Två av talarna på Manufacturing AI Data Forum Stockholm. Fr.v. Martin Gutberlet, Snowflake och Ahmad Al-Mashahedi, Toyota Material Handling Europe.

”Så kan data och AI skapa betydande affärsvärde i tillverkande företag”

Den 5 november genomförs heldagsseminariet Manufacturing AI Data Forum Stockholm, i regi av Snowflake. Evenemanget vänder sig till personer som arbetar i olika supply chain-roller – inom produktion, logistik och sourcing – i tillverkande bolag. Målet med evenemanget är att ge deltagarna ökade insikter och förståelse för hur data kan användas för att skapa ökat affärsvärde.

Att data är den nya oljan eller det nya guldet är de flesta eniga om. Utmaningen är ofta att få tillgång till all relevant data och inte minst att omsätta data till insikter som skapar verklig affärsnytta.

– En stor utmaning i supply chain, vare sig det gäller produktion, logistik eller eftermarknad, är att data i allmänhet finns i olika silos. Det gäller därför att dels få all relevant data på en plats, dels att använda tillgängliga data för att skapa värde. Exempelvis så kan du använda data i en S&OP-process för att skapa en bättre förståelse för efterfrågan och därmed förbättra produktionsplaneringen, vilket i sin tur skapar förutsättningar för att förbättra både in- och utleveranser av material, konstaterar Martin Gutberlet som är Industry Principal, Manufacturing på Snowflake och en av talarna på seminariet.

Martin började sin karriär på Ericsson och har under årens lopp framför allt arbetat med produktionsfrågor kopplat till IT och digitalisering, bland annat som landschef för Gartner i Tyskland.

”Hitta bra användningsområden och skala upp”

Att fånga relevanta data och samla dessa på en plats är med andra ord inget mål i sig, utan bara en del av lösningen. Än viktigare är identifiera var data kan skapa värde och rulla ut detta brett i verksamheten.

– Det gäller att hitta bra användningsområden och att skala upp dessa i hela verksamheten. Det kan handla om att man har identifierat ett bra sätt att prognostisera sina förväntade leveranstider, ETA, på, och sedan få utväxling på detta genom att skala upp tillvägagångssättet i hela företaget. Här gäller det även att göra värdeskapandet mätbart och att synliggöra detta för de affärsansvariga, säger Martin och framhåller att det intressanta inte i första hand är vilken datamängd man lyckas fånga, utan vilket monetärt affärsvärde som faktiskt skapas.

”50-procentig effektivitetsökning”

Den andra huvudtalaren under seminariet är Ahmad Al-Mashahedi, som är Lead Data Scientist på Toyota Material Handling Europe. Ahmad kommer att beskriva hur Toyota Material Handling Europe tillsammans med Snowflake har skapat en modern data- och AI-plattform, som bland annat har resulterat i att bolagets hantering av serviceuppdrag har förbättrats med 50 procent.

Läs mer om det kostnadsfria seminariet och anmäl dig här.

Om Snowflake

Snowflake är plattformen för AI-eran, vilket gör det enkelt för företag att skapa innovation snabbare och få ut mer värde från data. Mer än 12 000 kunder runt om i världen, inklusive hundratals av världens största företag, använder Snowflakes AI-data cloud för att bygga, använda och dela data, applikationer och AI.

Fler nyheter

Solid WMS blir Astro Go WMS

Consafe Logistics, en ledande europeisk leverantör av lagerhanteringssystem (WMS) uppger i ett pressmeddelande att att Solid WMS byter namn till Astro Go WMS. Namnbytet markerar nästa steg i integrationen av det nederländska SaaS-baserade WMS-systemet i Consafe Logistics produktportfölj, efter att det förvärvades tidigare i år.

Läs mer »

”Så kan data och AI skapa betydande affärsvärde i tillverkande företag”

Den 5 november genomförs heldagsseminariet Manufacturing AI Data Forum Stockholm, i regi av Snowflake. Evenemanget vänder sig till personer som arbetar i olika supply chain-roller – inom produktion, logistik och sourcing – i tillverkande bolag. Målet med evenemanget är att ge deltagarna ökade insikter och förståelse för hur data kan användas för att skapa ökat affärsvärde.

Läs mer »

Snabbt växande marknad för digital transportteknik

Marknaden för transportprogramvara – däribland TMS, TA, ruttplaneringssystem, visibilitetsplattformar – växer snabbt. Orsakerna är flera. Förutom en allmän strävan att bli mer effektiv genom digitalisering, drivs marknaden på av allt fler störningar och risker i leveranskedjorna. 

Läs mer »