Aditro Logistics startar utvecklingshub

3PL-bolaget Aditro Logistics bygger upp en utvecklingshub – Logtech Hub – för att ta fram de mest innovativa och ledande tech-lösningarna inom logistik. Bolaget säger i ett pressmeddelande att syftet är att ytterligare automatisera verksamheten och att ta fram smartare lösningar och att ägaren – finska Posti-koncernen – ger bolaget stora förutsättningar att öka sin tillväxt och fortsätta implementera ny teknik i verksamheten. Mot den bakgrunden har man nu tagit initiativet till att starta en Logtech Hub, vilket är en egen avdelning vars syfte är att skapa ledande, innovativa tech-drivna lösningar.

– Logistik är idag en central fråga för nästan alla bolag. Kundmöte och kundupplevelse byggs idag till stor del av logistiken och fortsatt är såklart kostnadseffektivitet en viktig fråga. För att förstärka logistiken som en konkurrensfördel för våra kunder startar vi nu Logtech-hub, säger Johannes Gussander, VD Aditro Logistics. 

– Logtech-hubens uppdrag är att addera innovativa och banbrytande technologier i logistikkedjan för att våra kunder ska överträffa sina kunders förväntan”, fortsätter Gussander. 

Just nu pågår en rekrytering av en Chief Digital Officer som ska leda arbetet framöver med stor frihet att forma arbetet med att ”ta fram morgondagens lösningar för logistikens och Retail-branschens utmaningar”. 

Aditro Logistics är, med över 225 000 kvadratmeter i egna logistikcenters, ett av de större 3PL-bolagen i Norden. Företaget erbjuder logistiktjänster till ledande företag inom retail, e-com och FMCG. Bolaget ingår sedan 2020 i Posti Group. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »