Foto: Adobestock

Så påverkas transportsektorn av ökade tullar mellan USA och Kina

Den globala logistik- och transportverksamheten står inför nya förändringar när handelskriget mellan USA och Kina intensifieras med en tullhöjning på 10 procent på kinesisk import. Detta skifte i den globala logistiken förändrar sektorerna för tung utrustning och transport, vilket i grunden förändrar upphandling av utrustning, fraktvägar och driftskostnader.

– Sedan 2020-talets början har företag som bedriver global handel hanterat en alltmer osäker miljö. Från produktbrist, överbelastade transportleder och militära konflikter till politiska omvälvningar och miljökatastrofer har leveranskedjorna testats till det yttersta under de senaste fem åren, säger Jackson Wood, Director of Industry Strategy, Global Trade Intelligence på Descartes.

Den nya importavgiften på 10 procent påverkar alla kinesiska varor som kommer in på den amerikanska marknaden, vilket skapar en kaskadeffekt genom hela leveranskedjan. För transportutrustning och maskiner innebär detta ökade kostnader för komponenter, reservdelar och färdiga produkter.

– Det som har varit konstant under dessa störningar är att det är absolut nödvändigt att bygga in motståndskraft och lyhördhet i de globala leveranskedjorna. Detta innefattar att diversifiera leverantörs- och kundrelationerna, identifiera alternativa handelsvägar och eventuellt använda sig av Foreign Trade Zones och frihandelsavtal för att minska riskerna. Samma koncept gäller för det nya paradigmet med tullar och protektionism – de företag som har prioriterat motståndskraft och lyhördhet i sin globala handelsverksamhet kommer att vara bättre positionerade för att lyckas, konstaterar Jackson Wood.

I praktiken är tullar skatter på varor som importeras från andra länder. De flesta tullar fastställs som en procentandel av varans värde, som i allmänhet betalas av importören. Om till exempel en produkt som importeras till USA från Kina (efter att den 10-procentiga tullen införs) är värd 5 dollar, kommer den att beläggas med en extra avgift på 0,50 cent. Genom att höja priset på importerade varor hoppas USA kunna uppmuntra konsumenterna att istället köpa billigare inhemska produkter för att hjälpa till att öka tillväxten i den egna amerikanska ekonomin, skydda arbetstillfällen och öka skatteintäkterna.

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Resiliens i försörjningskedjor och behovet av systemsyn

Inom ramen för forskningsprojektet BULT – Beredskapshänsyn i utveckling och långsiktsplanering av transportsystem – har forskare från Linköpings universitet tillsammans med kollegor på FOI, VTI, KTH och Försvarshögskolan studerat olika aktörers resiliensstrategier i det svenska godstransportsystemet. En viktig aspekt för att uppnå bättre resiliens handlar om att ha en god systemsyn. Vad detta egentligen innebär i praktiken utvecklas i det följande.

Läs mer »