2021-års världsmästare i supply chain management utsedda

2021-års Gartner Supply Chain Top 25 placerar Cisco, Colgate Palmolive och Johnson & Johnson i topp, vilket innebär att de tre främsta bolagen är exakt desamma som på förra årets lista. Alla tre bolagen utmärks av en förmåga att bygga starka flödesorienterade försörjningskedjor tillsammans med leverantörer, distributörer och kunder. 

De har även förankrat sitt arbete i företagsstrategin, är extremt kundfokuserade och satsar på hållbarhet digitalisering och ständig innovation i sina försörjningskedjor. Som ett resultat av detta uppges de dessutom ha klarat av pandemiåret väldigt väl. Gartners lista har en så kallad ”masters category” där fem företag ligger och svävar ovanför den ordinarie listan i en slags ouppnåelig egen kategori: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever. Apple har för övrigt toppat listan åtta år i följd som ett resultat av sitt enormt målmedvetna och framgångsrika arbete med hållbarhet, strategiska leverantörsnätverk och effektiva produktions- och distributionsmodell. Noterbart är att svenska H&M efter en följd av år på listan denna gång inte hamnar bland de 25 bästa. Däremot har läkemedelsbolaget Pfizer avancerat till plats 21 på listan, som ett direkt resultat av bolagets förmåga att storskaligt och effektivt försörja världen med sitt Covid-19 vaccin.

The Gartner Supply Chain Top 25 – 2021

The Masters Gategory: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G och Unilever

  1. Cisco Systems
  2. Colgate-Palmolive
  3. Johnson & Johnson
  4. Schneider Electric
  5. Nestlé
  6. Intel
  7. PepsiCo
  8. Walmart
  9. L’Oréal
  10. Alibaba
  11. Abbvie
  12. Nike
  13. Inditex
  14. Dell
  15. HP
  16. Lenovo
  17. Diageo
  18. The Coca-Cola Company 
  19. Brittish American Tobacco 
  20. BMW
  21. Pfizer
  22. Starbucks
  23. General Mills
  24. Bristol Myers Squibb
  25. 3M

The 10 Best Supply Chain Companies

Listor väcker alltid vårt intresse. Men vad berättar de egentligen och vad baseras de på? Det finns många rankningar, listor och priser som belönar de mest framgångsrika organisationerna inom supply chain management och logistik. En ny lista som lanserades i slutet av förra året är The 10 Best Supply Chain Companies (Supply Chain Digital). Även denna lista lyfter fram ungefär samma företag som Gartner, varav de främsta återfinns inom området snabbrörliga konsumentvaror. 

1. Apple

2. Amazon

3. McDonald’s

4. Walmart

5. Johnson & Johnson

6. L’Oreal

7. Inditex

8. Intel

9. PepsiCo

10.Nestlé

Stora olikheter, fundamentala likheter

Båda listorna har även en kraftig slagsida mot amerikanska bolag och storföretag. Trots detta är det uppenbart att skillnaderna mellan företagen vad gäller strategi, sätt att organisera sig, affärsmodeller och egna förmågor ofta är mycket stora. Här finns det alltså inget rätt eller fel. Slående är däremot att det finns ett antal fundamentala likheter vad gäller fokus på flöden, hållbarhet, långsiktighet, ledningens förståelse och engagemang samt inte minst modet och förmågan att investera nya tekniska innovationer och andra nyskapande lösningar. Dessutom kan det konstateras att alla dessa företag på ett självklart sätt har supply chain management och logistik naturligt integrerat i sin företagsstrategi.

Behöver inte vara stor

Utdraget från Gartner Supply Chain Top 25 och The 10 Best Supply Chain Companies of 2020 består som konstaterats enbart av stora, globala företag. Men det är inte nödvändigt att vara en storföretagsikon för att bli ett duktigt, framstående, best practice företag inom supply chain och logistik. Tvärtom kan ett medelstort eller rentav litet företag ha ännu bättre förutsättningarna att ta ett grepp över sin logistik och varuförsörjning eftersom komplexiteten är mindre. Det är mer en fråga om att anamma en flödes- och logistikorientering, kartlägga sina processer, samtala, samarbeta och dela information gränsöverskridande och arbeta med ständiga förbättringar och innovation i olika delar av sina flöden. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »