Aditro Logistics förvärvar Cargo Support

Tredjepartslogistikern Aditro Logistics har slutfört förvärvet av förpackningsspecialisten Cargo Support Holding C.S.H. AB. Förvärvet stödjer Aditro Logistics ägare, finska Postis, strategiska mål och stärker Aditro Logistics tillväxtmöjligheter i Sverige.

I ett pressmeddelande uppger Aditro Logistics att förvärvet stärker bolagets tillväxt i Sverige och gör det möjligt att erbjuda ännu mer omfattande och skräddarsydda logistiktjänster till företagets kunder, särskilt inom industrisegmentet.

– Vi vill erbjuda våra kunder ett omfattande utbud av tjänster. Inom fulfilment är mervärdet av funktionella och högkvalitativa förpackningar högt. Cargo Supports kompetens inom förpackningsdesign och produktion, tillsammans med dess kompetenta personal, kommer att ge Aditro Logistics en stor möjlighet att växa ytterligare. Vårt mål är att erbjuda alla logistiktjänster som en one-stop-servicepartner. Nu kan våra kunder få effektiva, skräddarsydda och högkvalitativa förpackningslösningar som en integrerad del av vårt logistikerbjudande, säger Per Zandrén, vd för Aditro Logistics och ansvarig för Postis verksamhet i Sverige.

– Det är fantastiskt att få fortsätta vår historia som en del av Aditro Logistics. Vi får tillgång till resurser som gör att vi kan växa ytterligare. Genom att förena våra krafter kan vi skapa ännu bättre lösningar för våra kunder, oavsett om det handlar om specifika förpackningsprojekt eller kompletta inhouse-lösningar. Vårt DNA är flexibilitet och hög kundanpassning, och det känner jag igen även i Aditro Logistics. Jag ser det här som en perfekt matchning, säger Karl Lundberg, vd för Cargo Support AB.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra transaktionspriset. 

PMI: Återhämtning i både industrin och tjänstesektorn

PMI-total noterades i maj till 54,0 från uppreviderade 51,9 i april, vilket är den högsta nivån på över två år och nära indexets historiska genomsnitt (54,3).

– Majutfallet stärker bilden av en ljusare industrikonjunktur. Orderingången tar de största kliven men nyanställningar dröjer vilket tyder på en ökad produktivitet i industrin, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Fyra av fem delindex bidrog till uppgången i PMI-total, men det är alltjämt endast orderingång och produktion som är i tillväxtzonen (över 50-strecket). Orderingång svarade för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av produktion, leveranstider och lagerinköp medan sysselsättning gav ett marginellt negativt bidrag. Industriföretagens produktionsplaner uppvisar en stigande trend och i maj ökade indexet till 60,4. Det är första gången på femton månader som indexet är över 60-nivån, där var tredje företag planerar att öka produktionen närmaste halvåret. 

– Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg i maj till 55,4 från 53,4 i april. Det innebär att pristrycket från leverantörsledet ökar igen där högre globala metallpriser och svag krona sannolikt kan ha bidragit till prisuppgången, säger Kennemar. 

Trevande tjänstesektor

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) noterades till 49,5 i maj från 48,0 i april och är andra månaden i rad utanför tillväxtzonen. Uppgången i maj kan ses som en rekyl efter det svaga utfallet i april. Index för affärsvolym svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-tjänster följt av orderingång medan sysselsättningen gav ett negativt bidrag. Prisökningstrycket i tjänstesektorn avtar. Index för rå- och insatsvarupriser föll i maj med 7,0 indexenheter till 54,2 jämfört med april, den lägsta nivån sedan juni 2023.

– En kombination av en trög tjänstekonjunktur och lägre prisökningsplaner från företagen bidrar sannolikt till det lägre pristrycket, vilket på sikt torde dämpa tjänsteinflationen säger Jörgen Kennemar.  

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes under 13 – 28 maj.

DHL Express officiell logistikpartner till SOK

DHL Express blir officiell logistikpartner till Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Ett partnerskap som bygger på gemensamma värderingar och en strävan efter hållbarhet – och syftar till att stödja SOK inför kommande olympiska evenemang, uppger de båda parterna i ett pressmeddelande.

– Vi är stolta över att bli officiell logistikpartner till Sveriges Olympiska Kommitté, säger Peter Ervasalo, vd DHL Express Sverige, som erbjuder internationella kurir- och expressleveranser.

Både DHL Express och SOK delar en stark vilja att minimera sin miljöpåverkan och främja hållbara praxis. Som en del av samarbetet kommer DHL Express att arbeta tillsammans med SOK för att minska klimatavtrycket och främja miljövänliga lösningar inom logistikområdet.

– Vi delar gemensamma värderingar med SOK och är engagerade i att stödja deras vision och framgång. Med våra engagerade och kunniga medarbetare, vår pålitliga logistik och vår strävan efter hållbarhet kommer vi att säkerställa att SOK kan fokusera på att leverera enastående prestationer för Sverige på den internationella arenan, säger Peter Ervasalo.

DHL Express har erfarenhet av att leverera logistik vid tidskritiska evenemang. Som officiell logistikpartner kommer DHL Express att stödja SOK genom att erbjuda skräddarsydda logistiklösningar för att säkerställa att utrustning och material når destinationen i tid. DHL Express kommer att dra nytta av sin globala nätverkskapacitet och expertis för att möjliggöra smidiga och effektiva leveranser.

– Både förberedelserna och själva spelen är en övning i logistik på världsnivå. Därför känner vi oss väldigt trygga med att ha fått DHL som partner. Vi ser fram emot ett långt och hållbart samarbete, säger Åsa Edlund Jönsson, generalsekreterare på Sveriges Olympiska Kommitté.

Högtryck för Logistik & Transport – ”85 procent redan bokat”

Den 14-15 november är det dags igen för Nordens ledande logistik- och transportmässa och konferens att slå upp dörrarna. Och årets Logistik & Transport blir både större och mer fullmatad än i fjol. 

– Det är ett enormt stort intresse för årets evenemang. På mässan är redan 85 procent bokat trots att vi har ökat vår utställningsyta i år, säger Janne Nilsson, som är ansvarig för Logistik & Transport. 

Under åren har mötesplatsen blivit närmast en institution i branschen och attraherar allt fler utställare och besökare. 2023 var antalet utställare 117 vilket var en ökning med 13 jämfört med året innan. En ökning som väntas fortsätta även detta år. Detsamma gäller antalet besökare som uppgick till 4 248 förra året, vilket var en ökning med nio procent jämfört med 2022, och hela 87 procent av besökarna – eller 3 696 personer – var beslutsfattare. 

– De senaste tre åren har mässan och konferensen verkligen fått ett lyft, inte minst på den Öppna scenen där vi har ett fullspäckat program med ett riktigt tungt innehåll som attraherar en stor publik. Ett exempel är vår Nätverksfrukost om AI den 15 november som vänder sig till beslutsfattare och arrangeras och modereras av Supply Chain Effect, säger Janne och fortsätter:

– Konferensen har har de fyra huvudtemans Hela havet stormar, Redo för ett annat klimat?, Den nordiska logistikkartan samt Logistikens pris – jakten på lönsamhet. Och i år har vi dessutom utvecklat en ny, snygg och mer modern grafisk profil med nya färger och ett nytt bildspråk. Det här ska bli jättekul!

”Äntligen har det lossnat”

Företaget Sonat startades vid millennieskiftet och etablerades snabbt som Sveriges första och enda oberoende 4PL-aktör. En pionjär som under åren upplevt hur marknaden har utvecklats.

Kring år 2000 hade det etablerats 4PL-aktörer lite varstans i världen och det fanns en ökad efterfrågan på en mer professionell logistik och varuförsörjning som inte enbart bidrog till kostnadseffektivitet utan även till olika förmågor som ger kunden en ökad konkurrenskraft.

– Detta har förstärkts de allra senaste åren som en följd av pandemin och de globala leveransproblemen. Vikten av en väl fungerande, snabbfotad och kvalificerad logistik som ger konkurrenskraft har blivit uppenbar för både företagsledningar och för gemene man, säger Mattias Norin, som sedan några år är vd för Sonat.

Stadig tillväxt

Att marknaden har tagit fart under senare år avspeglas både i Sonats verksamhet och i den statistik som indikerar att 4PL-branschen växer med minst 5 procent per år.

– Äntligen har det lossnat. Under åren har vi överlag haft en bra utveckling, men vi har varit ganska ensamma här i Norden, vilket har gjort det svårare för marknaden att förstå vår position och värdeskapande. Fortfarande är marknaden för våra tjänster enormt stor, eftersom de allra flesta företag ännu inte tagit det strategiska beslutet att samarbeta med ett 4PL-bolag, säger Mattias och hoppas därför på ännu fler konkurrenter som hjälper till att driva den regionala marknadsutvecklingen.

Obundna

Ordet ”obundna” är i sammanhanget ingen liten detalj. I de sammanställningar som görs av världens största 4PL-företag återfinns i toppen de allra största och mest välkända transport- och logistikföretagen, det vill säga de stora 3PL-aktörerna. Men 4PL-bolag av Sonats typ – ibland kallade för integratörer – har till skillnad från de stora logistik- och transportjättarna inga egna fysiska logistikresurser.

– Vi erbjuder en hög kompetens och är obundna i förhållande till transportörer och lageroperatörer. Det är garantin för att vi alltid står på vår kunds sida, och det är inget som bara jag säger, vi vet att det är helt avgörande för våra kunder. I den dagliga styrningen och problemlösningen för kunders räkning använder vi all vår kunskap och erfarenhet för att säkerställa kvaliteten i de logistiktjänster som är bäst för vår kund, förklarar Mattias och konstaterar samtidigt att de stora, globala transport- och speditionsbolagen har varit duktiga på att marknadsföra sina 4PL-tjänster och få det att framstå som att deras tjänster på området är gratis.

– Att de erbjuder 4PL är inte helt trovärdigt, eftersom de i grunden lever på att sälja sina transport- och lagertjänster och därmed inte är obundna. De har dessutom inte den förmåga som krävs och framför allt ser vi att de sällan bidrar med den utveckling som är helt central för 4PL. De ska inte ägna sig åt fjärdepartslogistik och kontrolltorn, de ska erbjuda kostnadseffektiva och bra lager- och transporttjänster, säger Mattias med ett skratt.

Utvecklingspartner

Förmågan att utveckla sina kunders logistik och varuförsörjning är central för den typ av 4PL-tjänster som företag som Sonat, 4PLCS, 4FLOW, Accenture med flera erbjuder.

– En central förmåga menar vi är att både operera och ständigt förbättra och utveckla kundernas logistik. Det är liksom kärnan i det som vi gör i alla uppdrag. Sen finns det situationer där kunder vill att vi utvecklar en specifik, ny förmåga, kanske för att man växer snabbt eller ska gå in på någon ny marknad. I stället för att då rekrytera in personal och bygga en egen organisation tar man in oss för att snabbt och professionellt utveckla en logistikförmåga som kunden senare kan välja att ta över i egen regi. Här har vi flera goda referenser som har använt oss som en partner för detta.

Spetskompetens

För att lyckas leverera utveckling i kunduppdragen krävs det en hög samlad kompetens, och dessutom en relativt stabil personalstyrka. Den kompetens, de medarbetare, som jobbar i Sonat är något som Mattias är särskilt stolt över.

– Våra medarbetare består av en perfekt mix av erfarna logistikspecialister med en lång bakgrund som specialister och i olika ledande roller. Sen har vi fått in nytt blod i företaget som ger oss en extra energi, tillför nya perspektiv, ifrågasätter och stärker vårt affärserbjudande.

En handfull medarbetare har varit företaget troget ända sedan starten och många nya har alltså rekryterats under årens lopp. I Sonats renodlade konsultverksamhet, Sonat Consulting, finns ett stort antal mycket välmeriterade konsulter som tillför strategisk och taktisk kompetens i alla uppdrag. I outsourcingverksamheten, som har sin bas i Örebro, jobbar personer med stor erfarenhet av att hantera alla möjliga typer av logistikprocesser och se till att lärande överförs mellan olika kunder. Det kan handla om allt från att hantera en säsongsbunden, tidskritisk leverans av skogsplantor och mode till inboundflöden av kritiska komponenter till den tillverkande industrin.

– Att ha en spetskompetens inom logistik, supply chain och IT är det vi ytterst levererar och där vi ska vara starka. Som tur är har vi över tid lyckats behålla många oerhört duktiga medarbetare och just nu är marknaden god även för att nyrekrytera, säger Mattias.

Best-of-breed-strategi

Olika mjukvaror har alltid varit centralt i 4PL-branschen men har ökat i betydelse i takt med teknikutvecklingen. Typiska system som används är mjukvaror för order, transportadministration, visibilitet, ärendehantering och systemintegration.

– Vi har en tydlig best-of-breed-strategi där vi använder de mjukvaror som är bäst i varje given process och får mjukvarorna att fungera i samspel genom vår integrationsplattform, säger Mattias och betonar att riktigt vassa mjukvaror är en förutsättning för att vara effektiva och för att skapa mervärde genom att fånga och analysera dataströmmar.

– Det finns 4PL-aktörer som grundar sin verksamhet på en IT-plattform och levererar den som en molntjänst. För oss handlar IT-investeringarna dels om att säkerställa att vi har en hög effektivitet och automatiserar manuella processer, dels att vi kan fånga mer data och använda data för att skapa mervärde för kunderna. Men här går det snabbt så vi följer utvecklingen och är mycket aktiva vad gäller att undersöka nya möjligheter, inte minst vad gäller utvecklingen av AI och maskininlärning.

Tillverkning och handel i fokus

Sonat blev i begynnelsen omtalade för sina stora uppdrag för Apoteket och Svenska Retursystem. Numera är kundbasen betydligt bredare, men huvudområdena i verksamheten är de två segmenten tillverkning (manufacturing) och handel (commerce).

– Ett exempel inom tillverkning är hur vi tar ansvar för inbound-flöden av komponenter till produktion. Bland annat bistod vi medicinteknikbolaget Getinge med att säkerställa deras varuförsörjning av komponenter för tillverkning av ventilatorer under pandemin. Då ökade efterfrågan på ventilatorer med 600 procent samtidigt som bristen på komponenter var utbredd. Under samma period intensifierades e-handeln världen över, och Sonat har sedan länge stöttat såväl e-handlare som den traditionella butikshandeln med sina tjänster.

– Här finns flera exempel på kunder. En är norska modekoncernen Varner, som bland annat driver Dressmann, Cubus, Bik Bok och flera andra nordiska klädkedjor. För Varner är vi deras logistikstöd och kundtjänst för det snabbt växande e-handelsflödet, berättar Mattias och konstaterar avslutningsvis att det numera finns en mycket bättre förståelse på marknaden för hur 4PL fungerar och skapar värde.

– Nu är förståelsen för logistik som ett konkurrensmedel mycket mer utbredd. Man ser och förstår det värdeskapande som vi tillför och tittar inte enbart på priset för tjänsterna. Det här beror nog delvis på att våra speaking partners och kravställare nu ofta är verksamhetschefer, säljchefer och vd:ar som har ett bredare perspektiv på sin affär.

Ny vd för PostNord Sverige

Peter Gisel-Ekdahl har utsetts till ny vd för PostNord Sverige. Han kommer närmast från det globala specialfraktföretaget Envirotainer och tillträder sin nya roll på PostNord den 3 juni 2024.

PostNord Sverige tar ett viktigt nästa steg i resan framåt genom att rekrytera en ny vd med bred internationell erfarenhet och bevisat god förmåga att framgångsrikt leda verksamheter genom omfattande transformationsresor. Peter Gisel-Ekdahl har en lång yrkeskarriär med flera ledande roller i internationella industribolag, bland annat på luftbehandlingsbolaget Munters där han var chef för affärsområdena FoodTech och AirTech. Han kommer närmast från en roll som vd för Envirotainer, en svensk global aktör inom specialtransporter och sammanhållen kylkedja för läkemedelsindustrin.  

– Efter en omfattande rekryteringsprocess är vi glada att kunna välkomna Peter Gisel-Ekdahl som ny vd för PostNord Sverige. Vi får en mycket erfaren och framgångsrik ledare med ett starkt kundfokus och goda meriter från stora bolag med verksamhet och försäljning på globala marknader, säger Annemarie Gardshol, vd PostNord Group. 

PostNord har som uttalat mål att bli favoritleverantören i Norden och har under de senaste åren investerat i att bygga upp ett omfattande nordiskt terminal- och leveransnätverk. De pågående insatserna syftar till att skapa en strukturellt förbättrad lönsamhet över tid och därmed stärka PostNords konkurrenskraft, vilket i sin tur skapar förutsättningar för lönsam tillväxt på den nordiska marknaden.   

– Peter har i sina tidigare roller visat prov på en god strategisk förmåga som i kombination med ett inkluderande och värderingsstyrt ledarskap bidrar till att skapa lönsam tillväxt. Han kommer med sin bakgrund och breda erfarenhet från förändringsledning att ytterligare stärka våra tre affärsområden i Sverige, vårt nordiska affärsfokus och våra medarbetare i Sverige under den fortsatta transformationsresan, fortsätter Annemarie Gardshol.    

– Jag ser fram emot att fortsätta den viktiga transformationsresa som Sverige befinner sig på samt bidra till det pågående arbetet med den nordiska strategin. PostNord är en av Sveriges största arbetsgivare och jag är mycket hedrad över att ta över rollen som vd i ett läge med både utmaningar och stora möjligheter. PostNord har med sitt starka kundfokus alla förutsättningar för att lyckas med planen för lönsam tillväxt, säger Peter Gisel-Ekdahl.   

Hedin Parts Group får ny vd

Hedin Mobility Group har utsett Jonny Skrivarhaug till ny vd för Hedin Parts Group. Skrivarhaug har en gedigen bakgrund inom reservdelar och logistik och ansvarar redan för en rad reservdels bolag i Hedin Mobility Group.

Jonny Skrivarhaug är redan ansvarig för flera reservdelsföretag inom Hedin Mobility Group, inklusive Koed, BNC Nordic Distribution och GS Bildeler, och ingår i styrelsen för KW Group. Skrivarhaugs utnämning understryker Hedin Mobility Groups mål att samla sin reservdelsdivision under Hedin Parts Group.

– Med bevisade resultat inom reservdelar och logistik, kombinerat med strategisk insikt och lång erfarenhet från bilbranschen, är Jonny rätt person att leda Hedin Parts framåt. Under sin tillfälliga tjänstgöring har han spelat en avgörande roll för att stärka företagets grundvalar för framtida tillväxt och lönsamhet. Jag har fullt förtroende för hans ledarskap, säger Anders Hedin, ägare och vd för Hedin Mobility Group samt styrelseordförande för Hedin Parts.

När Skrivarhaug nu tar rollen som vd för att fokusera på strategi, övergripande utveckling och långsiktig framgång kommer företaget söka efter en platschef för att leda Hedin Parts verksamhet i Nyköping.

– Hedin Parts är väl rustat med både organisation och infrastruktur för att möta kraven i en bransch i ständig och snabb förändring. Jag har fått möjligheten att lära känna det kompetenta teamet och ser fram emot att dra nytta av de möjligheter som följer med att vara en del av en av Europas största mobilitetsleverantörer. Jag ser fram emot framtiden och att bidra till vår fortsatta framgång i Hedin Parts, säger Jonny Skrivarhaug.

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

– Skillnaden mellan kundspecifika 3PL-lösningar, det gamla uttrycket ”husspeditör” och 4PL kan tyckas hårfin. Men vid fjärdepartslogistik är det oftast inte transporterna som logistikbolaget tjänar pengar på, utan snarare på själva tjänsten att hantera logistikoperationen, inklusive den teknik som används, säger Daniel Ljungberg, vd på 4PL Central Station Nordic, ett av de ledande fjärdepartslogistikbolagen i Europa.

I december 2023 förvärvade 4PL Central Station företaget Imperial Logistics AB, vilket var en effekt av att det globala logistikbolaget Imperial Logistics International köptes upp av DW World. Sedan i november 2023 är Imperial Logistics AB juridiskt fusionerat med 4PLCS Nordic och rent operativt pågår en integration av processer och IT-system.

– Alla medarbetare delar målsättningen att i långsiktiga partnerskap hjälpa våra kunder att göra sina supply chains ännu mer automatiserade och effektiva. Sen är det naturligt att vi har olika historik, kultur och arbetssätt, konstaterar Daniel.

Oberoende tjänsteleverantör

I en 4PL-verksamhet kommer intäkterna alltså primärt från tjänsteutförandet och i form av intäkter som baseras på de besparingar som 4PL-bolaget lyckas åstadkomma.

– Ett bra exempel är en tjänst där vi inhämtar och förhandlar priser på flygtransporter från fem-sex transportörer och sen delar besparingen med kunden. Allt sker helt transparent visavi vår kund och i allmänhet resulterar arbetet i besparingar på 30 procent, säger Daniel.

Familjeföretaget 4PL Central Station Group (4PLCS) startades år 2000 av Alexander och Olivier Bauer i Basel, Schweiz. Numera jobbar över 350 logistikexperter vid bolagets siter i Europa, USA och Kina. Redan vid starten för 24 år sedan var idén att integrera och operera logistiktjänster, utan att själv äga några fysiska logistikresurser. Daniel förklarar att det var och är ett mycket medvetet val.

– Genom att stå fria och oberoende i förhållande till transportörer och lageroperatörer kan vi i alla lägen agera för våra kunders bästa och utan att ha behov av att belägga egna fysiska resurser.

Stora, krävande kunder

Vid starten år 2000 fick 4PLCS stora uppdrag inom fordonsindustri och kemi, med kunder som Alstom, Bombardier och Sun Chemicals. Senare har bolaget även fått kunder inom retail och distribution, bland annat en svensk globalt ledande retailer. Andra uppdrag återfinns i bygg- och anläggningsbranscherna där 4PLCS bland annat hanterat logistiken för den berömda CERN-anläggningen i Geneve, vilket även resulterat i uppdrag för European Spallation Source, ESS i Lund.

– Logistiken kring forskningsanläggningar är utmanande, där både extremt högvärdigt, radioaktivt eller biologiskt gods ska hanteras på olika sätt. Hos CERN har vi fungerat som logistikpartner vid ombyggnationen av partikelacceleratorn och på ESS har vi stöttat med våra tjänster ända sedan byggstarten av deras neutronanläggning 2014, säger Daniel.

4PLCS är en aktiv part i RI Logistika (Research Institute), en icke vinstdrivande organisation som stöttar forskningsanläggningar med logistik-kompetens och hantering. Verksamheten leds av svensken Jörgen Larsson, logistikchef på ESS.

– Grundtanken med RI Logistika är att genom en effektivare logistik säkerställa att mer pengar kan användas till forskningen istället för till logistik. RI Logistika möjliggör att forskningsanläggningar kan använda beprövade koncept för kontrolltorn, IT-lösningar, godsförsäkringar och CO2-beräk- ningar istället för att uppfinna hjulet varje gång. Bland annat arbetar vi med WTO, World Trade Organisation, för att förenkla tullhanteringen för forskningsanläggningar. 4PL Central Station har med sina erfarenheter inom supply chain och IT varit en värdefull partner i uppbyggnaden av RI Logistika, säger Jörgen, som även är styrelseord- förande för RI Logistika.

4PL och kontrolltorn

Fjärdepartslogistiker erbjuder ofta – men inte alltid – en kontrolltornstjänst där man tar ansvar för att säkerställa visibilitet, samordning, automatisering och optimering i ett försörjningsflöde. En tjänst som också utförs av traditionella tredjepartslogistiker och allt oftare även av mjukvaruföretag.

– Som kontrolltorn handlar uppdraget till stor del om att planera och säkerställa att aktiviteterna utförs i varukedjan och agera på avvikelser. Här är insamlingen av logistikdata jätteviktig för att använda i ett löpande förbättringsarbete, både vad gäller kostnader och kvalitet, säger Daniel och betonar att potentialen för effektivisering och förbättring i administration och kommunikation i allmänhet är stor, exempelvis inom global tullhantering som fortfarande ofta utförs helt manuellt.

Smarta mjukvaror

Mjukvaror och annan teknik är självklara hjälpmedel för en fjärdepartslogistiker. När 4PL-branschen formades handlade detta mest om att använda dåtidens datorer och programvara för att skapa överblick och effektivisera administrationen så mycket som möjligt kring order och fakturering. Under årens lopp har en störtflod av alltmer avancerade mjukvaror, ofta bestyckade med maskininlärning, blivit viktiga verktyg i 4PL-bolagens värdeskapande. Ett TMS, Transportation Management System, är här den mest centrala mjukvaran.

– Ett kraftfullt TMS är helt avgörande för ett kontrolltorn eftersom det är en förutsättning både för att effektivisera administrativa processer och för att säkerställa en hög kvalitet och en bra kundupplevelse. Vi har exempelvis ett uppdrag där vi både ansvarar för kundens försörjningsplanering och logistik, där det alltså inte enbart handlar om en transportprocess, utan även om själva planeringen och utförandet av vilka varor och i vilken mängd de ska levereras till respektive plats, inklusive de tekniska lösningarna som behövs för att skapa visibilitet och transparens i det arbetet, berättar Daniel.

Ambitionen är att 4PLCS framöver ska vidga sitt leveransomfång till att även erbjuda tjänster för efterfrågeprognoser, planering och varupåfyllning. Ett område där maskininlärning är ett viktigt verktyg för träffsäkra prognoser och en korrekt planering.

– Här samarbetar vi med en tysk AI-specialist som har utvecklat en planeringsmjukvara med maskininlärning. Med tillgång till en kunds historiska försäljningsdata, inköpsstatistik och andra parametrar kan vi ta ansvar för att både generera korrekta prognoser och säkerställa en effektiv påfyllning av varor.

Eget TMS

4PLCS förvärvade 2018 TMS-lösningen Optilo, ett så kallat ”shippers TMS” som automatiserar och optimerar transportprocesser och aktiviteter i försörjningskedjan.

– Optilo förvärvades initialt för att ge oss en konkurrenskraftig tekniklösning i den egna verksamheten. Numera används systemet i många kontrolltornslösningar och det säljs alltmer som en molnlösning som används av varuägarna själva. Med ett TMS av den här typen automatiseras mängder av manuella rutinuppgifter och systemet ger också information om avvikelser och en god överblick över alla logistikkostnader, säger Daniel och betonar att IT-mognaden vad gäller logistik- och transportmjukvaror fortfarande är låg och de system som trots allt används är ofta isolerade öar.

– Många större företag har ännu inte adresserat logistiken på rätt sätt vad gäller sina IT-system. Jag tror det beror på att implementeringen av ERP-system hittills mest fokuserat på intern kontroll och effektivitet inom i flödet order-lager-fakturering. Nu börjar man titta på hela kedjan, det vill säga även på planering av utbud och efterfrågan, logistik och CO2-emissioner. Många stora organisationer bokar transporter i ett TA-system, men vad är nyttan om du inte har en order att matcha transportfakturan mot, säger han och konstaterar att den generella besparingen av den typen av kontroll är mellan 3 och 6 procent.

Uppföljning och mätning av CO2

Ett särskilt prioriterat utvecklingsområde för 4PLCS är uppföljning och mätning av CO2-utsläpp.

Här ser Daniel en stor potential i att ta ansvar för att säkerställa och dokumentera spårbarhet och miljöcertifikat i flera led uppströms i logistikkedjan.

– Det finns ett stort behov hos många företag att få hjälp med de verktyg och processer som behövs för spårbarhet. Här är vi öppna för att ta över importen för våra kundföretag, för att på så vis säkerställa spårbarheten hos underleverantörerna över tid. Redan nu hjälper vi kunder med att kontinuerligt beräkna och redovisa CO2-avtryck från transporter och föreslår förändringar som reducerar utsläppen.

4PLCS har utvecklat en egen modell för att mäta CO2-emissioner. En modell som är oberoende i förhållande till transportörernas egna mätningar, eftersom det ger 4PLCS och deras kunder en bättre kontroll, korrekthet och kontinuitet i CO2-mätningarna.

– Med en egen modell spelar det ingen roll att flera olika transportörer används och byts ut över tid. Med vår modell kan vi med en digital tvilling göra simuleringar av hur olika åtgärder påverkar utsläppen, exempelvis kan vi simulera hur CO2-utsläppen skulle påverkas av om alla dieseltransporter skulle ersättas med elektrifierade transporter, säger Daniel.

Växer i Norden

Daniel och hans kollegor är nu taggade för en fortsatt tillväxt i Norden, och ofta startar ett större och mer långsiktigt partnerskap med ett mindre uppdrag.

– Vi jobbar mycket aktivt för att skala upp verksamheten i Norden, och då ser vi att ett bra sätt att starta ett samarbete på är att vi går in som upphandlingsstöd vid en transportupphandling eller bistår med vår tjänst för beräkning av CO2-utsläpp. Detta är ett par områden där kunderna snabbt ser resultat och det blir ett bra sätt att inleda ett samarbete på.

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

– AutoStore-lösningen från Element Logic transformerar vårt lager till en av de mest avancerade logistikanläggningarna i regionen. Vi är nu bättre rustade än någonsin för att möta våra kunders behov med en effektivitet och precision som tidigare inte var möjlig, säger Mikael Lennartsson Kellett, Logistics Director på Jula AB.

Med robotsystemet AutoStore integrera Jula på ett effektivt sätt e-handelsflödet och butiksplocket i ett system. Lösningen inkluderade 43 000 lådor, 55 robotar, 9 karusellportar och 3 conveyerportar, med utrymme för framtida expansion. Systemet tillåter en dynamisk kapacitet på upp till 1 500 bin-presentationer per timme, vilket uppges öka plockeffektiviteten rejält.

Julas AutoStore-system designas för att vara flexibelt och kunde expandera åt tre håll ytmässigt för att kunna erbjuda möjligheter till nya inlagringsområden. Lagerhanteringen optimeras även genom integreringen av eManager, en mjukvarulösning från Element Logic som möjliggör flexibla och skalbara uppdateringar av systemet. 

– Med vår skräddarsydda AutoStore-lösning kan Jula inte bara effektivisera sina plockprocesser utan också förbättra den övergripande arbetsmiljön i lagret. Det minskade behovet av långa truckkörningar innebär snabbare leveranser och mindre fysisk belastning för personalen. Dessutom ger systemet Jula möjligheten att snabbt anpassa sig efter föränderliga marknadsförhållanden och kundkrav, säger Rickard Kvist, Sales Manager på Element Logic Sweden.

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Under 2023 nyregistrerades närmare 8 000 tunga lastbilar, vilket är ett högt antal. Prognosen för 2024 är något lägre ställd, men för åren 2025–2027 är prognosen på ungefär samma nivå som innan coronapandemin, dvs. mellan 7 000–8 000 nya fordon per år. Nyregistreringen av tunga lastbilar med eldrift har fram till 2020 handlat om enstaka fordon. Det har dock förändrats. Enligt prognosen kommer de eldrivna lastbilarna utgöra 15 procent av de nyregistrerade tunga lastbilarna år 2027. När det gäller lätta eldrivna lastbilar är bedömningen att antalet ökar kraftigt de kommande två åren. Från 19 procent av de nyregistrerade lätta lastbilarna 2023 till 37 procent 2027.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Myndigheten Trafikanalys analyserar och utvärderar svensk transportpolitik och ansvarar för den officiella statistiken på transportområdet. Trafikanalys tar också fram kunskapsunderlag till transportpolitiska beslutsfattare och arbetar för en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet.