BITO och LNConsult ska utveckla digitala innovationer för lagringsteknik

BITO-Lagertechnik Bittmann GmbH och LNConsult GmbH etablerar strategiskt partnerskap med målet att gemensamt utveckla och implementera innovativa digitala lösningar för att öka effektiviteten i intralogistikprocesser. Särskilt fokus ligger på digital uppgradering av hyll- och lådsystem för att optimera processer och skapa mervärde till kunderna. 

– Digitalisering är en nyckelfaktor för att optimera logistikprocesser och göra dem mer hållbara. Genom att samarbeta med BITO-Lagertechnik kan vi kombinera våra styrkor och utveckla innovativa lösningar som är exakt anpassade efter kundernas behov, säger Thomas Mayr, vd för LNConsult GmbH.

En central uppgift för båda parterna blir att säkerställa en sömlös integration av nya digitala tekniker i BITO:s beprövade låd- och hyllsystem, samt att vidareutveckla den befintliga digitaliseringen av BITO-lådor under varumärket Internet of Bins and Containers. Företagen stöds av PDi Digital GmbH, en medlem av VusionGroup, som fungerar som strategisk utvecklingspartner.  

– Med LNConsult får vi en stark partner som kompletterar vår expertis som helleverantör inom lagrings- och plockteknik på ett utmärkt sätt. Nu kan vi erbjuda våra kunder ett bredare utbud av digitala lösningar för att göra deras intralogistikprocesser ännu effektivare och frigöra ny potential, säger Winfried Schmuck, VD för BITO-Lagertechnik.

BITO erbjuder professionella lager- och logistiklösningar. Som en av få totalleverantörer utvecklar, tillverkar och marknadsför vi högkvalitativa hyll- och pallsystem, rullbanor, lagerlådor samt interna transportlösningar för alla branscher. BITO grundades redan 1845 och huvudkontoret ligger i Tyskland. Idag har koncernen 19 dotterbolag och mer än 1300 anställda. BITO Storage Systems Nordic ansvarar för verksamheten på den nordiska marknaden med lokala kontor i Sverige, Danmark och Finland. 

Xeneta förvärvar eeSea – integrerar data och insikter om sjöfrakt

Norska Xeneta AS, en leverantör av globala supply chain-data om sjö- och flygrakt, uppger i ett pressmeddelande att man förvärvar danska branschkollegan eeSea som erbjuder insikter och prediktiva analyser för den globala branschen för containerfrakt. Tillsammans ska de båda verksamheterna stärka kundernas förmåga att utvärdera och optimera containerfrakt.

– I dag är en viktig milstolpe för Xeneta. Att gå samman med eeSea och kombinera våra data och kompetenser främjar vårt gemensamma uppdrag att skapa transparens och effektivitet i hur sjöfrakt köps och säljs. Våra kombinerade datakällor och täckning kommer att ge kunderna information som skapar ökade förutsättningar att få kontroll på fraktkostnader och leveranssäkerhet, säger Xenetas CEO Patrik Berglund.

Genom att lägga till eeSeas globala data om tidtabeller, transittider och tillförlitlighet till sitt befintliga utbud av fraktdata, vill Xeneta göra det möjligt för sina kundföretags upphandlare att hantera fraktkontrakt och leverantörer baserat på servicenivåer, och inte bara kostnad, för att säkerställa rätt service till rätt pris. Xeneta är ett privatägt företag med över 200 anställda över hela världen som har sitt huvudkontor i Oslo. Bolaget transformerar fraktupphandling och logistik genom att leverera korrekt, oberoende data och färdig information genom att tillhandahålla datatjänster, prisbelönta plattformar, marknadsinsikter, optimeringsrapporter och detaljerad frakt-, servicenivå- och fartygsdata, som hjälper företag att hantera risker, planera mer effektivt och förbättra sin operativa prestanda.

– Jag tror verkligen på Xenetas vision och dagliga drivkraft och engagemang, för att förändra hur sjöfrakt förhandlas. Ett verkligt partnerskap mellan transportörer och varuägare är inte bara beroende av fraktpriser, utan även av den operativa prestandan som transportören tillhandahåller, såsom transittider, tillförlitlighet, inställda avgångar, veckostabilitet och noggrannhet i schemaprognoser. Jag ser verkligen fram emot det kombinerade erbjudandet som Xeneta och eeSea kommer att tillhandahålla för att stödja detta behov, säger Simon Sundboell, grundare och VD för eeSea.

eeSea med huvudkontor i Köpenhamn levererar insikter och produktiv analys för maritima försörjningskedjor i den globala branschen för containerfrakt. Med sin eeSea-plattform erbjuds fartygsspårning, realtidsprognoser transittidsanalys, samt strategiska insikter om handelsvägskapacitet, inklusive inställda avgångar, som baseras på analys av realtidsinformation och historiska mönster från ett flertal datakällor.

Renässans för USA:s tillverkningsindustri

Effekterna av den amerikanska tullpolitiken är än så länge svåra att fullt ut analysera. Enligt färsk statistik från bland annat US Bureau of Economic Analysis har dock de utländska direktinvesteringarna i USA ökat under de senaste kvartalen. Och under 2025 har såväl utländska som inhemska företag ökat sina investeringar betydligt i den amerikanska tillverkningsindustrin.

De ökade investeringarna i tillverkningskapacitet beror delvis på Trump-administrationens handelspolitik inklusive de aviserade och införda handelstullarna. Men senare års störningar i de globala försörjningskedjorna har också haft en stor inverkan på den ökade regionaliseringen av försörjningskedjorna över hela världen.

Mildra negativa effekter

Det är just nu många globala storföretag som satsar på lokal/regional tillverkning i USA. Ett aktuellt exempel är vitvarutillverkaren GE Appliances, ägt av kinesiska Haier Smart Home, som avser att investera i en ökad tillverkning i USA. Ett huvudsakligt motiv för detta är att mildra de negativa effekterna av de ökade tullarna. Enligt Wall Street Journal ska GE Appliances investera 3 miljarder USD i sin amerikanska tillverkningskapacitet under de kommande fem åren. Ett annat exempel är chiptillverkaren Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), som på kort tid har ökat sitt amerikanska footprint genom att investera 12 miljarder dollar i en ny fabrik. Koreanska Samsung planerar en investering på 17 miljarder dollar för halvledartillverkning i Texas. Och flera av läkemedelsbranschens aktörer planerar för mer investeringar och produktion i USA på grund av Trump-administrationens planerade tullar på importerade läkemedel. 

Amerikanska företag satsar stort

Många inhemska bolag satsar också stort på att tillverka mer på hemmamarknaden. Exempelvis har Intel fattat beslut om att satsa 20 miljarder dollar för att bygga nya fabriker för halvledartillverkning i Ohio. Ford har åtagit sig att investera över 11 miljarder dollar i amerikanska tillverkningsanläggningar för elbilar och batterier, inklusive fabriker i Michigan och Kentucky. Och Apple – världens högst värderade bolag – har under flera år avsevärt ökat investeringarna i sin amerikanska tillverkningskapacitet och försörjningskedja. Under en fyraårsperiod har Apple åtagit sig att investera mer än 500 miljarder dollar i USA. Den summan utökades till 600 miljarder dollar när Apples CEO, Tim Cook, under förra veckan besökte Donald Trump i Vita huset. Investeringen, som ska öka kapaciteten att tillverka av kritiska komponenter i USA och därmed stärka den inhemska ekonomin, ses som ett svar på den amerikanska regeringens hot om strafftullar på komponenter som tillverkas utanför USA. Den enorma investeringen är särskilt inriktad på inhemsk produktionskapacitet, inklusive finansiering för amerikansk chiptillverkning och tillverkning av komponenter till Apples produkter.

Av Stefan Karlöf, chefredaktör Supply Chain Effect

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

– Vi träffades första gången hösten 2024 hos vår gemensamma kund, dagligvarukedjan Albert Heijn, som anlitar oss som konsulter och använder IMIs WMS, säger Monique van den Broek, som är Partner och Senior Principal Consultant på CQM med särskilt fokus på effektivisering av lagerprocesser. 

CQM står för ”Consultants in Quantitative Methods” och företaget startade redan för fyrtio år sedan som en expert inom datavetenskap. Idag sysselsätter bolaget 45 konsulter som alla har minst en akademisk examen i matematik, ekonometri eller datavetenskap. Monique, som själv har jobbat i företaget i 17 år, berättar att CQM under årens lopp har levererat över 4 000 uppdrag till kunder med komplexa försörjningskedjor. 

– Genom att tillämpa datanalys, matematiska modeller och utveckla avancerade algoritmer hjälper vi våra uppdragsgivare att hantera dagens allt större komplexitet i supply chain, både vid transport, i produktion och lagerprocesser. 

”Mycket snack och lite verkstad”

Nyss nämnda Albert Heijn använder sedan länge IMIs lagersystem, och CQM fick uppdraget att utveckla en algoritm som bland annat har effektiviserat plocket och minimerat behovet av att röra sig i lagret med 15 procent. Monique konstaterar att utvecklingen inom AI och maskininlärning just nu är rasande snabb, men samtidigt är det många som pratar mer om AI än de faktiskt agerar. Mycket snack och lite verkstad alltså.

– Det gäller att utveckla AI och algoritmer så att de blir så pass specifika att de kan bidra till snabb och påtaglig nytta. Här ser vi att vi som partner till IMI kan hjälpa till att utveckla anpassade lösningar som ger deras kunder påtagliga förbättringar i sin agerhantering. IMIs Chief Product Officer, Pär Wetterlöf, nickar instämmande och understryker att de båda verksamheterna kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt. 

– Samarbetet betyder att vi har en väldigt kompetent partner med djup specialistkunskap inom matematiska algoritmer, AI och dataanalys. Genom att integrera CQMs smarta algoritmer i våra produkter så hjälper vi våra kunder att få ut ännu mer effektivitet och nytta av våra lösningar, säger han och poängterar att den nya samarbetspartnern även har en gedigen logistikkunskap, vilket är viktigt i sammanhanget:

– CQM har en väldigt god verksamhetskunskap inom logistik och ett pragmatiskt angreppssätt för att skapa konkret nytta och att välja när AI eller mer traditionella algoritmer passar bäst. Den resultatinriktade attityden skapar jättebra förutsättningar inför framtiden, säger Pär. 

Gemensamma värderingar

Utöver att CQM och IMI kompletterar varandra verksamhetsmässigt så upplever Monique även att de båda företagen har en liknande kultur och värderingar, som gör det lätt att samarbeta.

– Redan vid vårt första möte tillsammans fanns det en samsyn och gemensamma värderingar kring hur man ska arbeta med sina kunder och med sin personal. Vi sätter kunden i centrum och ger våra medarbetare stor frihet att ta eget ansvar, utveckla och utvecklas. 

Att IMI och CQM skulle hamna i en slags konkurrenssituation ser hon inte som en risk, även om det tidigare har funnits en viss oro för att mjukvarubolag ska uppfatta CQM som en konkurrent. 

– Vi har tidigare varit lite tveksamma kring att arbeta med mjukvaruföretag eftersom de kanske ser oss som konkurrenter. Men numera är det ganska tydligt att specialistföretag av vår typ har en mycket mer kvalificerad kompetens än vad mjukvarubolagen normalt sett har själva, säger Monique och framhåller att CQMs algoritmer ofta är betydligt mer avancerade än vad de allra största mjukvarubolagen lyckas utveckla på egen hand. 

– Hos en stor kund som använder en av de allra största mjukvarubolagens WMS har vi utvecklat specifika algoritmer och vi ser att även där kan vi åstadkomma betydande förbättringar. WMS-leverantörerna har en bred funktionalitet i sina mjukvaror, men de går inte så pass djupt som vi gör. Vi kan i princip alltid komma in och addera ytterligare intelligens, konstaterar Monique med ett självsäkert leende. 

Konkurrensen finns snarare hos de största kundföretagen, menar hon. Storföretag som har byggt upp egna teknikavdelningar med omfattande kompetens inom datavetenskap, inklusive AI och maskininlärning. 

– De riktigt stora företagen som har egna teknikavdelningar med AI-specialister som utvecklar egna algoritmer är i så fall våra konkurrenter. Vad gäller WMS-bolagen så ser jag framför mig en utveckling där man nu gör samma resa som TMS-bolagen gjorde för ett tiotal år sedan, med utveckling av avancerade algoritmer och mjukvarulösningar i molnet och så vidare. 

Många konkreta nyttor

Hur kan datanalys, matematiska modeller och avancerade algoritmer typiskt sett skapa ökat värde i lager? Här nämner Monique många möjligheter till förbättring, särskilt vad gäller orderplock, såväl manuellt som automatiserat. 

– Det som vi oftast fokuserar på är att förbättra orderplocket, eftersom 80 procent av all tid läggs på detta. Här har vi algoritmer för att beräkna optimala orderstorlekar och hur olika kundorder bör plockas och levereras på bästa sätt, med hög densitet, på rätt typ av lastbärare och på ett sätt som gör varorna optimalt hanterbara när de når mottagaren. Det är ett stort pussel som ska läggas med många parametrar som man behöver ta hänsyn till. 

Resultatet av dessa insatser blir i normalfallet ökad produktivitet, bättre effektivitet, mer optimala lagernivåer, bättre fyllnadsgrader och mer exakta leveranser. Och potentialen för förbättring är ofta stor. 

– Dagens lagerverksamheter har mycket att lära från traditionella produktionsmiljöer och särskilt stora förbättringsmöjligheter finns i lagerverksamheter där man hanterar många och varierande artiklar, stora volymer och en hög omsättningshastighet, avslutar Monique. 

Intervju och text Stefan Karlöf

Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi har deltagit i många seminarier där rederier lyfter fram de ökande kostnaderna för EU:s system för handel med utsläppsrätter (ETS) och diskuterar hur man kan få undantag från reglerna. Vi har däremot valt att fokusera på möjligheterna. Under en längre tid har vi målmedvetet arbetat för att minska våra koldioxidutsläpp och vårt miljöavtryck, och vi ser de nya reglerna som en chans att stärka vår trafik mellan Finland och Sverige. Genom vårt unika samarbete med Stena Line och Gasum kan vi nu som branschens föregångare uppnå koldioxidneutralitet redan idag. Det betyder att allt gods som fraktas och alla passagerare som reser med Wasaline gör det på ett hållbart sätt, koldioxidneutralt utan extra kostnader, säger Peter Ståhlberg, vd på Wasaline.

Samarbeten mellan Wasaline, Gasum och Stena Line möjliggör användningen av högkvalitativ certifierad biogas i Aurora Botnias dagliga drift. Aurora Botnia är redan utrustad med batterier, och tidigare i år tillkännagavs en utökning av batterikapaciteten till 10,4 MWh. Efter ombyggnaden i januari 2026 med ytterligare batterikapacitet tillsammans med AYK Energy, Foreship och Wärtsilä kommer Aurora Botnia att ha den största batterikapaciteten på ett ROPAX-fartyg –totalt 12,6 MWh.

– DNV har aktivt samarbetat med partners, genom Nordic Roadmap, för att lansera gröna sjöfartskorridorer och vi är mycket glada över att se Vasa-Umeå rutten, som drivs av Wasaline, erkänd som den första internationella gröna sjöfartskorridoren i drift. Denna milstolpe stödjer direkt ambitionerna i både Clydebankdeklarationen och Ministerdeklarationen om utsläppsfria sjöfartsrutter mellan de nordiska länderna, säger Vegar Rype, Segment Director RoRo and Ferries på DNV.

– Genom att inkludera Aurora Botnia i vår FuelEU Maritime-pool får vi tillgång till biogas som tidigare inte varit tillgänglig för Stena Line. Detta skapar förutsättningar för ytterligare utsläppsreduktioner i hela poolen, minskar våra bränslekostnader och stärker vår strategiska position i en tid då tillgången på biobränslen blir allt mer begränsad till följd av skärpta regelverk, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.

– Vi är mycket glada över att Wasaline valt Gasum som leverantör för biogas till Aurora Botnias dagliga drift, och vi är stolta över att möjliggöra detta samarbete tillsammans med Stena Line. Förnybar biogas är en av de redan tillgängliga, konkreta lösningarna för att minska utsläppen inom sjötransporter. Vårt mål är att kontinuerligt öka tillgången på biogas till våra kunder under de kommande åren, säger Jacob Granqvist, Vice President, Maritime, på Gasum.

Johan Dufva blir ny vd på NTR

Näringslivets Transportråd (NTR) meddelar att Johan Dufva tillträder som ny vd för verksamheten den 6e oktober. Johan kommer närmast från Transportföretagen där han arbetat som näringspolitisk expert på Sveriges Bussföretag.
 
– Jag ser fram emot att få arbeta nära Sveriges största transportköpare och representera dessa för landet så viktiga företag. Det är inom näringslivet som jobben och intäkterna skapas, och med ett land som har långa avstånd blir det extra viktigt med en klok transportpolitik, säger Johan Dufva
 
– Sverige har en utmaning med långa transportavstånd, det innebär att vi internationellt sätt måste vara i framkant inom transportområdet, därför är vi nu extra glada över att Johan tar sig an detta uppdrag. Johan har lång erfarenhet av näringspolitiska frågor och känner väl till hur såväl kommunal, regional, nationell som europeisk politik fungerar. Det gör honom till helt rätt person att representera våra medlemsföretag. Jag ser fram emot att tillsammans med Johan arbeta för en transportpolitik som stärker svensk konkurrenskraft och att skapar förutsättningar för varuägare att flytta gods på ett effektivt, robust och hållbart sätt, både nu och i framtiden, säger Ted Lundström, ordförande för Näringslivets Transportråd.
 

Maersk lyfter trots global volatilitet

Rederikoncernen Maersk, som allmänt betraktas som en barometer för den globala handeln, höjde sin vinstprognos för helåret på torsdagen som en följd den goda globala efterfrågan på containertransporter. Andra kvartalet uppvisade Maersk ett starkare rörelseresultat och en bättre försäljning än väntat, trots den stora geopolitiska osäkerheten.

Maersk rapporterade ett preliminärt underliggande resultat (EBITDA) på 2,3 miljarder dollar för kvartalet, vilket är en ökning med cirka 7 procent jämfört med samma period förra året. Prognosen för helåret 2025 höjdes från tidigare 6-9 miljarder dollar EBITDA till 8-9,5 miljarder dollar EBITDA.
Bolaget förutspår en tillväxt på den globala containermarknaden på mellan 2 och 4 procent under året, eftersom en minskad amerikanska import kompenseras av stora importflöden i andra regioner, bland annat i Europa. Maersk konstaterar försäljningen ökade med nästan 3 procent jämfört med föregående år till och landade på 13,1 miljarder dollar under andra kvartalet. I en intervju med amerikanska CNBC sa Maersks CEO, Vincent Clerc, att företaget fortsätter att se en containerefterfrågan som ligger långt över förväntningarna.

– Mycket av detta drivs av en tillverkningsboom i Kina och stark exporttillväxt i stort sett överallt i världen utom i USA , där tullarna har haft en viss dämpande effekt under andra kvartalet.

Kinesiska leveranser till Europa och andra regioner började öka förra året och fortsatte in i 2025, konstaterade Vincent Clerc och tillade att Maersks egna data inte tyder på att denna tillväxt drivs av amerikanska tullar.

– Det normala förhållandet mellan hur det går i USA och hur det går i resten av världen förändras i takt med att Kina spelar en allt större roll i den globala ekonomin, sa Clerc i samband med en presskonferens i Köpenhamn.

TGW Logistics automatiserar för nederländska Picnic

Med Europas största online-distributionscenter för matvaror ska nederländska Picnic förse upp till 200 000 hushåll i Ruhrområdet med matvaror på ett mer tillförlitligt och snabbt sätt. Det högautomatiserade distributionscentret har utvecklats tillsammans med TGW Logistics. 

Picnic har sedan starten 2015 utvecklats till en ledande europeisk online-leverantör av matvaror i Nederländerna, Tyskland och Frankrike. Beställningar görs med hjälp av en app och miljövänliga elfordon utför leveranserna. Sortimentet består av 10 000 produkter – kylda, frysta och rumstemperaturvaror som tack vare den så kallade ”mjölkbudsprincipen” kan levereras mycket precist. För att påskynda sin expansion på den tyska marknaden har Picnic i samarbete med TGW etablerat ett högautomatiserat distributionscenter i hjärtat av Ruhrområdet. Det högpresterande systemet, som har planerats och implementerats av TGW Logistics, möjliggör både en hög kundservice och effektivitet. Kärnan i anläggningen är ett skyttellager där 1 500 robotar rör sig helt autonomt i tre temperaturområden från minus arton till plus tjugo grader.

– Vi är mycket glada över den framgångsrika driftsättningen i Oberhausen! Det här distributionscentret är en milstolpe och markerar nästa nivå av samarbete mellan Picnic och TGW Logistics, säger Bart van Eycken, försäljningschef för TGW Logistics i norra Europa. 

Picnics medgrundare Frederik Nieuwenhuys framhåller att projektet har varit en stor framgång som sätter en standard i livsmedelsbranschen.

– TGW Logistics är en utmärkt partner som gjorde detta högklassiga projekt möjligt tillsammans med Picnic. Kombinationen av Picnics teknikteam och TGW:s teknik visar att vi kan erbjuda våra kunder ännu bättre service och därmed sätta standarder i branschen.

Kundbeställningar hanteras vid en av de över 60 ergonomiska plockstationerna i centret eller i det så kallade Zone-Picking-området, som huvudsakligen hanterar produkter med hög volym eller snabbrörliga artiklar. Beställningarna konsolideras sedan i en buffert. Strax innan lastbilar avgår till lokala distributionspunkter överförs artiklarna till ett robotassisterat system – utvecklat av TGW – som automatiskt lastar kundernas beställningar i transportramar.

Giulia Colombi: ”Människan i centrum i det datadrivna lagret”

När Swisslog i år firar 125 år är det med en blick som är lika mycket riktad framåt som bakåt. I en tid av snabb teknologisk utveckling, där AI, big data, automation och mjukvara omformar hela värdekedjor inklusive supply chains, väljer Swisslog att lyfta fram människans roll.

– Vi är otroligt stolta över vårt arv, men vi är ännu mer engagerade i framtiden. Tekniken ska stötta och lyfta människor, inte ersätta dem, konstaterar Giulia Colombi, som sedan ett drygt år är CEO för Swisslog EMEA. 

Swisslogs historia sträcker sig tillbaka till tidigt 1900-tal och tog fart på allvar i Aarau, Schweiz, genom företaget Sprecher & Schuh. Där utvecklades elektriska lösningar som lade grunden till dagens fokus på logistikautomation. Med innovationer som den första pallkranen 1969 och tidiga satsningar på lagerstyrningssystem har Swisslog vuxit till en global aktör, numera som en del av KUKA Group. Men rötterna i Schweiz – och i ingenjörskonst präglad av precision och kvalitet – är fortfarande tydliga kännetecken. 

– Vi är stolta över våra rötter i den schweiziska ingenjörstraditionen, men vi är också fast beslutna att vara en global spelare och bidra till nästa generations logistik, säger Giulia, när SCE träffar henne i samband med en stor logistikmässa.

Stark tillväxt i Norden

Hela automationsbranschen växer snabbt över hela världen, och här är Swisslog inget undantag. I EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) är Tyskland, Storbritannien och Norden särskilt viktiga marknader.

– Norden är en av våra starkaste regioner där vi har en mycket solid installerad bas och ser en stark efterfrågan vad gäller både stora projekt och mindre, flexibla lösningar. Ett typexempel här är AutoStore-lösningar för dagligvaru- och logistikbranchen. I synnerhet dagligvaruhandel, tredjepartslogistik och livsmedel driver för närvarande på efterfrågan i Norden, i kombination med ett mer generellt behov av smarta, skalbara och flexibla system som kan anpassas till snabba marknadsförändringar.

– I 3PL-världen kan en kunds behov ändras mycket snabbt om de får in en viss typ av kund. Då behöver systemen vara flexibla, och här är vi starka eftersom vi har en bred produktportfölj, förklarar Giulia.

Från effektivitet till värdeskapande

En stor del av Swisslogs pågående innovationsarbete handlar om att använda AI, data och automation för att både öka effektiviteten och förbättra kvaliteten – men utan att tappa bort den mänskliga dimensionen. Genom att automatisera det repetitiva frigör Swisslog tid för sina medarbetare och kunder att fokusera på det som kräver mänsklig fingertoppskänsla: relationer, kreativitet och strategiskt tänkande.

– Vi använder AI för att förenkla arbetsflöden i lagret och skapa lösningar som växer med kundens behov. Vårt fokus ligger på några nyckelområden där vi ser stor effekt. I vår mjukvara använder vi algoritmer för att fatta snabbare beslut, och med hjälp av maskininlärning bygger vi smartare teknik – till exempel vår plockrobot ItemPiQ, som med ett AI-system baserat på vision lär sig grippunkter för både kända och okända artiklar. Framöver fortsätter vi att utforska nya sätt att tillämpa AI i utvecklingen av intelligenta, flexibla lösningar, berättar Giulia.

Nya roller i det datadrivna lagret

Digitaliseringen och ökningen av dataanvändning i lagerverksamheter förändrar också vilka roller som blir viktiga för människan. I stället för att utföra repetitiva arbetsuppgifter ska personalen fokusera på att tillföra verkligt värde i verksamheten. Det handlar bland annat om att analysera data, hantera IT-system och serva tekniken. 

– Människor kan nu fokusera på roller som tillför värde, som dataanalytiker, IT- och cybersäkerhetsexperter samt tekniker som håller automationen igång. Roller som är avgörande för att allt ska fungera effektivt och säkert, säger Giulia. Swisslog var tidigt ute med att anamma konceptet ”det datadrivna lagret” och ser detta som en avgörande utveckling. Genom att använda big data och avancerad analys kan lager bli både effektivare och mer anpassningsbara. Här är lagersystem, som det egna SynQ WMS, naturliga nav för det datadrivna lagret.

Ny AutoStore-innovation

Giulia och hennes kollegor fortsätter att utveckla bolagets innovationsportfölj med nya lösningar som möter komplexa behov inom lager och logistik. En särskilt uppmärksammad nyhet är en multitemperaturlösning för AutoStore, som möjliggör integration av flera temperaturzoner – från frys till rumstemperatur – i ett och samma automatiserade system.

– AutoStore Multi-Temperature Solution är den senaste banbrytande tekniken i vår portfölj. Den integrerar flera temperaturzoner – rumstempererat, kylt och fryst – inom ett enda automatiserat lagrings- och plocksystem. Genom detta elimineras behovet av separata lagringsanläggningar, vilket kraftigt minskar både ytkostnader och drift, berättar Giulia och nämner som ett exempel deras samarbete med det franska företaget La Réserve des Saveurs, som är specialister på livsmedelslogistik.

– Genom att implementera vår multitemperaturlösning kunde La Réserve des Saveurs helt förändra sina processer i grunden. Företaget optimerade sin lagringskapacitet, förkortade sina leveranstider och minskade sitt koldioxidavtryck betydligt.

AMR-system

Parallellt utvecklas även flexibla och skalbara lösningar baserade på autonoma mobila robotar (AMR). Lösningar som är designade för att hantera både pallar och smågods, och som möter det ökade behovet av flexibilitet och snabb anpassning.

– Hög genomströmning, litet klimatavtryck och stor flexibilitet, det är där framtiden ligger. Våra autonoma mobila robotar kan arbeta dygnet runt, programmeras om för olika uppgifter och, tack vare AI, själva avgöra hur de ska navigera smartast i lagret. De kan dessutom ta över arbetsmoment som idag görs manuellt, vilket minskar personalkostnader, förklarar Giulia.

Mjukvaran orkestrerar helheten

Bakom all hårdvara glömmer man ofta mjukvaran, en bortglömd hjälte. Här ser Giulia de egna mjukvarorna som den ”osynliga motorn” som styr flödena, optimerar kapaciteten och kopplar ihop hela värdekedjan. Här erbjuds både den egna mjukvarusviten SynQ i kombination med SAP:s supply chain-mjukvaror. 

– Utan smarta mjukvaror är hårdvaran bara död metall. Det är mjukvaran som gör lösningarna levande och ger kunderna de verktyg som behövs för att optimera, styra och få ut den fulla kraften i automationen.

Framtidsvision

Giulia konstaterar att Swisslog med 125-års erfarenhet nu blickar framåt med målet att bygga vidare på företagets väl beprövade teknologier och med djärvhet skapar nya innovationer. 

– Det gäller att hitta balansen mellan att bevara och bygga vidare på det som fungerar, som våra klassiska pallkranar, samtidigt som vi driver på utvecklingen mot smartare, mer flexibla och ännu mer hållbara lösningar.

Intervju och text Marika Karlöf

PMI tillverkning starkt uppåt i juli

Inköpschefsindex (PMI) för svensk industri ökade i juli till 54,2 från 51,8 i juni, vilket innebär att årets tredje kvartal inleds starkt för industrin. Det är den hittills högsta nivån för 2025 och indexet är därmed i paritet med dess historiska genomsnitt på 54,3.  

– Industrin uppvisade en tydlig återhämtning i juli efter det svaga juniutfallet samtidigt som produktionsplanerna steg. Men osäkerheten kring den globala handelspolitiken kvarstår och ligger som en våt filt över den svenska industrin med risk för bakslag längre fram, säger Jörgen Kennemar, som är ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång svarar för det största positiva bidraget till uppgången i PMI-total följt av leverantörernas leveranstider och lagerinköp medan produktion och sysselsättning drog ned indexet. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser backade i juli till 50,3 från 50,4 i juni. Prisindexet har stabiliserats men är lägre jämfört med i fjol. Jämfört med juli förra året har indexet fallit med 7,0 indexenheter.

 – Pristrycket industrin är fortsatt dämpat och få inköpschefer upplever stigande priser. Än ser vi inga entydiga tecken på att högre tullar har drivit upp företagens insatsvarupriser men det kan komma senare under året, säger Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08.30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08.30. Undersökningen gjordes mellan 30 juni-28 juli.