Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi har deltagit i många seminarier där rederier lyfter fram de ökande kostnaderna för EU:s system för handel med utsläppsrätter (ETS) och diskuterar hur man kan få undantag från reglerna. Vi har däremot valt att fokusera på möjligheterna. Under en längre tid har vi målmedvetet arbetat för att minska våra koldioxidutsläpp och vårt miljöavtryck, och vi ser de nya reglerna som en chans att stärka vår trafik mellan Finland och Sverige. Genom vårt unika samarbete med Stena Line och Gasum kan vi nu som branschens föregångare uppnå koldioxidneutralitet redan idag. Det betyder att allt gods som fraktas och alla passagerare som reser med Wasaline gör det på ett hållbart sätt, koldioxidneutralt utan extra kostnader, säger Peter Ståhlberg, vd på Wasaline.

Samarbeten mellan Wasaline, Gasum och Stena Line möjliggör användningen av högkvalitativ certifierad biogas i Aurora Botnias dagliga drift. Aurora Botnia är redan utrustad med batterier, och tidigare i år tillkännagavs en utökning av batterikapaciteten till 10,4 MWh. Efter ombyggnaden i januari 2026 med ytterligare batterikapacitet tillsammans med AYK Energy, Foreship och Wärtsilä kommer Aurora Botnia att ha den största batterikapaciteten på ett ROPAX-fartyg –totalt 12,6 MWh.

– DNV har aktivt samarbetat med partners, genom Nordic Roadmap, för att lansera gröna sjöfartskorridorer och vi är mycket glada över att se Vasa-Umeå rutten, som drivs av Wasaline, erkänd som den första internationella gröna sjöfartskorridoren i drift. Denna milstolpe stödjer direkt ambitionerna i både Clydebankdeklarationen och Ministerdeklarationen om utsläppsfria sjöfartsrutter mellan de nordiska länderna, säger Vegar Rype, Segment Director RoRo and Ferries på DNV.

– Genom att inkludera Aurora Botnia i vår FuelEU Maritime-pool får vi tillgång till biogas som tidigare inte varit tillgänglig för Stena Line. Detta skapar förutsättningar för ytterligare utsläppsreduktioner i hela poolen, minskar våra bränslekostnader och stärker vår strategiska position i en tid då tillgången på biobränslen blir allt mer begränsad till följd av skärpta regelverk, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.

– Vi är mycket glada över att Wasaline valt Gasum som leverantör för biogas till Aurora Botnias dagliga drift, och vi är stolta över att möjliggöra detta samarbete tillsammans med Stena Line. Förnybar biogas är en av de redan tillgängliga, konkreta lösningarna för att minska utsläppen inom sjötransporter. Vårt mål är att kontinuerligt öka tillgången på biogas till våra kunder under de kommande åren, säger Jacob Granqvist, Vice President, Maritime, på Gasum.

Johan Dufva blir ny vd på NTR

Näringslivets Transportråd (NTR) meddelar att Johan Dufva tillträder som ny vd för verksamheten den 6e oktober. Johan kommer närmast från Transportföretagen där han arbetat som näringspolitisk expert på Sveriges Bussföretag.
 
– Jag ser fram emot att få arbeta nära Sveriges största transportköpare och representera dessa för landet så viktiga företag. Det är inom näringslivet som jobben och intäkterna skapas, och med ett land som har långa avstånd blir det extra viktigt med en klok transportpolitik, säger Johan Dufva
 
– Sverige har en utmaning med långa transportavstånd, det innebär att vi internationellt sätt måste vara i framkant inom transportområdet, därför är vi nu extra glada över att Johan tar sig an detta uppdrag. Johan har lång erfarenhet av näringspolitiska frågor och känner väl till hur såväl kommunal, regional, nationell som europeisk politik fungerar. Det gör honom till helt rätt person att representera våra medlemsföretag. Jag ser fram emot att tillsammans med Johan arbeta för en transportpolitik som stärker svensk konkurrenskraft och att skapar förutsättningar för varuägare att flytta gods på ett effektivt, robust och hållbart sätt, både nu och i framtiden, säger Ted Lundström, ordförande för Näringslivets Transportråd.
 

Maersk lyfter trots global volatilitet

Rederikoncernen Maersk, som allmänt betraktas som en barometer för den globala handeln, höjde sin vinstprognos för helåret på torsdagen som en följd den goda globala efterfrågan på containertransporter. Andra kvartalet uppvisade Maersk ett starkare rörelseresultat och en bättre försäljning än väntat, trots den stora geopolitiska osäkerheten.

Maersk rapporterade ett preliminärt underliggande resultat (EBITDA) på 2,3 miljarder dollar för kvartalet, vilket är en ökning med cirka 7 procent jämfört med samma period förra året. Prognosen för helåret 2025 höjdes från tidigare 6-9 miljarder dollar EBITDA till 8-9,5 miljarder dollar EBITDA.
Bolaget förutspår en tillväxt på den globala containermarknaden på mellan 2 och 4 procent under året, eftersom en minskad amerikanska import kompenseras av stora importflöden i andra regioner, bland annat i Europa. Maersk konstaterar försäljningen ökade med nästan 3 procent jämfört med föregående år till och landade på 13,1 miljarder dollar under andra kvartalet. I en intervju med amerikanska CNBC sa Maersks CEO, Vincent Clerc, att företaget fortsätter att se en containerefterfrågan som ligger långt över förväntningarna.

– Mycket av detta drivs av en tillverkningsboom i Kina och stark exporttillväxt i stort sett överallt i världen utom i USA , där tullarna har haft en viss dämpande effekt under andra kvartalet.

Kinesiska leveranser till Europa och andra regioner började öka förra året och fortsatte in i 2025, konstaterade Vincent Clerc och tillade att Maersks egna data inte tyder på att denna tillväxt drivs av amerikanska tullar.

– Det normala förhållandet mellan hur det går i USA och hur det går i resten av världen förändras i takt med att Kina spelar en allt större roll i den globala ekonomin, sa Clerc i samband med en presskonferens i Köpenhamn.

TGW Logistics automatiserar för nederländska Picnic

Med Europas största online-distributionscenter för matvaror ska nederländska Picnic förse upp till 200 000 hushåll i Ruhrområdet med matvaror på ett mer tillförlitligt och snabbt sätt. Det högautomatiserade distributionscentret har utvecklats tillsammans med TGW Logistics. 

Picnic har sedan starten 2015 utvecklats till en ledande europeisk online-leverantör av matvaror i Nederländerna, Tyskland och Frankrike. Beställningar görs med hjälp av en app och miljövänliga elfordon utför leveranserna. Sortimentet består av 10 000 produkter – kylda, frysta och rumstemperaturvaror som tack vare den så kallade ”mjölkbudsprincipen” kan levereras mycket precist. För att påskynda sin expansion på den tyska marknaden har Picnic i samarbete med TGW etablerat ett högautomatiserat distributionscenter i hjärtat av Ruhrområdet. Det högpresterande systemet, som har planerats och implementerats av TGW Logistics, möjliggör både en hög kundservice och effektivitet. Kärnan i anläggningen är ett skyttellager där 1 500 robotar rör sig helt autonomt i tre temperaturområden från minus arton till plus tjugo grader.

– Vi är mycket glada över den framgångsrika driftsättningen i Oberhausen! Det här distributionscentret är en milstolpe och markerar nästa nivå av samarbete mellan Picnic och TGW Logistics, säger Bart van Eycken, försäljningschef för TGW Logistics i norra Europa. 

Picnics medgrundare Frederik Nieuwenhuys framhåller att projektet har varit en stor framgång som sätter en standard i livsmedelsbranschen.

– TGW Logistics är en utmärkt partner som gjorde detta högklassiga projekt möjligt tillsammans med Picnic. Kombinationen av Picnics teknikteam och TGW:s teknik visar att vi kan erbjuda våra kunder ännu bättre service och därmed sätta standarder i branschen.

Kundbeställningar hanteras vid en av de över 60 ergonomiska plockstationerna i centret eller i det så kallade Zone-Picking-området, som huvudsakligen hanterar produkter med hög volym eller snabbrörliga artiklar. Beställningarna konsolideras sedan i en buffert. Strax innan lastbilar avgår till lokala distributionspunkter överförs artiklarna till ett robotassisterat system – utvecklat av TGW – som automatiskt lastar kundernas beställningar i transportramar.

Giulia Colombi: ”Människan i centrum i det datadrivna lagret”

När Swisslog i år firar 125 år är det med en blick som är lika mycket riktad framåt som bakåt. I en tid av snabb teknologisk utveckling, där AI, big data, automation och mjukvara omformar hela värdekedjor inklusive supply chains, väljer Swisslog att lyfta fram människans roll.

– Vi är otroligt stolta över vårt arv, men vi är ännu mer engagerade i framtiden. Tekniken ska stötta och lyfta människor, inte ersätta dem, konstaterar Giulia Colombi, som sedan ett drygt år är CEO för Swisslog EMEA. 

Swisslogs historia sträcker sig tillbaka till tidigt 1900-tal och tog fart på allvar i Aarau, Schweiz, genom företaget Sprecher & Schuh. Där utvecklades elektriska lösningar som lade grunden till dagens fokus på logistikautomation. Med innovationer som den första pallkranen 1969 och tidiga satsningar på lagerstyrningssystem har Swisslog vuxit till en global aktör, numera som en del av KUKA Group. Men rötterna i Schweiz – och i ingenjörskonst präglad av precision och kvalitet – är fortfarande tydliga kännetecken. 

– Vi är stolta över våra rötter i den schweiziska ingenjörstraditionen, men vi är också fast beslutna att vara en global spelare och bidra till nästa generations logistik, säger Giulia, när SCE träffar henne i samband med en stor logistikmässa.

Stark tillväxt i Norden

Hela automationsbranschen växer snabbt över hela världen, och här är Swisslog inget undantag. I EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) är Tyskland, Storbritannien och Norden särskilt viktiga marknader.

– Norden är en av våra starkaste regioner där vi har en mycket solid installerad bas och ser en stark efterfrågan vad gäller både stora projekt och mindre, flexibla lösningar. Ett typexempel här är AutoStore-lösningar för dagligvaru- och logistikbranchen. I synnerhet dagligvaruhandel, tredjepartslogistik och livsmedel driver för närvarande på efterfrågan i Norden, i kombination med ett mer generellt behov av smarta, skalbara och flexibla system som kan anpassas till snabba marknadsförändringar.

– I 3PL-världen kan en kunds behov ändras mycket snabbt om de får in en viss typ av kund. Då behöver systemen vara flexibla, och här är vi starka eftersom vi har en bred produktportfölj, förklarar Giulia.

Från effektivitet till värdeskapande

En stor del av Swisslogs pågående innovationsarbete handlar om att använda AI, data och automation för att både öka effektiviteten och förbättra kvaliteten – men utan att tappa bort den mänskliga dimensionen. Genom att automatisera det repetitiva frigör Swisslog tid för sina medarbetare och kunder att fokusera på det som kräver mänsklig fingertoppskänsla: relationer, kreativitet och strategiskt tänkande.

– Vi använder AI för att förenkla arbetsflöden i lagret och skapa lösningar som växer med kundens behov. Vårt fokus ligger på några nyckelområden där vi ser stor effekt. I vår mjukvara använder vi algoritmer för att fatta snabbare beslut, och med hjälp av maskininlärning bygger vi smartare teknik – till exempel vår plockrobot ItemPiQ, som med ett AI-system baserat på vision lär sig grippunkter för både kända och okända artiklar. Framöver fortsätter vi att utforska nya sätt att tillämpa AI i utvecklingen av intelligenta, flexibla lösningar, berättar Giulia.

Nya roller i det datadrivna lagret

Digitaliseringen och ökningen av dataanvändning i lagerverksamheter förändrar också vilka roller som blir viktiga för människan. I stället för att utföra repetitiva arbetsuppgifter ska personalen fokusera på att tillföra verkligt värde i verksamheten. Det handlar bland annat om att analysera data, hantera IT-system och serva tekniken. 

– Människor kan nu fokusera på roller som tillför värde, som dataanalytiker, IT- och cybersäkerhetsexperter samt tekniker som håller automationen igång. Roller som är avgörande för att allt ska fungera effektivt och säkert, säger Giulia. Swisslog var tidigt ute med att anamma konceptet ”det datadrivna lagret” och ser detta som en avgörande utveckling. Genom att använda big data och avancerad analys kan lager bli både effektivare och mer anpassningsbara. Här är lagersystem, som det egna SynQ WMS, naturliga nav för det datadrivna lagret.

Ny AutoStore-innovation

Giulia och hennes kollegor fortsätter att utveckla bolagets innovationsportfölj med nya lösningar som möter komplexa behov inom lager och logistik. En särskilt uppmärksammad nyhet är en multitemperaturlösning för AutoStore, som möjliggör integration av flera temperaturzoner – från frys till rumstemperatur – i ett och samma automatiserade system.

– AutoStore Multi-Temperature Solution är den senaste banbrytande tekniken i vår portfölj. Den integrerar flera temperaturzoner – rumstempererat, kylt och fryst – inom ett enda automatiserat lagrings- och plocksystem. Genom detta elimineras behovet av separata lagringsanläggningar, vilket kraftigt minskar både ytkostnader och drift, berättar Giulia och nämner som ett exempel deras samarbete med det franska företaget La Réserve des Saveurs, som är specialister på livsmedelslogistik.

– Genom att implementera vår multitemperaturlösning kunde La Réserve des Saveurs helt förändra sina processer i grunden. Företaget optimerade sin lagringskapacitet, förkortade sina leveranstider och minskade sitt koldioxidavtryck betydligt.

AMR-system

Parallellt utvecklas även flexibla och skalbara lösningar baserade på autonoma mobila robotar (AMR). Lösningar som är designade för att hantera både pallar och smågods, och som möter det ökade behovet av flexibilitet och snabb anpassning.

– Hög genomströmning, litet klimatavtryck och stor flexibilitet, det är där framtiden ligger. Våra autonoma mobila robotar kan arbeta dygnet runt, programmeras om för olika uppgifter och, tack vare AI, själva avgöra hur de ska navigera smartast i lagret. De kan dessutom ta över arbetsmoment som idag görs manuellt, vilket minskar personalkostnader, förklarar Giulia.

Mjukvaran orkestrerar helheten

Bakom all hårdvara glömmer man ofta mjukvaran, en bortglömd hjälte. Här ser Giulia de egna mjukvarorna som den ”osynliga motorn” som styr flödena, optimerar kapaciteten och kopplar ihop hela värdekedjan. Här erbjuds både den egna mjukvarusviten SynQ i kombination med SAP:s supply chain-mjukvaror. 

– Utan smarta mjukvaror är hårdvaran bara död metall. Det är mjukvaran som gör lösningarna levande och ger kunderna de verktyg som behövs för att optimera, styra och få ut den fulla kraften i automationen.

Framtidsvision

Giulia konstaterar att Swisslog med 125-års erfarenhet nu blickar framåt med målet att bygga vidare på företagets väl beprövade teknologier och med djärvhet skapar nya innovationer. 

– Det gäller att hitta balansen mellan att bevara och bygga vidare på det som fungerar, som våra klassiska pallkranar, samtidigt som vi driver på utvecklingen mot smartare, mer flexibla och ännu mer hållbara lösningar.

Intervju och text Marika Karlöf

PMI tillverkning starkt uppåt i juli

Inköpschefsindex (PMI) för svensk industri ökade i juli till 54,2 från 51,8 i juni, vilket innebär att årets tredje kvartal inleds starkt för industrin. Det är den hittills högsta nivån för 2025 och indexet är därmed i paritet med dess historiska genomsnitt på 54,3.  

– Industrin uppvisade en tydlig återhämtning i juli efter det svaga juniutfallet samtidigt som produktionsplanerna steg. Men osäkerheten kring den globala handelspolitiken kvarstår och ligger som en våt filt över den svenska industrin med risk för bakslag längre fram, säger Jörgen Kennemar, som är ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång svarar för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av leverantörernas leveranstider och lagerinköp medan produktion och sysselsättning drog ned indexet. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser backade i juli till 50,3 från 50,4 i juni. Prisindexet har stabiliserats men är lägre jämfört med i fjol. Jämfört med juli förra året har indexet fallit med 7,0 indexenheter.

 – Pristrycket industrin är fortsatt dämpat och få inköpschefer upplever stigande priser. Än ser vi inga entydiga tecken på att högre tullar har drivit upp företagens insatsvarupriser men det kan komma senare under året, säger Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08.30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08.30. Undersökningen gjordes mellan 30 juni-28 juli.

Dags att sätta en prislapp på kaoset i leveranskedjorna

Av Freddy Jönsson Hanberg

I en värld där leveranskedjor gång på gång skakas av kriser – från pandemier och geopolitiska konflikter till klimatkatastrofer och handelskrig – räcker det inte längre med att vara reaktiv. För att möta framtiden krävs att riskhantering integreras i affärsstrategin på ett helt annat sätt än tidigare. Det är därför allt fler företag nu dammar av ett klassiskt verktyg från finansvärlden: Value at Risk. Value at Risk, förkortat VaR, har länge använts inom finanssektorn för att uppskatta potentiella förluster i investeringar.

Nu växer intresset snabbt även inom supply chain management. Och det är inte svårt att förstå varför. Förmågan att sätta ett monetärt värde på risk är avgörande för att fatta rätt beslut om investeringar i robusthet och motståndskraft.

Fokusera resurserna

Ta ett exempel: ett företag har 1 000 leverantörer, men bara 50 av dem bedöms ha en förhöjd risk. Än mer intressant är att kanske endast fem av dessa står för 75 procent av företagets intäktsrisk. Med Value at Risk kan man fokusera resurserna där de verkligen gör skillnad – inte genom att minska risk till varje pris, utan genom att förstå vilken risk som är värd att ta. Pandemin synliggjorde svagheterna i dagens globala logistiksystem, men problemen fanns där långt innan covid-19. Halvledarbristen, containerkrisen, Suezblockaden, tullkonflikter, cyberangrepp, hamnstrejker i USA och kriget i Ukraina har alla visat att försörjningskedjor inte längre enbart är en operativ fråga – det är en finansiell och strategisk kärnfråga.

Använd tillgängliga data

Samtidigt har tillgången till data förbättrats dramatiskt. I dag kan företag – med hjälp av finansiella hälsomätningar, riskmodeller och interna affärssystem – göra träffsäkra VaR-beräkningar som vägleder beslut om inköpsstrategi, diversifiering, lagerhållning och investeringar i redundans. Tullkonflikter är ett särskilt talande exempel. De orsakar inte bara prishöjningar, utan kan sätta hela branscher i gungning. När leverantörer pressas ekonomiskt riskerar det att slå mot kvalitet, punktlighet, anställdas villkor och efterlevnad av regelverk. Här ger VaR ett ramverk för att simulera scenarier, identifiera känsliga beroenden och styra investeringar i alternativ produktion eller nya inköpskanaler.

Presterar bättre

Moody’s har visat att företag som använder VaR lyckas bättre med att hantera både direkta och indirekta risker i sina värdekedjor. I stället för att famla i mörkret kan de besvara avgörande frågor: Hur mycket risk är acceptabel? Var är vi mest sårbara? Och var ger riskreducerande åtgärder mest effekt? Att leda en global försörjningskedja 2025 innebär att navigera i ett landskap präglat av stor osäkerhet. Det är en uppgift som kräver mer än bara erfarenhet och magkänsla. Det kräver verktyg som översätter komplexa risker till konkreta beslutsunderlag. Kanske bör därför Value at Risk bli ett självklart inslag i varje supply chain-ledares verktygslåda. För i en värld där kaos blivit det nya normala, måste vi sätta ett prislapp på det – och vara beredda att agera därefter.

Freddy Jönsson Hanberg är Director Security of Supply Centre of Excellence, ledamot i Kungl. Krigsvetenskapsakademien och strategisk rådgivare.

Logistikevents som värmer i höst

Även om sommaren fortfarande står i full blom är det dags att börja snegla mot höstens två tongivande svenska logistikevenemang. Den 1-2 oktober genomförs Logistics & Automation på Kistamässan, Stockholm – och precis som tidigare hålls mässan parallellt med förpackningsmässan Empack. Bara en dryg månad senare, den 4-5 november, är det dags för Logistik & Transport på Svenska Mässan i Göteborg.

Sedan starten 1999 har Logistik & Transport etablerats som en årlig mötesplats för personer som arbetar med logistik, transport och supply chain management. Årets mässa och konferens är ännu större än fjolårets, med över 100 utställare, ett imponerande konferensprogram med många tunga talare på top management-nivå, däribland DSVs koncernchef Jens H Lund, Willys vd Nicholas Pettersson, Maria Rang, vd på Consafe Logistics och SSI Schäfers nordiska chef Malin Schäfer – bara för att nämna några av alla tungviktare. 

Fyra pass på öppna scenen

Fyra inslag med Supply Chain Effect. Dessutom avhandlas en mängd intressanta och angelägna ämnen på Logistik & Transports öppna scen. I scenprogrammet deltar Supply Chain Effect med fyra olika pass som fokuserar på de mest intressanta logistiktrenderna just nu: hållbarhet och motståndskraft, AI och analytics, logistikautomation samt strävan efter största möjliga flexibilitet. Internationell prägel på Logistics & Automation Logistics & Automation är en internationell mässa och mötesplats som bland annat genomförs i Tyskland, Schweiz, Spanien, Portugal och sedan några år även i Stockholm. Mässan har stort fokus på automation, intralogistik och annan innovativ teknik som bidrar att optimera flöden, reducera kostnader och effektivisera försörjningsflödet. Även på mässgolvet finns en internationell prägel med bland annat utställare från ett tiotal länder. Genom att samlokalisera Logistics & Automation med förpackningsmässan Empack vill arrangören skapa en unik helhetsupplevelse där hela värdekedjan samlas under ett och samma tak.

– Vi ser en styrka i att samla hela värdekedjan, från smarta förpackningar till intralogistik och avancerad lagerautomation. Genom att förena dessa skapar vi en komplett och dynamisk mötesplats som driver innovation och utveckling inom europeisk logistik och förpackning, säger Vincent Lind, som är projektledare för Logistics & Automation i Stockholm.

Tre paneldiskussioner i serien SCE TALKs

Supply Chain Effect medverkar på Logistics & Automation med tre paneldiskussioner i poddserien SCE TALKs. De tre paneldiskussionerna är:

• AI och maskininlärning i supply chain (med bl.a. SAP och Consafe Logistics)

• Automationsrevolutionen (med bl.a. Zebra Technologies och Movu Robotics) 

• Värdeskapande Transportation Management (med bl.a. IMI Supply Chain Solutions  och 4PLCS Nordic)

GlobalData: ”Slutet på hyperglobaliseringen – leveranskedjorna omstruktureras”

Analysföretaget GlobalData menar att de handelstullar som nu införs kommer att leda till en omstrukturering av de globala leveranskedjorna som leder till att hyperglobaliseringen upphör. Ett tidigt tecken på detta är att direktinvesteringarna i USA ökat kraftigt under första halvan av 2025.

Med de de amerikanska tullarna tvingas företag världen över att tänka om hur kring hur man strukturerar sina försörjningsnätverk. GlobalData konstaterar att vi kommer att få se mer av lokal handel som minskar leveransrisker och reducerar stigande kostnader.

– Osäkerheten och oförutsägbarheten i den amerikanska tullpolitiken avskräcker företag från att fatta långsiktiga investeringsbeslut. Istället avser de flesta företag att vänta på att situationen stabiliseras innan de gör strategiska förändringar av sina leveranskedjor, säger Carolina Pinto, som är Strategic Intelligence Analyst på GlobalData.

GlobalDatas senaste Strategic Intelligence report, betitlad “Impact of Tariffs on Supply Chains”, visar att även om de amerikanska tullavgifterna blir lägre än vad som tidigare befarats, så kommer en genomsnittlig tullsats på 10 procent på de flesta amerikanska importvaror att tvinga företag att omstrukturera leveranskedjor.

Mer lokalisering

Under de kommande fem åren förväntas alla större ekonomier försöka återindustrialisera och stimulera sin inhemska efterfrågan. Handelsrestriktioner och stimulanspaket kommer därför att stimulera, eller till och med tvinga, företag att förändra sina leveranskedjor. Det kommer att ske en förskjutning mot lokalisering av leveranskedjor för att undvika de ekonomiska och operativa påföljder som är förknippade med att flytta produktionen utomlands. Och det Det finns redan vissa tecken på planer på att omkonfigurera leveranskedjor, vilket bland annat bekräftas av siffror för utländska direktinvesteringar (FDI) i USA, se figuren. Bland annat har läkemedelsbranschens tungviktare gjort åtaganden kring direktinvesteringar i USA med förhoppningen att tullnivåerna kan reduceras.

– Att strukturera om leveranskedjor är en långdragen, komplex och dyr process som kommer att ha betydande inverkan på företag och konsumenter, avslutar Carolina Pinto.

GlobalData är ett ledande amerikanskt analysföretag som levererar affärsinformation och analyser till 4 000 av världens största företag i branscher som; hälso- och sjukvård, konsumentvaror, detaljhandel, finans, teknik och professionella tjänstesektorer.

ArrowXL optimerar sina Last Mile-leveranser med Descartes ruttplanering

ArrowXL, en av Storbritanniens främsta specialister inom lagerhållning och större hemleveranser, har valt en ruttplaneringslösning från Descartes för att automatisera sina sistamilen-leveranser. Ambitionen är att planera och optimera leveransrutter på ett mer dynamiskt och effektivt sätt, för att frigöra transportkapacitet.

– ArrowXL fokuserar på skräddarsydda tjänster med kunden i centrum. Med över 40 års erfarenhet av att slutföra leveranser för Storbritanniens ledande detaljhandlare, e-handlare och tillverkare hanterar vi över 2,6 miljoner konsumentleveranser årligen och vi växer. Vi täcker 100 procent av Storbritannien, med leveranser till 98 procent av landet under sex dagar i veckan och resterande 2 procent på utvalda dagar, där allt sker från sju huvudhubbar och åtta mindre med 250 fordon., säger Rachel Hopkins, Chief Information Officer, ArrowXL, och fortsätter:

– Vi erbjuder kunderna leveranstider för ”Next-Day”, ”Nominated Day” och ”Diary Booking”, samt installation av vissa vitvaror, montering av vissa möbler, återvinning av elektronikavfall och bortforsling av förpackningar. Att planera och genomföra leveranstjänster i den omfattning vi gör ställer höga krav på både noggrannhet och effektivt genomförande. Med Descartes lösning på plats har vårt team automatiserat och effektiviserat tidigare manuella planeringsprocesser, vilket gör att vi kan optimera användandet av våra fordon och minimera CO2-utsläppen. Det här arbetssättet gör att vi kan öka kapaciteten i hela verksamheten, i realtid. Tack vare att Descartes lösning har gränssnitt mellan vårt system och våra kunders system, får hela värdekedjan en gemensam bild av leveranskapaciteten och de tydliga fördelar det ger för alla inblandade.

Descartes molnbaserade lösning för sistamilen-leveranser hjälper distributörer att höja både effektiviteten i verksamheten och upplevelsen för kunden. Genom avancerad ruttoptimering minskas körsträckan per leverans, vilket ökar kapaciteten, sänker kostnaderna och bidrar till mer hållbara transporter. För ArrowXL innebär lösningen att företaget kan planera och genomföra leveranser på ett effektivt sätt och samtidigt göra leveransflödet mer hållbart.

– ArrowXL levererar dagligen varor över hela Storbritannien, både till välkända e-handelsföretag och till lokala butiker. Genom att automatisera ruttplaneringen och hjälpa dem att arbeta mer dynamiskt med den här funktionen, frigörs kapacitet i verksamheten. Det skapar förutsättningar för ökad lönsamhet och gör det möjligt för deras kunder att erbjuda fler och mer anpassade leveransalternativ till sina kunder, vilket stärker den övergripande kundupplevelsen och servicenivån, säger Gary Taylor, VP Sales, EMEA på Descartes.