10 Supply Chain trender 2025

Det finns ett antal särskilt betydelsefulla trender som just nu påverkar utvecklingen inom supply chain management och logistik och väntas få stort genomslag under kommande år. Trender som drivs på av tekniska framsteg, skärpta kundkrav ett ökat fokus på hållbarhet och motståndskraft. 

Här fokuseras särskilt 10 topptrender som har bevakats och fördjupats länge i SCE, vissa har accelererat på senare tid och några har minskat i betydelse och intensitet, men är fortfarande högaktuella.

1. Digitalisering och datadrivna beslut

Företag fortsätter att investera i digitala verktyg och automatiserade system för att förbättra effektiviteten och transparensen i leveranskedjan. Bearbetning och analys av stora datamängder används alltmer för att fatta snabbare och mer informerade beslut om exempelvis efterfrågeutveckling, kundbeteenden och risker kopplat till bland annat varutillgänglighet och transportkapacitet. Här har tillgången till molnkapacitet i kombination med AI och maskininlärning gjort det möjligt att agera och reagera snabbare och fatta bättre beslut i en alltmer komplex och dynamisk affärsvärld.

    2. Artificiell intelligens och maskininlärning

    Den snabbt ökade betydelsen och tillämpningen av AI och maskininlärning påverkar de flesta  områden i samhället, däribland supply chain och logistik. Det som länge till stor del har varit visioner och vackra ord har på senare år börjat bli praktisk verklighet i försörjningskedjan. Typ￾exempel är hur AI och maskininlärning numera faktiskt används i mjukvaror för prognostisering, planering och optimering av efterfrågan, inköp, produktion, lagerhållning och distribution. Det är inget djärvt påstående att konstatera att AI framöver kommer att integreras ännu mer i försörjningskedjans aktiviteter och processer och skapa affärsnytta i form av ökad automatisering, snabbhet, lägre kostnader, minskad risk, bättre kvalitet och kundservice. Enligt rapporter från aktörer som McKinsey, Gartner och Accenture väntas marknaden för AI i supply chain växa med mellan 25-30 procent under de kommande fem åren. Dessutom ökar de företag som implementerar AI i sina försörjningskedjor sin effektivitet med upp till 20-30 procent per år – allt beroende på företagets mognad, datakvalitet och hur väl AI-lösningarna integreras i verksamheten.

      3. Lagerautomation

      Automationen av lagerprocesser ökar i takt med allt bättre och mer varierade, flexibla och skalbara tekniska lösningar samt med affärsmodeller som gör automationen tillgänglig för fler. Exempelvis automation som delas av flera olika företag samt finansiella upplägg där automationsteknik kan leasas till en kostnad som gör tekniken överkomlig även för mindre och medelstora bolag. En annan faktor bakom den ökade efterfrågan på lagerautomation är den fortsatta tillväxten i e-handeln, liksom en utbredd brist på manuell arbetskraft på många marknader. En sammanhängande trend som påverkar efterfrågan på lagerautomation är de ökade kraven på hållbarhet och cirkularitet, där automatiserade lagersystem kan bidra till en minskning av slöseri, avfall och energianvändning. Framtiden för lagerautomation ser med andra ord ljus ut, både 2025 och under många år därefter.

      4. Kompetensförstärkning och kompetensskifte

      Digitalisering, AI-utveckling och automatisering ställer krav på helt nya kompetenser i supply chain. Detta avspeglas i en stadigt ökande efterfrågan på medarbetare med goda kunskaper i AI, data￾analys och digital teknik samt i vidareutbildning, fortbildning och omskolning av personal. De närmaste fem åren förutspås att en majoritet av alla företag kommer att börja arbeta mer aktivt och systematiskt med AI, molntjänster och avancerad dataanalys. Detta kommer i sin tur leda till ökade satsningar på nyrekrytering av personal, kompetensskiftning och omskolning. 

      5. Hållbarhet och ESG

      Hållbarhet är en av samhällets stora megatrender och merparten av all klimatmässig och social hållbarhet åstadkoms i supply chain. Mot den bakgrunden investeras betydande resurser i att säkerställa etiska val av leverantörer som producer￾ar och agerar i enlighet med olika regelverk och i linje med det egna företagets policies och mål. Därutöver satsar de flesta offensiva företag stort på att minska koldioxidavtrycket i produktion, transport och lager samt på att säkerställa transparens och spårbarhet. Även betydelsen av den sociala hållbarheten – bland annat arbetsmiljö och DIE-frågor (diversity, inclusion, equity) – ökar i snabb takt. Under 2025 kommer trycket att öka på företag vad gäller att säkra en hållbar verksamhet, som en följd av såväl skärpta regulatoriska krav, som av konsumenternas ökade intresse och engagemang för hållbarhet och ESG. En del￾mängd av den allt starkare hållbarhetstrenden är det ökade intresset för cirkulära affärsmodeller, det vill säga affärsmodeller där ambitionen är att använda resurser så effektivt som möjligt, och reducera avfall. Målet med en cirkulär affärs￾modell är ytterst att skapa ett slutet system där produkter, material och andra resurser används, återanvänds eller återvinns så länge som möjligt för att på så vis etablera en hållbar ekonomi där resurser används effektivt och på ett miljövänligt sätt. I de cirkulära affärsmodellerna prioriteras därför reparation och underhåll, delning av resurser och ett hållbarhetstänkande som börjar redan vid design av en produkt och under hela dess vidare liv. Cirkulära affärsmodeller ger inte enbart mindre avfall och en bättre resursanvändning, utan skapar även nya affärsmöjligheter, exempelvis tjänster för resursdelning. I supply chain- och logistiksammanhang syns en snabb ökning av cirkulära affärsmodeller i både stort och smått och den trenden tilltar under 2025. 

      6. Resiliens och risk

      Ända sedan pandemin drabbade världen i mars 2020 har resiliens och risk blivit högprioriterat i hela logistikvärlden, liksom i SCEs arbete, där frågan tas upp ofta och utförligt. I kölvattnet av pandemin och de andra störningarna som följde i dess spår har behovet av investeringar i ökad motståndskraft blivit uppenbart för alla. Även för top management och styrelser, där frågan på kort tid har börjat betraktas som helt vital och därför ges nödvändiga resurser. Riskerna är många och de blir allt större i dagens komplexa, globala försörjningsnätverk vilket förklarar strävan efter att bygga mer motståndskraftiga (resilienta) leverantörsnätverk och leveranskedjor. Vanliga åtgärder för att öka sin motståndskraft och minska sin risk är att diversifiera sina leverantörsbaser, säkra extra kapacitet i kedjan och agera i flera olika geografier. 

      7. Cybersäkerhet

      Andra vägar till ökad motståndskraft har blivit att öka sin IT- och cybersäkerhet som en följd av den digitala omställningen och därmed den ökade sårbarheten för cyberhot. Typiska hot av detta slag är intrång, stölder, sabotage och attacker mot nätverksinfrastruktur samt mjuk och hårdvaror. Här finns en mängd tänkbara åtgärder som vidtas för att bedöma, förebygga och hantera risker – fundamentalt här är att jobba med en kontinuerlig övervakning av system och data, uppdatering av säkerhetsåtgärder och utbildning. Alltsammans kommer vara högsta prioritet i supply chain under 2025.

      8. Omlokalisering – nearshoring, reshoring och multisourcing 

      I pandemins spår och med en ökad riskmedvetenhet har många företag valt att flytta sin produktion närmare sina kundmarknader – reshoring och nearshoring – med syftet att minska transport￾risker, transportkostnader, reducera ledtider och korta leveranstider. Parallellt med detta förändras produktions- och leverantörsstrukturer och byggs upp med en ökad grad av diversifiering (multisourcing), vilket ytter￾ligare reducerar risk. Detta är en trend som intensifieras under 2025. 

      9. Blockchain 

      Implementeringen av blockchain för att förbättra spårbarhet och säkerhet i leveranskedjan växer nu betydligt, vilket gör det enklare att verifiera ursprung och hantera produktflöden. Med den omdiskuterade blockchain-tekniken registreras en produkts alla faser och steg i supply chain på ett helt transparent sätt, vilket bidrar till ökad öppenhet och ansvarstagande. De data som registreras är dessutom krypterade för att motverka bedrägerier och manipulation. Genom att automatisera manuella processer och aktiviteter i flödet, kan blockchain-tekniken öka effektiviteten i administrativa processer, eliminera mellanled och öka snabbheten i hanteringen. Blockchain kan också underlätta efterlevnaden av regler och standarder genom att tillhandahålla en transparent och icke-redigerbar logg av alla transaktioner i flödet, vilket är särskilt viktigt för branscher som livsmedel och läkemedel där säkerhet och spårbarhet är avgörande. Blockchain-fantasterna menar att dessa funktioner kommer att revolutionera supply chains genom att öka effektiviteten och tryggheten och säkerställa att produkter når konsumenterna på ett transparent och ansvarsfullt sätt. Helt klart är att blockchain är en av topptrenderna i supply chain 2025. 

      10. Digitala tvillingar

      Digitala tvillingar kan beskrivas som virtuella modeller av fysiska objekt eller system, exempelvis försörjningskedjor. Genom att använda digitala tvillingar kan företag simulera olika scenarier för sin supply chain och därigenom identifiera ineffektiviteter och optimera processer innan några förändringar faktiskt görs i den fysiska verkligheten. På detta sätt kan mer exakta prognoser göras för efterfrågan och lagerhållningoch kostnadsbesparingar och resurseffektivisering kan åstadkommas genom att processer optimeras i den virtuella världen och därefter implementeras i den fysiska. Digitala tvillingar kan också kopplas till sensorer och IoT-enheter och ge realtidsdata om produkter, maskiner och processer, vilket möjliggör snabbare beslut och en mer responsiv och agil försörjningskedja. Digitala tvillingar används mer och mer för att förutsäga när maskiner väntas behöva service och underhåll, innan problem uppstår. Genom att implementera digitala tvillingar i supply chain kan företag öka sin effektivitet, minska sina kostnader och samtidigt bli mer flexibla och anpassningsbara på snabbt föränderliga marknader.

      DB Schenker och Dr. Schär inleder samarbete för effektivare logistik

      DB Schenker har nyligen välkomnat Dr. Schär som ny kund till sitt lager i Stockholm/Arlandastad. Samarbetet innebär att DB Schenker tar hand om lagring och logistik för Dr. Schärs råvaror, vilket förväntas öka effektiviteten och tillväxten för båda parter.

      Dr. Schär tillverkar glutenfria produkter och är ett familjeföretag var produkter idag finns tillgängliga i mer än 100 länder. Huvudkontoret ligger i Burgstall, Italien, men sammanlagt har de 18 anläggningar i 11 länder och över 1 400 anställda världen över. Samarbetet innebär att DB Schenker tar hand om lagring och logistik för Dr. Schärs råvaror.  

      – Dr. Schär passar perfekt in i vår delade lagerlösning där våra kunder kan dra nytta av effektiviteten hos en 3PL-leverantör och samtidigt växa sin verksamhet. Detta är ett beprövat koncept som vi har många års erfarenhet av att implementera och som Dr. Schär nu kan dra nytta av, säger Håkan Nydén, VD & Head of Contract Logistics på DB Schenker. 

      Effektiv logistik för glutenfria produkter 
      DB Schenker är en av världens ledande logistikleverantörer och erbjuder ett brett utbud av tjänster, från landtransporter till sjö- och flygfrakt, konsulttjänster och lager- och logistiklösningar. 

      – Vi är självklart mycket stolta över att ha ett så starkt företag som Dr. Schär som partner, fortsätter Håkan Nydén. 

      Ivan Perini, Head of Global Logistics på Dr. Schär, uttrycker också sin entusiasm över samarbetet. 
      – Dr. Schär är glada över det goda samarbetet som har etablerats med DB Schenker. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och optimera verksamheten tillsammans. 

      Ett partnerskap för tillväxt och innovation 
      Anders Holmberg, Head of Business Development & Customer Management, Contract Logistics Cluster Nordics på DB Schenker, tillägger:  
      – Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Dr. Schär för att skapa innovativa lösningar inom logistik och att arbeta långsiktigt i ett framgångsrikt partnerskap.

      ”Den autonoma fordonsrevolutionen är här”

      På teknikmässan CES i Las Vegas (7-10 januari) presenterade börsraketen Nvidia sin nya AI-plattform Cosmos som genererar realistisk video som används för att träna upp humanoida robotar och lösningar för autonoma fordon. 

      Nvidias CEO Jensen Huang konstaterade i samband med mässans öppnande att ”den autonoma fordonsrevolutionen är här” och han menade att autonoma fordon nu kommer att utvecklas med samma revolutionerande kraft som datorgrafiken.

      – Jag förutspår att detta sannolikt kommer att bli den första robotindustrin som omsätter flera miljarder dollar, konstaterade Huang i sitt tal. 

      Cosmos-plattformen söker och analyserar videodata som grund för att utveckla träningsscenarier – exempelvis hur man manövrerar ett fordon vid dålig väderlek eller hanterar trafikstockningar i ett lager. Cosmos baseras på öppen källkod, som fungerar med Nvidias Omniverse – ett fysiksimuleringsverktyg – för att skapa mer realistisk video som enligt Jensen Huang kommer att tillhandahållas till en mycket lägre kostnad än de lösningar som finns på marknaden idag, exempelvis där fordon spelar in videosekvenser från vägar och människor tränar robotar att utföra repetitiva uppgifter.  

      Samarbetar med ledande partners

      Nvidia meddelade även att man ingått partnerskap med Toyota, lastbilsföretaget Aurora och fordonsteknikbolaget Continental för att utveckla nästa generations autonoma fordon. Här ska Nvidias operativsystem DriveOS ligga till grund för att driva och manövrera nya autonoma fordonen med hög säkerhet. 

      Helt autonom lastbilstjänst 2025

      Lastbilstillverkaren Aurora, baserad i Pittsburgh, planerar att lansera sina förarlösa lastbilar med Nvidias tekniker kommersiellt redan i april 2025.  Aurora levererar redan sina självkörande lastbilar till biltillverkare som Volvo, Toyota, Kenworth och PACCAR och planerar att lansera en helt autonom lastbilstjänst i Texas under detta år.

      Klart för massproduktion

      Tillsammans med nyss nämnda Continental – som bland annat erbjuder teknologier för passiv säkerhet, rörelse- och rörelsekontrollsystem samt för assisterad och automatiserad körning – har Aurora redan utvecklat autonoma lösningar för massproduktion. Under 2027 planerar Aurora och Continental att lansera ett system som är utformat för att ta över kontrollen över ett fordon om det primära Aurora-systemet misslyckas.

      Stationär superdator på ditt skrivbord

      I tillägg till ovanstående tillkännagav Jensen Huang att Nvidia i maj i år kommer att lansera Project DIGITS – en stationär superdator för utvecklare och entusiaster inom generativ AI. Med den nya datorn kan entusiasterna experimentera med AI-modeller på en dator som kostar 30 tusen kronor. Project DIGITS, som drivs av det nya så kallade Blackwell-chippet, gör det möjligt för användare att köra AI-modeller med upp till 200 miljarder parametrar. Detta innebär att modeller som tidigare krävde kostsam molninfrastruktur för att fungera nu kan köras på ditt skrivbord.

      ”Elektrifieringen tvingar fram den digitala transformationen”

      Sedan början av 2024 är Per Olof Arnäs rådgivare och styrelsearbetare inom logistik, tech och digitalisering, och kroniskt frustrerad över den långsamma digitaliseringen i transportsektorn. Men nu ser han hur förändringen kommer med kraft tack vare elektrifieringen. 

      – Det är fortfarande mest datorisering därute, inte digitalisering. Branschen använder ofta digital teknologi för att fortsätta jobba som om det fortfarande är 1999. När andra branscher använder digital teknik för radikal transformation, där man skriver om spelplanen, har transportbranschen hållit fast vid gamla modeller som utvecklades under hela 1900-talet, säger Per Olof och jämför med branscher som media, streaming, bank och finans samt hotell och reseindustrin, där digitaliseringen verkligen har haft en revolutionerande kraft. 

      – I transportbranschen fick vi ju inte tillgång till användbar digital teknologi förrän 1990-talet och då hade vi redan ett globalt, fungerande transportsystem. Vi datoriserade detta och fortsatte i samma riktning fast med lite bättre effektivitet. Men vi förändrade ingenting i grunden på samma sätt som många andra branscher. 

      Disruption ger transformation

      Han menar att vi nu står inför en disruption – en betydande störning – som kommer att tvinga fram en digital transformation även i transportbranschen. 

      – Vi står inför en disruption, den tredje på 100 år efter lastbilen som kom på 1920-talet och containern som introducerades på 1950-talet. Med dagens disruption, elektrifieringen av transportsystemet, kommer den digitala transformationen att tvingas fram. Äntligen. 

      Korsvisa beroenden

      Per Olof förklarar att detta kommer att ske eftersom de elektriska fordonen har så pass många korsvisa beroenden med varandra, genom laddare, energitillgång i tid och rum, logistikflöden och mycket annat. 

      – Min spaning är att vi inte kommer att kunna skala upp elektrifierade flottor utan avancerade digitala beslutsstöd som ger realtidsdata. Elektrifieringen kommer därför att leda till en snabb digitalisering helt enkelt på grund av att man måste, det är inte längre “nice to have”, utan ”must have”. Dagens och gårdagens dieselfordon kan i princip planeras helt isolerat från alla andra fordon, oavsett flottans storlek. Det är i jämförelse med elektriska fordon ett mycket enkelt system. 

      Positiva undantag

      Trots sin massiva kritik mot transportbranschens senfärdighet framhåller Per Olof några företag som han ser som positiva förebilder och vägvisare i den begynnande transformationen.

      – Det finns de transportörer som har insett den strategiska fördelen med att inte bara elektrifiera utan också ta makten över den egna energiförsörjningen, vilket är nödvändigt för att kunna skala. I Sverige har vi till exempel LBC Frakt och Falkenklev som är föregångare. Det framväxande energiförsörjningssystemet för transporter föder också nya typer av företag och lösningar som i grunden bygger på digital teknologi och AI. BEV_r är ett sådant företag som tar ett systemperspektiv över laddpunkter, fordon, förare, transportföretag, energibolag och varuägare och erbjuder ett planeringssystem för tunga, elektriska fordon. Alla dessa komponenter behöver inkluderas i operativa beslutsunderlag, vilket är omöjligt att göra i branschens gamla modell á la 1999. 

      Systemet först

      Per Olof betonar här vikten av att tillämpa ett systemsynsätt och behovet av en part som tar rollen som förändringsledare, kanalkapten. 

      – De som lyckas bäst med att driva förändring i supply chain tar sig förbi synsättet “sig själv närmast” och inser att samarbete och systemperspektiv är något som gynnar dem själva långsiktigt. Någon av aktörerna tar ofta befälet över kedjan och säkerställer att vinster och risker delas på ett transparent sätt. När man inte lyckas beror det ofta på att systemet är alltför komplext, med mängder av aktörer, som inte lyckas agera tillsammans och för systemets bästa. Det blir helt enkelt för stor komplexitet där enskilda aktörer agerar i egenintresse vilket kan leda till suboptimeringar, säger Per Olof.

      Per Olof Arnäs är en erfaren debattör, inspiratör och rådgivare med djup och lång erfarenhet av den digitala transformationen av transportbranschen och med en bakgrund som utvecklare, praktiker och forskare. Praktiken inleddes 1989 med extrajobb som transportledare i ett rum fullt med papper, men inga datorer. 2007 disputerade Per Olof med en doktorsavhandling som handlade om hur den ökade komplexiteten i transportsystem kan hanteras med digital teknik.

      Nytt nummer ute nu!

      Vi avslutar 2024 och startar 2025 med ett nytt nummer av Supply Chain Effect. Den här gången fördjupar vi oss i Transformering och digitalisering av supply chain. Ett jättetack till alla våra medverkande skribenter, intervjupersoner, partners och läsare.

      Senaste numret kan läsas och laddas ner som pdf här: https://sceffect.se/sce-6-2024/

      Gott Nytt År!

      PMI: Industrikonjunkturen i tillväxtzonen för femte månaden i rad

      Inköpschefsindex (PMI) för industrin backade något i december till 52,4 från 53,7 i november och är för femte månaden i rad i tillväxtzonen. För helåret 2024 steg indexet med 5,5 indexenheter till 51,5 jämfört med 2023. Även PMI tjänster visar en positiv utveckling och landar på 51,4 för december efter en totalt sett mycket svag tjänstekonjunktur under 2024.

      – Temperaturen i industrin svalnade i december men fortsätter att vara i en expansiv fas. Sverige sticker ut jämfört med euroländerna även om fallet i exportorderingången visar att svensk industri inte är immun mot vad som händer i omvärlden, konstaterar Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

      Orderingång svarade för det största negativa bidraget till nedgången i PMI följt av produktion medan sysselsättning, leveranstider och lager gav positiva bidrag till PMI. Trots en osäker omvärld är industriföretagens produktionsplaner mer expansiva i december och indexet nådde en ny årshögstanivå (64,4). Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg till 56,0 i december från 55,4 i november, vilket är den högsta nivån på fem månader.

      – Ett högre prisökningstryck i industrin samtidigt som kronförsvagningen driver upp företagens inköpskostnader är något som Riksbanken bör beakta inför nästa penningpolitiska beslut, säger Kennemar.

      SCE #6 2024

      TEMA: TRANSFORMERING OCH DIGITALISERING AV SUPPLY CHAIN

      • Intervju med AI-forskaren Zohreh Ranjbar: ”Vi ska inte vänta och vara rädda, då kör kineserna om oss” 
      • Därför är förändring i supply chain så svårt? – Stefan Karlöf
      • Mats Abrahamsson: ”Det behövs fler kanalkaptener med systemsyn” 
      • Globalt kontrolltorn och TMS lyfter logistiken – Intervju med Sonja Kick, Endress+Hauser
      • Per Olof Arnäs: ”Elektrifieringen tvingar fram den digitala transformationen”
      • Från data till insikt och från insikt till action ­– Hans Berggren 
      • Supply chain transformation eller gneta på som vanligt? – Roger Lindau
      • Framgångsrik förändring med fokus på ”att göra gemensamt” – Benny Thögersen
      • Daniel Ljungberg: ”Den stora utmaningen är att få människor att arbeta i processer”
      • Och mycket mer

      Kjell & Company investerar i robotlager från Element Logic

      Kjell Group som driver butikskedjan Kjell & Company bygger ett nytt centrallager i Staffanstorp för att möta den växande efterfrågan från både e-handeln och butiksverksamheten. Lagret kommer att använda en automatiserad helhetslösning från Element Logic och ska stå klar under 2025.

      Investeringen i automation beräknas uppgå till cirka 80 miljoner svenska kronor under 2025–2026 och är en viktig del i Kjell & Companys långsiktiga strategi för ökad effektivitet och kapacitet. Med robotsystemet AutoStore från Element Logic väljer man en skalbar och framtidssäker logistiklösning i sitt nya lager.

      – Efter många år med vårt nuvarande centrallager tar vi nu nästa steg med ett nytt automatiserat lager för ökad kostnadseffektivitet och möjliggör samtidigt effektiv expansion. Företagets e-handel har vuxit kraftigt de senaste åren och står idag för ungefär en tredjedel av koncernens omsättning. Genom vårt nya automatiserade centrallager får vi stora möjligheter till ökad effektivitet i alla kanaler och kan leverera mervärde till både våra kunder och aktieägare, säger Andreas Rylander, vd för Kjell Group.

      Ökar effektiviteten med upp till 30 procent
      Det nya lagret, som är en del av en långsiktig hyreslösning med Logicenters, kommer att minska distributionskostnaderna och öka effektiviteten med upp till 30 procent. AutoStore-systemet från Element Logic använder robotar för att plocka och packa varor, vilket möjliggör snabbare hantering och förbättrad leveranskapacitet. Helhetslösningen från Element Logic innehåller även automation för resten av flödet, med bansystem, kartongresare, kartongförslutare och sorteringssystem.

      – Vi är stolta över att kunna stötta Kjell & Company i deras resa mot ett mer automatiserat och effektivt lager. AutoStore är en beprövad lösning som optimerar ytan, ökar plockhastigheten och säkerställer en smidig hantering av både e-handels- och butikstransaktioner. Kjell & Companys satsning är ett tydligt exempel på hur automation skapar konkurrensfördelar, säger Rickard Kvist, Sales Manager på Element Logic Sverige.’

      Full integration 2026
      Det nya centrallagret beräknas tas i drift under fjärde kvartalet 2025 och vara fullt integrerat under 2026. För att finansiera projektet planerar Kjell Group att genomföra en företrädesemission på minst 200 miljoner SEK i början av nästa år. 

      Element Logics installation:

      40 000 lådor (med plats för ytterligare: 19 000 lådor)
      46 R5 PRO-robotar
      12 karusellportar
      1750 orderrader/timme

      3 Kartongresare, 2 Kartongförslutare
      Bansystem med sorteringsanläggning

      ST Logistics lanserar STL Sverige och introducerar sina AMR-lösningar

      ST Logistics grundades 2022 genom ett samarbete mellan Geek+ och SystemTeknik. Nu står det samägda bolaget redo för att introducera sina autonoma mobila robotar (AMRs) även på den svenska marknaden.

      Efter en lyckosam lansering av sina AMR-lösningar på den danska marknaden är det nu dags att för ST Logistics att ta steget in i Sverige. Till försäljningschef i det nystartade STL Sverige AB har Johan Nordström utsetts.

      – Det är med stor entusiasm jag tar mig an denna möjlighet, och jag ser verkligen fram emot att få vara en del av denna resa tillsammans med alla kollegor och samarbetspartners. Jag ser fram emot att bidra till STL Sverige ABs utveckling och att, tillsammans med vårt team, växa och skapa långsiktiga relationer på marknaden, säger Johan Nordström, som kommer ha sin bas i Landvetter. Johan har över 25-års erfarenhet inom logistik, försäljning och affärsutveckling och en gedigen meritlista inom automation, e-handel, transport och supply chain management.

      Växande marknad

      Den svenska marknaden för AMR växer snabbt, drivet av teknologiska framsteg, ökade krav på effektivitet och ett starkt nationellt fokus på hållbarhet och digitalisering. AMR-lösningar används främst i lager- och logistikverksamheter för att optimera plockning och transport, men används även mycket i industrin och i hälsosektorn. Flera faktorer driver efterfrågan på AMR-lösningar i Sverige, bland annat brist på arbetskraft, hållbarhetsmål och e-handelns snabba tillväxt. Framsteg inom AI, IoT och 5G har dessutom gjort AMR-lösningar mer flexibla och anpassningsbara, vilket ökar deras potentiella användningsområden. Trots regulatoriska utmaningar och behovet av standardisering förväntas den nordiska AMR-marknaden växa med 20–25 % årligen fram till 2030 där Sverige väntas leda utvecklingen, uppger ST Logistics.