Ikea förvärvar logistikteknikbolaget Locus – för bättre och effektivare sistamilen-leveranser

Ingka Group, som svarar för 90 procent av Ikeas detaljhandelsförsäljning, har via sitt investeringsbolag förvärvat Locus, ett ledande logistikteknikföretag som erbjuder en AI-driven logistikplattform med inriktning på kapacitetsplanering, ruttplanering, realtidsspårning och optimering av sistamilen-leveranser. Förvärvet beskrivs som en strategisk investering som stärker Ikeas digitala kapacitet och ger en större kontroll över ett kritiskt ögonblick i kundresan.

– Detta förvärv ligger perfekt i linje med vår ambition att förbättra kundresan vid varje kontaktpunkt. Genom att integrera Locus teknik internt tar vi kontroll över en avgörande del i vår distributionskedja, vilket gör att vi kan leverera med större hastighet och flexibilitet till många, säger Tolga Öncü, Head of IKEA Retail (Ingka Group).

Historiskt sett har IKEA förlitat sig på flera tredjepartsleverantörer för dessa viktiga tjänster, med förvärvet av USA-baserade Locus tas ett betydande steg mot att göra shopping och leverans ännu smidigare för Ikeas kunder. Locus kommer att förbli operativt oberoende och fortsätter att leverera tjänster till partners utanför Ingka Group. Detta stöder fortsatt innovation och tillväxt för båda företagen samtidigt som det bidrar till IKEAs bredare digitala transformationsresa.

Effektivare och mer hållbara sistamilen-leveranser

Locus erbjuder en sofistikerad AI-driven logistikplattform med avancerad ruttoptimering, realtidsspårning samt smart användning av fordon och resurser. Genom att integrera dessa funktioner kommer Locus bättre att göra det möjligt för Ingka Group att förbättra effektiviteten i hela leveranskedjan – från kapacitetshantering och optimering till leveranser på sista milen. Partnerskapet stärker inte bara hur IKEA levererar heminredning till kunder globalt utan stöder också bolagets ambition att skapa ett snabbare och smartare distributionsnätverk. Förvärvet görs vid en kritisk tidpunkt, med en stadigt ökande onlineförsäljning (28 % av IKEAs totala detaljhandelsförsäljning under räkenskapsåret 2024) en ökning från 11 % under räkenskapsåret 2019). Integrationen av Locus teknik kommer att ytterligare stärka IKEAs förmåga att möta tillväxten i e-handeln, och kompletterar tidigare strategiska teknikinvesteringar som Made4net, som förbättrar företagets lagerhantering och TaskRabbit, som erbjuder monteringstjänster av möbler.


Med IKEA-butiksverksamhet på 31 marknader är Ingka Group den största IKEA-återförsäljaren och representerar cirka 90 procent av IKEAs detaljhandelsförsäljning. Ingka Group äger och driver IKEAs försäljningskanaler under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V. Gruppen har tre affärsområden: IKEA Retail, Ingka Investments och Ingka Centres.

Ny vd till DHL Freight Sverige

För någon vecka sedan meddelade Mathias Krümmel att han lämnar rollen som vd för DHL Freight Sverige efter knappt ett år, med hänvisning till organisationsförändringar. Nu står det klart att det blir Robert Zander som tar över den rollen från och med den 1 oktober 2025 och samtidigt kvarstår som CEO Nordics för DHL Freight.

– DHL Freight Sverige befinner sig mitt i en spännande utvecklingsresa med en tydlig strategi och ambitiösa mål inför 2030. Jag ser fram emot att tillsammans med den svenska organisationen fortsätta arbetet med att realisera strategin och stärka vårt erbjudande på marknaden, säger Zander.

Organisationsförändringen uppges vara en del av DHL:s globala arbete med att effektivisera strukturer och skapa tydligare ansvarsfördelning, i syfte att ytterligare stärka verksamhetens kundfokus och operativa effektivitet. Robert Zander behåller ansvaret som CEO Nordics för DHL Freight.

Lemvigh-Müller väljer SAP EWM i en automationssatsning med KNAPP som partner

Den danska industrigrossisten Lemvigh-Müller genomför sin största lagerinvestering någonsin och väljer SAP EWM som plattform för både WMS och WCS och KNAPP som partner i implementeringen. Målet är att skapa en flexibel och kraftfull helhetslösning som ska stötta företagets utveckling under många år framöver.

Lemvigh-Müller är marknadsledande i Danmark inom stål och tekniska lösningar och hanterar dagligen mer än 60 000 artiklar i företagets två lagerenheter i Odense och Kolding. I sin största logistiksatsning någonsin centraliserar företaget nu lagerverksamheten till en toppmodern, om- och utbyggd lageranläggning, i Kolding. De omfattande automationsinvesteringarna – med bland annat en KNAPP Evo Shuttle-lösning med 130 000 lagerplatser och ett 38 meter högt pall-lager – skapas förutsättningar för att hantera större godsvolymer och erbjuda ännu mer kundanpassade och hållbara logistiktjänster.

Rekordinvesteringen i Kolding är både ett fysiskt och digitalt byggprojekt, där byggnationen av anläggningen sker parallellt med implementeringen av en helt ny systemlösning.

– Vi har under 15 år haft ett fristående WMS, anpassat till en miljö med manuell voice-pick. Det har fungerat bra, men med det nya automatiserade lagret behöver vi byta till ett system med nästa generations funktionalitet, säger Frederik Aakerlund, CIO för Lemvigh-Müller.

Ett krav på det framtida systemet var en sömlös integration med företagets molnbaserade SAP S/4HANA ERP. Andra viktiga frågor i valet var driftsäkerhet, skalbarhet och att teknologin skulle vara enkel att arbeta med för Lemvig-Müllers egna IT-resurser.

SAP EWM blev mot den bakgrunden det naturliga systemvalet för Lemvigh-Müller och som automationsleverantör med ett nära samarbete i 20 år är KNAPP den naturliga integrationspartnern.

– Med vårt SAP EWM-erbjudande kombinerar vi det bästa av två världar: en kraftfull end-to-end mjukvarulösning och vår expertkompetens och stora erfarenhet inom lagerprocesser. Vi känner Lemvigh-Müller och vet exakt hur komplex och kund-orienterad deras verksamhet är, säger Gerald Lassau, chef för KNAPP IT solutions.

Optimerade processer end-to-end

Det nya systemet kommer att innebära en heltäckande lösning för hela lagerprocessen, där SAP EWM fungerar både som WMS Warehouse Management System (WMS) och Warehouse Control System (WCS) för såväl de manuella som de automatiserade delarna av lagret. Resultatet blir färre gränssnitt och en högre grad av processoptimering.

Samarbetet med KNAPP innebär också en enda partner för all support, på både hårdvaru- och mjukvarusidan, 24/7 och med stöd från SAPs experter när det behövs.

Samarbete och flexibilitet

Just nu är projektet i design-fasen och det nya systemet beräknas gå live i oktober 2027. Under hela processen kommer ett nära samarbete mellan parterna vara nyckeln till framgång,

– Lemvigh-Müller har mycket kompetens internt och vill vara involverade. Och det är precis så vi vill ha det. Det här är inte en leverans utan ett samarbete. För att lyckas måste vi se det som ett maraton där man ska orka hela vägen, säger Gerald Lassau.

En annan förutsättning för framgång är att man i projektet redan nu tänker in framtida utveckling säger Frederik Aakerlund på Lemvig-Müller.

– Det innebär att vi säkerställer modulariteten i arkitekturen för att kunna anpassa till framtida behov. Och att vi förbereder oss för framtida AI-drivna förbättringar. Här kan vi verkligen dra nytta av KNAPPs dubbla roller som automationsleverantör och systempartner, så att funktionaliteten i systemet och utvecklingen på automationssidan går hand i hand.

ABB Robotics förvärvas av Japanska SoftBank

ABB säljer divisionen Robotics till japanska Softbank för 5,4 miljarder dollar, det vill säga 50,7 miljarder kronor. Därmed går man inte vidare med den börsnotering som aviserats sedan tidigare.

– SoftBanks förvärvsbud har utvärderats noggrant av ABB:s styrelse och koncernledning och jämförts med vår ursprungliga intention att knoppa av verksamheten. Budet speglar verksamhetens långsiktiga kvaliteter och försäljningen kommer att skapa ett omedelbart värde för ABB:s aktieägare. ABB kommer att använda intäkterna från transaktionen i linje med våra väletablerade principer för kapitalallokering. Våra ambitioner för ABB är oförändrade och vi kommer att fortsatta att fokusera på vår långsiktiga strategi där vi bygger vidare på våra ledande positioner inom elektrifiering och automation, säger ABB:s styrelseordförande Peter Voser.

I ett pressmeddelande på onsdagen uppger ABB att ett stort kundvärde skapas när ABB Robotics ledande teknologi och industriexpertis kombineras med SoftBanks toppmoderna och avancerade kapabilitet inom AI, robotik och nästa generations datateknik.

– Det kommer att vara fördelaktigt för ABB Robotics att kombinera sina ledande teknologier med SoftBanks toppmoderna position inom AI och nästa generations datateknik. Det kommer att möjliggöra för verksamheten att ytterligare stärka sin marknadsposition som teknologiledare inom sitt område, tillägger ABB:s CEO och koncernchef Morten Wierod.

ABB Robotics-divisionen har cirka 7 000 medarbetare och en omsättning på 2,3 miljarder dollar 2024 och en operativ EBITA-marginal på 12,1 procent.

– SoftBanks nästa steg är fysisk AI. Tillsammans med ABB Robotics kommer vi att förena teknologi och kompetens i världsklass under en gemensam vision om att foga samman artificiell superintelligens med robotik och på så vis möjliggöra en banbrytande evolution som kommer att driva mänskligheten framåt, säger Masayoshi Son, ordförande och CEO, SoftBank Group Corp.

Transaktionen förväntas slutföras i mitten till slutet av 2026, med förbehåll för myndighetsgodkännanden och sedvanliga stängningsvillkor.

Elektrifiering – en socioteknisk omställning med breda konsekvenser för logistiksektorn

AV HENRIK GILLSTRÖM, MAGNUS BLINGE, MARIA HUGE-BRODIN, SABRINA BRUNNER, JORGE GUTIERREZ CHIRIBOGA, MY JOBRANT OCH UNI SALLNÄS

Elektrifieringen av vägtransporter är en avgörande komponent i omställningen mot ett klimatneutralt samhälle. Övergången påverkar inte bara teknologin utan hela ekosystemet av aktörer. Denna artikel, baserad på forskning från avdelningen för logistik- och kvalitetsutveckling vid Linköpings universitet, belyser elektrifieringens effekter ur ett systemperspektiv – med fokus på relationer mellan aktörer, åkerier, transportköpare, laddningsoperatörer samt fordonstillverkare.

Elektrifiering är inte en enhetlig lösning, utan ett spektrum av teknologier som utvecklas parallellt: batterielektriska lastbilar, elvägar, vätgasdrivna motorer, bränsleceller och batteribyte. Dessa teknologier kommer sannolikt att samexistera i olika konfigurationer beroende på regionala förutsättningar som energitillgång, infrastrukturens mognad och ekonomisk bärkraft. I Europa pekar utvecklingen mot att batterielektriska lastbilar blir dominerande, men alternativa lösningar kan vara avgörande för fjärrtransporter och områden med begränsad nätkapacitet, där även biobränslen utgör ett möjligt alternativ. I denna artikel tar vi dock primärt utgångspunkt i batterielektriska lastbilar.

Elektrifieringens teknologier och systempåverkan

Valet av teknologi påverkar hela logistiksystemet – från hur försörjningskedjor utformas till vilka aktörer som får inflytande. Nya aktörer som energibolag, laddoperatörer och digitala infrastrukturoperatörer träder in i transportsystemet, vilket kräver nya former av samordning och styrning. Elektrifieringen är därmed inte bara en teknisk omställning, utan en socioteknisk transformation som kräver integration av tekniska, institutionella och ekonomiska dimensioner.

Ekosystem av aktörer

För att förstå elektrifieringens fulla påverkan krävs att blicken lyfts från teknologin i sig och riktas mot det bredare ekosystem av aktörer som tillsammans formar framtidens transportsystem. Elektrifieringen innebär inte bara nya tekniska lösningar, utan också förändrade roller, relationer och ansvarsfördelning. Åkerier står inför stora investeringar och operativa utmaningar, transportköpare omdefinierar sin roll från passiva beställare till aktiva möjliggörare, och laddningsansvariga aktörer växer fram som en strategisk komponent i infrastrukturen. Fordonstillverkare befinner sig mitt i ett omfattande teknikskifte och spelar en nyckelroll i att utveckla och tillgängliggöra eldrivna fordon. I den följande texten fördjupar vi oss i dessa perspektiv för att belysa hur elektrifieringen Omformar logistikens praktik och samspel.

Relationer som nyckel till kunskapsbyggande

Relationer mellan aktörer i logistiksystemet är alltid viktigt. Forskning inom en lång rad projekt har visat att det är just genom interaktion mellan aktörer som olika hållbarhetslösningar får utrymme och finansiering kan frodas och spridas vidare. Särskilt betydelsefullt är det inom elektrifieringen, av flera skäl, där komplexitet och osäkerhet är centrala. Elektrifieringen av logistiksystemen innebär att interaktion behövs med fler aktörer än traditionellt. Fordonstillverkarnas roll blir allt viktigare, och logistikföretag som bygger nära relationer med fordonstillverkare både erhåller och bidrar med kunskap kring den nya tekniken och dess användning. Aktörer inom elförsörjning och laddning är i sin tur exempel på nya aktörer, som med traditionella lösningar ”bara funnits där” (bensinmackar). Relationer med dessa läggs till den vanliga uppsättningen av relationer. Samtidigt kan inte tidigare relationer bytas ut, då fordonsflottor byts ut successivt och relationer med leverantörer av olika teknik och energi måste hanteras samtidigt.

Samarbete och förtroende centralt

Osäkerheten i utvecklingen relaterar till innehåll och tid. Innehållsmässig osäkerhet innebär att man inte vet vilken teknik (batterielektriska lastbilar,  vätgas, traditionell, biogas eller annat) som ska prioriteras, och tidsmässigt är utvecklingen väldigt svår att förutsäga. Genom att nyckelaktörer jobbar tillsammans ökas möjligheterna att hantera osäkerheterna. Förtroende för varandras kompetens är central, och den byggs ofta över tid, och framgångsrika logistikaktörer ser detta som en investering. Överlag krävs mycket uppbyggnad av ny kunskap, och här spelar relationerna mellan l logistikaktörerna stor roll för att få tillgång till andra aktörers kunskap, och för att få utrymme att tillsamman bygga ny kunskap. För åkerier med små resurser är detta särskilt utmanande – tiden och kapaciteten att bygga relationer är begränsad. Men relationer är också en väg till kunskap, stöd och gemensam problemlösning. Logistikaktörernas förmåga att bygga och underhålla relationer kommer att vara avgörande för hur väl elektrifieringen  lyckas – och i förlängningen för samhällets förmåga att nå klimatmålen.

Åkeriets utmaningar och möjligheter

För åkerier innebär elektrifieringen en rad praktiska och ekonomiska utmaningar. Batterielektriska lastbilar är dyra i inköp, särskilt de tunga modellerna, vilket gör leasing till ett attraktivt alternativ. Även om driftkostnaderna är lägre, krävs hög nyttjandegrad – exempelvis körning i flera skift – för att investeringarna ska bli lönsamma. I praktiken är detta svårt att uppnå, särskilt för mindre åkerier. En annan utmaning är laddinfrastrukturen. Bristen på publik laddning för tunga fordon gör att många åkare tvingas investera i egna laddstationer. Detta innebär höga initiala kostnader, men kan även ge fördelar som lägre energikostnader och ökad kontroll över drift. Samtidigt är många åkerier små företag med begränsade resurser och låga marginaler, vilket gör det svårt att bära dessa investeringar på egen hand. För att elektrifieringen ska bli möjlig krävs samarbete – särskilt med transportköpare som genom sin kravställning, betalningsvilja och vilja till förändring kan skapa förutsättningar för investeringar. Även lastbilscentraler, tillverkare och andra aktörer är viktiga partners. Politisk stabilitet och långsiktigt stöd är avgörande för att ge branschen tid att ställa om och sprida riskerna.

Transportköparens förändrade roll

Transportköpare har traditionellt sett transporter som en kostnadspost – något som outsourcas för att förenkla verksamheten. Elektrifieringen förändrar detta synsätt. För att köpa transporttjänster med batterielektriska lastbilar krävs ett större engagemang: installation av laddinfrastruktur, anpassning av öppettider och logistikflöden, samt acceptans för högre kostnader. Trots dessa utmaningar är intresset stort. Många transportköpare ser elektrifiering som en nyckel för att nå sina hållbarhetsmål och stärka sitt varumärke. Forskning visar att förbättringar på transportsidan är en viktig del i den gröna omställningen, och att detta driver fram nya samarbetsformer med transportörer och logistikleverantörer. En intensiv lärandefas pågår, där transportköpare återigen engagerar sig i transportfrågor – inte bara som kunder, utan som medskapare av lösningar. Genom att ta en aktiv roll kan de bidra till att övervinna de ekonomiska och operativa hinder som elektrifieringen innebär.

Laddningens ekosystem och laddningsoperatören

Laddning av batterielektriska lastbilar kommer bli helt centralt, men det finns viktiga frågor som behöver hanteras, exempelvis vem som ska ansvara för att elen finns där den behövs. Trots att laddningsoperatören har en direkt avgörande roll är den relativt outforskad. Forskning visar att rollen inte är knuten till en viss aktör utan att det är en roll som kan fyllas av exempelvis logistikföretag, energibolag, drivmedelsstationer eller transportköpare. Detta beror delvis på att laddning kommer behöva ske på olika platser (vid terminaler, destinationer och längs vägnätet). Logistikföretag installerar egna laddare för att säkra drift, men ser också möjligheter att erbjuda publik laddning. Transportköpare kan erbjuda laddning vid sina lokaler för att underlätta elektrifiering. Drivmedelsstationer och energibolag ser laddning som ett sätt att bredda sin affär. Utmaningarna är dock betydande: långa ledtider för elnätsanslutning, komplexa tillståndsprocesser och behov av bokningssystem av laddare. För att skapa ett fungerande laddningssystem krävs samverkan mellan aktörer och förståelse för laddningsoperatörens strategiska betydelse.

Fordonstillverkaren i teknikskiftets centrum

Fordonstillverkare har en central roll i övergången till elektriska godstransporter. Genom sin tekniska kompetens och produktionskapacitet är de avgörande för att utveckla och tillgängliggöra de fordon som krävs för omställningen. Samtidigt befinner de sig själva mitt i ett omfattande teknikskifte, där elektrifieringen innebär nya krav på produktutveckling, affärsmodeller och interna arbetssätt. Tunga batteridrivna elfordon medför utmaningar för hela transportkedjan. Fordonstillverkare arbetar aktivt med att hantera dessa utmaningar – tekniskt, organisatoriskt och strategiskt – och har etablerat nya affärsenheter för att marknadsföra och sälja elfordon. Genom deltagande i pilotprojekt och systeminitiativ, ofta i samarbete med åkerier, logistikföretag och transportköpare, bidrar fordonstillverkare till kunskapsuppbyggnad och marknadsutveckling. Dessa projekt, som kan vara både marknadsdrivna och offentligt finansierade, fungerar som plattformar för att testa lösningar, bygga kompetens och skapa förutsättningar för en bredare elektrifiering. Utöver teknikutvecklingen handlar utmaningen för fordonstillverkare om att bygga upp nya interna processer och systemstöd som kan hantera den ökade komplexiteten. Elektrifieringen kräver nya kompetenser och ett förändrat arbetssätt – något som i sig är en omställning med långtgående konsekvenser för hela organisationen.

Avslutande reflektion – samverkan som drivkraft i elektrifieringens ekosystem

Elektrifieringen av vägtransporter är inte en isolerad teknisk förändring, utan en omfattande omställning som kräver att aktörer inom hela logistiksystemet agerar tillsammans. Logistiksystemet innefattar dessutom flera aktörer som traditionellt inte haft någon framträdande roll i logistiksystemen, så som fordonstillverkare och laddningsoperatörer. Genom att förstå och utveckla befintliga såväl som nya relationer, dela kunskap och ta gemensamt ansvar för investeringar och infrastruktur, kan sektorn navigera den komplexitet och de osäkerheter som följer med omställningen. Det är genom samverkan mellan nyckelspelare som elektrifieringen kan bli både praktiskt genomförbar och strategiskt hållbar.

……..

Samtliga författare har helt eller delvis en tjänst vid Linköpings universitet. Henrik Gillström är universitetslektor i miljölogistik, Magnus Blinge är adjungerad professor, Maria Huge-Brodin är professor i miljölogistik, Sabrina Brunner är doktorand inom logistik, Jorge Gutierrez Chiriboga är industridoktorand inom logistik, My Jobrant är doktorand inom logistik och Uni Sallnäs är biträdande professor i miljölogistik. 

SCE TALKs på Logistics & Automation – ”mötesplats som driver utveckling”

Den 1–2 oktober 2025 besöktes Logistics & Automation i Kista av 2 071 besökare som fick ta del av aktuella trender, utveckling och tekniska lösningar inom logistik, automation och förpackning. Supply Chain Effect fanns på plats och genomförde tre avsnitt av videopodden SCE TALKs inför en stor publik.

Under evenemangets första dag genomförde SCE en podd på temat AI and Machine learning in the supply chain, med Anders Björklund från SAP, Andreas Anyuru, Consafe Logistics Group och Tarun Agrawal från Chalmers tekniska högskola. Senare samma dag genomförde Supply Chain Effect ytterligare en podd, den här gången med tema Automations(r)evolutionen – lagret som en produktionsanläggning, med deltagarna Tobias Henriksson, KNAPP, Anders Bartholin, Langebæk, Anton Blidberg, Movu Robotics, Mattias Lindström Zebra Technologies samt Niklas Jalkner från Toyota Material Handling Sweden.

”En otrolig siffra”

– Att samla hela branschen under ett tak och se nya samarbeten, affärer och idéer ta form är precis vad mässan handlar om. Det är glädjande att vi tillsammans bygger en mötesplats som driver utvecklingen framåt, säger Vincent Lind, projektledare för Empack & Logistics & Automation och fortsätter:

– Efter deltagarräkning av Supply Chain Effects sessioner var det över 250 deltagare. En otrolig siffra!

Under mässans andra dag producerades en podd med tema Värdeskapande Transportation Management, med deltagande av Daniel Ljungberg, 4PLCS Nordics, Niklas Danielsson, IMI Supply Chain Solutions, Mattias Norin, Sonat och Per-Olof Arnäs, Tekn.dr och en välkänd debattör i transportfrågor. Nästa upplaga av Logistics & Automation och förpackningsmässan Empack i Kista äger rum den 30 september till första oktober nästa år.

PMI–tjänster nådde 57,7 i september – ”tydlig återhämtning”

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) ökade till 57,7 i september från 53,8 i augusti och är nu på nivåer som inte har noterats på över tre år. 

– Tjänstesektorn har haft svårt att etablera sig i tillväxtzonen men visar nu tecken på en tydlig återhämning även om septemberutfallet inte ska övertolkas. Lägre räntor från Riksbanken och en expansiv finanspolitik kan på sikt lyfta tjänstesektorn något som kanske avspeglas i de starka septembersiffrorna”, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex.

PMI – tjänster mäter aktiviteten i de större tjänsteföretagen som är verksamma i Sverige. Indexet tog ett ordentligt kliv in i tillväxtzonen under september, genom att öka med 3,9 indexenheter jämfört med augusti. Det är den högsta nivån sedan tredje kvartalet 2022, även om enskilda månadsutfall ska tolkas med försiktighet. Affärsvolym svarade för det största bidraget till uppgången i PMI-tjänster följt av sysselsättning och stigande leveranstider medan index för ordergång drog ned. För första gången på över ett år är index för sysselsättning i tillväxtzonen, men Swedbanks analytiker betonar att det är för tidigt att tala om en vändning i företagens anställningsplaner. Prisökningstrycket i tjänstesektorn avtog i september i och med att index för rå- och insatsvarupriser backade till 53,5 från 55,8 i augusti.

Internationella PMI-siffror visar att tjänstesektorn generellt har repat sig under tredje kvartalet även om det finns skillnader mellan olika länder. Det amerikanska indexet över affärsvolymen sjönk i september för andra månaden i rad till 53,5 men är fortfarande på en högre nivå jämfört med i början av året. I eurozonen noterades indexet till 51,7 och är fjärde månaden i rad i tillväxtzonen. Den brittiska tjänstesektorn är kvar i tillväxtzonen även om den tappade fart i september.

PMI-Composite – dvs. det PMI som väger samman tillverkningsindustrin och tjänstesektorn – noterades i september till 57,1 från 54,2 i augusti. Uppgången drevs främst av tjänstesektorn som väger tyngst i indexet. Enskilda månadsutfall ska dock tolkas med försiktighet men sett över de senaste tre månaderna blev tredje kvartalet ett tydligt steg i rätt riktning för det svenska näringslivet.

Riskkapitalbolag förvärvar majoriteten i Svenska Zendr

Londonbaserade riskkapitalbolaget Copilot Capital har förvärvat majoriteten av svenska Zendr, en snabbväxande logistikplattform som förenklar och effektiviserar företagsfrakt B2B. Med Copilot Capital som majoritetsägare ska Zendr accelerera sin expansion i Norden och Europa samtidigt som de fortsätter att investera i sin plattform, internationella tillväxt och M&A-verksamhet.

Zendr, som grundades 2020 av kusinerna Mathias Rebane och Johan Sund, har vuxit snabbt från bara två till över femtio anställda och har fler än 2 000 kunder. Som ett led i sin tillväxtresa förvärvade Zendr företaget GOT Solution tidigare i år 2025, vilket markerade det första steget i en bredare uppköpsstrategi där ökade transportvolymer ger ännu större möjligheter att effektivisera logistiken för både kunder och transportörer. Företagets plan är att bygga vidare på detta genom Copilot Capitals investering.

– Zendr har byggt en fantastisk verksamhet genom att lösa konkreta utmaningar hos små och medelstora företag som saknar den expertis inom logistik och de resurser som finns hos större bolag. Vi kommer arbeta tätt tillsammans med teamet för att skala upp verksamheten, expandera in i nya marknader och fördjupa kundrelationer. Genom Zendrs unika kombination av teknologi och fraktexpertis så har vi rätt förutsättningar för att gå från svensk marknadsledare till ledande aktör i Europa, säger John Messer, medgrundare och Managing Partner hos Copilot Capital.

Under investeringsprocessen uttryckte fler än tjugo europeiska fonder ett starkt intresse för Zendr, där valet föll på Copilot Capital för dess djupa förståelse av företagets verksamhet och grundarnas vision.

– Från första början har vi varit besatta av att förenkla frakt för företag som inte har stora logistikavdelningar med egna tullspecialister eller fraktupphandlingsexperter. Genom att kombinera teknik med omfattande kunskap inom frakt och dedikerad kundservice kan vi göra fraktupplevelsen avsevärt bättre för väldigt många små och medelstora företag. Med Copilot Capital så har vi inte bara hittat kapital, utan även en partner som förstår vår vision och kan hjälpa oss att växa på nya marknader. Investeringen kommer göra det möjligt för oss att expandera i Norden och Europa, stärka vår plattform och fortsätta vår tillväxt med fler strategiska förvärv, säger Johan Sund, medgrundare av Zendr.

Zendr är en snabbväxande B2B-logistikplattform som ger små och medelstora företag bättre och mer pålitliga fraktlösningar. Plattformen, grundad 2020 av Mathias Rebane och Johan Sund, hjälper företag boka, hantera och spåra försändelser över flera transportörer, och kombinerar digital enkelhet med konsoliderade transportörsavtal och personlig kundservice.

Inköpschefsindex, PMI, ökar för tredje månaden i rad – Sverige i topp

Inköpschefsindex (PMI) för svensk industri steg i september för tredje månaden i rad till 55,6 från 55,3 i augusti. Det innebär att indexet är över dess historiska genomsnitt (54,3) och på den högsta nivån sedan våren 2022 rapporterar Swedbank.

– Tredje kvartalet blev ett bra kvartal för svensk industri med indexnivåer som vi inte har sett på tre år. Särskilt glädjande är orderingången men fortsatt trög utveckling i euroländerna, stark krona och osäkerhet kring den globala handelspolitiken kan sätta käppar i hjulet, varnar Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Delindex för sysselsättning svarade för det största positiva bidraget till den månatliga ökningen i PMI-total följt av orderingång och inköpslager medan produktion och leveranstider drog ned indexet. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser noterades i september till 51,0 jämfört med 50,9 i augusti. Det är den högsta nivån på sex månader men långt under dess historiska genomsnitt (57,6).

– Det är ett fortsatt dämpat pristryck i industrin drivet av kronförstärkningen och måttliga råvaruprisökningar, vilket torde lugna Riksbanken, säger Kennemar.

Sveriges industri-PMI fortsätter därmed att överträffa andra länder. Det amerikanska PMI-indexet backade i september till preliminära 52,0 från 53,0 i augusti. Trots tullhöjningar är den amerikanska industrin i tillväxtzonen även om det varit en volatil utveckling under året. Återhämtningen i eurozonen stannade av i september och industri-PMI föll till 49,5 från 50,7 i augusti inte minst på grund av nedgången i Tyskland som noterade 48,5. Septemberutfallet visar på en fortsatt trög industrikonjunktur i fler av Sveriges största exportmarknader, vilket på sikt kan äventyra återhämtningen i den svenska industrin. Även den brittiska industrin backade i september och indexet sjönk till den lägsta nivån sedan april. Det kinesiska PMI-indexet från S&P, som omfattar landets mindre och privata industriföretag, fluktuerar kring 50-nivån och visar ännu inga tecken på att ta fart.

”Logistik – nyckeln till lönsamhet i handelns cirkulära affärsmodeller”

Cirkulära affärsmodeller är på väg från trend till vardag i detaljhandeln. Men för att bli en ur alla aspekter hållbar del av affären – inte bara pilotprojekt – måste de gå ihop även på sista raden. Här spelar logistiken en huvudroll konstateras i av slutrapporten av forskningsprojektet ”Logistikens roll för lönsamhet i detaljhandelns cirkulära affärsmodeller”.

Logistik är den ofta förbisedda pusselbiten som gör cirkulära flöden möjliga. Detta framgår av slutrapporten av forskningsprojektet ”Logistikens roll för lönsamhet i detaljhandelns cirkulära affärsmodeller”, som nu presenteras av Linköpings Universitet och Svensk HandelSlutrapporten, framtagen av Erik Sandberg och Arne Andersson, visar att logistiken är avgörande för att göra cirkulära satsningar lönsamma och skalbara.

– Logistik är den ofta förbisedda pusselbiten som gör cirkulära flöden möjliga. Vår studie visar att en smart utformad logistik inte bara bidrar till hållbarhet, utan också är helt central för att skapa lönsamhet i cirkulära affärsmodeller, säger Erik Sandberg, professor i logistik vid Linköpings universitet.

– För att handeln på allvar ska kunna ställa om mot cirkularitet krävs ökad kunskap, samarbete och innovation inom logistikområdet. Vår förhoppning är att rapporten ska inspirera och vägleda företag inom branschen, säger Arne Andersson, senior e-handelsexpert på Svensk Handel.

En central slutsats från rapporten är att den befintliga logistiken i linjära affärsmodeller ofta är en viktig grund för cirkulära satsningar. Andra är att varje företag måste utgå från sina egna förutsättningar i det cirkulära ekosystemet och att även småskaliga cirkulära initiativ väcker strategiska frågor som påverkar hela verksamheten. Ytterligare en central slutsats är att lönsamheten i cirkulära affärsmodeller behöver synliggöras och konkretiseras för att nå framgång.