Logistik för lönsam tillväxt på Hultafors Group

Hultafors Group är en snabbväxande svensk koncern som förser professionella användare med kvalitativa arbetskläder, skyddsskor, huvudskydd, handverktyg, arbetsbelysning och stegar. Under senare år har koncernens logistikutveckling handlat om att möjliggöra en fortsatt snabb global tillväxt och en hög effektivitet i sina logistikprocesser.

– Målet är att vi ska växa organiskt med 15 procent per år och ovanpå det med ett och annat förvärv, säger Nicklas Axell som sedan mer än sex år är logistikdirektör på Hultafors Group. Dessförinnan jobbade han under tolv år på Apoteket. Först med logistikutveckling, därefter som ansvarig för varustyrning för att sedan under nästan fyra år axla rollen som chef för varuförsörjning. 2018 gick han vidare till sin nuvarande roll. 

– Det är två väldigt olika företag inom två branscher som inte har speciellt mycket gemensamt med varandra. På Apoteket genomförde vi omfattande förändringar, vilket gav mig erfarenheter som jag definitivt har stor nytta av på Hultafors Group, säger Nicklas.

Produkter för professionella 

Konsumenter associerar i allmänhet varumärket Hultafors till saker som tumstockar, yxor, vattenpass och andra verktyg. De verkligt stora segmenten är dock professionella skyddskläder och skyddsskor som säljs under varumärken som Fristads, Snickers Workwear och Solid Gear. Bara för att nämna några av bolagets 16 varumärken. Produkterna utvecklas, tillverkas och säljs under de egna varumärkena och erbjuds via ledande återförsäljare i närmare 70 länder, varav de flesta finns i Europa och Nordamerika.

Säkerställa tillväxt med hög effektivitet

Hultafors Groups snabba, lönsamma tillväxt gör att logistikverksamheten både behöver bygga den kapacitet som behövs för att hantera den snabba tillväxten och samtidigt jobba systematiskt med att säkerställa en hög effektivitet i alla logistikprocesser. 

– Det är viktigt att logistiken kan möta koncernens långsiktiga behov av effektivitet. Ett exempel är att vi har tagit höjd för våra långsiktiga tillväxtambitioner när vi etablerade vårt nya automatiserade centrallager i Polen och gick från 14 000 till 30 000 kvadratmeter. Vi hade en överkapacitet i lagret på kort sikt, men på lång sikt hade det blivit dyrare att flytta lagret eller etablera fler externa lager, berättar Nicklas.

Utvecklar transportfunktionen

Trots senare års pandemi med störningar i de globala leveranskedjorna, stigande räntor och en ekonomisk avmattning, som till stor del har drabbat byggsektorn, har Hultaforskoncernen fortsatt att växa med god lönsamhet. För att lyckas med det konststycket gäller det att erbjuda prisvärda premiumprodukter, vilket i sin tur kräver ett systematiskt arbete med att effektivisera och utveckla logistiken. 

– Under mina första två år på Hultafors Group fokuserade vi på att etablera en distributionsstruktur som stödjer fortsatt tillväxt, bland annat genom att etablera två centrallager. Ett i Polen som betjänar Europa och ett i Milwaukee som distribuerar våra produkter i Nordamerika. Nu ligger vårt fokus på att stärka vår transportfunktion och vi har därför initierat ett arbete med fokus på transportkostnader, prestationsstyrning och hållbarhetsrapportering. Det är ett arbete som vi gör i samarbete med logistikbolaget Sonat, säger Nicklas och nämner att han lärde känna Sonat som ett skickligt supply chain-företag redan under sin tid på Apoteket. Då fungerade bolaget som Apotekets outsourcingpartner för logistikflöden av medicin och andra apoteksvaror.

– Sonat är en kompetent och flexibel samarbetspartner som hjälper oss att utveckla det som vi inte riktigt hinner med eller har förmåga att göra själva, säger Nicklas och betonar att enbart sen 2020 har Hultafors Groups försäljning fördubblats, vilket ställer krav på en ambitiös och genomtänkt planering och utveckling av logistiken.

Freight Cost Management – avvikelsekontroll av transportkostnader

I ett nyligen sjösatt projekt för avvikelsekontroll av transportkostnader – Freight Cost Management – levererar Sonat en tjänst för uppföljning, analys och hantering av avvikelser i Hultafors Groups stora flöde av inkommande transportfakturor. Man driver dessutom ett arbete med ständiga förbättringar baserat på de insikter som arbetet ger.

– I Sonats tjänst kombineras deras expertis med en mjukvara för avvikelsehantering och kostnadskontroll. Bokningsdata från vårt TA-system matchas automatiskt mot alla transportfakturor och våra transportavtal, förklarar Nicklas och framhåller att projektet startade i juni och redan några månader senare har det levererat stora besparingar.

– Kostnaden för införandeprojektet och driften fram tills nu är redan finansierad. På längre sikt är det min förhoppning att vi ska hitta avvikelserna, rätta till det som är fel och därefter få en i princip helt korrekt fakturering från våra transportörer. 

Vad beror alla avvikelser på?

De avvikelser som hittills har identifierats i projektet beror inte enbart på en över- eller felfakturering från transportörerna. En del avvikelser är ett resultat av att transporter bokas felaktigt, exempelvis på fel avtalsnummer eller att man bokar fel typ av tjänst. Historiskt finns det en bild av att transportbranschen kan vara mindre transparent i sin fakturering och att man döljer olika kostnadstillägg i komplexa prismodeller. Oförutsedda kostnader som riskerar att hamna på de ofta svårtolkade transportfakturorna.

– Ja, transportbranschen bidrar ju inte alltid till att göra det enklare att förstå och verifiera fakturor. När en 480-sidig pdf-faktura dunsar in så krävs det ganska mycket av en medarbetare som ska säkra fakturans korrekthet, konstaterar Nicklas med ett leende. 

Hållbara flöden

När Hultafors Group nu får ett bättre grepp över fakturaavvikelser är resultatet inte enbart en mer korrekt fakturering och efterföljande besparingar. Projektet ger även en bra grund för att designa bolagets framtida supply chain-flöden förklarar Nicklas.

– Att få en bra koll på alla våra transportflöden gör att vi kan utforma en mer hållbar logistik som driver på vårt ambitiösa hållbarhetsarbete. Transportflödena är en oerhört viktig pusselbit i vårt arbete för att reducera vår totala klimatpåverkan. Här jobbar vi sedan länge med att utveckla förpackningslösningar som minimerar volymen och samarbetar med våra transportpartners för att uppnå förbättringar på hållbarhetsområdet. 

— 

Hultafors Group är ett av Europas största företag som tillhandahåller professionella användare arbetskläder, skyddsskor, huvudskydd, handverktyg, stegar och lösningar för arbetsplatsbelysning. Produkterna utvecklas, tillverkas och säljs genom företagets egna varumärken och säljs via ledande distributörer i närmare 70 länder globalt, med tyngdpunkten på Europa och Nordamerika.

Uppgraderad antennteknik i Blåkläders AutoStore

Blåkläders senaste AutoStore-utbyggnad stärker företagets konkurrenskraft och gör dem redo för framtida tillväxt. Under våren 2024 valde man även att uppgradera till AutoStores nya antennteknik, vilket har resulterat i en ökad effektivitet.

2016 tog Blåkläder hjälp av Element Logic för att implementera en AutoStore-lösning, som svar på företagets ökade utrymmesbehov i lagret. Sedan dess har man fortsatt att investera i det automatiserade systemet och genomfört tre AutoStore-utbyggnader under 2018, 2020 och 2021, med ytterligare expansion planerad.

– Vi har byggt ut vår AutoStore i etapper för att möta vår stadiga tillväxt, från en omsättning på 200 miljoner till 3 miljarder. Automation är en kärna i vår strategi och vi strävar alltid efter att ligga i framkant tekniskt. Från penna och papper till en digitaliserad verksamhet, där målet är att automatisera så mycket vi kan. Nu genomför vi vår fjärde utbyggnad med 16 000 nya lådor och planerar redan för framtida expansioner här i Svenljunga, säger Richard Högberg, AutoStore Operations Manager på Blåkläder.

Installerat nya R5 Pro-robotar

Blåkläders AutoStore-system stödjer hela lagerverksamheten med 320 000 kollin i lager. För att möta ökade krav har de valt nya R5 Pro-robotar som möjliggör snabbladdning, förbättrad produktivitet, optimering av utrymme och energioptimering.

Ny effektivare antennteknik
Förutom att utöka sin AutoStore har Blåkläder övergått till en mer avancerad antennteknik där man bytt från 433 MHz till den nya 2,4 GHz-frekvensen. Övergången till 2,4 GHz-antennlösningen möjliggör bättre prestanda, större räckvidd och färre tekniska problem, samtidigt som uppgraderingar kan genomföras utan driftsstopp. 

– I våras bytte vi från 433 MHz till 2,4 GHz och vi är väldigt nöjda med resultatet. Vi har en ständig dialog med Element Logic om framtiden och det här antennbytet var ett självklart steg. Som familjeägt företag kan vi ta snabba beslut, och det här var en investering som snabbt gav effekt. Den nya tekniken har gjort hela processen snabbare och säkrare, och vi slipper nu avbrott i datatrafiken, vilket optimerar vårt arbetsflöde, säger Högberg.

Blåkläders AutoStorelösning består för närvarande av 78 robotar, 70 000 lådor och 21 portar och den planeras att ytterligare byggas ut. Med den nya antenntekniken som opererar på 2,4 GHz ökas pålitligheten och räckvidden jämfört med det gamla 433 MHz-systemet. Uppgraderingen eliminerar även många vanliga problem med dataöverföring och möjliggör realtidsbearbetning i AutoStore-nätverket.

– Bytet hanterar begränsningarna i den äldre tekniken och säkerställer förbättrad drifttid och högre effektivitet, vilket förbereder Blåkläder för fortsatt tillväxt, säger Tobias Lohmander, Technical Supervisor på Element Logic Sweden.

Därför växer IoT i supply chain

Det finns alltid mängder av olika beräkningar av en marknads nuvarande och framtida storlek. Beräkningar som varierar beroende på vad som mäts och hur det mäts. Detta gäller i hög grad även för sensorer, trackers och annan IoT-teknik för övervakning av supply chain-flöden. Gemensamt för alla beräkningar och prognoser är dock att IoT-marknaden just nu är hyfsat stor och att den väntas växa mycket snabbt.

IoT i supply chain kan definieras som kombinationen av internet, olika typer av sensorer och molnlösningar som skapar affärsnytta på olika sätt. Teknikerna används för att koppla upp, förenkla och automatisera försörjningsflöden och därigenom minska behovet av manuellt arbete, minimera fel, förbättra kvalitet, öka hållbarhet och snabba upp leveranser. De olika mätningar och prognoser som görs om marknadsutvecklingen inkluderar väldigt olika teknikområden, den gemensamma nämnaren för alla dessa studier är däremot att de förutser en mycket snabb efterfrågan under de närmaste åren.

Många nyttor

Efterfrågan på tekniker för att koppla upp supply chain – det som ibland även kallas för den digitala försörjningskedjan – beräknas öka med mellan 10-25 procent under de närmaste åren beroende på vad som ingår i marknadsbedömningarna. Intressant att notera är att det är mjukvaror, snarare än hårdvaror, för IoT som väntas växa allra mest. Tillväxten inom hela IoT-området beror på att teknikerna har mognat, sjunkit i pris och på att den potentiella nyttan är stor:

Realtidsvisibilitet – exempelvis kan fordon och dess varulast kopplas upp och leveranser följas i realtid, från tillverkare vidare till lager/hubbar och slutligen till kund. 

Bättre prognoser – med automatisk datainsamling kan efterfrågeprognoser förbättras som en följd av att datainsamlingen görs i realtid och blixtsnabbt av teknik, inte av människor. Exempelvis om vad som finns på lager och vad som är under transport.

Optimerad användning av tillgångar – exempelvis genom en smartare användning av fordonsflottor, bättre planering av rutter och koll på var olika tillgångar finns och hur de används. 

Förbättrad kundupplevelse – med tillgång till information om leveranser, tider och eventuella förseningar eller andra oväntade händelser ökar kundupplevelsen. Samma information kan även användas för att förhindra eller avhjälpa leveransproblem. 

Bättre samverkan – i alltmer komplexa, globala försörjningsflöden ger IoT tillgång till gemensamma data som kan användas för en effektivare samverkan och problemlösning mellan parterna i en supply chain. 

Minskad administration – när tekniken automatiskt genererar och distribuerar data minskar behovet av administrativt manuellt arbete, inklusive det pappersarbete som ofta utförs idag (fraktsedlar, följesedlar, protokoll m.m.)

Prediktivt underhåll – underhåll av maskiner, fordon och annan utrustning möjliggörs som ett resultat av att sensorer indikerar när utrustning används och utsätts för vibrationer, fukt, temperatur m.m. 

Smartare energianvändning – med IoT i supply chain blir det lättare att agera hållbart eftersom tekniken informerar om bland annat bränsle- och energianvändning.

Walmart sänker leveranskostnaden med 40 % och ökar sin leveransservice

Detaljhandelsjätten Walmart meddelar i samband med sin rapport för tredje kvartalet 2024 att man genom att automatisera sina 210 distributionscenter och effektivisera leveransrutterna har reducerat leveranskostnaden per order med 40 procent på hemmamarknaden USA. Samtidigt har man ökat kundnöjdheten för sina leveranser.

Automationsgraden i samband med orderhantering har ökar med mer än 50 procent, vilket är en fördubbling av automatiseringen jämfört med samma period 2023. Bolagets satsningar på lagerautomation har intensifierats under senare år för att möta ökade kundkrav på snabb och korrekt leverans, reducera leveranskostnader och minimera behovet av att expandera sina manuella lager. Samtidigt som automationsgraden har ökat i lagerhanteringen så har även leveransrutterna effektiviserats och fyllnadsgraderna ökat med upp till 20 procent.

Bättre leveransservice

Walmart rapporterar även en ökad betalningsvilja för att få snabb leverans. Hela 30 procent av kunderna betalar en avgift för att få sin leverans inom en timme jämfört med inom tre timmar vilket är det normala leveranstidsfönstret. Viktigt att poängtera är dock att leveranserna till stor del består av dagligvaror. Trots ökad effektivitet med reducerade leveranskostnader har servicenivån bli bättre. Kundnöjdhetsmåttet NPS (Net Promotor Score) för Walmarts leveranser uppges ha nått rekordnivåer under det aktuella kvartalet. 

Gigantiskt leveransnätverk

Med 210 distributionscenter, 9 000 lastbilar och fler än 11 000 chaufförer är Walmarts distributionsverksamhet en av de största i världen. Bolaget har under åren gjort sig känt som en innovativ aktör vad gäller sin supply chain-utveckling, vilket till stor del handlar om att tillämpa effektivitetsdrivande teknik, utbilda personal, optimera processer och förändra i försörjningskedjan.

2,1 miljoner anställda
Sedan starten 1962 har Walmart öppnat tusentals butiker i USA och expanderat internationellt. Bolagets mission är att genom innovation skapa en sömlös upplevelse så att kunderna kan ”handla när som helst och var som helst online och i butiker”. Walmart driver i skrivande stund mer än 10 500 butiker och ett stort antal e-handelsplatser i 19 länder. Av bolagets 2,1 miljoner medarbetare arbetar närmare 1,6 miljoner på hemmamarknaden i USA.

Hållbar e-handel: Hur snabbt behöver leveransen komma?

AV UNI SALLNÄS, VENDELA SANTÉN OCH SARA ROGERSON

Hur hållbar är dagens snabba e-handelsdistribution? Och vilket behov har kunderna av snabba e-handelsleveranser? I logistiksystemet finns en koppling mellan snabbhet och mindre hållbara transporter i form av det ökade energibehov som krävs, exempelvis genom högre hastigheter, sämre fyllnadsgrad eller fler transportresurser i systemet.

Dessutom ger ett tajt tidsschema mindre flexibilitet för samordning och samlastning av volymer. Att krav på snabbhet sätter press på logistiksystemet är tydligt, och framför allt är det långt ifrån självklart att den snabbhet som i dagsläget finns i e-handelssystemet är nödvändig utifrån kundens perspektiv. Forskare från Linköpings Universitet och RISE Research Institutes of Sweden har i en ny studie studerat konsumenternas tidskrav och syn på hållbara leveransalternativ vid e-handel.

Utvecklingen av hållbara leveransalternativ

Ett sätt att ta sig an frågan om hållbara leveransalternativ för e-handlare och logistikföretag är att tydligt markera för konsumenterna vilka alternativ som på något sätt är mer hållbara eller ”miljöbättre” än andra. Många e-handlare har börjat se över dessa möjligheter, vilket skrivits om i tidigare artiklar i Supply Chain Effect (t.ex. nr 4 och nr 6, 2022), och frågan är fortsatt högaktuell i handelsbranschen. Detta syns inte minst genom de leveransalternativ som under de senaste åren varit under utveckling och nu syns i flera e-handlares checkouter, alltså där vi som konsumenter kan välja leveransalternativ. Detta gäller exempelvis Svanenmärkningen för e-handelsleveranser och branschöverenskommelsen ”Fossilfri leverans”. Vid flera olika tillfällen har vi som forskare på ett strukturerat sätt besökt Sveriges största e-handlares webbsidor, lagt varor i varukorgen och dokumenterat vilka leveransalternativ som erbjuds till konsumenter. Resultaten pekar tydligt mot en ökning av antal e-handlare som erbjuder någon typ av hållbart leveransalternativ, där vi 2021 noterade att 18 procent av e-handlarna hade ett eller flera hållbara leveransalternativ, medan motsvarande undersökning 2024 visade 38 procent. Samma studier visade få kopplingar mellan de hållbara leveransalternativen och tidsaspekten. Mer specifikt kunde vi inte se några tydliga tecken på att de hållbara leveransalternativen innebar längre leveranstider. Det var också så att vissa av de hållbarhetsmarkerade alternativen kunde innebära riktigt korta leveranstider, så som ”imorgon”. 

Tid som en viktig aspekt för hållbara leveranser

Förväntningarna på snabbhet ökar och en leveranstid på 1-3 dagar verkar vara normen, vilket vi också sett i de genomförda webbsidesundersökningarna. Snabbheten står dock i stark kontrast till forskning som visar att längre tidsramar ger bättre planeringsmöjligheter, effektivare och mer hållbara logistikflöden. Frågorna kring tid inom e-handeln är många. Vem driver tidshetsen? Är det e-handlarna som vill konkurrera om snabbaste leveranserna gentemot konsument? Är det logistikföretagen som driver på för att väljas av e-handlarna? Eller är det kanske konsumenterna som kräver snabba leveranser? 

Snabbt eller hållbart?

För att reda i frågan kring tid och hållbar e-handel så pågår nu ett projekt finansierat av Handelsrådet, ”Den snabba e-handeln – en motsats till den hållbara e-handeln?”. I resterande del av denna artikel vill vi förmedla resultaten från en dagboksstudie gjord inom ramen för projektet, där femton konsumenter deltagit. Dessa noggrant utvalda konsumenter fyllde i en webbaserad dagbok under en månad. Dagliga reflektioner samlades in och avslutades med en summerande intervju med respektive respondent. Genom att följa ett antal konsumenter kunde vi kartlägga alla de tidsaspekter som upplevdes från deras sida och som skulle kunna påverka hållbarheten i e-handelsdistributionen. Det var också av intresse att ta reda på hur pass medvetna konsumenterna verkligen var kring de leveransalternativ som presenteras i e-handlarnas checkouter. Nedan presenterar vi delar av våra resultat. 

Snabba leveranstider och skillnader mellan konsumenttyper 

Resultaten visar att snabba leveranstider ibland är viktiga för konsumenterna, men långt ifrån alltid. För de som hade andra prioriteringar än tid, verkade leveranstiden inte vara avgörande när de valde leveransalternativ. Detta blir intressant i och med att litteraturen pekar mot att korta leveranstider kan hindra en effektiv logistik och leda till bland annat lägre fyllnadsgrad under transport. Därför kan det finnas en möjlighet för e-handlare att styra dessa konsumenter så att effektivare logistiklösningar gynnas och därmed också bättre miljömässiga alternativ, så som långsammare leveranser. Det finns också tillfällen där konsumenter behöver sina varor snabbt. För dessa är det viktigt att e-handlarna erbjuder en tillräckligt snabb och pålitlig leverans. Om leveransen tar för lång tid kan dessa konsumenter välja att handla någon annanstans, och det är e-handlarna rimligen inte villiga att riskera. För miljömedvetna e-handlare skulle dessa olika konsumenttyper kunna innebära en fin balansgång mellan att å ena sidan premiera konsumenter som väljer långsammare leveransalternativ och å andra sidan kunna erbjuda de snabba leveranser som vissa konsumenter förväntar sig. 

Bortskämda konsumenter?

En ytterligare intressant aspekt kopplat till leveranstiderna är att flera av konsumenterna i dagboksstudien beskrev att även om de inte hade bråttom med produkten, så ville de ändå ha sin beställning snabbt efter att de bestämt sig för att köpa en produkt. En av respondenterna beskrev förväntan på snabbhet på följande sätt: 

”Jag tror det är en felaktigt upplevd viktighet. Det är ju sällan man verkligen ’måste måste’ ha någonting. När man vill ha något vill man ju oftast ha det direkt, utan att man behöver ha det direkt.” 

Som berörts ovan, så finns det en pågående diskussion som vi som forskare ofta stöter på när vi pratar med e-handlare, logistikföretag och konsumenter, och den kopplar an till ”Vem driver på att det måste gå så snabbt?”. Ibland tycks det som att alla skyller på alla, och inte sällan beskylls konsumenterna för att vara de som kräver de snabba leveranserna och e-handlare och logistikföretag gör vad de kan för att leverera detta. Dagboksstudien vittnar dock om att långt ifrån alla konsumenter bryr sig särskilt mycket om leveranstiden, men också om att det finns en uppbyggd förväntan om att det inte får ta ”för lång tid”. Här är det lätt att konsumenterna blivit ”bortskämda” med de snabba leveranstiderna som erbjuds. 

Tidsfönster viktigare än leveranstiderna? 

Intressant nog så framkom det i dagboksstudierna att konsumenterna såg tidsfönster som ytterst relevanta i sina val av leveransalternativ, vare sig det gällde upphämtning eller hemleveranser. Med tidsfönster menar vi här antingen det tidsintervall när en hemleverans är planerad att ske, eller det tidsfönster som det går att hämta ut sina paket från ombud och paketboxar. Framför allt var det medvetenheten om tidsfönster hos många av konsumenterna som förvånade oss, där konsumenterna ofta gjorde medvetna val t.ex. valde bort hemleveranser på grund av att man måste förhålla sig till logistikföretagets tidsfönster eller aktivt valde paketbox när man visste att öppettiderna passade bra in i övriga livet. När det gäller upphämtning i relation till leveransfönster så föredrog vissa paketboxar och andra paketutlämningsställen, och det var tydligt att det fanns individuella preferenser och olika åsikter bland konsumenterna. Sammanfattningsvis visar resultaten att konsumenter är medvetna om vilka tidsfönster som finns i de olika leveransalternativen och att de påverkar valet av leveransplats, vilket kanske inte är uppenbart när man ser på e-handlarnas checkouter. Baserat på dagboksstudiens resultat så verkar det också som att tidsfönster är viktigare för konsumenterna vid val av leveransalternativ än de exakta leveranstider som återförsäljarna erbjuder.

Konsumentresorna – en viktig del av e-handelsdistributionen

Flera forskningsstudier visar att konsumenternas resor för upphämtning av leveranser kan ha stor inverkan på miljön vid e-handelsdistribution. Bland annat så påverkar val av transportmedel, där exempelvis upphämtning till fots eller med cykel har en mindre miljöpåverkan än upphämtning med bil. Samordning av ärenden är en annan påverkande parameter, där det sämsta man som konsument kan göra ur miljösynpunkt är att hämta upp sitt paket med bil där upphämtningen är det enda ärendet. Bättre är att samordna med andra ärenden, så att det inte blir en bilresa per separat ärende. 

Samordnar med andra ärenden

Slående i dagboksstudien var att konsumenterna ansträngde sig för att samordna upphämtning av paket med andra ärenden. I många fall var det kanske inte miljöaspekten som gjorde att konsumenterna resonerade på det här sättet, men deras agerande verkar inte desto mindre ligga i linje med en relativt sett mindre miljöpåverkan. Även om urvalet i studien var litet är det anmärkningsvärt att konsumenterna, med få undantag, verkade direkt ovilliga att göra en extra resa bara för att hämta ett e-handelspaket. Detta gällde både för stads- och landsbygdskonsumenter och går till viss del emot det vi skrev ovan – att konsumenter gärna vill ha sina paket snabbt när de väl har beställt en vara, oavsett hur bråttom det egentligen är. För trots att många ville hämta sina beställningar snabbt samordnade de oftast hämtningen med andra ärenden. 

Påminnelser påverkar lite

Något man skulle kunna tänka sig påverkade konsumenters agerande är de påminnelser som konsumenter ofta får för att de ska komma ihåg att hämta sina paket. En hypotes vi i forskargruppen hade inledningsvis i projektet var att dessa påminnelser skulle gör att konsumenterna kunde uppleva stress och därför hämta sina paket snabbare än de annars skulle ha gjort. Det kan leda till att stress upplevs och att man inte samordnar resan med andra ärenden, utan gör en separat resa enbart för att hämta paketet. I dagboksstudien upplevdes dock inte påminnelser som negativa eller påverkade beteendet på de medverkande konsumenterna nämnvärt.

Få tänkte på miljöaspekten – låg betalningsvilja

Dagboksstudien tog också hänsyn till konsumenternas vilja att välja miljömärkta leveransalternativ. Detta skulle alltså kunna röra sig om Svanenmärkning, alternativ med texten ”fossilfri leverans” eller andra varianter. Något förvånande hade endast ett fåtal av konsumenterna i studien reflekterat över leveransalternativen som på något sätt kopplades till miljö i e-handlarna checkouter. Under intervjuerna framkom det att några konsumenter hade ett vagt minne av någon slags formulering kopplat till ett ”miljöalternativ”, men få hade valt det alternativet. När vi frågade om allmänna reflektioner efter dagboksstudien så svarade t.ex. en av respondenterna: 

”Det var ju att jag inte bryr mig så mycket om miljön som jag skulle vilja”. 

Samma respondent, och flera med henne, betonade att priset är det som avgör och de framhävde ofta med emfas att de inte skulle vara villiga att betala mer för ett miljöalternativ. Trots att endast ett fåtal av konsumenterna uppmärksammade miljömärkta alternativ, så sade sig flera vara intresserade av hållbarhet och försökte agera därefter. 

Vem är de hållbara leveranserna till för?

Studien pekar på att det är vanligare att man gör andra avvägningar, så som att kombinera upphämtning med andra ärenden eller undvika returer, kopplade till miljö. Detta kan verka något nedslående för aktörer som jobbat hårt för att få till satsningar som Svanenmärkning och ”Fossilfria leverans”. Här kan man tillåta sig att fundera på vem dessa typer av leveransalternativ är till för. Är de främst till för att konsumenten ska känna sig trygg i att leveransen håller en viss miljömässig hållbarhet? Eller är de snarare till för att e-handlare och/eller logistikföretag ska kunna använda sig av dessa som ett sätt att marknadsföra sig gentemot konsumenterna? Det finns nog inget objektivt korrekt svar här och vi anser oavsett att det är viktigt att fortsätta jobba på dessa typer av leveransalternativ. Dock verkar det ännu vara en bit kvar innan de miljömärkta leveransalternativen faktiskt hjälper konsumenterna att göra de mest hållbara leveransvalen och kanske finns det också anledning att fundera över hur tidsaspekten ska komma in som ytterligare guidning för konsumenternas val av hållbara leveransalternativ.

Vidare forskning 

Dagboksstudien visar att det finns en stor variation i hur konsumenter uppfattar tid, och det kanske inte är möjligt att möta de olika förväntningarna med en standardlösning. Kanske kan den senaste teknikutvecklingen inom AI användas för att anpassa leveransalternativ till respektive konsumentbeteende? Detta vore intressant att fördjupa sig inom i framtida studier. Vidare, även om den studie vi presenterat här inte bevisar hur olika tidsaspekter påverkar hållbarheten i e-handeln så ger studien intressanta insikter för nästa steg i forskningsprojektet. Detta innefattar att koppla samman de tidsaspekter som identifierats med e-handlares och logistikföretags perspektiv. Om du tillhör ett företag som kan bidra med insikter kopplat till relationen mellan tid och hållbarhet i e-handelsdistributionen så hör gärna av dig till någon av oss, så diskuterar vi gärna detta vidare. Vi ser att ”den snabba e-handeln” bör diskuteras vidare, och de forskningsresultat vi delat hittills hjälper oss att belysa några intressanta aspekter kring tid och hållbarhet. Vi vill gärna se en fortsatt utveckling av e-handeln som gynnar såväl företagen som konsumenterna, men som också kan gå hand i hand med en hållbar framtid. Här tror vi att tidsaspekten måste fortsätta att ifrågasättas för att luckra upp gamla sanningar. 

Uni Sallnäs är biträdande professor i miljölogistik, Logistik- och kvalitetsutvecklingsavdelningen på Linköpings universitet.

Vendela Santén, Forskare maritim logistik, RISE.

Sara Rogerson, Forskare inom logistik, RISE.

Svenskarnas e-handel ökar och alltmer beställs från utlandet

Svenskar fortsätter att e-handla alltmer och en allt större andel av handelsströmmarna kommer från utlandet. Samtidigt efterfrågas bättre möjligheter att välja hållbara transporter. Det är några av resultaten i Paketindex, som Transportföretagen tillsammans med HUI tagit fram för årets tredje kvartal.

Samtidigt som antalet paket som skickats inom Sverige ökade med 5,5 procent jämfört med samma period ifjol, ökade utlandspaketen med 28,4 procent. Hittills i år ligger uppgången på 37 procent, vilket kan förklara att antalet returer minskat. Detta ställer nya krav på e-handelsbolagen och möjligheterna att som kund kunna välja hållbara transporter som alternativ vid köp.

– Vi ser att andelen paket fortsätter att öka, framför allt från utlandet. Samtidigt sker också en tydlig ökning av fossilfria lätta lastbilar och här spelar e-handelns plattformar en viktig roll i att ge konsumenterna verktyg att kunna välja hållbara transporter i leveranserna av paket, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

I den nyligen presenterade hållbarhetsrapporten som Transportföretagen tagit fram, uppgav åtta av tio av de svarande företagen att de värderar hållbarhetsarbetet och att en majoritet av dem upplever att kunderna efterfrågar hållbara lösningar. Dock är betalningsviljan i kundledet för låg och i många fall har det varit främsta orsaken till uteblivna hållbara investeringar, som exempelvis elbilar. Samtidigt finns en branschöverenskommelse mellan e-handlare och transportörer, som studier dock menar inte helt uppfyller sitt syfte. Mer behöver göras av e-handlarna för att omställningen av transportsektorn ska bli framgångsrik. Genom att i stället använda sig av exempelvis FairTransport skulle fossilfria leveranser kunnat göras tillgängliga för fler konsumenter i Sverige.

– Transportsektorn är mitt uppe i omställningen, men det krävs att kunderna är villiga att betala för det, annars står enskilda företagare ensamma med notan, vilket är helt orimligt. Här kan e-handlarna kan hjälpa till på traven. Som kund har man ofta flera alternativ när man e-handlar, och på samma sätt bör man kunna välja FairTransport i leveransen av sitt paket. Det saknas alltför ofta på plattformarna idag, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Fler leveranser till paketboxar

Paketindex för tredje kvartalet visar också att antalet paket som hämtas ut från paketboxar fortsätter att öka. Även om de flesta leveranserna går relativt jämnt fördelat till utlämningsställen (42 procent) eller hem till kunderna (43 procent) så fortsätter paketboxar att utgöra en allt större andel, vilket tyder på kundernas vilja till ökad flexibilitet. 15 procent innebär en ökning med 26 procent på två år. Trenden att svenskar beställer hem större varuförsändelser fortsätter också. Paket på 20 kilo eller mer har för tredje kvartalet ökat med knappt tre procent jämfört med motsvarande period 2023.

Ny vd för DHL Freight i Sverige

DHL Freight förstärker med ny vd för den svenska verksamheten. Den 1 januari 2025 ansluter Mathias Krümmel i rollen som vd för att öka fokus på tillväxt i Sverige. Det innebär att Mathias Krümmel, som hastigt fick lämna rollen som vd på PostNord Sverige i juni i år, redan är tillbaks i en ledande roll i logistik- och transportbranschen.

Sedan 2019 har Robert Zander varit vd för DHL Freight Sverige, under 2022 tog han sig även an rollen som vd för Norden och Baltikum. Under hans ledning har DHL Freight tagit viktiga steg inom kostnadskontroll och effektivitet samt utvecklats inom kvalitet, digitalisering och hållbarhet.

– Sverige är en av DHL Freights viktigaste marknader och kräver stort fokus. Jag är glad att vi får möjligheten att välkomna Mathias Krümmel till DHL och vd-rollen i Sverige. Hans erfarenhet och kompetens ger oss bra förutsättningar och möjligheter att fortsätta växa och utvecklas i Sverige. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med Mathias och dra lärdom av de värdefulla insikter som han kommer kunna bidra med, säger Robert Zander, som nu växlar upp fokus på strategiska frågor och sin roll som CEO Nordics & Baltics för DHL Freight.

Tillträdet av Mathias Krümmel är en naturlig del av den globala strategin för DHL-koncernen, med målet att öka intäkterna med 50 procent till 2030. Samtidigt stärker det förutsättningarna för en globalt lokal närvaro för DHL i Sverige. Mathias mångåriga erfarenhet inom logistik, paketverksamhet och e-handel är en perfekt match för att fortsätta utveckla DHL Freights helhetserbjudande och verksamhet på den svenska marknaden.

– Jag ser verkligen fram emot att få lära känna och leda DHL Freight Sverige, alla våra medarbetare, kunder och samarbetspartners. Logistikbranschens komplexa dynamik är i snabb förändring och jag känner mig mycket motiverad att tillsammans med mina kollegor ytterligare flytta fram DHL:s position både inom och utanför Sveriges gränser, säger Mathias Krümmel, tillträdande vd DHL Freight Sverige.

Mathias Krümmel kommer närmast från PostNord, där han bland annat har varit vd för den svenska verksamheten. I sin nya roll kommer han att rapportera till Robert Zander.

H&M automatiserar och varslar 140 lagermedarbetare

140 av 330 anställda på på H&M:s lager i Eskilstuna varslas som en följd av att lagret byggs ut och automatiseras. Det uppger Eskilstunakuriren och SVT. Att lagerautomation leder till övertalighet i flera lagerprocesser är normalt, men att en så pass stor andel av lagerpersonal varslas är ovanligt.

– Bakgrunden till omorganiseringen är att vi investerar i automation av logistiken vilket lett till att vi behöver se över våra nuvarande arbetssätt, säger Rachel Wells, som är logistikansvarig för H&M i Norden.

Enligt fackförbundet Handels varslas 140 av de totalt 330 anställda på lagret i Svista i Eskilstuna. Fackliga förhandlingar ska inledas i december och därefter avgörs hur många medarbetare som blir övertaliga.

PMI uppåt för både svensk industri och tjänstesektor

Den svaga konjunkturen stärks ytterligare visar Inköpschefsindex (PMI). PMI för industrin ökade i oktober till 53,1 från 51,6 i september, vilket är tredje månaden i rad som indexet är i tillväxtzonen men under det historiska genomsnittet på 54,3. Även PMI-tjänster vände upp och noterades till 52,9 i oktober, jämfört med 48,9 månaden innan.

– Svensk industri överraskar positivt i oktober efter svackan under tredje kvartalet. Det är ett styrkebesked även om den tröga omvärldskonjunkturen och risken för höjda tullar kan sätta käppar i hjulet längre fram, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång svarade i oktober för det största positiva bidraget till uppgången i PMI för industrin följt av leveranstider, produktion och sysselsättning som samtliga noterades över 50-nivån. Industriföretagens produktionsplaner andas optimism när indexet noteras över 50-nivån och i oktober steg indexet ytterligare till 62,8 från 59,1 i september. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser sjönk i oktober för tredje månaden i rad till 46,7 från 48,7 i september, vilket är den lägsta nivån sedan i januari.

– Fallande råvarukostnader stärker bilden av en fortsatt svag industrikonjunktur och som ökar sannolikheten för en mer expansiv penningpolitik, säger Jörgen Kennemar

PMI–tjänster steg till 52,9 i oktober – fortsatt svag tjänstekonjunktur

Affärsvolym och orderingång svarar för de största bidragen till uppgången i PMI-tjänster medan delindex för sysselsättning backar och nådde i oktober den lägsta nivån sedan pandemiåret 2020. Index för rå- och insatsvarupriser steg till 50,7 i oktober från 48,3 och är sjätte månaden i rad under dess historiska genomsnitt (58,1). 

– Oktoberutfallet visar på ett fortsatt dämpat pristryck i tjänstesektorn och stärker bilden av en svag tjänstekonjunktur, vilket också ökar sannolikheten för ytterligare räntesänkningar, säger Jörgen Kennemar.

Svenska logtechsuccén expanderar globalt – ska växa med 80 % per år

Lundabaserade SiB Solutions startades 2017 med en vision om felfri logistik och en tjänst baserad på så kallad intelligent videoanalys. Tjänsten består av en egenutvecklad mjukvara som används för att minska kostnaderna i kundernas kvalitetsarbete samt för att identifera, rapportera och minimera felaktiga leveranser. Under årens lopp har bolaget vuxit stadigt och sedan ett par år pågår en framgångsrik internationell expansion. 

– Den allra första affären utanför Sverige gjorde vi i början av 2021 med Scania i Belgien. 2022 sjösatte vi en ambitiös expansionsplan och etablerade dotterbolag i Nederländerna, Storbritannien och USA, säger Stefan Borg som är vd på SiB Solutions och en av bolagets tre grundare.

Trots ett skakigt omvärldsläge med höga räntor och globala störningar ökar intresset för företagets tjänster, både hos befintliga kunder och från marknaden i stort. 

– Vi har valt att gräva där vi står och satsar på att i första hand växa internationellt med de svenska kunder som även har verksamhet i andra länder. När vi väl har startat i gång en lösning och har etablerat ett proof-of-concept så är det enklare att sälja in vår tjänst till deras övriga enheter både i och utanför Sverige. Det säger Staffan Persson som är Global Presales Director och medgrundare av SiB Solutions och med mer än 25 års erfarenhet av logistikbranschen, både i Norden och internationellt. 

– Nu är vi stora i Sverige och vi har bland annat kunder i Norge, Belgien och diskussioner på gång i Finland och Danmark, och vi är på väg in i en hel del nya länder. Så det kommer bli flera nya flaggor att visa upp mot slutet av detta år, säger Staffan med ett något hemlighetsfullt leende.

Mer offensiva satsningar globalt

Den största skillnaden mellan Sverige och de prioriterade marknaderna i EU, Storbritannien och USA är att anläggningarna där är fler och större. Stefan upplever att satsningarna är betydligt mer offensiva än på hemmamarknaden och att det finns en stor öppenhet för att investera i innovativ logistikteknik.

– Generellt är man mer öppen för att driva förändring med hjälp av teknik på våra internationella marknader. Oavsett om det handlar om ett helt manuellt eller om ett högautomatiserat lager så skapar vi värde med vår tjänst. Vi känner oss trygga i att vi kommer att vara med långt in i framtiden med våra lösningar. 

Mycket kan gå fel 

För trots att lagerautomation växer så det knakar i stora delar av världen så utförs en överväldigande majoritet av alla lagerprocesser fortfarande manuellt. De fel som uppstår sker både i den manuella hanteringen och i det som hanteras av robotar och annan automation. 

– När vi besöker ett lager letar vi i allmänhet efter tydliga gränssnitt där varan byter ägare, exempelvis från en människa till en annan eller från en människa till en maskin, eller från en maskin till maskin. Det är vid dessa gränssnitt det kan gå fel och uppstå diskussioner om vad som orsakade felet. Sökbar video är den enda teknologin som kan visa rotorsaken till alla fel, förklarar Staffan och betonar att den tekniken gör livet så mycket lättare för alla som jobbar med kunder och kvalitet. 

”Automation inget självspelande piano”

Generellt införs allt fler tekniska lösningar i världens lageranläggningar – mängder av hårdvaror och mjukvaror av olika slag – som används i samband med varumottagning, inlagring och förflyttning av gods samt för att inventera, hantera order, plock och pack samt utleverans. Tekniker som i första hand ska öka effektiviteten och produktiviteten, men även bidra till att det uppstår färre fel i hanteringen.

– Tillsammans med all möjlig annan teknik används intelligent videoanalys för att minska kostnader, kvalitetssäkra och minimera fel i processerna. För även när man automatiserar så blir det inget självspelande piano, utan vår tjänst används då som ett väldigt bra komplement till  lagerautomation, fortsätter Staffan och framhåller att de fel som uppstår i lager kan bero på mängder av faktorer – både mänskliga och andra – som tjänsten hjälper till att identifiera och minimera. 

Från start-up till scale-up

Redan 2019 när SiB Solutions fick in sitt första riskkapital utarbetades en ambitiös plan för den fortsatta tillväxtresan. Under åren har både de befintliga ägarna och nya aktörer investerat i bolaget, vilket har skapat förutsättningar för en målmedveten, stadig tillväxt. 

– Den planen har vi hållit fast vid och vi har utvecklats väl relativt planen. Man kan alltid önska att saker ska gå snabbare och bättre, men vi har en stark mjukvara och en väl fungerande tjänst som används av kunder i åtta länder. Dessutom är våra kunder väldigt lojala och de allra flesta beställer mer och utvidgar på så vis sin prenumeration, berättar Stefan. 

Hittills har SiB Solutions tagit in kapital vid fyra tillfällen. Den sammanlagda summan som tagits in är 133 miljoner kronor. Och nu är en ny så kallad ”investeringsrunda” på gång och ska avslutas före årsskiftet. 

– Med den höga ambition vi har så gäller det att accelerera snabbt och då är det önskvärt att få in en större summa i år från nya aktörer. Nu är vi inte en start-up längre utan en scale-up och då är själva syftet att skala upp ganska snabbt. 

Fokus på expansion

För att kunna erbjuda sin tjänst till fler och förverkliga tillväxtambitionerna har försäljningsorganisationen byggts upp och stärkts de allra senaste åren. I Sverige finns SiB Solutions idag i Lund och i Västerås. På övriga geografiska marknader har lite olika organisationsmodeller provats.

– Vi kommer att fortsätta att etablera oss i nya geografier, men det kommer inte kräva en så stor lokal närvaro som vi trodde från början eftersom  EU-marknaderna till stor del kan nås från Sverige. Vi har etablerat egna kontor med egen bemanning i Storbritannien och i USA, där vi har kontor både i Dallas och Atlanta. Från de regionala kontoren kan vi och våra samarbetspartners hjälpa våra kunder och leverera projekt, säger Stefan, och konstaterar att många processer med fördel kan drivas från huvudkontoret i Lund, vilket både minimerar risk och sparar pengar.

Eftersom SiB Solutions anlitar lokala underleverantörer för att installera servrar och kameror och annan teknik krävs det inte att företaget har lokal  närvaro överallt. Konfigurationer och utbildning kan levereras på distans, vilket underlättar den pågående expansionen. 

”Tydligt business case”

– För de företag som önskar gör vi ett genomarbetat beslutsunderlag i form av ett tydligt business case som visar på besparingspotentialen med vår tjänst. Det gör vi för att det ska bli lättare för en logistikchef eller en lagerchef att fatta beslut om en teknik som oftast är ny och oprövad för den blivande kunden, förklarar Staffan. 

Trots en viss otålighet över att säljprocesser tar tid framhåller Stefan att företaget levererar enligt en aggressiv tillväxtplan, där målet är att årligen växa med 80 procent. Enligt den planen ska betydande belopp investeras i internationaliseringen, det vill säga i personal, lokaler, försäljning och i produktutveckling. Det gör att bolaget kommer att visa röda siffror ytterligare en tid. Men inte så länge till. 

– Vi gör ju en medveten storsatsning där vi investerar i vår expansion. Redan nu skulle vi ganska snabbt kunna visa svarta siffror, men vi följer vår plan och den innebär att vi kommer att nå break-even i slutet av nästa år, eller ännu hellre tidigare än så, säger Stefan.