group kallades tidigare Qliro Group. Nelly Group är noterat på Nasdaq Stockholm i mid-cap segmentet med kortnamnet ”NELLY”.

Fler nyheter

Solid WMS blir Astro Go WMS

Consafe Logistics, en ledande europeisk leverantör av lagerhanteringssystem (WMS) uppger i ett pressmeddelande att att Solid WMS byter namn till Astro Go WMS. Namnbytet markerar nästa steg i integrationen av det nederländska SaaS-baserade WMS-systemet i Consafe Logistics produktportfölj, efter att det förvärvades tidigare i år.

Läs mer »

”Så kan data och AI skapa betydande affärsvärde i tillverkande företag”

Den 5 november genomförs heldagsseminariet Manufacturing AI Data Forum Stockholm, i regi av Snowflake. Evenemanget vänder sig till personer som arbetar i olika supply chain-roller – inom produktion, logistik och sourcing – i tillverkande bolag. Målet med evenemanget är att ge deltagarna ökade insikter och förståelse för hur data kan användas för att skapa ökat affärsvärde.

Läs mer »

Snabbt växande marknad för digital transportteknik

Marknaden för transportprogramvara – däribland TMS, TA, ruttplaneringssystem, visibilitetsplattformar – växer snabbt. Orsakerna är flera. Förutom en allmän strävan att bli mer effektiv genom digitalisering, drivs marknaden på av allt fler störningar och risker i leveranskedjorna. 

Läs mer »