Robin Mostacero, vd på aim’n.

aim’n automatiserar sitt nybyggda lager med AutoStore

Svenska aim’n, ett varumärke för multifunktionella sportswear-plagg för kvinnor gör nu sin största satsning någonsin i och med investeringen i ett nytt huvudkontor med ett tillhörande automatiserat lager. Automationslösningen är en AutoStore från Element Logic som ska installeras i aim’ns nya lager i Getinge utanför Halmstad.

Den nya lagerbyggnaden kommer att ha en yta på 6 000 kvadratmeter med tio meter i takhöjd. Lagret blir fem gånger så stort som företagets gamla och ska ge service till aim’ns kunder världen runt, förutom i Oceanien. Företaget satsar i och med nybyggnationen stort på automatisering med ambitionen om att kunden ska få sina varor på kortast möjliga tid. Samtidigt ska aim’ns lager vara miljöklassificerat och hållbart, där lagret delvis kommer att drivas av de solceller som installeras på lagrets tak.

Första lagerautomatiseringen

aim’n är ett ungt företag som startade 2014 och den kommande robotsatsningen är företagets första lagerautomatisering. Nu handlar det om att fortsätta skapa förutsättningar för att kunna skala upp verksamheten och då är AutoStore från Element Logic en passande lösning. Systemet erbjuder mycket flexibilitet där det är möjligt att anpassa anläggningen löpande samtidigt som man sänker driftkostnaderna.

– Vi har haft en väldigt kraftig tillväxt senaste åren och våra befintliga lager i Sverige är sprängfyllda. När vi nu vill fortsätta med inhouselogistik, vilket ger oss kontroll och insights, så letade vi mark och var galna nog att bygga ett eget lager. Samtidigt tittade vi på AutoStore för att höja kapaciteten per kvadratmeter. Jag fick en bra upplevelse av Element Logic och hade hört väldigt gott om deras implementering och produkt, vilket gav en stor trygghet. Satsningen på AutoStore gör att vår möjliga tillväxt i de nya lokalerna ökar rejält och behovet av en ny lokal förskjuts i många år framåt. Nu kan vi även bredda sortimentet rejält och ge våra medarbetare en bättre arbetsmiljö, säger Robin Mostacero, VD på aim’n.

– aim’n gör en imponerande internationell tillväxtresa inom ett spännande segment och vi ser fram emot att vara en del av deras fortsatta satsning på skalbar automatiserad lagerverksamhet, säger Thomas Karlsson, Managing Director på Element Logic Sverige.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »