PEQ blir huvudägare i Inquire

Private Equity-bolaget PEQ blir huvudägare i 4PL-bolaget InQuire. Med PEQ som ägare får InQuire möjlighet att utveckla sin modell för hållbar transportlogistik uppger företagen i ett pressmeddelande.

– Tillsammans med PEQ och våra kunder kan vi skapa skaleffekter genom att bygga transportnätverken större. En enskild varuägare klarar inte alltid att hålla optimal fyllnadsgrad, men med gemensamma leveranser skapar vi stora värden för kunderna, säger Björn Paulsson, delägare och grundare av InQuire.

Genom att sänka kundernas kostnader, öka leveransservicen, minska miljöpåverkan och förbättra chaufförernas arbetssituation, ansvarar Inquire för logistiken åt stora transportintensiva aktörer som Elgiganten, Åbro och Maxbo. På PEQ ser man stora möjligheter för Inquire och väntar sig en god utveckling av det delägda bolaget.

– InQuire uppfyller våra krav för en långsiktigt hållbar investering med stor marknadspotential. De arbetar hållbart, transparent och använder ny teknik. Deras egenutvecklade mjukvaruplattform för transportoptimering i kombination med en affärsmodell som utmanar dagens traditionella standard, är något som vi tillsammans med befintlig ledning och grundare kommer fortsätta att utveckla. Vi ska erbjuda marknadens mest resurseffektiva leveranser, säger Oscar Ripa, Investment Manager på PEQ.

InQuire äger inga lastbilar eller är knutna till några transportörer, vilket är det vanliga i branschen. Affärsmodellen bygger på att man tar betalt för volymer och flöden i stället för antalet transporter, vilket skapar incitament att optimera transporterna med fulla lastbilar både tur och retur.

– Har man lyckats få konkurrerande varumärken som Åbro Bryggeri, Kopparberg och Krönleins Bryggeri, att leverera sina drycker till restauranger och systembolag i samma lastbilar, för att hålla nere kostnader och minimera koldioxidutsläppen, är man en aktör med stort försprång i en bransch som måste förändras för att överleva, säger Oscar Ripa.

Köpeskillingen och PEQs förvärvade andel av Inquire har inte offentliggjorts.

SCE #1 2024

TEMA: RESILIENS OCH HÅLLBARHET

  • Intervju med professor Alan McKinnon: ”Många överförenklingar om resiliens och hållbarhet” 
  • Ökat behov av nätverksanalys och scenarioplanering med Anders Bartholin
  • Hållbarhet och totalförsvar – en oslagbar kombination! av Freddy Jönsson Hanberg 
  • ”Långsiktiga partnerskap till nytta för både ekonomi och miljö” med Niklas Jalkner och Peter Melin
  • Transportbranschens elektrifiering – behöver näringslivet göra hela jobbet? med Annemarie Gardshol och Mats Abrahamsson
  • Ökade krav på hållbart företagsbeteende, av Mats Nilsson
  • Nya globala handelsmönster i jakten på ökad resiliens, av Stefan Karlöf
  • Resursdelning för grönare logistik, av Niklas Simm
  • Och en hel del annat!

ICA minskar sina utsläpp från sjötransporter med 80 procent

ICA Sverige har slutit avtal med A.P. Möller-Maersk för transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean” som ersätter fossila bränslen med biobränslealternativ.

Avtalet gäller transporter av både livsmedel och övriga varor som ICA köper in från Asien, Syd- och Nordamerika samt Afrika. Genom det nya avtalet beräknas ICAs utsläpp från sjötransporter att reduceras med minst 80 procent, motsvarande 3 500 ton CO2e årligen. ICA har sedan tidigare ett samarbete ned Maersk gällande sjötransporter från Asien, Syd- och Nordamerika samt Afrika. Nu utökas samarbetet för att minska det klimatavtryck som transporterna medför. Genom de nya ECO Delivery-avtalen reduceras utsläppen från de sjötransporter som utförs av Maersk för ICA med minst 80 procent, vilket motsvarar en reduktion på cirka 3 500 ton CO2e under 2024. Dessutom kommer dragningar av containers mellan hamnen och ICAs lossningsenhet i Arendal att utföras av en eldriven lastbil.

– Vi har länge arbetat aktivt med att minska utsläppen från ICAs landtransporter med hjälp av olika fossilfria drivmedel, förbättrad transportoptimering och användning av järnväg. Nu tar vi också steget att reducera utsläppen från våra sjötransporter vilket känns fantastiskt bra! Att vara med tidigt i omställningen för sjöfrakter innebär också att vi bidrar till teknikutvecklingen för hela branschen, säger Emma Lindström, logistikdirektör ICA Sverige.

Personalbristen inom transport och logistik påverkar företagens resultat

Branschstudien ”How bad is the supply chain and logistics workforce challenge?” från Descartes visar på ett tydligt samband mellan hur företag inom tillverkning, distribution, detaljhandel, transport och logistik lyckas behålla sin logistikpersonal och företagens resultat.

– Det är tydligt att företagens brist på kvalificerad personal påverkar det finansiella resultatet, servicen gentemot kunderna och möjligheten att hantera högsäsongerna på ett bra sätt. Här behöver företagen inom transport och logistik jobba medvetet med sin rekrytering och ha ett agilt förhållningssätt till den skiftande efterfrågan som råder på olika marknader, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Studien genomfördes i slutet av 2023 i samarbete med SAPIO Research. Totalt intervjuades 1 000 personer som är verksamma inom tillverkning, distribution, detaljhandel, transport och logistik. Utöver respondenter från Sverige, Norge, Danmark och Finland fanns även deltagare från flera europeiska länder samt USA och Kanada. Resultaten visar att det är företag i transportbranschen och inom lagerverksamhet som lider mest av personalbristen.

– Trots minskad ekonomisk tillväxt har den allmänna uppfattningen varit att bristen på arbetskraft skulle avta de senaste åren, men det verkar inte stämma. Det bekräftas av att 76 procent av de tillfrågade anger att det råder betydande brist på kvalificerad personal, berättar Lars Persson och framhåller att undersökningen visar att företag inom supply chain och logistik kämpar med att rekrytera kvalificerad personal. En utmaning som kommer att fortsätta även framöver.

Studien tittade bland annat på personalomsättningen. Resultatet visade att andelen företag inom transportsektorn med hög personalomsättning  ökade från 61% till 65%, medan företag med lägre personalomsättning såg en minskning från 61% till 57%. I Norden (70 %) och Frankrike (68 %) var andelen företag som upplevde transportverksamheten som mest drabbad av personalbrist, högre jämfört med andra regioner.

Nya globala handelsmönster formas i jakten på ökad resiliens

AV STEFAN KARLÖF

De senaste åren har störningarna i de globala försörjningskedjorna lett till en ökad benägenhet att flytta tillverkning från Kina till andra tillverknings- och sourcingmarknader. Huvudsyftet är att korta ledtider, etablera fler alternativ och därmed reducera risk samt i bästa fall bli mer klimatsmart på köpet.

Den här generella trenden leder till nya globala handelsmönster. Bortsett från att handeln mellan Ryssland och stora delar av den demokratiska världen är närmast utraderad är det tydligaste mönstret att handelsutbytet mellan Kina och USA liksom mellan Kina och Europa minskar stadigt. Det visar bland annat en rapport från New York University Stern School of Business och DHL (2022). I rapporten kan man se att andelen varor som USA importerar från Kina minskade från 21,6 procent till 16,6 procent under perioden 2017-2022. Även exporten från USA till Kina minskar sakta, från 8,4 procent till 7,3 procent under samma period.

Europa lämnar Kina

Samma utveckling pågår vad gäller handeln mellan Europa och Kina. Många europeiska företag väljer att flytta sin tillverkning från Kina till den egna hemmamarknaden eller till något annat land. Enligt Europeiska unionens handelskammare i Kina väljer nu många europeiska företag att att lämna landet på grund av en ökad pessimism vad gäller Kinas ekonomiska och demokratiska utveckling. En aktuell studie från Accenture (Resiliency in the Making, 2023) visar att 72 procent av de 1 230 tillfrågade bolagen i studien uppger att de avser att börja tillverka och sourca från flera geografiska marknader (multisourcing) under de kommande tre åren, att jämföra med att endast 42 procent av företagen gör detta idag.

Regional sourcing

Över hälften av brittiska, tyska och italienska tillverkande företag, 53, 54 respektive 53 procent, uppger att de avser att köpa merparten av sina nyckelkomponenter från regionala leverantörer senast 2026. Och hela 91 procent av franska tillverkande företag planerar att producera sina produkter i samma region där de säljs, senast om två år. Det är mer än en fördubbling av dagens situation där 44 procent av de franska tillverkande företagen producerar och säljer i samma region. Den här ambitionen finns hos alla tillverkande företag i Europa oavsett land. Accentures studie visar också att närhet till kundmarknaderna blir allt viktigare. 65 procent av de tillfrågade företagen avser att sourca och tillverka regionalt 2026, att jämföra med de 38 procent som gör det i dagsläget.

USA väljer Mexiko

USAs minskade handel med Kina har bidragit till att Mexiko under förra året blev USAs största importmarknad, samtidigt som importen från Kina föll med hela 20,3 procent. Höga tullar och geopolitiska osäkerheter bidrar till att Kina allt oftare väljs bort som tillverkningsland till förmån för Mexiko, Indien och olika länder i Sydostasien, exempelvis Vietnam, Singapore, Malaysia och Indonesien. I en färsk studie från Boston Consulting Group (BCG) lyfts Mexiko, Indien och Sydostasien fram som tre särskilt konkurrenskraftiga tillverknings- och sourcingmarknader. De har alla en attraktiv kostnadsstruktur, god tillgång till arbetskraft och en beprövad kompetens och förmåga inom en rad olika branscher.

Beredda att betala för ökad stabilitet

BCG lyfter även fram Turkiet och Marocko som exempel på andra intressanta tillverkningsländer som är konkurrenskraftiga, har gott om arbetskraft och dessutom ligger nära EUs marknader. Låga kostnader är fortsatt en avgörande drivkraft för var företag väljer att tillverka och sourca, men BCGs studie visar att korta ledtider, stabila affärsmiljöer och en ökad flexibilitet och resiliens även är viktiga parametrar. De tillfrågade beslutsfattarna i undersökningen uppgav att de var villiga att minska sina bruttomarginaler med mer än 2 procent för att få kortare ledtider och en garanterad tillgång till arbetskraft. De var även villiga att betala mer för att få en bättre stabilitet och en väl fungerande logistisk infrastruktur.

Minskad risk och ökad resiliens

Alla dessa exempel ger en tydlig indikation av hur världens handelsmönster omformas med målet att bygga mer robusta supply chains. Efter flera år av tilltagande störningar och leveransproblem i de globala försörjningskedjorna väljer många företag att se över och re-designa sina försörjningsnätverk – ofta med målet att etablera fler alternativa leverantörer och sourcingmarknader. En ytterligare bidragande faktor bakom beslut att flytta produktion och inköp är en ökad ovilja att göra affärer med auktoritära diktaturer som Kina och Ryssland, och i stället satsa på att göra affärer med vänligt sinnade länder som har likartade värderingar.

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect

Adlibris satsar på AutoStore 

I Adlibris nya automatiserade logistiksatsning väljer man att investera i robotsystemet AutoStore från Element Logic. En strategisk satsning med målet att befästa Adlibris position som en av Nordens ledande e-handlare.

Adlibris, som är en del av Bonnier Group, är Nordens största nätbokhandel med bland annat 13 miljoner boktitlar. Man strävar ständigt efter att optimera sina logistikflöden och säkerställa en kundleverans i högsta klass. Ett led i detta är satsningen på utbyggnaden av företagets logistikverksamhet i viktiga e-handelsklustret Morgongåva, utanför Uppsala.

Adlibris har tecknat ett 10-årigt avtal med Företagsparken i Morgongåva, för att bygga ut sin logistik med nya lokaler. Som en viktig del i utbyggnaden satsar man på den senaste tekniken för logistikautomation, AutoStore. Robotsystemet levereras och installeras av Element Logic. 

– I och med valet av Element Logic får vi en beprövad, erfaren och flexibel automationsleverantör som gör oss ännu bättre på att erbjuda våra kunder en leveransupplevelse i toppklass. Investeringen stärker vår position som en av de ledande e-handlarna i Norden och den största bokhandeln, säger Jonas Karlén, vd för Adlibris.

Effektivare kundleverans
Målet med den högautomatiserade AutoStore-lösningen är att öka leveransprecisionen för att kunna erbjuda en ännu effektivare kundleverans, samtidigt som man ökar lönsamheten.
Element Logics installation består av en AutoStore-grid med en kapacitet på 65 000 lådor. Initialt fylls den med 60 000 lådor som hanteras av 150 robotar, där plock och inlagring sker vid 37 portar. Effektiviteten beräknas hamna på 4 300 orderrader/h.

– Adlibris leder utvecklingen inom bokhandelsbranschen och därför är det naturligt att man väljer att satsa på skalbara och effektiva automationslöningar för ökad kundnöjdhet och lönsamhet. Vi ser fram emot att vara med och optimera deras logistikverksamhet i Morgongåva; en otroligt spännande e-handelshub där vi på Element Logic idag har en stark position, säger Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sweden.

RFID-lösning för ökad leveranskontroll

Modexpress, specialister på globala leveranser av mode, har implementerat en lagerlösning med RFID, Zetes Medea, för kontroll av beställningar från kunden Suitsupply, uppger Zetes i ett pressmeddelande. Genom att optimera lagerprocesserna kan många fler beställningar verifieras med betydligt mindre hårdvara.

Med den nya lösningen verifieras EPC-koderna (Electronic Purchasing Code) för alla kläder och accessoarer genom skanning av en RFID-tagg som uppges ha en noggrannhet på 99,7 procent. Modexpress levererar logistiktjänster till modeföretag och har sju lager i Nederländerna, en yta på 165 000 m2 och 800 anställda. Suitsupply, som de senaste femton åren varit en storkund till Modexpress, bad företaget att implementera en lösning med RFID-teknik för att kontrollera all produkters EPC-koder vid leverans av beställningar. För detta ändamål har en automatiserad lösning bestående av programvaran ZetesMedea och Zebra RFID-hårdvara implementerats. Via programvaran överförs alla skannade koder automatiskt till Modexpress ERP. Alla data delas sedan i realtid med Suitsupplys system för hantering av beställningar.

– Modexpress kontaktade oss för att de ville ersätta en RFID-lösning som de använde för att kontrollera B2B-beställningar från Suitsupply. Genom att bidra med idéer för tänkbara optimeringar eftersom högsäsongerna för hantering av B2B- och B2C-beställningar skiljer sig åt, har vi lyckats öka effektiviteten avsevärt för all verifiering av beställningar, säger Paul Lankhout, Country Manager på Zetes.

Boozt bygger nytt megalager

När Boozt i torsdags presenterade sin kvartalsrapport för Q4 2023 stod det klart att både omsättning och resultat hade fått ett rejält lyft under 2023 och att tech- och modekoncernen planerar för ännu ett jättelager i Ängelholm.

Boozt´s nettoomsättning landade på 2 993 miljoner kronor vilket innebär en ökning på 23 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet uppgick till 230 miljoner kronor, en ökning med 60 miljoner jämfört med 2022. Men minst lika intressant är att Boozts CFO, Sandra Gadd, i samband med en intervju i E-handel.se avslöjar att bolaget planerar att bygga ännu ett jättelager i Ängelholm, med fördubblad kapacitet jämfört med det befintliga högautomatiserade lagret.

– Vi behöver mer kapacitet helt enkelt och vårt gamla lager kan inte byggas ut mer för det inte finns mer plats på den tomten helt enkelt. Så nu bygger vi ett nytt på en tomt som är 88 000 kvadratmeter, uppger Sandra Gadd, och meddelar att ambitionen är att det nya megalagret ska stå färdigt under 2026.

Heineken kör öl med el med svenska Einride

Heineken och Einride ger sig ut på sin första gränsöverskridande resa genom att introducera frakter baserade på förnybar el, mellan öljättens brygger i Den Bosch i Nederländerna och det egna distributionscentret i tyska Duisburg.

Enligt ett pressmeddelande räknar de båda företagen med att minska CO²-utsläppen med cirka 930 ton per år, och ta ett första steg i övergången till helt koldioxidfria transporter. Heinekens ambition är att nå nettonoll-utsläpp av koldioxid i hela sin värdekedja år 2040, varav logistiken representerar 12 procent av det totala koldioxidavtrycket.

– Dekarbonisering av logistiken kommer att spela en nyckelroll för att uppnå våra netto-noll-åtaganden. I detta skede är elektriska batterier en av de bäst positionerade teknikerna för att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Einride har den kunskap, erfarenhet och det nätverk som krävs för att erbjuda långsiktiga elektriska frakttjänster, end-to-end och till konkurrenskraftiga villkor, säger Arjen van der Woude, direktör Strategic Sourcing Supply Chain på Heineken.

Den första delen av projektet består av en leverans av elektriska lastbilar som drivs av förnybar energi, etablering av laddinfrastruktur och en integration av det AI-drivna operativsystemet Einride Saga. Inledningsvis ska fem lastbilar av modellen Mercedes eActros 300 transportera tio fulla lastbilslaster dagligen, vilket motsvarar ca 540 km per lastbil. Laddinfrastrukturen som är byggd för att driva fordonen är baserad på Kempowers laddningslösning, som integreras med mjukvaran Saga, som bland annat optimerar rutter, minimerar energiförbrukningen och registrerar minskningen av CO²-utsläppen. Projektet är ett första steg i en gemensam ambition att minska utsläppen av CO², där det redan nu finns det planer på att inom en snar framtid utöka partnerskapet till fler länder.

PostNord TPL utökar sin AI-optimering

PostNord TPL och AI-bolaget Binary Brains utökar samarbetet och stärker kapaciteten och ökar effektiviteten för kunden Stadium Outlet i deras 23 000 kvadratmeter stora lager.

Postnord TPL har sedan tidigare ett samarbete med Binary Brains på centrallagret i Norrköping där Bauhaus varuhusförsörjning ligger. Nu utökas samarbetet till ytterligare i och med implementeringen av AI hos Stadium Outlet.

– Vi letar ständigt efter nya metoder för att effektivisera våra lager och därigenom erbjuda våra kunder snabbare leveranstider. Vi tog kontakt med Binary Brains efter att ha hört om implementeringen på Bauhaus centrallager, och ville testa samma modell på Stadium Outlets verksamhet. Vi har en hög fyllnadsgrad och vill vara extra noggranna med att placera artiklar där de ska ligga, det är en utmaning. En annan är att vi går in och ur säsonger där väder och vind påverkar mycket vad som blir mest frekvent att plocka. Det uppstår en inkonsekvens som vi hoppas att AI-modellerna ska hjälpa oss med, säger Johanna Lager, logistikenhetschef PostNord TPL. 

Baserat på AI-prognoserna som integreras i PostNord TPL:s lagerhanteringssystem bygger Binary Brains modeller som ska placera de mest frekventa artiklarna automatiskt på mer tillgängliga platser, vilket ska generera en effektivare plockprocess. Klassificeringen av artiklarna optimeras utifrån lagrets fysiska förutsättningar, där modellen även tar hänsyn till att vissa leveranser inte ens ska in på lagret utan direkt vidare till butik.

– AI har sannerligen varit ett viktigt samtalsämne ett tag nu, inte minst inom logistikbranschen. PostNord TPL har en vision med vårt samarbete som är inspirerande, eftersom det sträcker sig längre än effektiviseringen av resultaten gentemot kund och en intelligent lagerstyrning. De är även mån om att använda innovativa lösningar för att främja arbetsmiljön, vilket påverkar personalens effektivitet, hälsa, motivation och i stort organisationskultur. Vi ser fram emot vårt utökade samarbete och att göra det här tillsammanssäger Jacob Kihlbaum, grundare och vd, Binary Brains.