Från Gnosjöanda till datadriven lagerlogistik

AV HENRIK BERGLUND

Jag växte upp i Småland, ett landskap där entreprenörskap, verkstadsindustri och lagerlokaler är vardag. Där lärde jag mig att arbeta snabbt, samarbeta nära och hitta praktiska lösningar med små medel. Den mentaliteten, ofta kallad Gnosjöandan, har länge präglat den regionen och jag ser att samma förhållningssätt är en styrka även i dagens digitala affärsvärld. Men även de mest lösningsorienterade verksamheterna står idag inför ett skifte – en digital transformation som omformar hela kedjan från inköp till leverans. 

För beslutsfattare i supply chain innebär det nya krav, men också nya möjligheter. Det moderna lagret formas inte längre bara av erfarenhet, ordning och reda och handlingskraft, utan av data, systemintegration och digitala plattformar.

Lagerdrift i förändring

För bara ett decennium sedan var papperslistor, manuell plockning och magkänsla fortfarande vardag för många. I dag ser vi hur realtidsdata, automatisering och digitala beslutsstöd blivit norm – inte bara hos storföretag, utan även i mindre och medelstora företag. Det innebär en ny nivå av kontroll. I stället för att förlita sig på magkänsla kan företag idag följa lagersaldon, plocktider, ledtider och flaskhalsar med precision. Resultatet? Effektivare processer, snabbare anpassning och bättre service till kund.

Från isolerat lager till integrerat nav

Lagret har gått från att vara en fristående funktion till att bli en integrerad del av hela supply chain-processen. Det handlar inte längre bara om varor på hyllor – utan om flöden, flexibilitet och informationshantering. Målet är att skapa en responsiv helhet som kan anpassa sig till variationer i efterfrågan, störningar i leveranser eller ändrade kundkrav. Det kräver system som pratar med varandra – över avdelningar, fabriker och ibland även mellan företag. Att integrera data från lager, inköp, produktion och försäljning är en strategisk fråga, inte bara en teknisk. Det är så motståndskraft och konkurrenskraft byggs.

Automatisering ett medel, inte ett mål

Många företag har kommit en bra bit på vägen med att automatisera orderplockning, inleveranser eller ruttoptimering. Det är ett viktigt steg, men automatisering i sig är inte målet. Det verkliga värdet uppstår när automatiserade processer sätts in i ett större sammanhang, där hela verksamheten förstår flödet och dess påverkan på affären. Ett smart lager använder teknik för att fatta bättre beslut – inte bara snabbare. Det kan handla om att förutse efterfrågevariationer, anpassa bemanning eller optimera lagerbalanser mellan olika anläggningar. Tekniken möjliggör, men det är strategin som styr. Ett exempel är en tillverkande industri som började använda realtidsdata från sitt lager för att justera materialpåfyllning och produktionsplanering mer dynamiskt. Genom att koppla samman lagerdata med försäljningsprognoser och inköpssystem kunde de minska överlager och samtidigt undvika materialbrist i produktionen. Det gav kortare ledtider, lägre kapitalbindning och bättre leveransprecision – utan att förändra den grundläggande produktionen, bara genom att arbeta smartare med befintlig data.

Beslutsstöd bortom AI-hypen

Artificiell intelligens är med all rätt ett hett ämne. Men ofta är det inte AI som gör störst skillnad, utan hur företag strukturerar och tillgängliggör sin data. AI kan hjälpa till att förbättra prognoser, föreslå ordernivåer och identifiera avvikelser. Men det krävs mänsklig erfarenhet för att sätta dessa insikter i rätt sammanhang. Begrepp som ”beslutsintelligens” och ”människa i loopen” blir allt viktigare. Tekniken ska inte ersätta – utan förstärka – den affärsförståelse som redan finns i organisationen.

Plattformar som skapar överblick

För att digitaliseringen ska få genomslag krävs systemstöd som ger helhetsbild. Här kommer affärsplattformar som SAP, och andra integrerade  lösningar, in i bilden. De samlar data och skapar översikt över flöden, lagernivåer och processer. Med en gemensam vy blir det lättare att identifiera avvikelser, prioritera rätt insatser och fatta snabba beslut. Det handlar inte bara om att reagera när problem uppstår – utan om att agera proaktivt. Sådana plattformar möjliggör också uppföljning inom hållbarhet, inköpsplanering och kundservice – områden som blir allt viktigare i en snabbt föränderlig omvärld.

Hållbarhet och resiliens som konkurrensfaktor

Digitalisering handlar inte bara om att effektivisera – utan om att bygga starkare och mer hållbara företag. Störningar i globala leveranskedjor, pandemier och geopolitiska risker har visat att linjära processer inte alltid håller. Med digitala verktyg som ger överblick, spårbarhet och förmåga till simulering kan företag bättre hantera kriser. Det möjliggör snabbare omställningar, alternativa rutter och mer robust planering. Samtidigt gör digitala lösningar det lättare att arbeta med hållbarhetsmål, exempelvis att mäta utsläpp, minska svinn eller optimera transporter. Detta är inte längre ett mervärde, utan ett grundkrav från kunder, ägare och samhälle.

Från lokal anda till global konkurrenskraft

Även om min yrkesmässiga resa började i ett småskaligt, handlingskraftigt Småland, ser jag idag hur samma mentalitet och drivkrafter återkommer i större, mer komplexa organisationer. Gnosjöandan – med sin närhet till beslut, lösningsfokus och samarbetsvilja – är en styrka även i digitala miljöer. I den datadrivna transformationen är det fortfarande förmågan att agera snabbt och tänka helhet som gör skillnad. Tekniken förändrar verktygen, men människorna är fortfarande navet kring vilket allt snurrar. Det datadrivna lagret är mer än en teknikfråga, det är en affärsstrategi. Och de företag som förstår att kombinera tekniska plattformar med mänskliga insikter kommer inte bara bli effektivare, de kommer också att bygga motståndskraft, hållbarhet och konkurrenskraft.

Henrik Berglund är Senior Sales Executive på SAP, Supply Chain Management.

Ny logistikchef till Dagab

Mats Thörnqvist har utsetts till ny logistikchef på Dagab och medlem i bolagets företagsledning. Han tillträder sin befattning den 1 januari 2026. Thörnqvist efterträder Raymond Lundmark som efter nio år övergår i rollen som senior rådgivare till Dagab.

Mats Thörnqvist, som idag är site manager för Dagabs logistikcenter i Bålsta, har en civilingenjörsexamen i materialvetenskap från KTH i Stockholm och lång erfarenhet från ledande positioner i olika verksamheter, bland annat i Scania, Ejendals, och Lyko, både internationellt och i Sverige.

– Jag är väldigt glad över förtroendet att få fortsätta utveckla arbetet i Dagabs logistikverksamhet tillsammans med mina fantastiska kollegor. Vi har ett högt tempo, flertalet spännande initiativ och satsningar och framför allt en fantastik kultur. Det känns väldigt inspirerande och ska bli oerhört kul, säger Mats Thörnqvist.

– Jag är glad att Mats har tackat ja till att axla rollen som logistikchef för Dagab och det känns kul att få välkomna honom till företagsledningen. Han har en stark kommunikativ förmåga och har visat på trygghet och stabilitet med fokus ständiga förbättringar under sin tid som site manager i Bålsta, säger Dagabs vd Hans Bax.

Sensor som ska MINSKA SVINN OCH SKAPA en mer hållbar planet

Både svinn, cyberkriminalitet och stölder är ett globalt problem som drabbar transport- och logistikbranschen. För att motverka detta har norska Surfact utvecklat en smart sensor som man menar är precis vad branschen och planeten behöver.

Sensorn, som heter Emma, är tillverkad av återvunnen havsplast. Inuti dess kapsel finns en högteknologisk sensor som övervakar temperatur, ljus, stötar och rörelser. Realtidsdata skickas kontinuerligt upp i molnet och ger transportörer och producenter full kontroll över lasten.

– För att uttrycka det enkelt så får vi lasten att tala. Vi menar att teknologin kan revolutionera en hel bransch och hjälpa världen att ta ett kvantsprång i kampen mot matsvinn och förstörda läkemedel, säger Per Magne Helseth, vd för Surfact.

Emma produceras i Norge och lanserades kommersiellt hösten 2024, och säljs redan till 18 länder, inklusive till USA, Tyskland, Storbritannien, Dubai och Kanada. Nu riktar Surfact blicken mot Sverige, där Emma redan används av stora aktörer som Havi och McDonald’s.

– Enligt EU-statistik kastas 20 procent av all mat innan den når konsumenten. Andra källor anger siffran en tredjedel – både för mat och läkemedel. Brist på temperaturkontroll är en huvudorsak, eftersom varorna ofta är mycket känsliga och regleringen är strikt. Med data från Emma-sensorn får man inte bara möjlighet att rädda lasten under transporten, utan också enkelt identifiera och åtgärda kritiska faser i transportkedjan. Vi levererar en effektiv hållbarhetsåtgärd som både är billig och mycket enkel att använda, säger Helseth.

Han tillägger att branschen generellt präglas av föråldrad teknologi, manuella processer, avläsningar via USB-minnen och reaktiv rapportering – samt en ohållbar slit-och-släng-mentalitet istället för en satsning på det cirkulära.

Den globala transport- och logistikbranschen präglas av oro för att allt fler tekniska lösningar och övervakningssystem produceras i Kina. Samtidigt har stölder av gods under transport blivit en snabbt växande samhällsutmaning, inte minst i USA där problemet beräknas kosta upp mot 35 miljarder dollar årligen.

– Vi ser att vår tydliga ”Made in Norway”-märkning bidrar till produktens trovärdighet och värde. Många branscher lever i rädsla för cyberkriminalitet, av goda skäl, men med vår lösning sprids inte transportdata till obehöriga. Samtidigt kan spårningstekniken vara ett starkt vapen i kampen mot transportstölder, säger Helseth som framhåller att han ser ljust på den fortsatta satsningen och understryker att teknologin även har utvecklats av en stark vilja att skapa en bättre värld.

– På mindre än ett år har vi kommit mycket långt med försäljningen, och vi har en enorm tro på vår produkt. Vi är övertygade om att Emma-sensorn kan förändra en hel bransch, och att vi kan ge ett nordiskt bidrag till en mer hållbar planet, säger Per Magne Helseth.

Ny vd till Körber Supply Chain i Danmark

Teknologikoncernen Körber Supply Chain, som levererar avancerade lagerautomationslösningar till några av världens största bolag, har utsett Andreas Gabriel till ny verkställande direktör för koncernens danska verksamhet. Andreas Gabriel efterträder Hans-Henrik Jensen, som efter åtta år lämnar befattningen på egen begäran.

Med mer än 25 års internationell ledarerfarenhet har Andreas Gabriel en solid bakgrund inom operational excellence, M&A och digital transformation. Han har kommer närmast från rollen som CFO för Körbers affärsområde Supply Chain och har tidigare haft ledande positioner på bland andra Hexagon Geosystems, Bühler Group och Hitachi.

– Vi är glada att kunna välkomna Andreas som ny verkställande direktör för vår danska verksamhet. Hans strategiska vision och ledarskapserfarenhet gör honom till det ideala valet att leda organisationen in i nästa kapitel. Jag ser fram emot att se hur hans arbetssätt kommer att hjälpa oss att stärka vår position på marknaden och accelerera vår utveckling, säger Andrea Bozzato, Executive Vice President EMEA för Körber Supply Chain.

Markant tillväxt

Den danska delen av Körber-koncernen har upplevt flera rekordår och har vuxit i takt med ökande efterfrågan från kunder, vilket har lett till en markant tillväxt i orderstocken. För att möta efterfrågan är företaget just nu i färd med att anställa fler än 40 nya medarbetare i Danmark.

– Min första uppgift blir att säkerställa att vår verksamhet är fullt förberedd på att leverera på den stora orderstocken. Samtidigt är jag övertygad om att företaget har potential till ytterligare tillväxt med våra intelligenta lösningar för lagerautomation och logistik, där vi redan visar vägen med avancerade digitala lösningar baserade på AI. Vi kommer att se på hur vi kan stärka vår egen digitala transformation för att uppnå en ännu starkare position i framtiden, säger Andreas Gabriel.

Markus Voss utsedd till ny vd för DHL Freight

Markus Voss har utsetts till ny vd för DHL Freight. Han efterträder Uwe Brinks som har varit på DHL Group i över 40 år och nu går i pension. Voss har över 20 års erfarenhet inom logistik och transport och kommer att fokusera på att främja standardisering och digitalisering på DHL Freight.

Närmast kommer Markus Voss från rollen som Chief Development Officer på DHL Supply Chain. I den rollen ansvarade han för försäljning och marknadsföring samt globala team inom servicelogistik, lösningsdesign och strategisk tillväxt. I samband med utnämningen av Voss omstruktureras DHLs ledningsgrupp och en europeisk Transportation Board inrättas – som består av vd:arna för DHL Global Forwarding Europe, DHL Freight och DHL Supply Chain EMEA – med syftet att stärka koncerndivisionernas samverkan kring landtransporter och därigenom kunna förse kunderna med mer integrerade och effektiva lösningar.

– Jag är mycket glad och hedrad över att ta mig an denna nya roll i företaget. Landtransporter är en avgörande komponent i våra kunders försörjningskedjor. Jag ser fram emot att ytterligare driva den inledda transformationsprocessen inom digitalisering och därigenom förbättra effektiviteten, transparensen och kvaliteten för våra kunder. På så sätt kommer vi att frigöra ytterligare tillväxtmöjligheter för vår verksamhet och stärka vår position som en viktig leverantör av vägtransporter både inom och utanför företaget, säger Markus Voss.

PMI ökade till 55,3 i augusti – ny högstanivå för 2025

Inköpschefsindex (PMI) för svensk industri steg i augusti till 55,3 från 54,4 i juli. Det är en ny högstanivå 2025 och över det historiska genomsnittet (54,3) för första gången sedan våren 2022.  

– Efter svackan i juni har tillväxttakten i industrin tagit ny fart samtidigt som det kommit positiva konjunktursignaler från flera europeiska länder. Minskad osäkerhet kring globala handelspolitiken efter sommarens handelsavtal med USA kan också ha bidragit till uppgången, konstaterar Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Affärsvolym svarade för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av orderingång, leveranstider och sysselsättning medan inköpslager drog ned indexet. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser ökade från 50,1 i juli till 50,9 i augusti. Det är femte månaden i rad som indexet ligger strax ovanför 50-nivån. 

– Vi ser ett fortsatt dämpat pristryck i industrin som drivs av kronförstärkningen och måttliga råvaruprisökningar, även om höjda amerikanska handelstullar på sikt kan komma att driva upp företagens kostnader, säger Jörgen Kennemar.

Intersport bygger ny AutoStore med Element Logic

När Intersport bygger ett nytt centrallager i egen regi satsar man på en AutoStore som navet i sin logistiklösning. Tillsammans med Element Logic har en helhetslösning tagits fram, med fokus på både dagens flöden och framtida tillväxt.

De nya automatiserade lagerverksamheten byggs upp i en egen fastighet i Nässjö, med målet att skapa kontroll, skalbarhet och konkurrenskraft. I centrum för satsningen finns en AutoStore och ett nytt WMS och Element Logic som integratör.

– Vår tidigare AutoStore-lösning har gett oss värdefulla erfarenheter och vi ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med Element Logic. Med det nya lagret tar vi logistiken till nästa nivå – både i kapacitet och teknisk funktion, säger Joakim Nielsen, Warehouse Manager på Intersport.

I nära samarbete med Intersport har Element Logics specialister analyserat data, simulerat kapacitet och utformat en lösning som är fullt anpassad till den nya anläggningens förutsättningar. Det innebär bland annat att AutoStore-lösningen är placerad i direkt anslutning till inbound- och outboundportar, vilket ger ett smidigare flöde än i det tidigare lagret. AutoStore-systemet i sig är kraftfullt, men det verkliga värdet ligger i helheten, där Element Logic haft en aktiv roll i att hjälpa Intersport att integrera mjukvarorna Router och eLogiq, vilka bland annat bidrar till att minska behovet av manuell hantering. Som WMS-leverantör, med Element Logic som rådgivare, har intersport valt föll NYCE.

– Vi är trygga i erfarenheten från tidigare flyttprojekt. Här har vi kunnat ta höjd för både nuvarande drift och framtida behov – och hjälpa kunden att fatta rätt beslut kring både mjukvara och layout. Det är ett helhetsgrepp med Customer Success i fokus, säger Ertugrul Kilicaslan, Account Manager på Element Logic Sweden.

Autostore-läsningen består av 50 000 lådor, 44 s R5 robotar och en grid med en kapacitet på 61 377. Driftsättning planeras att ske med start under sista kvartalet 2025.

”Korrekta data en förutsättning för lagerautomatisering”

Nordiska logistikkonsulten Langebæk är sedan starten 1977 specialiserad på lagerutveckling inklusive lagerautomatisering. Under årens lopp har man sett hur lagerverksamheter har blivit alltmer datadrivna – det vill säga beroende av data och analys för att optimera produktivitet, effektivitet, hållbarhet och kundservice. 

– Under mina tolv år på Langebæk är utvecklingen vad gäller dataanalys och användning av data den kanske mest påtagliga utvecklingstrenden, säger Morten Badsberg, director på Langebæk med särskilt ansvar för att utveckla företagets kompetens på området.

Ungefär 80 procent av Langebæks uppdrag handlar om att på olika sätt bistå kundföretag i samband med lagerautomatisering. Och i dessa uppdrag är det av största vikt att ha korrekta data. 

– Att ha och använda korrekta data är en förutsättning för att automatisera. Vi kan inte automatisera i ett lager om vi inte har koll på vad vi hanterar, i vilka volymer, dimensioner och så vidare, säger Morten och ger ett pedagogiskt exempel:

– Om vi har data som pekar på att en vara passar i en låda som är 60×40 cm, men den visar sig vara två centimeter större så har vi fått ett problem som kan skapa mycket merarbete när man utvecklar en automatiserad lagerlösning. 

”Fick en uppsättning perfekta data” 

Han exemplifierar med ett stort nordiskt handelsföretag som efter en storskalig automatisering levererade en perfekt uppsättning data – något Morten aldrig tidigare hade sett.

– Det fanns inga fel i de data som vi fick och inga data fattades, allt var perfekt. Orsaken var helt enkelt att de redan hade automatiserat, vilket hade tvingat dem till att få full koll på sin data. Här ser vi numera en stor skillnad jämfört med för tio år sedan, då det krävdes mycket mer för att få fram de data som vi behöver. 

Egen datamodell

Att få koll på grundläggande data om leveranser, order, artiklar, volymer, vikter, dimensioner, lastbärare, förpackningar, med mera har alltid varit viktigt. Men med den ökade teknikanvändningen i lager har behovet av att använda data blivit helt avgörande. Och för Langebæk är insamlingen av data i allmänhet det första steget i ett kundprojekt. Därför startar de allra flesta projekt med att teamet eller konsulten i fråga klargör för kunden vilka data som behövs. Därefter använder man en egen datamodell, baserad på mångåriga erfarenheter och best practice.

– Med hjälp av vår modell ser vi snabbt vilken kvalitet som en uppsättning data håller, och vilka ytterligare data som behövs. I modellen lägger vi in ganska detaljerade data om inbound- och outboundflöden, hanterade artiklar och så vidare. Baserat på dessa data föreslår vi en optimal lösning som antingen är automatiserad eller helt manuell. 

Varierande kvalitet och förmåga

Hur pass duktiga företag är på att samla in, analysera och använda data varierar en hel del. Oftast är stora företag bättre än mindre, men Morten betonar att det finns stora variationer.

– De större företagen har blivit ganska duktiga generellt sett. Särskilt när de har automatiserat. Om du har investerat i en komplicerad lagerautomation så behövs det dedikerade personer som fokuserar specifikt på att fånga in och analysera data för att med detta kunna optimera anläggningen, säger han och konstaterar att det kana vara svårt för ett mindre företag att motivera kostnaden för personal som arbetar med data och dataanalys av logistik.

Fler datavetare och analytiker

De större anställer numera dedikerade datavetare och analytiker för att fånga in och använda logistikdata som grund för såväl lagerautomation som för att utveckla automatiserad datafångst, analys och beslutsfattande med hjälp av AI- och maskininlärningsalgoritmer. Personer med liknande kompetenser rekryteras även av Langebæk i ökad utsträckning. 

– De yngre personer som vi numera rekryterar från universiteten har ofta en bra kunskap om AI och maskininlärning och Phyton. Det är bra för vår egen interna kompetensutveckling och därmed för våra kunder, konstaterar Morten.

Intervju och text Stefan Karlöf

Swisslog introducerar AMR-serien IntraMove för dynamisk palltransport

Swisslog introducerar IntraMove-serien, en autonom mobil robot (AMR), som erbjuder en mångsidig, horisontell transport för laster upp till 3 000 kg. De nya AMR:erna, som utnyttjar AI för att förbättra prestandan, är utformade för att erbjuda flexibilitet och anpassningsbarhet till olika behov.

– Våra kunder söker i allt högre grad efter horisontella transportlösningar som kan hantera tyngre laster och anpassas till dynamiska och ofta föränderliga förhållanden. Våra nya AMR-enheter är idealiska för transport från en punkt till en annan av pallar inom sektorer som livsmedel och drycker, mode, dagligvaror och industri. Fördelarna med dem är snabb driftsättning och flexibel drift, enkelhet att ändra rutter och leveranspunkter samt anpassningsförmåga för att stödja företagets tillväxt.säger Thomas Balzarek, AMR Solution Manager, Swisslog.

IntraMove är ansluten till den AI-baserade flottans programvara via VDA 5050-standardens kommunikationsgränssnitt. Programvaran möjliggör kartläggning av ett flertal industriella scenarier, vilket säkerställer optimerad ruttplanering och tilldelning av transportorder till robotarna, som färdas självständigt och autonomt på alla rutter. Den kan kopplas direkt till ett WCS eller WMS såsom Swisslogs SynQ. Robotens SLAM-navigering (Simultaneous Localization and Mapping), som använder två laserskannrar, använder AI-algoritmer för att beräkna den mest effektiva vägen till en destination samtidigt som den undviker fysiska hinder och trafik utan behov av kablar, remsor eller tejp.

– Norden är en väldigt mottaglig marknad för Swisslogs IntraMove AMR-enheter, driven av hög automatiseringsgrad, höga arbetskraftskostnader och ett ökande behov av skalbara logistiklösningar. Med starka branscher inom livsmedel, mode och dagligvaror, samt ett tydligt fokus på hållbarhet, passar IntraMove-seriens energieffektiva och AI-drivna design väl in i regionala behov. Lösningens flexibilitet och förmåga att anpassa sig till dynamiska lageromgivningar gör den idealisk både för stora, små och medelstora företag i Norden, säger Erik Finstad, Business Development Manager, Swisslog.

IntraMove-robotarna finns i olika versioner med olika lastkapacitet för ett brett spektrum av tillämpningar, från 600 kg upp till 3000 kg och de kan både integreras i omfattande lösningar, antingen som ett delsystem för effektiv horisontell pall- eller lådtransport från början till slut, eller som en fristående lösning.

TGW Scandinavia fyller 15 år och bygger vidare på framgångsrika projekt

Sedan starten 2010 har företaget TGW Scandinavia, som ingår i TGW Logistics, satt ett tydligt avtryck på den dynamiska marknaden för materialhantering. Många av de lösningar som teamet utvecklar tillsammans med kunder i Sverige, Danmark och Norge är omtalade i branschen, bland annat ett par projekt inom fryslogistik i dagligvaruhandeln.

TGW Scandinavia, som ingår i TGW Northern Europe, ansvarar för allt från affärsutveckling och försäljning till projektledning och lifetime-services i Sverige, Norge och Danmark. Just nu bygger TGW ett högautomatiserat distributionscenter för detaljhandelsjätten ICA Sverige, som ska stå klart i januari 2026. Anläggningen består av ett 30 meter högt fryslager för pallar som är sammankopplat med ett dynamiskt skyttelsystem som möjliggör direkt åtkomst till varje artikel, för att minimera ledtiderna. Artiklarna hämtas, sekvenseras och hanteras vid palleteringsstationer där en hel- eller delvis automatiserad stapling av beställningar sker i rullburar för respektive mottagande butik. En ytterligare anläggning för fryslogistik byggs i Trondheim för den ledande norska dagligvaruhandeln ASKO. Den 18 meter höga frysanläggningen består av ett höglager för pallar och ett automatiserat mini-loadlager med 38 000 lagerplatser.

Distributionscenter för medicinska produkter

I Göteborg kommer ett högautomatiserat distributionscenter att byggas för den svenska vårdspecialisten OneMed. Kärnan kommer att vara det så kallade FlashPick-systemet, med ett 24 meter högt skyttellager och över 80 000 lagerplatser, där den självlärande plockroboten RovoFlex kommer att integreras.

– Vi är fortsatt starkt engagerade i att expandera vår skandinaviska verksamhet som en del av vår strategiska tillväxtplan. Dessa initiativ förstärker vårt engagemang för att stödja våra kunder i regionen, samtidigt som vi utvecklar våra framtidsutsikter för att förbättra deras operativa excellens. Genom att stärka vår lokala närvaro strävar vi efter att leverera ännu större lyhördhet, tillförlitlighet och långsiktigt värde i hela Skandinavien, säger Bart Van Eycken, försäljningschef för norra Europa på TGW Logistics.