Robin Mostacero, vd på aim’n.

aim’n automatiserar sitt nybyggda lager med AutoStore

Svenska aim’n, ett varumärke för multifunktionella sportswear-plagg för kvinnor gör nu sin största satsning någonsin i och med investeringen i ett nytt huvudkontor med ett tillhörande automatiserat lager. Automationslösningen är en AutoStore från Element Logic som ska installeras i aim’ns nya lager i Getinge utanför Halmstad.

Den nya lagerbyggnaden kommer att ha en yta på 6 000 kvadratmeter med tio meter i takhöjd. Lagret blir fem gånger så stort som företagets gamla och ska ge service till aim’ns kunder världen runt, förutom i Oceanien. Företaget satsar i och med nybyggnationen stort på automatisering med ambitionen om att kunden ska få sina varor på kortast möjliga tid. Samtidigt ska aim’ns lager vara miljöklassificerat och hållbart, där lagret delvis kommer att drivas av de solceller som installeras på lagrets tak.

Första lagerautomatiseringen

aim’n är ett ungt företag som startade 2014 och den kommande robotsatsningen är företagets första lagerautomatisering. Nu handlar det om att fortsätta skapa förutsättningar för att kunna skala upp verksamheten och då är AutoStore från Element Logic en passande lösning. Systemet erbjuder mycket flexibilitet där det är möjligt att anpassa anläggningen löpande samtidigt som man sänker driftkostnaderna.

– Vi har haft en väldigt kraftig tillväxt senaste åren och våra befintliga lager i Sverige är sprängfyllda. När vi nu vill fortsätta med inhouselogistik, vilket ger oss kontroll och insights, så letade vi mark och var galna nog att bygga ett eget lager. Samtidigt tittade vi på AutoStore för att höja kapaciteten per kvadratmeter. Jag fick en bra upplevelse av Element Logic och hade hört väldigt gott om deras implementering och produkt, vilket gav en stor trygghet. Satsningen på AutoStore gör att vår möjliga tillväxt i de nya lokalerna ökar rejält och behovet av en ny lokal förskjuts i många år framåt. Nu kan vi även bredda sortimentet rejält och ge våra medarbetare en bättre arbetsmiljö, säger Robin Mostacero, VD på aim’n.

– aim’n gör en imponerande internationell tillväxtresa inom ett spännande segment och vi ser fram emot att vara en del av deras fortsatta satsning på skalbar automatiserad lagerverksamhet, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »