Teknikföretagen: Orderingången ökar, men i lägre takt

Orderingången för teknikindustrin ökar under det första kvartalet 2025, men i lägre omfattning än föregående kvartal. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för första kvartalet 2025.

– Tyvärr ökar orderingången i lägre omfattning även för de två största delbranscherna inom teknikindustrin, det vill säga maskin- och transportmedelsindustrin, och vi kan konstatera att uppsvinget vi såg under det sista kvartalet 2024 har tappat lite tempo, säger Teknikföretagens chefekonom, Erik Spector.

Index över teknikindustrins sammantagna bedömning av affärsläget ökar något första kvartalet i år. Det är främst en mindre negativ rapportering för storleken på orderstocken som bidragit. Även i euroområdet noteras en liten förbättring i affärsindex för dess teknikindustri under första kvartalet. Andel företag med fullt kapacitetsutnyttjande ökar marginellt. Utfallet är förväntat sett till bland annat effekten av att penningpolitiken verkat stimulerande. Samtidigt har andra orosmoln dykt upp efter årsskiftet, inte minst handelsfriktioner till följd av att en ny administration har kommit på plats i USA.

Enligt Teknikföretagen konjunkturbarometer förefaller leverantörerna till bygg- och anläggningssektorn ha lämnat det värsta bakom sig. Här minskar inte orderingången längre och storleken på orderstocken har lämnat tidigare bottennivåer och stiger för andra kvartalet i rad. Däremot möter leverantörer till maskin- och fordonsindustri fortfarande en låg efterfrågan med minskad orderingång. Sammantaget ökar andelen företag med fullt kapacitetsutnyttjande marginellt till 33 procent men är fortsatt under det långsiktiga genomsnittet fyra av tio företag.

Teknikföretagens konjunkturbarometer för första kvartalet omfattar bedömningar från 476 företag med en försäljning på sammanlagt 917 Mdr SEK, varav 81 procent säljs på exportmarknader. Barometern utges i mars, juni, september och december.

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

AV ROGER LINDAU

Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor. 

Komplexitet driver generellt kostnader och många länkar och noder i supply chain-systemet driver ledtid som i sin tur gör att leveranslöften blir svåra att hålla. Att ha 100 procent kontroll över ett globalt SCS är i det närmaste ogörligt men det är inte liktydigt med att man inte gör någonting. Som i alla situationer där man vill förändra något, eller förbättra något, måste man först fatta och förstå varför, det vill säga vilken är utmaningen? Omedelbart i denna enkla frågeställning är det lätt att titta för djupt i kaninhålen och det blir lätt en uppsjö av förslag på vad som bör åtgärdas. Min erfarenhet efter att ha jobbat med frågeställningar i SCS i många år är att göra det enkelt och förståeligt. 

#1 Säkerställ att kunderna är nöjda

On-time-in-full och leveransprecision är mätetal som måste möta kundernas förväntningar. Om de inte gör det står man inför en utmaning och en möjlighet till att förbättra sitt SCS. 

#2 Håll koll på att den totala levererade kostnaden i förhållande till levererad volym inte ökar 

Att skapa en trendkurva över kostnad/volym ger en indikation över hur effektiv den egna organisationen är och en ökning visar på att kostnadsreduktion/effektivisering är nödvändig. Att skapa en enkel och synlig ”burning plattform*” är en bra början på en förbättringsresa. Den kvantifierbara in￾sikten i att något bör göras förstärks ofta av att kundens omdöme eller betyg speglas. Vad som orsakar utmaningen är nu känt, exempelvis låg leveransprecision, och varför kunderna är eller blir missnöjda, med förlorad försäljning som möjlig konsekvens. 

Små till medelstora steg – ständiga förbättringar

Det ovan beskrivna tillvägagångssättet är inte någon raketforskning, snarare ett vanligt sätt att initiera en förändring. Utan att vara vetenskapligt stringent skulle det kunna uttryckas som att ”gneta på som vanligt”. Att ta små till medelstora steg – baserade på investeringens storlek – praktiskt förankrade och i rätt riktning. 

Radikala förändringar

Det finns dock situationer när man inte nöjer sig med att enbart förbättra i små steg, utan en större insats är nödvändig. Det kan röra sig om att investera i en viss teknologi, exempelvis lagerautomation, eller en ny sourcingstrategi som kräver en ny supply chain-infrastruktur, att ta tag i skenande kostnader, att vända en supply chain-organisation eller andra liknande radikala förändringar som både är komplexa och kräver stora resurser. I dag talar man ofta om supply chain-transformation, vad man än väljer att kalla det och varför man gör det spelar mindre roll, bara man fattar vad som ska göras och varför.

Genomförandet skapar värdet

Vare sig det är små eller stora och komplexa förändringar så är det i båda fallen ett lyckat genomförande som skapar värde. Svårigheten är sällan att hitta en ”burning plattform*” eller utmaningen, utan det är själva genomförandet. I en supply chain-miljö är som nämnts tidigare ett stort antal parametrar möjliga att identifiera. Att på något sätt fatta och förstå hur de påverkar varandra och hur mycket, kan vara en komplex uppgift. En förändring i en komplex miljö är därför en uppgift som man bör ha stor respekt för.

Fyra måsten för en lyckad Supply Chain Transformation 

Utifrån min referensram, dvs. tidigare liv och tidigare referenser, har vissa ”måsten” för ett lyckat genomförande utkristalliserats som presenteras i det följande. 

1. Management commitment och förståelse

En förändring är en investering och vi vet att en investering kräver resurser i form av tid, pengar och kompetens för att de ska bli något värdetillskott. Att besluta om resurser (investeringar) blir ofta en ledningsfråga då beslut om detsamma ska fattas. Det som står i princip i all management litteratur är att förändring kräver ”management commitment”. Detta stämmer till 100 procent och ledningens delaktighet måste även inbegripa en god förståelse för vad man ska göra och varför. Att bara sitta med i styrgruppen eller höra något i ett ledningsgruppsmöte räcker inte. Därför är min första regel; ledningens engagemang och riktiga förståelse för förändringen. En förändring innehåller beslut och resurser, dvs. den är en kostnadsfråga. Den frågeställningen och de besluten fattas av ledningen. 

2. Inkludera den operativa personalen i projektet

För att få saker att hända och verkligen få ut ett värde av en förändring, innebär att ett stort antal operativt kopplade mikrobeslut görs av de som känner till verkligheten bäst, nämligen den operativa personalen. Projektgruppernas resurser ska innefatta operativ personal och gärna med en tvärfunktionell sammansättning. Den andra regeln är därmed; en lyckad förändring bygger på ett stort antal operativa mikrobeslut som fattas av projektgruppernas deltagare. Dessa deltagare är hämtade ur den operativa miljön. 

3. Projektledning som förstår helheten

I den komplexa miljön som speglar ett SCS är det viktigt att helheten beaktas och att man fattar och förstår de kausalsamband som SCS uppvisar. Operativ personal är väldigt kunnig om den miljö de verkar i, exempelvis i ett lager, i en maskinverkstad, på en planeringsavdelning eller inom en speditionsverksamhet. Resurser med en helhetsbild och en förståelse för att avväga olika beslut – dvs. göra trade-offs – är en viktig del av den lyckade förändringen. Därför är en resurs med dessa egenskaper en given projektledare. Regel tre är därför; en projektledare måste förstå och hålla ihop helheten, och kunna bereda och/eller fatta trade-off beslut, samtidigt som projektgruppen ges den frihet som behövs för att de ska känna ägande av det de gör. Utifrån syftet med förändringen och varför den ska genomföras, skapar projektledaren en övergripande masterplan, tillsammans med valda operativa resurser och gärna någon resurs från ledningsgruppen. Ofta består planen av ett antal delprojekt som tillsammans skapar masterplanen. Eftersom varje delprojekt är som en pusselbit i helheten är det viktigt att i det stora hela förstå hur de hänger ihop och tillsammans skapar det totala värdet av förändringen. 

4. Låt projektgruppen äga förändringsresan

Det är i delprojektens detaljerade och operativa ”hands-on-planer” som alla mikrobeslut fattas. En projektgrupp som ges frihet att själva staka ut sin resa mot ett mål, känner ofta ett ägarskap och därmed en lojalitet och ett engagemang för sin uppgift. Det är i den här fasen som den operativa kunskapen kommer till sin rätt. Projektgruppen får med andra ord göra sin egen resa och bestämma hur den ska genomföras. De får ”Talk the walk”. När det är klart och alla delprojektgrupper har fattat och förstått, och att projektledaren ser hur delarna skapar helheten får delprojektgrupperna ”Walk the Talk”. Det vill säga de får nu börja genomföra det som de har beskrivit i sina projektplaner. Regel fyra är mot den här bakgrunden; skapa lojalitet och engagemang vis-a-vis projektet och förändringen genom att låta operativ personal inom givna ramar skapa sina egna projektplaner och sen genomföra dessa. Talk the walk och därefter Walk the talk.

Sammanfattningsvis

Förutom ovanstående erfarenhetsbaserade regler tillkommer det självklart ett antal andra aktiviteter som man måste beakta. Kommunikation, visualisering, belöning, utbildning och tydliga business case, är några av alla de aktiviteter som måste flätas in i förändringen. Att genomföra en förändring börjar med att en burning-plattform* är etablerad, kommunicerad och definierad. Att sedan få saker att hända och skapa den verkliga förändringen är en funktion av ledningens stöd och engagemang och dess förmåga att ta del av och utnyttja den operativa personalens kunskap om verkligheten. Det gäller även att hålla ihop helheten baserat på ett holistiskt tänkande och en systemsyn, samt att skapa ett engagemang och en lojalitet mot förändringen genom att låta de som ska leva närmast förändringen också är med och genomför den. Kort sagt: att involvera de som kan och förstår sina egna verksamheter i förändringen, att förändra med och genom engagerade medarbetare.

Roger Lindau är teknologie doktor och Associate Partner på EY.

* Burning Platform är i näringslivet en metafor som används för att beskriva en situation där drastiska förändringar är nödvändiga eftersom det inte längre är ett alternativ att fortsätta fungera som vanligt. Termen används ofta i samband med organisatoriska förändringar eller vändningar.

Paketindex: Fler paket och mer från Kina

I slutet av februari släppte branschorganisationen Transportföretagen en ny upplaga av Paketindex som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. I Paketindex Kvartal 4 2024 syns det att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 5,4 procent jämfört med samma period förra året. Camilla Frisk, marknadsansvarig på Descartes, kommenterar här resultaten.  

Samtidigt som e-handelsförsäljningen har börjat uppvisa positiv utveckling under 2024 så har paketvolymen fortsatt att växa. Under helåret 2024 skickades 213,8 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, varav 211,4 miljoner e-handelspaket upp till 20 kg och 2,4 miljoner större varuförsändelser över 20 kg och upp till 100 kg. Den totala paketvolymen (e-handelspaket och större varuförsändelser) växte med 8,3 procent under året. Utlandspaketen blev årets tillväxtmotor och ökade med 25,0 procent, medan de inhemskapaketen växte med 4,7 procent. Detta följer på de kraftiga tillväxttal som syntes redan året innan och som tog fart efter att den kinesiska lågprisjätten Temu etablerades i Sverige under sommaren 2023.

– Andelen paket som beställs från utanför Sveriges gränser fortsätter att öka och Kina är fortsatt det vanligaste landet att beställa varor ifrån. Här gäller det för transport- och logistikföretagen att noga följa vad detta kommer innebära när det gäller leveranstider, dokumentation och lagerhållning. Det blir även intressant att följa den miljömässiga konsekvensen av denna utveckling, säger Camilla Frisk.  

Enligt Paketindex Kvartal 4 2024 skickades 62,3 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets fjärde kvartal, varav 0,8 miljoner var större varuförsändelser och resterande del utgjordes av e- handelspaket upp till 20 kg. Andelen paket som levererades till ett utlämningsställe stod för 42 procent av leveranserna, medan hemleverans också utgjorde 42 procent och paketskåp 16 procent. Under Black Week och Cyber Week 2024 skickades 19,5 miljoner e-handelspaket, vilket var 2 miljoner fler än året innan.

– Elektrifieringen av godstransporter är avgörande för att minska transporternas klimatpåverkan. Andelen nyregistrerade lätta lastbilar som är eldrivna eller elhybrider har ökat stadigt, vilket är en positiv trend för både miljön och transportsektorn. Det är viktigt att vi fortsätter att satsa på fossilfria transporter för att möta den ökande efterfrågan inom e-handeln.   

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird, ICA Paket samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

LogiMat 2025: KNAPP:s Aerobot vinner pris för bästa produkt

Årets LogiMAT drog igång under tisdagen och automationsbolaget KNAPPs AeroBot-system fick priset ”bästa produkt”. Med det automatiska lagrings- och hämtningssystemet AeroBot utökas KNAPPs portfölj av ASRS-teknik (ASRS, Automated Storage and Retrieval System) med en mycket hög lagringsdensitet.

– AeroBot-systemet är ytterligare en milstolpe i vår långa rad av innovationer. Som med all annan utveckling är AeroBot resultatet av generella marknadstrender och våra kunders behov. Just nu är det populärt med lösningar som ger en enklare start på automatisering och som är tillräckligt flexibla för att snabbt anpassa sig till marknadens förutsättningar. Det är viktigt att ta sig an dessa behov med ett övergripande koncept, snarare än med isolerade teknologier. Just det har varit vårt huvudfokus på KNAPP de senaste åren och vi har nu den bredaste portföljen av teknologier på marknaden. AeroBot-systemet kompletterar vår portfölj och erbjuder med sin kompakta konstruktion en revolutionerande lagringsdensitet och fantastisk kostnadseffektivitet för små och medelstora applikationer, säger KNAPPs vd Gerald Hofer.

KNAPP är en av marknadsledarna vad gäller högdynamiska automatiserade lagrings- och hämtningssystem som kombinerar skyttellösningar med robotik och pocket-system. Med det nya AeroBot-systemet fyller man nu en unik nisch i mötet mellan ASRS-teknik och standardhöjder. AeroBot präglas av enkelhet, hela vägen från smart systemdesign till installation och service. Standardkomponenter gör installationen enkel och driftsättningen snabb. Tack vare sin intelligenta LIDAR-teknik navigerar AeroBot-robotarna oberoende i hela systemet och i alla tre dimensioner, utan att förlita sig på navigationslinjer. De rör sig på både längden och tvären längs golvet, även under ställaget, för att hitta den mest effektiva vägen. Och tack vare innovativ friktionsteknik kan robotarna även förflytta sig vertikalt på ställaget, med en mycket hög skalbarhet som resultat. 

Ställaget i AeroBot-systemet möjliggör olika höjder i samma system, vilket gör att allt tillgängligt utrymme kan användas optimalt. Systemets låga utrymmeskrav och flexibla alternativ för ställagekonstruktion gör det enkelt att integrera AeroBot i både nya och befintliga system. Ställaget kan skräddarsys för att passa vilket utrymme som helst, vilket ger maximal utrymmesanvändning och, tillsammans med multidjup förvaring, en extremt hög lagringsdensitet – samtidigt som systemet hanterar behållare och brickor med en vikt upp till 35 kg (77 lb) på ett säkert sätt. Med AeroBots flexibilitet kan du enkelt lagra kartonger, existerande lagerlådor, produkter i förpackning och bulkgods tillsammans i ett enda system. AeroBot-robotarna fungerar självständigt, där varje robot har tillgänglighet till alla delar av systemet, vilket säkerställer hög tillgänglighet och pålitlig drift. 

Toyota Material Handling Europe börjar tillverka med klimatsmart stål från SSAB

Toyota Material Handling Europe börjar använda SSAB Zero – ett stål som är tillverkat av återvunnet material och producerat med fossilfri el och biogas, vilket uppges ge en produkt med betydligt lägre koldioxidutsläpp.  

Toyota Material Handling Europe och SSAB ingår ett så kallat ”fossilfritt partnerskap”, och samarbetet gör företaget till den första tillverkaren av materialhanteringsutrustning som använder SSAB Zero, ett stål som i övrigt har samma egenskaper som SSABs konventionella stål. 

– Vi strävar efter att vara ledande i den hållbara omställningen av vår värdekedja och bygger en robust leveransskedja tillsammans med våra leverantörer, säger Giorgio Polonio, Vice President Purchasing, Supply på Toyota Material Handling Europe.

Som ett led i arbetet mot nollutsläpp kommer Toyota Material Handling Europe att öka användningen av återvunnet stål som produceras med fossilfri el och biogas, vilket minskar koldioxidavtrycket från de råvaror som används i deras truckar. Företaget har som mål att göra koldioxidreducerat stål till standard för sina produkter och börjar med de mest populära modellerna i sortimentet av handtruckar. Samarbetet med SSAB säkerställer att Toyota Material Handling Europe kan minska koldioxidavtrycket från de råvaror man använder i sina produkter. 

– Vi är glada över att kunna hjälpa Toyota att producera nästa generations materialhanteringsutrustning med lägre koldioxidavtryck. Toyota Material Handling Europe har varit vår kund i över 20 år via vårt dotterbolag Tibnor och vi fördjupar nu samarbetet baserat på ett ömsesidigt förtroende och gemensamt mål om en fossilfri framtid, säger Tony Harris, divisionschef för SSAB Europe.

SiB Solutions tar in 22 miljoner kronor i ny investeringsrunda

Logtechbolaget SiB Solutions meddelar att en finansieringsrunda på 22 miljoner SEK (2,0 miljoner USD/2,0 miljoner euro) har avslutats. Förutom att finansiera bolagets löpande verksamhet kommer pengarna användas för att accelerera SiB Solutions globala tillväxt och företagets produktutveckling.

Med en egenutvecklad mjukvara erbjuder SiB Solutions en SaaS-tjänst för så kallad Intelligent Videoanalys baserad på AI. 

– Med en fullt finansierad affärsplan och en stärkt ägarstruktur kan vi nu accelerera SiB Solutions utveckling och globala fotavtryck som ett närapå lönsamt företag. Vi är väldigt stolta över vad vi som team har åstadkommit hittills, och är mycket entusiastiska inför framtiden, säger Stefan Borg, grundare och vd för SiB Solutions.

Huvudinvesterare i finansieringen är Willard Ahdritz, grundare och ordförande för Kobalt Music Group, Svante Andreen, tidigare chef för Nordea Corporate Finance samt befintliga aktieägare och andra nytillkomna investerare.

Ökade intäkter

2024 ökade SiB Solutions sina årliga, återkommande abonnemangsintäkter med 40 procent och per anläggning/site ökade dessa intäkter med 25 procent. Med SiB Solutions tjänst erbjuds ett effektivt verktyg för att upptäcka och förhindra avvikelser i varuhantering. Tjänsten kan användas i hela flödet från inkommande till utgående logistik och för hantering i lager, tillverkningsanläggningar, transporter, lastmile-flöden och i butik. 

SiB Solutions grundades 2017 och har hittills sålt och implementerat sina tjänster på 45 logistiksiter i 8 länder i Europa och Nordamerika. Bland bolagets kunder finns ledande 3PL-bolag och stora industriföretag med global distribution. 

Framgångsrik förändring med fokus på ”att göra gemensamt”

AV BENNY THÖGERSEN

Hela mitt yrkesliv har jag jobbat med att leda i förändring på olika sätt och i olika roller, bland annat som lager/logistikchef, affärsområdeschef och vd. Min absolut viktigaste lärdom kring förändring är att det handlar om människan och om att få med individen och gruppen på förändringsresan. 

Ett vanligt misstag i samband med förändring är att processer, strukturer och organisationsscheman hamnar i fokus. Rutorna och pilarna är det enkla i en förändringsprocess och bör därför behandlas som något sekundärt. Du kan ta bort alla strukturer, pilar, rutor och diagram och ändå lyckas med din förändring. Men du kan inte ta bort den goda kommunikationen, utan den kommer du inte lyckas oavsett hur fina processer och organisationsdiagram du har. Förmågan att kommunicera effektivt är delvis en ärftlig egenskap, men den är dessbättre i hög grad träningsbar. 

Skapa gemensam förståelse 

I stället bör energi, kraft och tid läggas på att kommunicera förändringen, det vill säga göra den gemensam. Här är det viktigt att detta inte stannar vid att någon skickar ett ”budskap” till med￾arbetare och andra berörda. Kommunikationen behöver vara genuin, ärlig och tydlig om den ska skapa den nödvändiga förståelsen – och i bästa fall engagemang och entusiasm – för det som ska göras. Här finns en tendens till att vi skickar meddelanden till varandra, men har vi verkligen uppnått samma förståelse? Här behöver kommunikationen ske både enskilt med individer för att sen utvidgas till att beröra gruppen, exempelvis en ledningsgrupp. 

Kommunicera mer och bättre

Generellt sett är den kommunikativa förmågan något som värderas, används och tränas alldeles för lite i de flesta företag, trots att det är väl belagt att en effektiv kommunikation är avgörande för att skapa förändring som når sina mål och levererar resultat. I Element Logic har vi en hög ambition vad gäller förmågan att kommunicera och bidra till att våra kunder lyckas med sin förändring. Förändringskommunikationen inleds när en av våra säljare har startat upp en dialog och sålt ett automationsprojekt. Redan på det stadiet inleds i praktiken ett förändringsarbete där vi på olika sätt medverkar till att stötta processen genom att kommunicera vad det nya kommer att innebära för kundföretaget, dess medarbetare, leverantörer, kunder och andra intressenter. När vi så småningom går in i leveransfasen behöver hela leveransteamet – inklusive kundens personal – ha en god förmåga att kommunicera på ett bra sätt för att skapa en gemensam förståelse för vad vi ska åstadkomma, varför och hur. 

Lyssna och få ”buy-in”

Att vara duktig på att kommunicera och driva förändring handlar inte om att åka runt med en megafon och prata i överflöd. Det handlar mer om att lyssna, vara tydlig, ärlig och på så vis vara tro￾värdig, skapa tillit och förståelse för förändringens syfte och mål – vad som ska uppnås, hur och varför. Och det gäller att få buy-in, det vill säga acceptans och gillande för den aktuella förändringen. Men för att få buy-in så gäller det att bygga förståelse och kommunicera vart vi är på väg. 

Sammanfattningsvis

I sammanfattning: prioritera kommunikationen kring förändringen och utveckla först i andra hand struktur, processer och organisationsdiagram. Det är kommunikationen, dialogen, som skapar förutsättningar för en framgångsrik förändring, inte rutorna och pilarna. Var ärlig och tydlig i intentionen, eftersom det skapar tillit, vilket är avgörande för förändringen i sig! 


Benny Thögersen är vd på Element Logic Sweden.

2025-års första nummer av Supply Chain Effect

Nu är årets första nummer av Supply Chain Effect ett faktum. Temat är Innovativ logistikteknik för ökad konkurrenskraft, med intervjuer och artiklar med bland annat supply chain-proffset Isabelle Baumann (bilden), Varners Anders Eriksson och Anne Holopainen, Nowastes Johan Kallin och Patrik Johnfors och mycket mer. Ladda ner SCE #1 2025 som pdf

SCE #1 2025

Ur innehållet

  • Supply chain proffset Isabelle Baumann: ””Teknik i all ära, men processerna är viktigast”
  • Strategisk framtidssatsning på högautomatiserat lager, intervju med Anders Eriksson och Anne Holopainen
  • Logistikbranschens automationspionjär, intervju med Johan Kallin och Patrik Johnfors
  • ”Dyr bil måste ha billiga mil” – Intervju med Tony Edmundsson
  • Logtechpionjären Amazon visar vägen
  • Belgiska utmanaren satsar på Norden – Intervju med Anton Blidberg
  • ”Vill leda utvecklingen på den nordiska AMR-marknaden, intervju med Johan Nordström
  • Cognibotics lanserar nästa generations robotarm, intervju med Mats Jonsson.

SCE TALKs: Supply Chain Planning i en volatil värld

I det här avsnittet av SCE TALKs fördjupar vi oss i det högaktuella ämnet Supply Chain Planning och hur smarta mjukvaror är ett avgörande hjälpmedel för att lyckas optimera och planera. Gäster är Mathias Roycroft Cederholm, från KP Energy och Nils Robertsson, från IMI Supply Chain Solutions.