Johan Reventberg, JDA Software

AI rankas högst I Digital Supply Chain Investment Survey

JDA Software och KPMG har för andra året i rad genomfört undersökningen Digital Supply Chain Investment Survey. Av undersökningen framgår att end-to-end visibilitet i försörjningskedjan i kombination med artificiell intelligens (AI), maskininlärning (ML) och kognitiv analys har högsta prioritet. 

Undersökningen visar att spårbarhet och visibilitet i försörjningskedjan fortsätter att vara det område där flest företagsledare väljer att investera i (77 %). För att uppnå visibilitet uppger 82 % av respondenterna att de planerar att implementera eller testa kognitiv analys under de närmaste 24 månaderna. 62 % uppger att de under de kommande 24 månaderna avser att implementera eller testa AI/ML för att uppnå önskad visibilitet. Av undersökningen framgår även att AI/MI är den teknologi som antas ha störst påverkan på verksamheten (80 %). De företagsledare som besvarade undersökningen anser att AI/ML kommer att få störst betydelse för lageroptimering (51%), prediktiv distribution (45%) samt optimering av distributionsnätverk (42%).

– Det finns en stor uppsida med att implementera teknik som artificiell intelligens och maskininlärning i syfte att förbättra och effektivisera verksamheten. Företagsledare i Sverige, och i andra högteknologiska länder, börjar i allt större utsträckning snegla på en autonom försörjningskedja med prediktiv end-to-end visibilitet. Givet att teknologin och lösningar redan finns där är det hög tid att företagsledare på allvar investerar i nästa generations försörjningskedja och tar kontroll över sina flöden, säger Johan Reventberg, President, JDA Software, EMEA.

Fler nyheter

Pågen satsar på ruttplanering

”Vi ser ett allt större behov att oftare omplanera och räknar med att skapa mer tid hos kunderna, vilket är viktigt då våra medarbetare sköter merförsäljningen ute i butikerna”, säger Christer Lindgren, försäljningschef på Pågen AB.

Läs mer »

Droppshipping ökar tillverkarnas lönsamhet

Amerikanska mjukvarubolaget DI Central har nyligen låtit Lehigh University, Pennsylvania genomföra en bred studie om dropshipping – dvs. att tillverkare tar ansvar för order och leveransprocessen direkt till slutkonsumenter. Studien visar att en majoritet av de tillverkande företagen, 53 %, har ökat sina marginaler genom att tillämpa droppshipping.

Läs mer »

PipeChain Group skapar två affärsområden

PipeChain Group AB har renodlat verksamheten i två affärsområden – PipeChain Networks som erbjuder molnbaserade supply chain lösningar samt PipeChain Supply Chain management som levererar effektiva digitala försörjningsnätverk.

Läs mer »