Kjell & Company investerar i robotlager från Element Logic

Kjell Group som driver butikskedjan Kjell & Company bygger ett nytt centrallager i Staffanstorp för att möta den växande efterfrågan från både e-handeln och butiksverksamheten. Lagret kommer att använda en automatiserad helhetslösning från Element Logic och ska stå klar under 2025.

Investeringen i automation beräknas uppgå till cirka 80 miljoner svenska kronor under 2025–2026 och är en viktig del i Kjell & Companys långsiktiga strategi för ökad effektivitet och kapacitet. Med robotsystemet AutoStore från Element Logic väljer man en skalbar och framtidssäker logistiklösning i sitt nya lager.

– Efter många år med vårt nuvarande centrallager tar vi nu nästa steg med ett nytt automatiserat lager för ökad kostnadseffektivitet och möjliggör samtidigt effektiv expansion. Företagets e-handel har vuxit kraftigt de senaste åren och står idag för ungefär en tredjedel av koncernens omsättning. Genom vårt nya automatiserade centrallager får vi stora möjligheter till ökad effektivitet i alla kanaler och kan leverera mervärde till både våra kunder och aktieägare, säger Andreas Rylander, vd för Kjell Group.

Ökar effektiviteten med upp till 30 procent
Det nya lagret, som är en del av en långsiktig hyreslösning med Logicenters, kommer att minska distributionskostnaderna och öka effektiviteten med upp till 30 procent. AutoStore-systemet från Element Logic använder robotar för att plocka och packa varor, vilket möjliggör snabbare hantering och förbättrad leveranskapacitet. Helhetslösningen från Element Logic innehåller även automation för resten av flödet, med bansystem, kartongresare, kartongförslutare och sorteringssystem.

– Vi är stolta över att kunna stötta Kjell & Company i deras resa mot ett mer automatiserat och effektivt lager. AutoStore är en beprövad lösning som optimerar ytan, ökar plockhastigheten och säkerställer en smidig hantering av både e-handels- och butikstransaktioner. Kjell & Companys satsning är ett tydligt exempel på hur automation skapar konkurrensfördelar, säger Rickard Kvist, Sales Manager på Element Logic Sverige.’

Full integration 2026
Det nya centrallagret beräknas tas i drift under fjärde kvartalet 2025 och vara fullt integrerat under 2026. För att finansiera projektet planerar Kjell Group att genomföra en företrädesemission på minst 200 miljoner SEK i början av nästa år. 

Element Logics installation:

40 000 lådor (med plats för ytterligare: 19 000 lådor)
46 R5 PRO-robotar
12 karusellportar
1750 orderrader/timme

3 Kartongresare, 2 Kartongförslutare
Bansystem med sorteringsanläggning

ST Logistics lanserar STL Sverige och introducerar sina AMR-lösningar

ST Logistics grundades 2022 genom ett samarbete mellan Geek+ och SystemTeknik. Nu står det samägda bolaget redo för att introducera sina autonoma mobila robotar (AMRs) även på den svenska marknaden.

Efter en lyckosam lansering av sina AMR-lösningar på den danska marknaden är det nu dags att för ST Logistics att ta steget in i Sverige. Till försäljningschef i det nystartade STL Sverige AB har Johan Nordström utsetts.

– Det är med stor entusiasm jag tar mig an denna möjlighet, och jag ser verkligen fram emot att få vara en del av denna resa tillsammans med alla kollegor och samarbetspartners. Jag ser fram emot att bidra till STL Sverige ABs utveckling och att, tillsammans med vårt team, växa och skapa långsiktiga relationer på marknaden, säger Johan Nordström, som kommer ha sin bas i Landvetter. Johan har över 25-års erfarenhet inom logistik, försäljning och affärsutveckling och en gedigen meritlista inom automation, e-handel, transport och supply chain management.

Växande marknad

Den svenska marknaden för AMR växer snabbt, drivet av teknologiska framsteg, ökade krav på effektivitet och ett starkt nationellt fokus på hållbarhet och digitalisering. AMR-lösningar används främst i lager- och logistikverksamheter för att optimera plockning och transport, men används även mycket i industrin och i hälsosektorn. Flera faktorer driver efterfrågan på AMR-lösningar i Sverige, bland annat brist på arbetskraft, hållbarhetsmål och e-handelns snabba tillväxt. Framsteg inom AI, IoT och 5G har dessutom gjort AMR-lösningar mer flexibla och anpassningsbara, vilket ökar deras potentiella användningsområden. Trots regulatoriska utmaningar och behovet av standardisering förväntas den nordiska AMR-marknaden växa med 20–25 % årligen fram till 2030 där Sverige väntas leda utvecklingen, uppger ST Logistics. 

Gamla utställningsmaterial återanvänds för julklappar

För ett företag som strävar efter att minska sina kunders miljöpåverkan är det självklart att arbeta utifrån ett cirkulärt tänkande. Mot den bakgrunden gav Turck Vilant Systems entreprenören Salla Axelin i uppdrag att ta fram årets julgåva baserad på företagets återvunna utställningsmaterial. 

– Ett enkelt sätt för oss att visa upp vårt varumärke är att hänga upp tyger på utställningsväggar. Men storleken på väggarna varierar från en mässa till en annan, så vi får en material över efter varje evenemang, förklarar Jessica Säilä, marknadschef på Turck Vilant Systems.

Nu har därför Salla Axelin, entreprenören bakom företaget Sallan Paja, gjort om det överblivna utställningsmaterialet till snygga påsar som innehåller en semesterpresent som ges till Truck Vilants kunder. 

– Vi tillhandahåller RFID-spårningssystem utformade för att förhindra fel och rapportera platsen för en vara eller försändelse i realtid. I praktiken löser vi industrins vardagsproblem, som uppstår på grund av mänskliga fel, exempelvis när en pall lastas på fel fordon och hamnar i Rovaniemi i stället för Vasa, säger företagets vd Heikki Haavisto och fortsätter:

– Idén att minska avfall är inarbetat i vårt företags DNA, så billiga företagspresenter beställda från utlandet stämmer inte överens med våra värderingar. Däremot passar återanvändning av utställningsmaterial perfekt. Vi har fått särskilt positiv feedback från Sverige, där kunder är mycket intresserade av miljö och cirkulär ekonomi. Flera kunder har till och med bett oss att inkludera en miljökalkyl i våra ROI-beräkningar, säger Haavisto. 

Hatstore växer med ny flexibel AutoStore-lösning

Hatstore fortsätter sin tillväxtresa med en strategisk satsning på automation tillsammans med Element Logic. Efter att ha vuxit ur sin lagerlokal, och efter flera utbyggnader av sin befintliga AutoStore-lösning, etablerar Hatstore ett helt nytt lager med enkelhet, skalbarhet och leveranskapacitet i fokus.

Att växa ur sin lagerkapacitet är en utmaning för företag med snabb tillväxt, men Hatstore har hittat en smidig lösning tillsammans med Element Logic. Med AutoStores modulära design är det möjligt att flytta robotar, portar och lådor till den nya platsen där de integreras i en helt ny AutoStore-installation. Den nya anläggningen byggs färdig med ett mindre antal robotar och kan sedan skalas upp för att möta framtida behov – en lösning som säkerställer maximal flexibilitet och minimal störning av Hatstores verksamhet.

– Vårt tidigare samarbete med Element Logic har varit en framgång och en viktig del av vår tillväxtresa. Deras expertis och flexibilitet har gjort valet enkelt att fortsätta arbeta tillsammans när vi nu tar nästa steg med vår nya AutoStore-lösning, säger Niklas Nordheim, CEO på Hatstore World AB.

Tack vare en genomtänkt planering och ett nära samarbete mellan Hatstore och Element Logic kan leveranserna hållas uppe under hela flyttprocessen.

– Genom att bygga den nya AutoStore-lösningen färdig innan flytten påbörjas, kan vi säkerställa att verksamheten rullar vidare utan avbrott. Det är ett bra exempel på hur vi på Element Logic kan leverera både flexibilitet och trygghet för våra kunder, säger Bengt Nilsson, Account Manager på Element Logic Sweden.

Det här är inte första gången Hatstore och Element Logic samarbetar. Redan 2020 installerades en AutoStore-lösning i Hatstores lager, vilket blev en framgång som lade grunden för det fortsatta partnerskapet.

– Vi ser fram emot att ta med oss lärdomarna från tidigare projekt till den här nya satsningen. AutoStore är en flexibel lösning som växer med verksamheten, och det är otroligt givande att få vara en del av Hatstores utveckling, säger Bengt Nilsson.

Brødrena Dahl investerar i autonoma robotar

På Brødrene Dahls centrallager i Langhus har tre nya, autonoma robotar fått i uppdrag att säkerställa högre produktivitet och bättre säkerhet. Lösningen består av KNAPP’s ”Open Shuttle Fork”, en Automated Mobile Robot – eller AMR – som transporterar varor autonomt, säkert och med hög produktivitet. 

På centrallagret har medarbetarna lång erfarenhet av komplicerad logistik. Varje vecka organiseras över 750 bilkörningar in och ut och över 100 000 orderrader med beställningar. Det kräver både god planering och mycket arbete. 

– Vi har lyckats få bort ett antal tidsödande uppgifter som att minska körtiden i byggnaden. Det handlar om att ta bort enkla uppgifter som inte tillför värde. Helt enkelt att få tekniken för att göra de repetitiva, enkla uppgifterna, säger Thomas Rønningen, logistikutvecklingschef på Brødrene Dahl. 

Rønningen berättar att de autonoma robotarna i genomsnitt har minskat antalet hanteringar från fyra till två och att de tre robotarna transporterar över 600 pallar i veckan. Även om det fortfarande är de traditionella maskinerna som gör det mesta i lagret, har nyförvärvet sett till att produktiviteten hålls uppe på natten eller när de anställda är på lunch. Dessutom är säkerheten en av de största fördelarna med investeringen. 

– Robotarna har hårda krav på zoner och sensorer, där du idag måste få ögonkontakt och lita på att din kollega saktar ner kommer AMR:en alltid att stanna. Det gör att vi slipper farliga och onödiga olyckor, säger Rønningen.

Det är inte första gången Brødrene Dahl investerar i automation. 2021 installerades ett nytt innovativt system inklusive en plockrobot på centrallagret, levererat av KNAPP. Resultatet blev en produktivitetsökning på över 700 procent. Med hjälp av de nyförvärvade autonoma robotarna tror Thomas Rønningen att det blir lättare att hantera de mest hektiska perioderna med flest beställningar.

– Vårt mål är att leverera snabbt och säkert till våra kunder, och att ge kunderna de mest innovativa och effektiva lösningarna. Klarar vi de mest hektiska perioderna kommer varorna också snabbare. Här hjälper är de nya robotarna redan till stor nytta oss.

Brødrene Dahl är Norges ledande tekniska handelsföretag, specialiserat på VVS, VMT och industri. Företaget har närmare 1 000 anställda i Norge, och ingår i den internationella industrikoncernen Saint-Gobain.

Nowaste Logistics väljer Swisslog som partner för nytt logistikcenter i Helsingborg

Det innovativa och snabbväxande 3PL-företaget Nowaste Logistics, ett dotterbolag till Everfresh, har valt Swisslog som partner för sitt nya automatiserade logistikcenter i Helsingborg.  

I samarbete med Helsingborgs stad utvecklar Nowaste tillsammans med Catena ett logistikcenter på närmare 80 000 m2. Anläggningen, som byggs med mycket högt ställda hållbarhetsambitioner, beräknas sysselsätta cirka 300 personer vid färdigställandet.  

– Vi har fått förtroendet att leverera ett automatiserat pallager för att lagerhålla och hantera pallar i Nowaste Logistics nya logistikcenter, säger Jens Erik Jøranli, Sales Manager Integrated Solutions på Swisslog. 

Anläggningen baseras på några av Swisslogs mest konkurrenkraftiga och väl beprövade tekniska lösningar, däribland tio Vectura höglagerkranar ställage med 56 000 pallplatser, conveyorsystem och Swisslogs SynQ WMS som ska integreras med Nowaste Logistics egenutvecklade styrsystem.  

Kraven på hållbarhet är högt ställda inom Nowaste Logistics och de tio Vecturakranar som levereras av Swisslog är utformade med särskilt hög energieffektivitet.  

– Stora delar av vår leverans hanteras lokalt i Sverige och levereras av lokal personal, vilket stärker vår relation och vårt goda, innovativa samarbete med Nowaste Logistics kompetenta personal, säger Jens Erik Jøranli.  

– Genom att vi själva analyserar och räknar på våra kunders behov så tror jag vi är en bra kravställare att arbeta med i samband med automationsprojekt. Tillsammans med Swisslog så har vi för de senaste två projekten, Stigamo strax söder om Jönköping och Ramlösa i Helsingborg, hittat en metodik som fungerar väldigt väl för oss, säger Patrik Johnfors, Solution Design & Implementation Manager, Nowaste Logistics.  

Redan i början av 2000-talet inledde Nowaste Logistics och Swisslog ett samarbete som sedan dess har resulterat i ett antal automatiserade system, bland annat i två AutoStore-lösningar, två automatiserade pallager, varav nu ett tredje är på gång samt en rad andra lösningar såsom robotiserat pallplock. 

Det nya pallagret i Helsingborg börjar byggas i januari nästa år och ska vara färdigställt under kvartal 4, 2025. 

Den uppkopplade och snabbfotade försörjningskedjan

Download English version here

AV AGNETA LUND

Vägen mot den uppkopplade, snabbfotade och hållbara försörjningskedjan är att den till att börja med är just uppkopplad. Det krävs nämligen en digitaliseringsgrad av orderprocessen som uppgår till cirka 70-80 procent end-to-end innan de verkligt stora värdena kan realiseras.

Med en så pass hög digitaliseringsgrad kan mängder av positiva effekter realiseras, bland annat: reducerade lagernivåer, minimerade produktionsstörningar, minimerad inkurans, reducerade kostnader för extra transporter och personal samt ett minskat behov av administration för uppföljning och kontroll. Det är när flödena är digitala och berörda system hos alla affärspartners är snabbt och korrekt uppdaterade som resan mot värdeskapande kan börja.

Trodde på revolution, men det blev en evolution

När PipeChain grundades 1999 och byggde sin vision var det automatisk lagerpåfyllnad via så kallad vendor managed inventory (VMI) som skulle revolutionera världens supply chains. Ett kvartssekel senare ser vi att det snarare handlar om en evolution, det vill säga en gradvis utveckling. Evolutionen drivs av en allt högre grad av digitaliserade flöden i supply chains, en allt större delning av kvalitativa data, automatiserade beslut och otroligt mycket bättre förutsättningar 

för att arbeta prediktivt med hjälp av avancerad analys och AI. Men för att den här utvecklingen ska ske och skapa maximalt goda resultat behövs det dessutom samarbete mellan berörda parter, supply chain collaboration. 

Gartners 5 step maturity model 

I tidigare artiklar i Supply Chain Effect har vi refererat till Gartner när vi beskriver den här evolutionen. Gartner har nämligen sedan länge också kommit fram till samma sak: att ett företag och deras partners i försörjningskedjan behöver ta sig igenom en mognadsprocess för att till slut nå en effektiv och verkligt värdeskapandes supply chain. Mognadsprocessen illustreras i Gartners 5 step maturity model for supply chain (se figuren nedan). De olika mognadsfaserna i modellen är i sammanfattning: 

1. Reacting – Can I cover tomorrow’s order(s)?

2. Anticipating – Can I produce to the existing demand plan?

3. Integrating – How to integrate the logistics function into the overall supply chain?

4. Collaborating – Can my suppliers meet my business opportunities?

5. Orchestrating – How do I maximize revenue and profitability through an orchestrated demand response?

Du kan inte hoppa över något steg 

En av de viktigaste poängerna med Gartners modell är att du inte kan hoppa direkt in i ett högre mognadssteg, utan du måste helt enkelt ta dig igenom faserna steg-för-steg. Enligt vår erfarenhet handlar detta i steg 1 till 3 om att digitalisera i olika grad. Att gå från steg 1 till steg 2 kanske därmed involverar de största kunderna och några enstaka leverantörer. Att gå från steg 2 till steg 3 kanske drivs fram av antingen ett tryck från dina kunder att digitalisera alternativt att du själv utsätter dina leverantörer för samma tryck. Steg 3 till steg 4 är en mer omfattande digitalisering som inkluderar både kunder, leverantörer och transportörer. Många gånger krävs antingen ett branschtryck – som i den globala fordonsindustrin, som verkligen kan sägas befinna sig framme vid punkt 4 – eller så krävs det att stora bolag som har den besluts- och genomförandemakt som behövs driver igenom lyftet från steg 3 till steg 4.

EUs direktiv och förordningar

De senaste årens direktiv och regelverk från EU är ytterligare något som driver på företag att förflytta sig till de högre stegen och kanske till och med får många att snabbare ta sig till steg 4 eller steg 5. Direktiv och förordningar inom hållbarhet ställer höga krav på bland annat spårbarhet, rapportering av klimatavtryck och producenternas ansvar för förpackningar. För att klara hållbarhetskraven behövs mer samarbete i hela supply chain, ännu mer digitalisering och ett bättre nyttjande av redan befintlig digitalisering. Om exempelvis ett digitalt meddelande redan finns är det mer än rimligt att ”återbruka” detta för den nya data som behövs för att möta hållbarhetskraven. 

Digitalisering är grunden för värdeskapande

Det är viktigt att poängtera att den uppkopplade och snabbfotade försörjningskedjan startar med en hög grad av digitalisering av prognos-, order-, leverans-, fakturaprocessen end-to-end, så att verksamheten tar sig fram till Gartners steg 4. Därefter finns stora förutsättningar att frigöra de verkligt stora värden som kreativa samarbeten och en efterfrågestyrd supply chain kan skapa. Värden som för verksamheten innebär ytterligare stärkt konkurrenskraft och lönsamhet, ett minskat klimatavtryck och i förlängningen stora möjligheter att etablera helt nya affärsmodeller.

Agneta Lund är vd på PipeChain Networks.

Solar automatiserar sina logistikprocesser

Solar Sverige AB satsar på ett nytt logistikcenter i Kumla för att öka effektiviteten och optimera sina logistikprocesser. Element Logic levererar en komplett AutoStore-lösning, inklusive conveyorsystem och innovativ kartonghantering.

Solar Sverige är en av Sveriges ledande sourcing- och servicepartners inom installation, industri och energieffektiva lösningar, vars moderbolag är en börsnoterad aktör som verkar i sex länder. Företaget erbjuder närmare 220 000 produkter och skräddarsydda lösningar för att optimera sina kunders dagliga processer.

Det nya logistikcentret i Kumla, som byggs från grunden, kommer att förbättra leveranserna till deras 30 butiker runt om i landet och hantera projektleveranser med hög precision.

– Satsningen gör det möjligt för oss att ligga i framkant inom logistik och automation. Det här logistikcentret är en viktig del av vår framtidsstrategi för att leverera ännu bättre tjänster och effektivare lösningar till våra kunder, säger Jonas Widström, VP Operations på Solar Sverige.

Det nya logistikcentret i Kumla blir Solars fjärde AutoStore-lösning från Element Logic, efter tidigare framgångsrika installationer i Norge, Danmark och Nederländerna. För första gången har Solar valt en helhetslösning som inte bara inkluderar AutoStore, utan även transportbandsystem och avancerade kartonghanteringsmaskiner.

– Vi är väldigt glada att Solar återigen väljer Element Logic som partner för sin automation. Samarbetet har präglats av ett gemensamt teamarbete där vi utmanat varandra för att skapa den bästa möjliga lösningen, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sweden.

AutoStore-lösningen inkluderar närmare 70 000 lådor, 60 robotar och Element Logics mjukvara eManager. Det stora transportbandsystemet och nya kartonghanteringsmaskiner säkerställer smidiga flöden och hög leveranskapacitet.

En satsning på långsiktig effektivitet
Med en beräknad prestanda på 1 650 orderrader per timme kommer logistikcentret högeffektivt att hantera både små och stora projektleveranser. För att säkerställa långsiktig effektivitet har Solar även tecknat ett serviceavtal med Element Logic. Byggnationen av AutoStore-lösningen startar under hösten 2025, och systemet körs live under 2026.

”Ekosystem för elfordon på väg att kollapsa”

Många aktörer i värdekedjan för elektrifierade fordon har på senare tid drabbats av stora problem. På hemmaplan ser vi hur Northvolt, Einride, Inzile, Volta Trucks och andra start-ups har fått stora problem och längre bort har elbilsbolag som Fisker och Arrival försatts i konkurs under 2024. Vad är det som händer egentligen?

Arrival UK, som försattes i konkurs i januari i år hyllades tidigare som den brittiska bilindustrins framtidshopp med sin förmodat effektiva tillverkning av elektriska skåpbilar, bussar och taxibilar vid lokalt förlagda så kallade mikrofabriker. Trots en jätteorder på 10 000 fordon från paketjätten UPS lyckades inte Arrival få ihop ekonomin. Nyligen försattes även brittiska elfordonstillverkaren Tevva Motors i konkurs och 2023 liksom batteritillverkaren Britishvolt.

Hotas av Donald Trump?

Wall Street Journal rapporterar i veckan att minst ett dussin andra batteritillverkare och elbilsstartups riskerar att få slut på sina pengar redan om 6-8 månader samtidigt som efterfrågan avtar på batterier och dess insatsvaror, exempelvis lithium. Till WSJ säger Ted Brandt, vd för investeringsbolaget Marathon Capital, att ett helt ”ekosystem för elfordon är på väg att kollapsa”. Fram tills nu har en del av elbilsmarknadens aktörer stöttats med statliga och federala subventioner i USA. Men med Donald Trump väntas nya eller ökade tariffer på fordon och bildelar öka kostnaderna samtidigt som subventionerna kan vara hotade.