Kristian Björkman, vd Toyota Material Handling Manufacturing Sweden.

Toyota Material Handling investerar 350 miljoner i Mjölby

Med en investering på 350 miljoner kronor gör Toyota Material Handling gör sin största produktionsinvestering hittills för att öka produktionskapaciteten i Mjölby, tre mil väster om Linköping.

De senaste tio åren har tillverkningen i Mjölby – där företaget har sin största europeiska anläggning – fördubblats och rekordåret 2022 producerades 84 000 elektrifierade fordon. Med den aktuella investeringen är målsättningen att öka produktionskapaciteten till 120 000 elektrifierade fordon per år.

– Vi är marknadsledande i Europa och gör de här investeringarna för att bibehålla vår position. Vi befinner oss i en stark bransch med goda framtidsutsikter och där teknikutvecklingen är oerhört spännande, säger Kristian Björkman, vd på Toyota Material Handling Manufacturing Sweden.

Kapacitetsökningen och satsningarna på teknikutveckling kommer att medföra nya arbetstillfällen i kommunen och utvecklingsmöjligheter för både ny och befintlig personal.

Toyota Material Handling i Mjölby omsätter cirka 10 miljarder kronor och sysselsätter i dagsläget cirka 3 000 medarbetare som arbetar med att utveckla och tillverka fordon för materialhantering. I produktutbudet finns allt från manuella handtruckar till förarlösa fordon med innovativa energilösningar.

Fler nyheter

Logistikevents som värmer i höst

Även om sommaren fortfarande står i full blom är det dags att börja snegla mot höstens två tongivande svenska logistikevenemang. Den 1-2 oktober genomförs Logistics & Automation på Kistamässan, Stockholm – och precis som tidigare hålls mässan parallellt med förpackningsmässan Empack. Bara en dryg månad senare, den 4-5 november, är det dags för Logistik & Transport på Svenska Mässan i Göteborg.

Läs mer »

ArrowXL optimerar sina Last Mile-leveranser med Descartes ruttplanering

ArrowXL, en av Storbritanniens främsta specialister inom lagerhållning och större hemleveranser, har valt en ruttplaneringslösning från Descartes för att automatisera sina sistamilen-leveranser. Ambitionen är att planera och optimera leveransrutter på ett mer dynamiskt och effektivt sätt, för att frigöra transportkapacitet.

Läs mer »