Nytt nummer! Hållbarhet, motståndskraft och elasticitet

Nu är årets andra utgåva av Supply Chain Effect tryckt och under distribution. Fördjupningstemat den här gången är ”Hållbarhet, motståndskraft och elasticitet” i supply chain. Att både hållbarhet och motståndskraft på kort tid har blivit högprioriterat i försörjningskedjan framgår med all önskvärd tydlighet i detta nummer, där vi har många insiktsfulla texter från både akademi och näringsliv.

Särskilt påtaglig är den ökade strävan efter mer resiliens och hållbarhet inom transportområdet, där dagens geopolitiska hot tillsammans med den ökande användningen av olika mjukvarulösningar och en begynnande elektrifiering av transporterna skapar stor dynamik. I SCE #2 analyseras även globaliseringens fortsatta utveckling och Trump tullarnas konsekvenser för globala supply chains, och en hel del annat. Tidningen kan redan nu läsas/laddas ned som pdf här.

SCE #2 2025

  • TEMA: Hållbarhet, motståndskraft och elasticitet
  • Globaliseringen består, men den kräver mer.
  • Hållbara och motståndskraftiga supply chains är en nyckelfråga för Sverige. Ted Lundström intervjuas av Marika Karlöf.
  • Resiliens i försörjningskedjor och behovet av systemsyn av Erik Sandberg och Fredrik Stahre.
  • Den digitaliserade försörjningskedjan – en tillgång i en turbulent omvärld. Av Julia Weltman, Mikael Johansson och Daniel Tolergård.
  • ”Smarta IT-lösningar snabbaste sättet att reducera klimatutsläpp från transporter”, intervju med Lars Persson.
  • Handelskaoset: Hur kommer Trumps tullar förändra världens supply chains? Av Stefan Karlöf.
  • Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem. Av Maria Björklund, Niklas Simm, Henrik Gillström och Helena Forslund.
  • SKF, Scania och LOTS Group lanserar en av Europas längsta rutter för elektriska godstransporter. Med Måns Isacsson och Johan Palmqvist.
  • AI, visibilitet och klimatdata, på ”framtidens logistikplattform”, intervju med Carl-Henrik Lundh.

     

GEBHARDT förvärvar SysCon AB

GEBHARDT Intralogistics Group stärker sin kapacitet inom kundanpassade automationslösningar och eftermontering genom förvärvet av svenska SysCon AB. Med förvärvet erbjuds GEBHARDTs kunder ett bredare utbud av tjänster för sina logistik- och produktionsprocesser.

Med förvärvet stärker GEBHARDT sin expertis inom automation och eftermontering och tar ytterligare ett steg för att stärka sin marknadsposition. SysCon är en leverantör av automationslösningar som erbjuder kundanpassade styrsystem för distributions- och tillverkningsmiljöer. Dessutom tillhandahåller SysCon tjänster, såsom underhåll på plats, reparationer och eftermontering av automatiserade lagerlösningar.

– Med förvärvet av SysCon utökar vi vår expertis och kan erbjuda våra kunder mer omfattande lösningar. Vi ser fram emot att samarbeta med SysCon-teamet och utveckla innovativa lösningar för att möta utmaningarna inom modern logistik., förklarar Fritz Gebhardt, vd för GEBHARDT Intralogistics Group.

Varumärket SysCon kommer att kvarstå och företaget kommer att fortsätta att tillhandahålla sina etablerade tjänster, uppger företagen i ett pressmeddelande.

4PL Central Station vinner upphandling som logistikpartner till European Spallation Source, ESS

Europeiska fjärdepartslogistikbolaget 4PL Central Station (4PLCS) har vunnit European Spallation Source (ESS) upphandling för outsourcade, kvalificerade logistiktjänster. Avtalet innebär att 4PLCS får förnyat förtroende att hantera ESS logistik samt tillhandahålla verksamhetskritiska logistikprogramvaror och konsulttjänster. 

– Med sitt ambitiösa kvalitetsarbete och erfarenhet kring forskningsinfrastruktur är 4PLCS den bästa partnern för oss att föra det omfattande och utmanande ESS-projektet i mål, säger Jörgen Larsson, Logistikchef på ESS.

European Spallation Source, ESS i Lund, är en forskningsanläggning som just nu konstrueras för att bli världens mest kraftfulla neutronkälla, med uppgift att kartlägga olika ämnen på atomär nivå. Byggnationen av anläggningen påbörjades 2014 och går nu in i sitt slutskede inför den planerade driftsättningen 2027.

– Logistiken kring forskningsanläggningar är utmanande med både extremt högvärdigt, radioaktivt eller biologiskt gods som ska hanteras på olika sätt. Hos CERN, European Organization for Nuclear Research, har vi fungerat som logistikpartner vid ombyggnationen av deras partikelaccelerator och på ESS har vi stöttat med våra tjänster ända sedan byggstarten av deras neutronanläggning 2014. Vi är mot den bakgrunden väldigt glada och stolta över att få förnyat förtroende att ansvara för ESS logistik, säger Daniel Ljungberg, vd för 4PLCS Nordics. 

Avtalet mellan parterna sträcker sig över fem år.

Om European Spallation Source, ESS, och CERN

European Spallation Source (ESS) är en multidisciplinär forskningsanläggning som för närvarande byggs i Lund, Sverige. Den är utformad för att vara ett ledande centrum för materialforskning med neutronspridningstekniker. Neutronspridning gör det möjligt för forskare att studera strukturen och dynamiken hos material på atomnivå, vilket är avgörande för framsteg inom områden som energi, miljövetenskap, hälsa och materialteknik. CERN, European Organization for Nuclear Research, är ett av världens största och mest respekterade centra för vetenskaplig forskning inom partikelfysik. CERN har som uppgift att att utforska universums grundläggande struktur med hjälp av avancerade partikelacceleratorer och detektorer.

Om 4PL Central Station

4PL Central Station är ledande europeisk 4PL-leverantör med fokus på industri, retail, automotive och forskningsverksamheter. 4PLCS är logistikpartner med forsknings-verksamheterna RI Logistika, ESS och CERN. 4PLCS har varit partner till ESS sedan verksamhetens start 2014, baserat på sitt uppdrag för CERN.

”Dyr bil måste ha billiga mil” 

BEV_r är ett svenskt mjukvaruföretag som utvecklar digitala lösningar för optimering av rutter och laddningsinfrastruktur. Målet är att påskynda och stötta elektrifieringen av de tunga vägtransporterna. 

För att elektrifieringen av tunga transporter ska vara lönsam behöver transportföretag ta kontroll över sin energiförsörjning. Det menar Tony Edmundsson som är Managing Partner på BEV_r, vilket är en akronym för Battery Electric Vehicle routing. 

– Transportbranschen behöver förstå att de måste äga energifrågan. Dyr bil måste ha billiga mil och för att få ihop kalkylen behöver omkring 60-80 procent av laddningen ske i egen regi. Att enbart köpa in laddningstjänster blir en dyr lösning, därför behöver åkerier och transportföretag investera i egen laddinfrastruktur‚ säger Tony.

När transportföretag investerar i laddinfrastruktur öppnas en möjlighet för att dela på gemensamma resurser eftersom många depåer står tomma under dagtid när bilarna är ute på uppdrag och då kan infrastrukturen i stället nyttjas av andra transportföretag. Ett högre resursutnyttjande gör också att priset per laddning kan pressas.

Allt fler ser fördelarna

BEV_r grundades 2023 och fick sina första kunder 2024. Behovet av en plattform som kan integrera laddning och logistik har funnits länge, men nu börjar fler transportföretag och åkerier inse fördelarna, menar Tony.

– Behovet av den här typen av plattform har egentligen funnits länge, men först nu börjar transportföretag och åkerier få upp ögonen för nyttan. Vi har själva stött på de utmaningar som transportbranschen står inför i samband med övergången till tunga elektriska lastbilar. Vår plattform Charge-Route tar hänsyn till godsflöden, fordonsparker och chaufförer för att skapa en mer intelligent översikt över och användning av laddningsstrukturen. Ruttoptimeringen drivs i sin tur av AI, och ser till att laddning sker där den behövs, när den behövs.

I dagsläget har BEV_r kunder som LBC Frakt i Värmland, som har en stor laddinfrastruktur och ett allt större antal elektriska fordon samt det finska transportföretaget Casa Delivery, som är ett helt elektriskt åkeri med verksamhet i hela Finland och i stora delar av norra Sverige. 

”Växer med en laddsite i veckan”

BEV_r växer stadigt för varje vecka och för närvarande finns omkring 200 aktiva fordon i plattformen. Även om fokus just nu ligger på Skandinavien, ser man stora möjligheter internationellt.

– Just nu växer vi med en laddsite i veckan, vilket är väldigt bra. Samtidigt tittar vi på den globala marknaden, särskilt USA där utvecklingen går snabbt. Men vi vill först bli riktigt duktiga här hemma innan vi tar de stora stegen internationellt, säger Tony, och trycker på vikten av att se elektrifieringen som en möjlighet snarare än en utmaning.

– Transportbranschen har gått för långsamt fram när det kommer till att anamma ny teknik. Det här är en chans att effektivisera och bli smartare i takt med att tekniken blir mer tillgänglig.

Text: Marika Karlöf

Boxflow väljer IMI:s transport management-lösning

Snabbväxande logistikbolaget Boxflow Logistics har valt IMI Supply Chain Solutions Transport Management-lösning för att effektivisera hanteringen av sina transportbokningar och sin transportadministration.

IMI Supply Chain Solutions TA-lösning är enkel att implementera och operera och den används av många olika typer av företag – allt från mindre webshoppar till snabbväxande e-handlare, fraktbolag och TPL-verksamheter. 

Boxflow Logistics startade 2019 med ambitionen att förändra logistikbranschen genom samarbete, effektivisering och nytänkande. I dagsläget erbjuder Boxflow värdeskapande logistiktjänster inom områdena 3PL, logistikentreprenad, bemanning och konsulting. Bolaget finns för närvarande i Helsingborg, Malmö, Kristianstad, Stockholm och Göteborg. Boxflow Logistics har haft en stadig tillväxt sedan starten och beräknas omsätta över 500 miljoner kronor 2025 och sysselsätta fler än 1100 anställda. 2023 och 2024 utsågs Boxflow till Gasell av Dagens Industri och bolaget rankas därmed som Sveriges sjätte snabbast växande företag.

Ny studie visar att 39 % av snabbväxande företag ser efterlevnad av handelsregler som konkurrensfördel

Descartes Systems Group och SAPIO Research studie Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance visar att 39 procent av företag som förväntar sig en tillväxt på mer än 15 procent under de kommande två åren, anser att efterlevnad av handelsregler är en konkurrensfördel och inte enbart lagkrav.

Mer än hälften av företagen i undersökningen, 57 procent, ser teknik som en avgörande faktor för att stärka sin efterlevnad av handelsregler och skapa konkurrensfördelar (se figuren). För företag med snabb tillväxt är detta ännu tydligare, 72 procent anser att teknik ger dem en viktig fördel, medan bara 41 procent av de företag som förutspår liten eller ingen tillväxt delar den uppfattningen.

Av studien framkommer även att 86 procent av de snabbväxande företagen anser att teknik är mycket viktigt för hur man ser på att skapa konkurrensfördelar. Företag som satsar på tillväxt ser teknikinvesteringar som en avgörande faktor för att hantera olika utmaningar inom internationell handel. Nästan hälften (47 procent) av dessa företag anser att ny teknik är det bästa sättet att navigera bland komplexa handelsregler, medan endast 18 procent av företag med begränsad eller ingen tillväxt ser det som en prioritet. Detta visar på det nära sambandet mellan teknik, affärsutveckling och regelefterlevnad.

 Dedikerad personal för regelefterlevnad en nyckelfaktor för expanderande företag

Företag som satsar på tillväxt lägger allt större vikt vid regelefterlevnad och investeringar i ny teknik för att stärka sin konkurrenskraft. Studien visar att företag med en förväntad tillväxt på mer än 15 procent de närmaste två åren i snitt har åtta personer som arbetar med efterlevnad av handelsregler. Det kan jämföras med sex personer hos företag som förväntar sig liten eller ingen tillväxt. Att ha dedikerad personal för regelefterlevnad blir alltså en nyckelfaktor för företag som vill expandera och hantera handelns ökande regelverk.

– I dagens osäkra handelssituation, där tullar, sanktioner och regelverk ständigt förändras, blir en effektiv efterlevnad av handelsregler en tydlig konkurrensfördel. Företag som satsar på att stärka sin kunskap på det här området, ser efterlevnad av handelsregler som en strategisk fördel. Genom att använda avancerad teknik kan de säkerställa att regler följs, minska risker och samtidigt skapa en mer motståndskraftig leveranskedja, säger Jackson Wood, Director, Industry Strategy på Descartes.

Descartes och SAPIO Research genomförde en undersökning bland 887 beslutsfattare inom internationell handel och/eller supply chain intelligence i Argentina, Benelux, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Indien, Japan, Kanada, Mexiko, Norge, Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien och USA. Målet var att förstå vilka strategier som företag använder för att få konkurrensfördelar och säkerställa fortsatt tillväxt, samt att identifiera om dessa varierade beroende på faktorer som land, bransch, företagsstorlek och tillväxt.

Menigo optimerar logistiken med eldrivna truckar från Toyota

I samband med att Menigo får ett nytt fullsortimentslager i Landvetter passar man på att optimera verksamheten med ny teknik och moderna maskiner. Bland annat genom de cirka 140 eldrivna truckar som Toyota Material Handling levererar.

– Att skapa en trygg och säker arbetsplats är av högsta prioritet, så också när vi satsar i Landvetter. I det arbetet är kvaliteten på våra truckar en viktig del. Nu får vi en modernare flotta som kommer att göra stor skillnad i vår dagliga drift. Truckarna är mer ergonomiska och de är utrustade med avancerade säkerhetsfunktioner som minskar risken för olyckor och förbättrar arbetsmiljön för medarbetarna, säger Henrik Peitz, Supply Chain & Operations Director på Menigo. Optimeringen av truckflottan gör att Menigo kan hantera större volymer med färre transporter och högre precision. Med hjälp av de nya truckarna kan till exempel fler burar transporteras per lyft.

– Med färre och effektivare truckar i omlopp ökar produktiviteten, vilket är fördelaktigt både ur ett ekonomiskt och ett säkerhetsmässigt perspektiv, säger Johan Mårtensson, Key Account Manager på Toyota Material Handling.

Korta avstånd vid leverans och service

För att hålla Menigos truckflotta i toppskick kommer Toyota att sköta all service och underhåll. Två tekniker finns på plats i Landvetter och säkerställer att allt fungerar som det ska – varje dag.

– Vi ser till att Menigo har säkra och väl fungerande interna transporter och säkerställer att de har en hög tillgänglighet och effektiv truckpark varje dag. Menigo kan fokusera på sin kärnverksamhet och de ska inte behöva fundera på om truckarna är tillgängliga eller inte – det är vi som ser till att funktionen finns och är fullgod, säger Johan Mårtensson.

Menigo värdesätter det nära samarbetet såväl i vardagen som geografiskt.

– I valet av leverantör är det flera parametrar som spelar in. Bland annat den höga prestanda som Toyota tillhandahåller och möjligheten att de sköter servicen av truckarna på plats hos oss. Dessutom värdesätter vi att produkterna tillverkas i Mjölby, eftersom det ger oss korta avstånd och snabba leveranser av både truckar och reservdelar, säger Henrik Peitz.

Defence Trade Solutions Förenklar exporten av försvarsmaterial med GlobalEASE

Descartes webplattform GlobalEASE har börjat användas av Defense Trade Solutions (DTS) för att automatisera sina kunders exporthantering. DTS erbjuder tjänster inom export och global handel för försvarsindustrin där lösningen främjar bolagets uppdrag att förenkla en ansvarsfull och effektiv handel inom hela försvarsindustrin genom att uppfylla globala lagkrav, såsom International Traffic in Arms Regulations (ITAR) och Export Administration Regulations (EAR).

– Det här är ett stort steg framåt i vår strävan att effektivisera efterlevnaden av exportregler för den amerikanska försvarsindustrin. Genom att integrera Descartes GlobalEASE i leveransmodellen för våra tjänster förser vi försvarsindustrin med den senaste automatiseringen för att snabbare och med mer precision, navigera genom komplexiteten i ITAR och EAR. Tekniken förbättrar arbetsflödena för efterlevnad, påskyndar exportgodkännanden och hjälper till att minimera riskerna, så att våra kunder kan fokusera på att leverera kritiska försvarslösningar till USA:s allierade i tid, säger Steven A. Casazza, CEO för DTS.

Descartes GlobalEASE används av multinationella företag världen över för att hantera allt mer komplexa handelsregler. Den webbaserade plattformen samlar all hantering av tull- och handelsregler på ett ställe, från licenser och dokumentation till efterlevnad av regelverk som OFAC och EAR. Realtidsdata ger företag ökad kontroll och insyn, vilket minskar risken för regelbrott och böter samtidigt som det ger grund för bättre affärsbeslut. 

– Vi är glada över att vår lösning hjälper DTS att stödja försvarsindustrins unika behov och sätta ny standard för hur verksamheter tar ansvar för efterlevnad av exportregler. Med osäkerheten för ökade tullar och nya handelshinder, föränderliga regler och geopolitisk instabilitet som gör det svårare att köpa och transportera varor, hjälper Descartes lösningar företag att navigera i dagens komplexa globala handel, säger Brian Hodgson, General Manager, Trade Compliance på Descartes.

Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan.