”AI-bolag” saknar ofta artificiell intelligens

Att AI är ett glödhett område för investerare är ingen nyhet. Tillämpningar i supply chain är ett stort område där AI-kompetens och AI-bolag på kort tid har blivit högvilt. Men enligt en undersökning av MMC Ventures saknar 40 % av de så kallade ”AI-bolagen” Artificiell Intelligens i sina system.

Undersökningen baseras på en genomgång och intervjuer med 2 830 AI-start-ups i Europa. Däremot planerar en stor andel av de undersökta bolagen att utveckla programvaror för Maskininlärning, ML. Financial Times konstaterar att de bolag som använder beteckningen AI på sin verksamhet har det lättare att attrahera riskvilligt kapital och värderas högre. I genomsnitt erhöll de bolag som betecknas som ”AI-bolag” 15 % mer finansiering än de som enbart kallar sig för mjukvarubolag.

Fler nyheter

Framtidens lagerarbetare lyfter mindre och får mer gjort

Många förknippar lagerarbete med tunga lyft och monotont arbete. Verkligheten ser dock helt annorlunda ut och företag som lyckas kombinera teknologi och kompetensförsörjning – och förmedla de nya möjligheterna de ger till rätt kandidater – kommer att stå starkast i konkurrensen.
Så inleds en krönika av Markus Schlotter, Managing Director Central Europe and Nordics på Exotec och Jakob Skødt Larsen, Product Owner Warehouse Automation på Bestseller.

Läs mer »

SCE no 5 ute nu! Planering och optimering i supply chain

Supply Chain Effect nr 5 2025 har temat Planering och optimering i supply chain. Denna gång bjuder vi bland annat på en exklusiv intervju med Hasit Thankey, Head of Enablement and Logistics, NATO HQ. Dessutom flera andra insiktsfulla texter om planering och optimering, hållbarhet, digitalisering och samarbete i supply chain.

Läs mer »