OneMed och Consafe Logistics utökar sitt samarbete

OneMed, en ledande partner till hälso- och sjukvården, stärker sitt partnerskap med Consafe Logistics genom att implementera Astro WMS på sitt nya högteknologiska distributionscenter i Göteborg.

Den 45 000 kvadratmeter stora anläggningen, med planerad driftsättning sommaren 2026, kommer att öka OneMeds logistik och automationskapaciteten avsevärt och stödja OneMeds fortsatta tillväxt. Det utökade samarbetet är en del av OneMeds övergripande strategi för att modernisera sin digitala infrastruktur och bygga skalbara och framtidssäkra logistiklösningar. Det kompletterar även det partnerskap kring lagerautomation som OneMed nyligen ingått med TGW Logistics.  

– OneMed bygger ett starkt och integrerat partnerskap inom WMS, WCS och TMS – där varje del spelar en avgörande roll. Genom att fördjupa samarbetet med Consafe Logistics säkerställer vi en flexibel och skalbar lösning som möter både dagens krav och morgondagens utmaningar, säger Alexander Herou, Supply Chain Development Leader på OneMed. 

Astro WMS är redan i drift på OneMeds distributionscenter i Tagene och Härnösand, där det har visat sig vara en flexibel och tillförlitlig lösning. Med Astro WMS förväntar sig OneMed snabbare och mer träffsäkra leveranser, förbättrad kontroll över lager- och orderflöden samt kraftfulla dataunderlag för att förutse kundbehov och höja servicenivån. 

– Vi är stolta över att få fortsätta stötta OneMed på deras automationsresa. Det förnyade förtroendet visar styrkan i vårt samarbete och vilket värde Astro WMS tillför i form av effektivitet, tillförlitlighet och innovation, säger Tobias Uppström, After Sales Director på Consafe Logistics. 

OneMed Sverige förser hälso- och sjukvården med medicinskt material, utrustning och beredskap. Verksamheten har ca 400 anställda och omsätter 3,7 miljarder kronor.

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

– Detta är en milstolpe, både för Thansen och för hela den norska detaljhandelsmarknaden. Att implementera AutoStore direkt i en butiksmiljö förändrar spelreglerna, både för kunder, för anställda och för logistiken, säger Christian Walby, försäljningsdirektör på Element Logic.

AutoStore-anläggningen i Sofiemyr är den första i sitt slag i Norge, tillika Nordens största butikslösning med automation. Anläggningen består av 20 R5-robotar, 31 400 lådor och nio transportbandsportar samt en kundvänlig PickUp Port för att plocka ordrar utanför öppettiderna, vilket ger ett kompakt, effektivt och kraftfullt lager- och logistiknav direkt i butik. Systemet möjliggör både upphämtning för butikskunder efter stängning och plockning för anställda när butiken är öppen, vilket ger en ökad flexibilitet och lagerkapacitet. Lösningen är också anpassad till Thansens växande B2B-segment med auktoriserade återförsäljare.

– Målet är att ha mer lagekapacitet nära kunden, vilket ger ett bredare urval, snabbare service och i slutändan högre kundnöjdhet, säger Hans-Andre Sørvik, landschef Norge på Thansen.

Tidigare har Thansen plockat varor manuellt i butikslagret, vilket har begränsat antalet produkter som kunnat erbjudas. Med den nya lösningen kan betydligt fler varor hanteras på en mindre yta.

– För oss är det avgörande att ständigt förbättra kundupplevelsen. Med AutoStore i butik kan vi erbjuda ett mycket större sortiment samtidigt som vi gör det enklare och snabbare för kunderna att få sina varor. Ett tydligt steg mot vår vision om alltid nöjda kunder, fortsätter Hans-Andre Sørvik.

Sedan Thansen förvärvade Torshov Bilrekvisita 2017 har kedjan vuxit starkt i Norge. Idag driver Thansen över 51 butiker och expansionen fortsätter. Den nya butiken i Sofiemyr kommer att fungera som både ett flaggskepp och ett logistiknav för Thansens norska verksamhet. AutoStore-lösningen gör det möjligt att kombinera en butik och ett centrallager i ett och skapa sömlösa flöden för både privat- och företagskunder.

– Det här projektet visar hur teknik och kundfokus kan gå hand i hand. Vi är stolta över att vara en del av Thansens resa och sätta en ny nordisk standard för hur detaljhandel och logistik kan samverka, säger Christian Walby.

Descartes förvärvar 3GTMS

Descartes Systems Group, global leverantör av logistiklösningar med flera kontor i Norden, har förvärvat USA-baserade 3GTMS, en ledande leverantör av lösningar för transporthantering, för 115 miljoner USD.

3GTMS (3G:s) lösningar för transporthantering kombinerar modern molnarkitektur, ett omfattande nätverk av transportörer och planeringsdriven automatisering för att hjälpa kunderna att minska kostnader, öka kundnöjdheten och effektiviteten. Tredjepartslogistiker och transportmäklare använder 3G:s plattform för att optimera inrikes vägtransporter med verktyg för planering, klassificering, konsolidering och ruttplanering som täcker hela livscykeln för transporterna.

– 3G:s lösningar för godstransporter i Nordamerika kompletterar varandra väl och erbjuder inrikes transporthantering för lastbilstransporter, less-than-truckload (LTL) och pakettransporter, säger Andrew Roszko, Chief Commercial Officer på Descartes, och fortsätter: – Förvärvet utökar också räckvidden för våra transportörer i Nordamerika, inklusive ett nätverk av API-integrerade LTL-transportörer. Kombinationen av Descartes lösningar för transporthantering och vårt globala logistiknätverk ger oss en fantastisk möjlighet att leverera ännu mer värde till vår kombinerade kundbas.

– Precis som Descartes har 3G framgångsrikt byggt lösningar som kopplar samman speditörer, transportörer och logistikleverantörer för att effektivt digitalisera och hantera livscykeln för transporter. Vi ser fram emot att arbeta med 3G:s team av experter för att sammanföra våra produkter, och vi är glada över att få arbeta tillsammans med 3G:s partners och kunder, säger Edward J. Ryan, VD för Descartes.

”Fortsatt god fart i industrin”

Trots att Inköpschefsindex (PMI) för den svenska industrin sjönk i till 53,6 i maj (54,2) – efter att ha stigit fyra månader i rad och har varit i tillväxtzonen tio månader i följd – så är Swedbanks Jörgen Kennemar fortsatt positiv till industrikonjunkturen. Men han varnar för bakslag.

– Tulloron och en starkare krona har inte hindrat återhämtningen i svensk industri, även om fallet i orderingången kan vara en varningsklocka. Men om inte den amerikanska tullpausen fortsätter eller nya handelsavtal kommer på plats finns det risk för bakslag, säger Jörgen, som är ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång föll i maj till den lägsta nivån på fem månader och drog ned PMI-total med 1,2 indexenheter. Delindex för produktion svarade för det största positiva bidraget till PMI-total följt av sysselsättning och leveranstider. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser föll i maj till 49,6 från 50,5 i april och är för första gången sedan oktober förra året under 50-nivån. 

– Sjunkande globala råvarupriser och en starkare krona bidrar till ett lägre pristryck i industrin, vilket torde vara positiva nyheter inför Riksbankens räntebeslut i juni, konstaterar Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 9–25 maj.

Ökad effektivitet och bättre kundservice – dagligvarubranschens logistikautomation

I det här avsnittet av SCE TALKs pratar vi lagerautomation med ICAs logistikdirektör Emma Lindström och TGWs David Hibbett, Managing Director för TGW Nordeuropa. Tillsammans har de ingått ett partnerskap för att bygga ett nytt modernt fryslager som ska ge ICAs butiker och slutkunder en bättre och effektivare service. Under samtalet diskuteras bland annat utmaningar och trender inom lagerautomation samt hur man etablerar starka och resultatinriktade partnerskap.

Logistikautomation för lönsam tillväxt

I senaste SCE TALKs samtalar Stefan Karlöf med Ahlsells logistikdirektör Daniel Johansson och KNAPPs Nordenchef Mikael Holmqvist om den miljardsatsning lagerautomation som Ahlsell gör i sitt centrallager i Hallsberg – automation som levereras av KNAPP. Målet med storsatsningen är att skapa förutsättningar för en fortsatt snabb och effektivt tillväxt, både organiskt och med förvärv. Under de kommande fem åren har Ahlsell Group som målsättning att öka sin omsättning från dagens ca 50 miljarder kronort till 100 miljarder, ett djärvt mål som förutsätter en snabb, dynamisk och effektiv logistik- och distributionsplattform.

Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem

AV MARIA BJÖRKLUND, NIKLAS SIMM, HENRIK GILLSTRÖM OCH HELENA FORSLUND

Resiliens och hållbarhet i transportsystemen är två av dagens största utmaningar. Den ökande förändringstakten och komplexiteten i vårt samhälle skapar ett akut behov av motståndskraftiga (resilienta) och klimatmässigt hållbara transportsystem för att säkerställa tillförlitliga, effektiva och klimatsmarta försörjningskedjor. 

Resilienta transportsystem kännetecknas av sin förmåga att effektivt förbereda sig för, motstå, absorbera, anpassa sig till och återhämta sig från olika störningar och deras konsekvenser. Ofta fokuserar forskningen inom resiliens på stora former av störningar såsom olika kriser och krig, medan mindre exempelvis lokala störningar som kan få stora konsekvenser för enskilda aktörer inte får samma uppmärksamhet. Resiliens är dock inte den enda utmaningen som våra försörjningskedjor står inför. Samtidigt som resiliens har åkt upp på företags agendor är omställning till klimatsmarta transporter mer aktuell än någonsin. För att uppnå både nationella och globala hållbarhetsmål, såsom de som fastställts i Agenda 2030 och Parisavtalet, behöver våra transportsystem ställas om. Klimatomställningen medför dock nya utmaningar, däribland nya risker och störningar såsom att innovativ transportteknik inte fungerar som planerat och att priserna på förnybara bränslen förändras kraftigt.

Aktörssamverkan är nyckeln

Talesättet att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk stämmer lika bra om vi studerar hållbarhet i försörjningskedjan eller om vi studerar dess motståndskraft. Däremot betyder det nödvändigtvis inte att kedjan brister hos en enskild aktör, brottet kan likaväl uppstå i gränsytan mellan två aktörer. Mycket av dagens forskning betonar att aktörssamverkan har en central roll i omställningen mot mermotståndskraftiga försörjningskedjor likväl som i omställningen till fossilfria transportsystem. Dock saknas ofta kunskap om hur samverkan bör utformas. 

Förståelse för transportsystemet

Samverkan i omställningen till ett fossilfritt trans￾portsystem har studerats alltmer de senaste åren, där forskningen exempelvis lyfter upp samarbeten mellan stora och små transportföretag, samt mellan transportföretag och transportköpare i form av handelsföretag, industriföretag och kommuner. Men även här saknas kunskap när det gäller att konkretisera hur denna samverkan lämpligen utformas. Traditionellt har mycket av samverkan för ett fossilfritt transportsystem i gränssnittet mellan transportköpare och transportföretag tagit sin utgångspunkt i ett kravställande från köparen. Det finns otaliga exempel på där dessa krav har haft motverkande effekt och försvårat transportföretagets arbete, vilket ofta varit en konsekvens av köparens bristande förståelse för transportsystemet. 

Öppenhet och erfarenhetsutbyte 

Det finns dock fler paradoxala spänningar i gränssnittet mellan de olika aktörerna i transportförsörjningskedjan än försvårande krav. Även om miljöåtgärder införs i transportföretagens system, har transportköparen ofta makten i relationen och kan antingen möjliggöra eller begränsa transportföretagets omställning med kravställning, eller annat agerande gentemot transportföretaget. Det råder också en brist på öppenhet i informationsdelning och en avsaknad av naturliga arenor för att utbyta erfarenheter. Just informationsdelning och utbyte av erfarenheter är det som lyfts som viktiga delar inom samverkan för att stärka resiliensen inom en försörjningskedja; där samverkan kan ses som en av flera övergripande strategier. Att det saknas kunskap om hur samverkan praktiskt kan gå till sätts ännu mer på sin spets när områdena kombineras. Detta påstående styrks ytterligare av litteraturstudier som visar att det endast finns en handfull vetenskapliga artiklar som tydligt kombinerar aktörssamverkan i omställningen mot både fossilfria och resilienta transportsystem. 

Ett nytt forskningsprojekt

I det treåriga projektet ”Samverkansformer och arbetsmetoder för ett fossilfritt, resilient och konkurrenskraftigt transportsystem”, finansierat av Energimyndigheten, läggs fokus på de mindre och mer sannolika störningarna. Även om dessa störningar kan upplevas som små, kan de få mycket omfattande konsekvenser för det enskilda företagets verksamhet såsom försenade leveranser, stillastående produktion, eller på andra sätt oförmåga att möta kundkrav, men också förmågan att ställa om till ett mer hållbart transportsystem. Ett annat utmärkande drag är projektets fokus på aktörssamverkan för att tydligt kunna generera resultat som har både akademisk och praktisk relevans, i arbetet med att säkerställa både hållbara och resilienta transportsystem. 

Metoder för bättre samverkan

Projektet sätter resiliens i fokus inom hållbarhetsarbetet för att kunna introducera nya samverkansbaserade arbetsmetoder, såsom riktlinjer, processer och beslutsstöd. Dessa metoder kommer att stödja företag i deras omställning mot fossilfria och ändamålsenliga transportsystem. Projektet leds av Linköpings universitet och involverar fyra andra partners; de två transportköparna Lyreco Sverige AB och Systembolaget AB, transportleverantören Bring E-commerce and Logistics AB samt Linnéuniversitetet.

Hållbarhet går (oftast) hand i hand med resiliens

I tidigare forskningsprojekt* har vi följt våra partnerföretags samverkan mot hållbara transportsystem. En naturlig utgångspunkt för vårt nya resiliens-fokuserade projekt var därför att se tillbaka på alla de möten vi observerat mellan Systembolaget och Bring för att undersöka om, och i så fall hur, resiliens beaktats i omställningen. Oavsett vilka miljöåtgärder, såsom fossilfria bränslen, byte av transportslag, ändrade flödesvägar och leveransfönster, som företagen diskuterade så gjordes beslut och överväganden utifrån att olika risker för störningar diskuterats. Oftast sågs risker relaterade till olika former av varu- och tjänsteförsörjning, såsom att säkerställa tillgång till bränsle eller energi och i kunders och olika marknaders efterfrågan, såsom svårigheten att kommunicera vissa åtgärder mot kund och att en otydlighet kan påverka kunderbjudandet negativt. 

Mindre och större störningar

Samverkan mellan transportföretag och transportköpare bestod till stor del av utbyte av information för att få en djupare förståelse för risken för att olika störningar skulle kunna uppstå samt vilka konsekvenser dessa skulle få på de respektive företagens verksamheter. Deras fokus låg uteslutande på det som vi ofta ser som mindre störningar och som hanterades i scenarion där en hållbar lösnings motståndskraft mot risker och störningar var en viktig del i att välja ”rätt” hållbara lösningar, så att dessa skulle kunna vara både hållbara och garantera en fungerande verksamhet. Sammantaget ser vi ett behov av att företag lyfter blicken och tillsammans reflekterar över hur de kan hantera och förbereda sig även för större störningar.

När hållbarhet motverkar resiliens

Men att välja fossilfria och resilienta lösningar är inte alltid självklart. Exempelvis sågs en övergång till HVO100 både som ett relativt riskfritt alternativ då en återgång till diesel är enkel, och ett viktigt första steg mot fossilfrihet. För denna hållbara åtgärd fanns därmed ett tydligt win-win-förhållande (synergieffekt) mellan ökad motståndskraft och hållbarhet. Ett motsatsförhållande mellan resiliens och hållbarhet såg vi i försöken att identifiera ”gröna leveransfönster” där tillgången på grön transportteknik matchades i en flexibel modell mot transportefterfrågan. Här såg företagen dels en svårighet i informationshanteringen, dels i ett otydligt kunderbjudande där gröna fönster riskerade att variera över tid och i den ibland varierande teknik som skulle kunna underbygga ett sådant erbjudande. Så även om effekten på fossilfrihet var stor, var lösningens motståndskraft mot störning för liten för att idag kunna implementeras och ses som en fungerande lösning.

Aktörssamverkan för resiliens i utvecklingen mot ett elektrifierat transportsystem

Jämfört med exemplen ovan, där det finns möjlighet att återgå till tidigare lösning vid behov, så är en omställning till ett elektrifierat transportsystem en omställning som är svårare att ångra. Elektrifiering av transportsektorn är ett område som vuxit snabbt och som ofta lyfts upp som en viktig väg för att nå globala, nationella men även företagsinterna klimatmål. Även om det finns utmaningar med att arbeta med resiliens så visar en av våra studier** av transportföretag som kör med elektrifierade lastbilar att det också finns oväntade potentialer. Några av strategierna företag har applicerat innefattar att använda åldrande batterier som energilager, att transportföretag blir en egen energiproducent och installerar egna laddare samt samverkar nära med sina transportköpare för att lösa laddningsfrågor och finansiella utmaningar. Noterbart är att både införande av energilager och att bli energiproducent är åtgärder som ökar robustheten i systemen samtidigt som det förenklar transportföretagens dagliga planering. Att bli energiproducent och därigenom kanske kunna sälja energi kan skapa en ny typ av intäkt och är ett exempel på en åtgärd som ökar resiliensen, möjliggör omställningen, samt bygger på samverkan mellan företag. Politiska beslut och organisationsförändringar som osäkerheter i omställningen. I arbetet med att säkra hållbara och resilienta transportsystem finns det också ett behov av att utvidga samverkan med flera aktörer. Under en workshop med partnerföretag  från forskningsprojektet framkom det att en av de vanligaste, mest sannolika störningarna som kan drabba arbetet med fossilfria transporter är politiska beslut och nya regelverk som aktörerna måste förhålla sig till. Detta ligger väl i linje med exempelvis det tidigare exemplet om elektrifierade transporter, där bl.a. energimarknaden idag både är reglerad och styrd utifrån politiska beslut. Dessutom leder politiska beslut till ständigt pågående förändringsarbete hos aktörerna som måste organisera sig på nya sätt för att möta både nya regelverk och politiska krav, men också förändrade kundkrav som en följd av politiska beslut.

Digitalisering och AI

Det råder alltså ingen tvekan om att det måste till en samverkan även med styrande organ för att företag ska kunna känna sig säkra och våga göra stora förändringar som krävs för att helt kunna ställa om transportsystemet till fossilfritt. Dessutom måste det till en större transparens i transportförsörjningskedjan där även transportköparnas kunder är med i samverkan genom exempelvis informationsdelning för att göra transportsystemet motståndskraftigt mot störningar och hållbart på samma gång. En sådan samverkan och framför allt informationsdelning skulle kunna möjliggöras av exempelvis ökad digitalisering och användande av artificiell intelligens, men som idag snarare ses som en störning – dessutom som den störning som bedöms ha störst konsekvens för företagens verksamheter ur ett riskperspektiv. 

Avrundning och framåtblick

Vi ser fram emot en spännande framtid där resiliens och hållbarhet troligen kommer att behandlas mer integrerat i företagens utveckling av transportsystemet. Genom vårt projekt ser vi fram emot att följa denna utveckling för att se hur olika samverkansformer växer fram samt identifiera och utveckla olika verktyg som kan stödja företag i denna samverkan. Projektets breda ansats i olika former av omställningar för fossilfrihet möjliggör att kunna stödja omställningen på en bredare front.

Maria Björklund är professor på Linköpings universitet.

Niklas Simm är biträdande universitetslektor på Linköpings universitet.

Henrik Gillström är universitetslektor på Linköpings universitet.

Helena Forslund är professor på Linnéuniversitetet.

Författarna är verksamma på institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI), avdelningen för Logistik- och kvalitetsutveckling, LOGQ på Linköpings universitet samt Institutionen för management på Linnéuniversitetet.

Det aktuella projektets hemsida: 

https://liu.se/forskning/aktorssamverkan-resilienta-transportsystem

* https://liu.se/artikel/innovativa-samverkansformer-for-klimatneutrala-godstransportsystem

** Maria Björklund, Henrik Gillström, Fredrik Stahre, Resilient electrified freight transport: Disruptions and mitigation strategies, Cleaner Logistics and Supply Chain, Volume 14, 2025,100211.

E-handeln vädrar morgonluft – tar marknad från den fysiska handeln

Av senaste E-barometern framgår att e-handeln ökar med nio procent under årets första kvartal. Ökningen är den högsta sedan pandemiåret 2021 då e-handeln toppade.

Rapporten från PostNord visar på tillväxt i sju av åtta studerade branscher. Apotekshandeln fortsätter att gå starkt med en ökning på 24 procent. Även bygghandeln vänder uppåt efter en längre tid i motvind och uppvisar det första positiva kvartalet på tre år (+8 %), och regeringens tillfälliga höjning av ROT-avdraget kan komma att ge branschen en ytterligare skjuts. Samtidigt tar e-handeln marknadsandelar från den fysiska handeln – en tydlig signal om ett skifte i konsumentbeteendet.

– E-handeln går bra trots en omvärld präglad av geopolitiska spänningar. Att tillväxten är så här stark visar att digital handel har en trygg förankring i svenska konsumenters vardag, säger Ylva Staszewski, tf chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige.

När det kommer till internationell e-handel är intresset fortsatt stort. Nära hälften av svenskarna har handlat från utlandet det senaste året. Där fortsätter Kina dominera, medan Tyskland tappar andelar. Samtidigt visar rapporten att hållbarhet blir en allt viktigare fråga för svenska e-handelskonsumenter – vilket bidrar till en splittrad bild. Andelen konsumenter som gör medvetna val utifrån hållbarhet, miljö och arbetsvillkor ökar med 12 procentenheter – efter flera år på oförändrad nivå.

– Det är ett dubbelt konsumentlandskap vi ser; både mer medvetet och mer prisdrivet. E-handeln speglar människors olika prioriteringar, säger Ylva Staszewski.

Trenden för internationell e-handel har varit uppåtgående i samtliga åldersgrupper sen 2019 men för första gången visar mätningarna att unga går mot trenden och e-handlar mindre från utlandet. 

– Den växande second hand-trenden bland unga är en tydlig förklaring. De söker unika och prisvärda produkter – men hittar dem numera ofta på hemmaplan, säger Ylva Staszewski.

Den äldre generationen går i motsatt riktning, där fyra av tio i åldern 65–79 år gjorde sitt senaste internationella köp från Kina, vilket är klart högre än i andra åldersgrupper.

E-barometern har getts ut sedan 2006 och mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.

Bonver investerar i begagnad AutoStore – uppdateras av Element Logic

När Bonver Logistics beslutade att skala upp sin 3PL-verksamhet föll valet på en begagnad AutoStore-anläggning. Nu flyttas den till Bonvers lager i Rosersberg där den installeras och uppdateras av Element Logic. Resultatet uppges bli en toppmodern lösning med full flexibilitet för framtiden.

Det familjeägda 3PL-företaget Bonver Logistics har köpt begagnad AutoStore från en svensk e-handelsaktör. Tillsammans med Element Logic monteras den nu ner, transporteras och installeras i Bonver Logistics lager i Rosersberg, där den har förstärkts med ytterligare komponenter, bansystem och en sorteringslösning. Totalt omfattar lagret nästan 5 000 kvm, medan AutoStore-anläggningen endast upptar 1100 kvm med kapacitet för 35 000 lådor och 34 robotar.

– Vi har haft en lång och givande dialog med Bonver. När rätt tajming infann sig kunde vi tillsammans ta fram en skalbar lösning som sätter en ny standard inom hållbar cirkulär ekonomi för automation – där vi återanvänder 100 procent av en tidigare anläggning, säger Jacob de Leur, Business Development Manager på Element Logic Sweden.

Satsningen bygger på en standardiserad AutoStore-lösning som opereras med Element Logics mjukvara eManager. Anläggningen är också förberedd för att i framtiden enkelt kunna integrera robotarmen eOperator – Element Logics lösning för helautomatiserat plock.

– För oss är det viktigt att tänka långsiktigt, både ur ett kundnöjdhets- och affärsperspektiv. Med AutoStore och Element Logics helhetslösning för vår automation tar vi ett stort steg mot ökad effektivitet, bättre utnyttjande av yta och större flexibilitet för våra kunder, säger Paul Svanfeldt, vd på Bonver Logistics.

”Smarta IT-lösningar snabbaste sättet att reducera klimatutsläpp från transporter” 

Sedan ett drygt halvår har logistikprofilen Lars Persson axlat rollen som ansvarig för PTV Logistics i Norden och UK – ett snabbväxande bolag som utvecklar mjukvaror för ruttoptimering, planering och utförandet av transporter. Dessförinnan har han arbetat länge med logistikmjukvaror, bland annat som vd för Consafe Logistics och som försäljningsdirektör för Descartes Systems i Norden. 

– Det är otroligt roligt att återigen få jobba med lösningar för ruttoptimering, eftersom de har en så påtaglig effekt på företags effektivitet och hållbarhet, säger Lars Persson, vars fullständiga titel nu är VP Sales and Operations Nordics and UK, PTV Logistics. 

I den nya rollen är uppdraget att bygga upp en organisation och sälja PTV Logistics lösningar för ruttoptimering och planering, transportvisibilitet i realtid och leveranshantering. Lösningar som efterfrågas allt mer. 

– PTV Logistics har faktiskt fyrtio års erfarenhet av transportoptimering, planering och utförande. Numera erbjuder vi en mjukvaruplattform med lösningar både för den operationella ruttplanering som görs dagligen och den mer långsiktiga taktiska och strategiska planeringen av transporterna, förklarar Lars och nämner att bolaget har många namnkunniga kunder, bland annat Unilever liksom större transportörer som DHL, Schenker och CEVA Logistics.

Marknaden för ruttoptimeringsmjukvara har vuxit starkt under senare år på grund av stigande bränslekostnader och ett tryck på en bättre kundservice och klimatmässig hållbarhet. Enligt olika branschrapporter – bland annat från Gartner, Mordor och Statista – ligger den årliga tillväxttakten för närvarande på mellan 15-20 procent. 

Ska växa snabbt

Hittills har PTV Logistics varit ganska anonyma på den nordiska och brittisk marknaden. Detta ska det bli ändring på nu. När Lars tillträdde sin befattning i oktober förra året påbörjades ett arbete med att bygga upp en organisation som ska jobba med att göra bolaget mer välkänt och driva försäljning på de regionala marknaderna.

– Målsättningen är att vi ska växa med cirka 20-30 procent per år på de nordiska och brittiska marknaderna. Efterfrågan på den här typen av mjukvaror är hög och hittills har vi inte har varit särskilt aktiva vare sig i Norden eller UK. Så räkna med att vi har fördubblat omsättningen om några år, säger Lars med ett leende.

Kostnader, tid och hållbarhet 

Efterfrågan drivs på av ett ökat hållbarhetsfokus i näringslivet. Men Lars poängterar att det snabbt ökande intresset för ruttoptimering i första hand handlar om att reducera kostnader och tid. 

– Fortfarande handlar detta mest om att öka sin kostnadseffektivitet och leveransprecision. Hållbarhet är också viktigt för våra kunder, men det är mer en bonuseffekt av att använda ruttoptimeringsmjukvara. Men, med tanke på att elektrifieringen av transportsystemet kommer att ta lång tid, särskilt vad gäller tyngre lastbilstransporter, så är smarta IT-lösningar det kanske snabbaste sättet att reducera sin transportrelaterade klimatpåverkan på.

Sju miljoner träd per år

I vissa branscher och sektorer är dock hållbar￾hetsargumentet särskilt starkt. Exempelvis för e-handel med konsumenter, inom kollektivtrafik och för större företag som har satt upp tuffa mål för att reducera sin klimatpåverkan. Och i PTV Logistics egen marknadskommunikation betonas att företagets mjukvaror årligen skapar en hållbarhetsnytta som motsvarar sju miljoner träds förmåga att absorbera CO₂. 

– Vi ser att hållbarhetsfrågorna fortsätter att öka i betydelse. Därför framhåller vi ofta den betydelse som våra lösningar har för klimatet. Vår ruttoptimeringslösning används årligen för att effektivisera en miljard kilometer vägtransporter, vilket grovt räknat motsvarar sju miljoner nya träd i klimatnytta varje år, konstaterar Lars och nämner att PTV Logistics koncernchef, Steven de Schrijver personligen är starkt engagerad i hållbarhetsfrågan.

Anpassar för elektrifierade transporter 

Elektrifieringen av transportsystemen är ett faktum, även om den tar tid. För att möta utvecklingen har PTV Logistics redan anpassat sina lösningar för att ruttplanera även de elektriska transporterna.

– Vi har kommit rätt så långt vad gäller ruttoptimering av elektriska fordon, allt från vans till tunga lastbilar. Vi ser att paketleveranser med elektriska fordon funkar i tätbebyggda om￾råden, däremot kommer det ta tid innan vi ser en utbredd användning av de elektrifierade tunga transporterna, eftersom det krävs en mer utbyggd infrastruktur. Allmänt sett är det mer komplext att optimera de elektrifierade transporterna, eftersom de påverkas av många fler parametrar än traditionella, fossildrivna transporter, säger Lars och nämner att faktorer som körstil, väderlek, vägbeläggning och laddinfrastruktur ökar planeringsutmaningarna rejält vad gäller elektrifierade fordon.

Intervju och text Stefan Karlöf