Johan Reventberg, JDA Software

AI rankas högst I Digital Supply Chain Investment Survey

JDA Software och KPMG har för andra året i rad genomfört undersökningen Digital Supply Chain Investment Survey. Av undersökningen framgår att end-to-end visibilitet i försörjningskedjan i kombination med artificiell intelligens (AI), maskininlärning (ML) och kognitiv analys har högsta prioritet. 

Undersökningen visar att spårbarhet och visibilitet i försörjningskedjan fortsätter att vara det område där flest företagsledare väljer att investera i (77 %). För att uppnå visibilitet uppger 82 % av respondenterna att de planerar att implementera eller testa kognitiv analys under de närmaste 24 månaderna. 62 % uppger att de under de kommande 24 månaderna avser att implementera eller testa AI/ML för att uppnå önskad visibilitet. Av undersökningen framgår även att AI/MI är den teknologi som antas ha störst påverkan på verksamheten (80 %). De företagsledare som besvarade undersökningen anser att AI/ML kommer att få störst betydelse för lageroptimering (51%), prediktiv distribution (45%) samt optimering av distributionsnätverk (42%).

– Det finns en stor uppsida med att implementera teknik som artificiell intelligens och maskininlärning i syfte att förbättra och effektivisera verksamheten. Företagsledare i Sverige, och i andra högteknologiska länder, börjar i allt större utsträckning snegla på en autonom försörjningskedja med prediktiv end-to-end visibilitet. Givet att teknologin och lösningar redan finns där är det hög tid att företagsledare på allvar investerar i nästa generations försörjningskedja och tar kontroll över sina flöden, säger Johan Reventberg, President, JDA Software, EMEA.

Fler nyheter

”Fokuserar det stora och systemmässiga”

Mässan och konferensen Logistik & Transport genomfördes första gången redan 1995. Under åren som gått har evenemanget etablerats som något av en institution och en naturlig mötesplats för hela branschen. Logistikprofilen Pär Sandström har sedan 2011 varit ansvarig för den allt populärare konferensen. I perspektiv ser han en logistikutveckling som rusar på i en allt snabbare takt och ställer allt högre krav på kompetens och anpassningsförmåga.

Läs mer »

H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Läs mer »

Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

Läs mer »