TRANSPORTBRANSCHENS KLIMATMÅL: Behöver näringslivet göra jobbet på egen hand?

År 2030 ska den svenska transportbranschen ha minskat sin klimatpåverkan med 70 procent jämfört med basåret 2010. År 2045 ska branschen vara helt utsläppsfri. För att ha en chans att nå målen krävs både en snabb elektrifiering och mer samarbete. SCE har träffat PostNords vd och koncernchef Annemarie Gardshol och logistikprofessor Mats Abrahamsson för att diskutera saken.

– Vi har varit väldigt framgångsrika i Sverige vad gäller att minska utsläpp och samtidigt bygga välstånd. Tyvärr är lastbilstransporter ett undantag där utsläppen ligger kvar på samma nivå som 1990, säger Annemarie Gardshol och framhåller att de inrikes transporternas andel av Sveriges totala utsläpp uppgår till en tredjedel.

För PostNord, som är Sveriges största logistikaktör, är klimatomställningen affärskritisk. Målet är att verksamheten ska vara helt fossilfri 2030 samtidigt som en stor andel av de egna lastbilarna ska vara elektriska. Kruxet är att 70 procent av bolagets transporterade kilometer är tunga och långväga transporter som utförs av underleverantörer. Och de tunga transporterna är svåra att elektrifiera.

– De transporter som vi köper av fristående åkerier står för hela 90 procent av vår transportrelaterade klimatpåverkan. Det betyder att vi måste få våra underleverantörer att ställa om, vilket är en jätteutmaning så som det ser ut idag.

Tydliga mål och deadlines

Annemarie konstaterar att de främsta flaskhalsarna för att elektrifiera de tunga transporterna och nå klimatmålen är bristen på laddningsinfrastruktur, bristande elnätskapacitet och tillgången till fossilfri el.

– En sak är att vi har laddstolpar vid våra terminaler och för sistamilen-leveranser, men att bygga en infrastruktur för elektrifiering av de tunga transporterna är oerhört kostsamt, säger hon och konstaterar att ingen just nu tar på sig ledartröjan för att säkerställa att en sådan infrastruktur etableras.

Annemarie betonar att näringslivet och branschen spelar en viktig roll för klimatomställningen och att PostNord redan är involverat i flera samarbeten för att finna en väg framåt. Samtidigt efterlyser hon ett mer aktivt agerande från politiken. Hon menar att det behövs en plan och tydligare mål och deadlines för att elektrifiera de tunga godstransporterna.

– Det är nog få som tror att dagens styrmedel kommer att räcka för att nå målet om att reducera transportsektorns klimatpåverkan med 70 procent till 2030. Det talas till och med om att man ska se målet som vägledning. Regeringen har ju skjutit till medel i senaste budgeten som signalerar att elektrifiering är vägen framåt, men det behövs också en konkret plan för att säkra att tunga transporter ska kunna ”tankas” med grön el, så att vi kan lämna fossilberoendet.

Två procent elektriskt

Elektrifieringen av lastbilstransporterna betraktas av de flesta experter som den enda realistiska vägen till fossilfrihet på längre sikt. Och teknikutvecklingen går snabbt både vad gäller de elektriska fordonen, batterier och laddning, vilket gör att de tekniska hindren blir allt färre. Men trots detta är endast två procent av de svenska lastbilarna elektriska.

– Med oklara spelregler, en bristfällig laddningsinfrastruktur, bristande elnätskapacitet och svajiga elpriser kan man knappast begära att Sveriges åkerier ska köpa tunga elektriska lastbilar. Det är heller inte aktuellt för oss att investera i fler tunga ellastbilar, vi måste räkna igenom våra investeringsplaner noga och det skulle helt enkelt bli för dyrt som det ser ut idag. Ska vi nå vår klimatagenda så kommer det både krävas tillgång till en fungerande teknik och möjligen även stöd i form av skattesubventioner eller liknande som gör det möjligt för oss och våra underleverantörer att ställa om, säger hon och konstaterar att PostNords ambition att ha 70 procent elektrifierade transporter 2030 inte kommer att nås så som läget är nu. Däremot kommer målet att vara fossilfria kunna uppnås med hjälp av ytterligare satsningar på biodrivmedel. Här är alla typer av biodrivmedel inklusive biogas viktiga.

”Politikerna kommer inte investera”

Logistikprofessor Mats Abrahamsson tror dock inte att politikerna och därmed staten kommer vilja investera i den elektriska infrastrukturen för godstransporter, även om han liksom Annemarie tycker att det är önskvärt. I stället menar han att transportföretag, fordonstillverkare, energiföretag och andra intressenter behöver samarbeta på ett mer strukturerat sätt för att skapa en marknad för fossilfria godstransporter.

– Det är de stora aktörerna, som PostNord, som måste driva på den här utvecklingen. Staten kommer aldrig att gå in och investera i detta på samma sätt som man gjorde förr i tiden i samband med infrastruktursatsningar. Dessutom menar ju näringslivet att staten inte ska påverka spelreglerna på marknaden genom att gå in med egna investeringar, säger Mats, som sedan länge är engagerad i frågan om elektrifieringen av godstransporter inom ramen för den forskning som görs på Linköpings universitet.

Mats tror inte heller att transportnäringens aktörer bör förvänta sig att politikerna kommer att förse branschen med tydliga mål och planer för elektrifieringen.

– Politikerna förväntar sig att näringslivet till största delen ska göra detta på egen hand, vilket innebär att det är företag och deras branschorgani- sationer som på något sätt måste hitta lösningarna. Det är lite egendomligt med tanke på att staten historiskt har tagit ett stort ansvar för samhällets infrastruktur, men som jag ser det måste näringslivet göra det jobb som krävs för att skapa en marknad för tunga elektriska godstransporter.

Men vad kan då logistikbranschen förvänta sig av våra politiker?

– Det kan handla om att stödja investeringar i elfordon så att åkerierna kan få ihop sina kalkyler när de ska köpa nya lastbilar. De kan även handla om att stötta investeringar i laddningsinfrastruktur och stimulera elektriska transporterna genom att exempelvis införa CO2-fria zoner, ge skattelättnader och så vidare. Här gäller det att dessa stimulanser görs på rätt sätt för att det ska skapas en marknad och en genuin efterfrågan på de elektriska godstransporterna, säger Mats.

Han framhåller också att svenska transportföretag har lyckats bra med att hantera omställningen till förnybar diesel, där befintliga fordon och samma tankinfrastruktur har kunnat användas, vilket snabbt banade väg för HVO. Men han menar att elektrifieringen är betydligt en svårare nöt att knäcka eftersom omställningen kräver nya strukturer, samarbetsformer och affärsmodeller.

– För att ställa om till elektriska lastbilar krävs helt nya affärsmodeller eftersom de är betydligt dyrare än motsvarande diesellastbilar och infra- strukturen för laddning inte finns idag. Jag menar att det behöver skapas en marknad för tunga elektriska och fossilfria godstransporter, och för att det ska ske måste många aktörer samverka för att gemensamt skapa en efterfrågan och sätta fart på marknadskrafterna.

Här menar Mats att det först och främst är varuägarna – transportköparna – som måste efterfråga de elektriska, fossilfria transporterna. För att det ska ske måste det skapas incitament som gör att de varuägande bolagen inte enbart upphandlar transporter baserat på pris och att de är beredda att gå in i längre avtalsperioder med transportörerna.

– Varuägarnas efterfrågan på elektriska godstransporter är grunden för att transportörerna ska utveckla en fungerande affärsmodell för elektriska transporter, vilket i sin tur är grunden för att locka aktörer att investera i laddningsinfrastrukturen, vilket i sin tur driver en investeringsvilja hos energibolagen. Här gäller det att hela systemet fungerar i ett utvecklande samspel, understryker Mats.

Av de aktörer som är med i systemet för fossilfri logistik, det vill säga varuägare, logistikföretag, åkerier, lastbilstillverkare och elnätsföretag, så är det åkerierna som förväntas investera i elektriska lastbilar – trots att de tjänar minst pengar.

– Detta är kanske det största hindret för en snabb elektrifiering av tunga transporter. Men det visar också att de andra aktörerna måste engagera sig mer och tillsammans skapa förutsättningar för en omställning. Jag tror att varuägarna, som behöver transporter för sina leveranser, måste vara aktiva i att skapa en marknadsmässig efterfrågan på fossilfria transporter, säger Mats.

Branschgemensamma agendor

En god förebild för de tunga godstransporterna är sjöfartens initiativ för att påskynda en omställning till nollutsläpp. Inom ramen för organisationen coZEV – Cargo Owners for Zero Emission Vessels – jobbar sjöfartens största globala fraktköpare för att bli utveckla en helt fossilfri atlantsjöfart senast 2040 och en total fossilfrihet 2050. Här ser menar Mats att det finns mycket att lära och inspireras av.

– Liknande agendor skulle mycket väl kunna skapas också i Sverige där antingen grupper av varuägare eller de stora logistikföretagen går samman i gemensamma initiativ som påskyndar efterfrågan av fossilfria leveranser och därmed omställningen till elektriska tunga vägtransporter.

Paketindex 2023: ”Antalet paket fortsätter att öka”

Branschorganisationen Transportföretagen lanserade förra året Paketindex – ett index som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. ”Paketindex Kvartal 2023 och helår 2023” som släpptes i februari visar att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 8,6 procent 2023 jämfört med året innan.

– Efter en dipp under 2022 ser vi nu att e-handeln ökade under 2023. Samtidigt ser vi över tid att försäljningen skiljer sig från kvartal till kvartal. För transportsektorn och logistikplaneringen ställer detta krav på en effektivitet i leveranskedjan samtidigt som det är viktigt att hålla koll på sin lagerhållning, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, och fortsätter:

– Det är intressant att notera att andelen paket som kommer från utlandet ökar kraftigt. Det handlar om en tjugoprocentig ökning på helåret jämfört med föregående år. Det är en trend som har pågått i flera år och visar på vikten av att ha väl upparbetade rutiner för sin tullhantering om kunderna ska få sina varor i tid.

Enligt Paketindex 2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, vilket är en ökning med 8,6 procent i jämförelse med föregående år. Under året levererades 43 procent av paketen via utlämningsställen, vilket är en minskning med tre procent jämfört med året innan. Hemleveranserna stod för 45 procent 2023 och den motsvarande siffra för 2022 var 43 procent. Paketskåpen stod för 12 procent 2023 och det är en ökning med en procent jämfört med föregående år.

– Kundernas önskemål när det gäller val av leveranssätt skiftar något. Uppskattningar i undersökningen indikerar att paketskåpet som leveransalternativ kan ha ökat med uppåt 20 procent. Vad detta kommer innebära över tid återstår att se, men här är det viktigt att företagen som jobbar med logistik följer utvecklingen och anpassar sina möjligheter till leveranser utifrån vad kunderna efterfrågar, menar Lars Persson.

Läs hela Paketindex här

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

LogiMAT 2024 ”den mänskliga sidan av automation”

Swisslog vill göra ett tydligt avtryck på LogiMAT 2024 i Stuttgart den 19–21 mars genom att visa upp sina helintegrerade automations- och mjukvarulösningar på temat ”den mänskliga sidan av automation”.

 – Våra medarbetare bidrar med djup branschspecifik expertis där varje projekt ska genomsyras av en samarbetsanda, säger Swisslog Nordens vd Johan Kristofferson och fortsätter:

– Med våra specialistkunskaper skapar vi värde för våra kunder, från lösningsdesign till löpande support och optimering av automationslösningarna. Swisslogs medarbetare ska vara en förlängning och förstärkning av våra kunders team och dela deras ambitioner, utmaningar och framgångar.

Under LogiMAT kommer Swisslog ge besökarna möjlighet att lära sig mer om företagets breda portfölj av lösningar, designade för att öka snabbheten, noggrannheten och effektiviteten i kundernas logistikflöden. Besökarna får bland annat se hur innovativa automationslösningar förbättrar effektiviteten, minskar antalet fel och skapar en mer engagerande arbetsmiljö. Det robotiserade orderplocksystemet ItemPiQ kommer att visas upp, liksom de betydande förbättringar som kan åstadkommas med AI Enhanced Vision, som exempelvis plockning där systemet uppfattar sammanhanget och en förbättrad gripare. Med en ny gripare som lanserades 2023 kan ItemPiQ hantera upp till 3 kg och anpassa sig till specifika egenskaper såsom material, storlek och vikt.

– Besökarna kommer att med egna ögon få se hur ItemPiQ effektiviserar och förbättrar orderplockningsprocessen. Det som gör ItemPiQ unik är att alla komponenter hanteras inom Swisslog-familjen, från kameratekniken till mjukvaran, säger Johan Kristofferson. 

Swisslog bjuder även in sina kunder och övriga besökare till en presentation av AutoStore R5 Pro Robot – en robot som är utformad för att möta specifika krav inom storskalig e-handel. Exempelvis bättre användning av utrymme, högre prestanda och lägre totala kostnader (TCO) för företag som arbetar med flerskift i stor skala.

PMI upp till 49,0 från 47,1 i februari – visar på tydlig återhämtning i industrin

PMI-total noterades i februari till 49,0 vilket är en ökning med 1,9 indexenheter jämfört med januari (47,1). Därmed står det alltmer klart att nedgången i svensk industri har brutits och en återhämtning har inletts, men inte är i tillväxtzonen.

– Samtidigt har orderläget ljusnat i industrin, även om en trög omvärldskonjunktur och geopolitisk osäkerhet fortsatt kan sätta käppar i hjulet. Detta säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Tre av fem delindex drog upp PMI-total i februari. Index för produktion svarade för det största positiva bidraget följt av orderingång och lager medan sysselsättning och leveranstider gav ett negativt bidrag. Industriföretagens inköpschefer har blivit mer optimistiska i sina affärsplaner men  avspeglas ännu inte i den faktiska produktionsutvecklingen. Index för produktionsplaner steg till 56,8 i februari, den högsta nivån på tolv månader men är långt under indexets historiska genomsnitt (63,5). Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser ökade i februari till 47,3 från 45,7 i januari.

– Pristrycket i industrin är fortsatt avtagande men inte i samma omfattning som tidigare i och med att indexet har stigit sedan bottennivåerna förra året, säger Kennemar. 

Ökat behov av nätverksanalys och scenarioplanering

Med fler störningar i supply chains har det blivit nödvändigt att designa försörjningsnätverk på ett mer genomtänkt och robust sätt. En konsekvens av detta är att Supply Chain Design och nätverksanalys har fått ett rejält uppsving under senare år.

– Under lång tid har just-in-time och låga kostnader varit styrande för hur logistiken byggs upp och organiseras. Med tiden har det blivit uppenbart att försörjningskedjorna i många fall är alldeles för sköra, vilket gör att många företag planerar och optimerar sin logistik också med ett risk- och hållbarhetstänkande, säger Anders Bartholin, partner på det nordiska konsultföretaget Langebæk.

För Anders och hans kollegor innebär detta att de får fler uppdrag som handlar om att göra nätverksanalyser där både kostnad, service, risk och hållbarhet ska balanseras på ett optimalt sätt.

– Vi har jobbat länge med nätverksanalyser i samband med lokalisering av lager, där man typiskt gör tyngdpunktsanalyser där hänsyn i första hand tas till kundernas behov av service och kostnads- effektivitet. Med tiden har dock parametrarna blivit fler och logistiken mer komplex.

Ökad dynamik och risk

Förutom den ökade komplexiteten i supply chain med fler beslutsparametrar så blir omvärlden ständigt mer dynamisk, vilket gör det nödvändigt att löpande analysera, planera och re-designa logistiken, kort sagt; att jobba mycket mer aktivt med att analysera och organisera sitt logistiknätverk.

– Förut var det bara kostnader och servicegrad. Numera behöver både risk och hållbarhet inkluderas i analyserna, och även aspekter som arbetsmiljö, ergonomi och returhantering. Nu gäller det att väga in allt detta, vilket även har lett till att företag är beredda att betala lite mer för sin logistik, konstaterar Anders.

Han framhåller även att beslut om logistik och supply chain allt oftare baseras på strategiska mål för klimat, samhällsansvar och andra etiska aspekter. Mål som allt oftare beslutas av top-management och aktieägare.

– Många sätter upp strategiska mål från högsta nivån, vi ser det exempelvis i LYKO där man satt väldigt ambitiösa hållbarhetsmål från ägarnas sida, vilket får en stor påverkan på logistikens utformning. Här gäller det för logistik och supply chain att arbeta hårt för att leverera mot dessa mål.

Scenarioplanering

Sedan ett år har Langebæk ingått ett partnerskap med det amerikanska mjukvarubolaget Optilog Inc. för användning av deras mjukvara Cosmic Frog – ett verktyg som nu används både för att designa och optimera kundernas logistiknätverk och för att göra scenarioplanering.

– Med scenarioplanering kan risker kvantifieras och simuleras och med det som grund kan vi exempelvis hjälpa vår kund att bedöma hur många lager och hubbar som behövs, var de ska placeras och vilka volymer av varje produkt som behöver lagras på respektive plats. Allt givet en viss kostnad, servicegrad och risk och en förståelse för hur detta samspelar, förklarar Anders och framhåller att mjukvaran även visar effekterna av ifall en viss risk faktiskt skulle inträffa, vilket gör det möjligt att utveckla beredskapsplaner som reducerar de negativa effekterna.

Men hur svårt kan det vara? Behövs verkligen avancerade mjukvaror för att fatta beslut om var ett lager eller en logistikhub ska lokaliseras? För Anders är svaret ett rungande ja.

– Om du har en väldigt enkel struktur, med ett fåtal kunder och leverantörer så kan du gott använda excel, men när komplexiteten ökar så behövs definitivt en smart mjukvara för att kunna modellera och simulera olika situationer. Att göra detta i excel tar extremt mycket längre tid och med en mjukvara av den typ som vi använder kan du mycket snabbt göra beräkningar som tar hänsyn till faktorer som kundernas och leverantörernas lokalisering, ledtider, transportkostnader, utsläpp, servicegrader och risk, och utifrån detta modellera olika upplägg och få autogenererade förslag för den optimala designen av nätverket.

Spetskompetens inom lagerutveckling

Mjukvaror för design av logistiknätverk är inget nytt, men behovet och nyttan av omsorgsfulla analyser är större än någonsin i en tid när riskminimering, hållbarhet och effektivitet är högprioriterat. Anders förklarar att Cosmic Frog är en bred plattform för design av supply chain, från sourcing till produktion, lager, distribution och transport, där hänsyn tas till kostnader, risker och resiliens. Eftersom Langebæk har spetskompetens inom lager har mjukvaran hittills främst använts för att identifiera bästa möjliga lagerlokalisering och struktur.

– Just nu gör vi en nätverksanalys för en reservdelsdistributör i Danmark, där vi analyserar var man bör förlägga sina micro-fulfilment centers med hänsyn till transportavstånd med elfordon. Det är ett jättespännande projekt där vi har en enorm nytta av att snabbt kunna testa olika upplägg, säger han och ger exempel på andra typer av nätverksanalyser:

– Andra exempel är en analys av vad det kostar och vilken tid det tar att transportera containrar från Asien givet att Suezkanalen är blockerad. Kanske leder analysen till slutsatsen att det är bättre att hitta mer marknadsnära leverantörer. En annan typisk situation är när ett nordiskt företag ska expandera i Europa och behöver analysera ifall det krävs ytterligare ett centrallager i Europa, och vad gör vi i så fall om det saknas kapacitet i det ena lagret. Sånt här kan verktyget blixtsnabbt hjälpa oss att beräkna, säger Anders.

Säkrad leveransförmåga

Så gott som alla företag strävar ständigt efter att hitta rätt balans mellan service, kostnad, hållbarhet och resiliens. Och viktigast av allt tycks just nu vara ambitionen att säkerställa sin leveransförmåga och servicegrad menar Anders.

– Nummer ett är just nu önskan att säkra leveransen av sina ingående produkter i rätt tid för att kunna hålla sina egna kundlöften. I andra hand så vill man jobba med sin hållbarhet genom att ha rätt fyllnadsgrader, minimera luft och tomkörningar och därmed sänka kostnader. Och allt detta handlar om att hitta den optimala balansen vid varje given tidpunkt. Det är ett ständigt pågående arbete som aldrig blir färdigt.

Supply Chain Design är en process som används för att bygga, modellera och analysera en försörjningskedja med syftet att förstå och bedöma kostnader, tider, möjlig- heter och risker med att leverera varor och tjänster till marknaden. Konceptet inbegriper all förflyttning och lagring av råmaterial, komponenter och färdigvaror från leverantör till användning/konsumtion. I det flödet ingår därmed planering, implementering och kontroll av alla ingående aktiviteter i försörj- ningskedjan. I analysen ingår leverantörer, tillverkningsenheter, lager, distribution, kunder för att skapa en förståelse för den verkliga kostnaden för att leverera till varje kund. Med en systematisk planering, analys och utveckling förbättras den egna verksamhetens kundservice och kundtillfredsställelse och service och kostnader balanseras så pass optimalt som möjligt.

Oracle lanserar nya funktioner i sin supply chain-plattform

Oracle  introducerar nu nya funktioner i den molnbaserade mjukvaruplattformen Fusion Cloud Supply Chain & Manufacturing (SCM). Syftet uppges vara att öka effektiviteten i kundernas globala försörjningskedjor.

Nya funktioner har tillförts i Oracles TMS, OTM och i Oracle Global Trade Management, som båda ingår i Oracle Cloud SCM. I ett pressmeddelande konstaterar Oracle att flexibla och effektiva processer för att snabbt kunna anpassa sina försörjningskedjor till en föränderlig omvärld är avgörande för logistikansvariga.

– De senaste åren har varit tuffa för globala logistikverksamheter, och många företag har kämpat med att anpassa och skydda verksamheten från störningar. Med Oracle Cloud SCM kan företag hantera globala transport-, handels- och distributionsprocesser på ett smidigt sätt. De kan förbättra verksamhetens hastighet och precision, optimera servicenivåerna, åtgärda regelefterlevnaden och minska konsekvenserna av avbrott i logistikkedjan. säger Srini Rajagopal, Vice President of Logistics Product Strategy på Oracle.

Bland de nya funktioner som adderats i Oracle Transportation Management och Oracle Global Trade Management kan nämnas utökade beslutstödsfunktioner som ger kunderna möjligheten att kombinera transport- och handelsdata med andra operativa data, utökade möjligheter att modellera logistiknätverk som hjälper logistikansvariga att skapa modeller för olika scenarier samt en uppdaterad mobilapp för Oracle Transportation Management med bland annat stöd för tredjepartsleverantörer av transporttjänster.

PEQ blir huvudägare i Inquire

Private Equity-bolaget PEQ blir huvudägare i 4PL-bolaget InQuire. Med PEQ som ägare får InQuire möjlighet att utveckla sin modell för hållbar transportlogistik uppger företagen i ett pressmeddelande.

– Tillsammans med PEQ och våra kunder kan vi skapa skaleffekter genom att bygga transportnätverken större. En enskild varuägare klarar inte alltid att hålla optimal fyllnadsgrad, men med gemensamma leveranser skapar vi stora värden för kunderna, säger Björn Paulsson, delägare och grundare av InQuire.

Genom att sänka kundernas kostnader, öka leveransservicen, minska miljöpåverkan och förbättra chaufförernas arbetssituation, ansvarar Inquire för logistiken åt stora transportintensiva aktörer som Elgiganten, Åbro och Maxbo. På PEQ ser man stora möjligheter för Inquire och väntar sig en god utveckling av det delägda bolaget.

– InQuire uppfyller våra krav för en långsiktigt hållbar investering med stor marknadspotential. De arbetar hållbart, transparent och använder ny teknik. Deras egenutvecklade mjukvaruplattform för transportoptimering i kombination med en affärsmodell som utmanar dagens traditionella standard, är något som vi tillsammans med befintlig ledning och grundare kommer fortsätta att utveckla. Vi ska erbjuda marknadens mest resurseffektiva leveranser, säger Oscar Ripa, Investment Manager på PEQ.

InQuire äger inga lastbilar eller är knutna till några transportörer, vilket är det vanliga i branschen. Affärsmodellen bygger på att man tar betalt för volymer och flöden i stället för antalet transporter, vilket skapar incitament att optimera transporterna med fulla lastbilar både tur och retur.

– Har man lyckats få konkurrerande varumärken som Åbro Bryggeri, Kopparberg och Krönleins Bryggeri, att leverera sina drycker till restauranger och systembolag i samma lastbilar, för att hålla nere kostnader och minimera koldioxidutsläppen, är man en aktör med stort försprång i en bransch som måste förändras för att överleva, säger Oscar Ripa.

Köpeskillingen och PEQs förvärvade andel av Inquire har inte offentliggjorts.

SCE #1 2024

TEMA: RESILIENS OCH HÅLLBARHET

  • Intervju med professor Alan McKinnon: ”Många överförenklingar om resiliens och hållbarhet” 
  • Ökat behov av nätverksanalys och scenarioplanering med Anders Bartholin
  • Hållbarhet och totalförsvar – en oslagbar kombination! av Freddy Jönsson Hanberg 
  • ”Långsiktiga partnerskap till nytta för både ekonomi och miljö” med Niklas Jalkner och Peter Melin
  • Transportbranschens elektrifiering – behöver näringslivet göra hela jobbet? med Annemarie Gardshol och Mats Abrahamsson
  • Ökade krav på hållbart företagsbeteende, av Mats Nilsson
  • Nya globala handelsmönster i jakten på ökad resiliens, av Stefan Karlöf
  • Resursdelning för grönare logistik, av Niklas Simm
  • Och en hel del annat!

ICA minskar sina utsläpp från sjötransporter med 80 procent

ICA Sverige har slutit avtal med A.P. Möller-Maersk för transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean” som ersätter fossila bränslen med biobränslealternativ.

Avtalet gäller transporter av både livsmedel och övriga varor som ICA köper in från Asien, Syd- och Nordamerika samt Afrika. Genom det nya avtalet beräknas ICAs utsläpp från sjötransporter att reduceras med minst 80 procent, motsvarande 3 500 ton CO2e årligen. ICA har sedan tidigare ett samarbete ned Maersk gällande sjötransporter från Asien, Syd- och Nordamerika samt Afrika. Nu utökas samarbetet för att minska det klimatavtryck som transporterna medför. Genom de nya ECO Delivery-avtalen reduceras utsläppen från de sjötransporter som utförs av Maersk för ICA med minst 80 procent, vilket motsvarar en reduktion på cirka 3 500 ton CO2e under 2024. Dessutom kommer dragningar av containers mellan hamnen och ICAs lossningsenhet i Arendal att utföras av en eldriven lastbil.

– Vi har länge arbetat aktivt med att minska utsläppen från ICAs landtransporter med hjälp av olika fossilfria drivmedel, förbättrad transportoptimering och användning av järnväg. Nu tar vi också steget att reducera utsläppen från våra sjötransporter vilket känns fantastiskt bra! Att vara med tidigt i omställningen för sjöfrakter innebär också att vi bidrar till teknikutvecklingen för hela branschen, säger Emma Lindström, logistikdirektör ICA Sverige.

Personalbristen inom transport och logistik påverkar företagens resultat

Branschstudien ”How bad is the supply chain and logistics workforce challenge?” från Descartes visar på ett tydligt samband mellan hur företag inom tillverkning, distribution, detaljhandel, transport och logistik lyckas behålla sin logistikpersonal och företagens resultat.

– Det är tydligt att företagens brist på kvalificerad personal påverkar det finansiella resultatet, servicen gentemot kunderna och möjligheten att hantera högsäsongerna på ett bra sätt. Här behöver företagen inom transport och logistik jobba medvetet med sin rekrytering och ha ett agilt förhållningssätt till den skiftande efterfrågan som råder på olika marknader, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Studien genomfördes i slutet av 2023 i samarbete med SAPIO Research. Totalt intervjuades 1 000 personer som är verksamma inom tillverkning, distribution, detaljhandel, transport och logistik. Utöver respondenter från Sverige, Norge, Danmark och Finland fanns även deltagare från flera europeiska länder samt USA och Kanada. Resultaten visar att det är företag i transportbranschen och inom lagerverksamhet som lider mest av personalbristen.

– Trots minskad ekonomisk tillväxt har den allmänna uppfattningen varit att bristen på arbetskraft skulle avta de senaste åren, men det verkar inte stämma. Det bekräftas av att 76 procent av de tillfrågade anger att det råder betydande brist på kvalificerad personal, berättar Lars Persson och framhåller att undersökningen visar att företag inom supply chain och logistik kämpar med att rekrytera kvalificerad personal. En utmaning som kommer att fortsätta även framöver.

Studien tittade bland annat på personalomsättningen. Resultatet visade att andelen företag inom transportsektorn med hög personalomsättning  ökade från 61% till 65%, medan företag med lägre personalomsättning såg en minskning från 61% till 57%. I Norden (70 %) och Frankrike (68 %) var andelen företag som upplevde transportverksamheten som mest drabbad av personalbrist, högre jämfört med andra regioner.