HKScan accelererar sin digitalisering med PipeChain Multi-Enterprise Retail Network

HKScan har ingått ett avtal med PipeChain Group avseende migrering av sin EDI-kommunikation till PipeChains molnbaserade plattform; Multi-Enterprise Retail Network. Migreringen av EDI-kommunikationen har gjorts på enbart 3 månader och i en första fas omfattas den svenska dagligvaruhandeln, med företag som ICA, Axfood, Coop och Bergendahls, plus ett antal stora grossister som HK Scan levererar till. 

På den nya plattformen blir HKScan en del av ett omfattande nätverk av dagligvaruföretag och andra detaljister, vilket skapar förutsättningar för en snabb fortsatt digitalisering. Order-till-faktura processen kommer att digitaliseras och vara fullt automatiserad. Dessutom kommer ytterligare processer att digitaliseras, exempelvis flödeskontroll.

– Att kunna migrera vår EDI set-up på bara tre månader och därefter fortsätta att digitalisera med full kraft skapar stort värde för oss, säger Erik Berglund, IT-direktör på HKScan Sweden AB. 

Med PipeChain Multi-Enterprise Retail Network kan HKScan enklare digitalt integrera sina affärskritiska processer med sina affärspartners, vilket både stärker affärsrelationerna och driver en ökad försäljning. Så småningom kommer även positiva resultat synas i form av minskad administration och kortare ledtider i informationsutbytet, vilket resulterar i högre marginaler, bättre service och en högre grad av automation i order-till-leverans-processen. 

HKScan är en finsk börsnoterad koncern som omsätter 1,8 miljarder Euro (2020). Koncernen har ca 7 000 anställda och hemmamarknaderna är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum.H KScans varumärken är HK, Kariniemen, Via, Scan, Pärsons, Rakvere, Tallegg och Rose. Scan är ett svenskt varumärke inom kött och chark som ägs av HKScan Sweden AB, som sedan 2007 ägs av den finska HKScankoncernen.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »