Trump vill se ”rättvisa, ömsesidiga tullar”

Under torsdagen undertecknade Donald Trump en så kallade executive order om att utarbeta en plan för att införa ”rättvisa, ömsesidiga tullar” på varje land som tar ut importavgifter på amerikanska varor. Många anser att beslutet innebär ytterligare ett steg mot ett globalt handelskrig.

President Trump konstaterade under en presskonferens på torsdagen att ”om de tar ut en skatt eller avgift på oss, så tar vi ut samma skatt på dem”. Frågan är om de aviserade tullarna kommer att leda till det globala handelskrig som många experter menar kommer att skada den internationella handeln och de globala försörjningskedjorna genom att driva ökade kostnader och priser.

Hittills har Trumps aviserade importtullar på kanadensiska och mexikanska varor skjutits fram samtidigt som tioprocentiga tullar på import från Kina har införts, liksom generella tullar på stål och aluminium, vilket har skapat oro i flera branscher, bland annat fordons- och förpackningsbranscherna. 

”När det gäller handel har jag bestämt mig för att rättvisa ska gälla, att jag kommer att ta ut en ömsesidig tull, vilket betyder att det som länder debiterar USA, kommer vi att ta ut det från dem. Varken mer, inte mindre”, sa Trump under presskonferensen.


Oracle AI-optimerar sina SCM-mjukvaror

Oracle introducerar nya AI-drivna logistik- och orderhanteringsfunktioner i sin molnbaserade mjukvarusvit Oracle Fusion Cloud Supply Chain & Manufacturing (SCM) för att hjälpa företag att öka effektiviteten och hållbarheten i globala logistikkedjor.

Uppdateringarna av Oracle Transportation Management (OTM), Oracle Global och Oracle Order Management har gjorts för att förbättra kundnöjdheten genom att öka visibiliteten, reducera kostnader och transportrelaterade utsläpp.

– För att navigera i ett allt mer komplext globalt landskap behöver logistikchefer flexibla och effektiva processer som kan hjälpa dem att bredda och stärka sina leverantörsnätverk, anpassa transport- och logistikstrategier och ligga steget före legala förändringar, säger Srini Rajagopal, vice vd för logistikproduktstrategi på Oracle och han fortsätter:

– De nya AI-styrda funktionerna i Oracle Cloud SCM hjälper våra kunder att hantera utmaningarna genom att tillhandahålla de datastyrda insikter som behövs för att smidigt hantera transport-, global handels- och distributionsprocesser, hantera regelefterlevnad och öka återhämtningen och hållbarheten i hela logistikkedjan.

De senaste uppdateringarna i Oracle Cloud SCM består bland annat av AI styrda funktioner för orderuppskattning, uppskattning av transittider, kalkylering av transportutsläpp, rapportering av handelsincitament, returöversikt, kontroll av artikeltillgänglighet och en hel del annat.

ODA utser ny vd och satsar på LaaS – Logistics as a Service

ODA Group har utsett sin tidigare COO, André Knüppel, till ny vd och satsar på en starkare tillväxt i både Norge och Sverige där man samtidigt ökar sitt fokus på LaaS (Logistics-as-a-Service).

Under 2024 växte Oda Norge med 15 procent och nådde sin högsta försäljning någonsin. I Sverige förbättrade Mathem sin ekonomi avsevärt genom att framgångsrikt implementera Odas automationsteknik, vilket ledde till en effektivitetshöjning på 112 procent. Samtidigt minskade koncernen sina fasta kostnader med 50 procent, vilket motsvarar cirka 800 miljoner NOK.

– Jag ser verkligen fram emot mitt nya ansvar på Oda. Jag tror starkt på både Oda och Mathem och ser fram emot att stärka LaaS-initiativet tillsammans med alla talangfulla och engagerade medarbetare här, säger Knüppel

I ett pressmeddelande konstaterar ODA att den europeiska detaljhandeln ännu inte har lyckats lösa den komplexa utmaningen att göra e-handel med livsmedel lönsam, vilket till stor del beror på en bristande operationell effektivitet i lagerlogistiken. Odas egen automationsteknik uppges vara den mest effektiva på marknaden med sina höga produktivitet och förhållandevis lägre investeringskostnad. För närvarande uppgår Oda Norges hanterade enheter per timme (UPH) till 275, och bolaget märker ett ökat intresse för sin modell och planerar därför att utöka sin satsning på LaaS – Logistics as a Service.

André Knüppel, som har en stark bakgrund inom Lars och B2B, lämnar jobbet som COO på Oda för att axla vd-rollen. Tidigare har han arbetat med förändringsledning och operativ spetskompetens inom flera branscher, däribland fordonsindustrin, förnybar energi och logistik. Innan han kom till Oda var han medgrundare och ledde C2U, ett konsultbolag specialiserat på Lean-metodik och verksamhetsförändringar. Han har även haft ledande befattningar hos Renewable Energy Corporation (REC), Johnson Controls och SAAB Automobile AB.

– Knüppel har spelat en avgörande roll i utvecklingen av Odas teknik och känner företaget utan och innan. Styrelsen och jag är övertygade om att hans insikter och erfarenhet kommer att vara nyckeln till företagets nästa fas, säger Jesper Højer, styrelseordförande i Oda Group.

”Den stora utmaningen är att få människor att arbeta i processer”

Det menar Daniel Ljungberg, vd på fjärdepartslogistikern 4PLCS Nordics, ett bolag som designar, driver och utvecklar skräddaRsydda logistiklösningar för kunder inom industri, detaljhandel, konsumentvaror och e-handel.

– Det är svårt att genomföra verksamhetsförändringar överhuvudtaget och det finns en del saker som gör att det är särskilt svårt inom logistik och supply chain. Jag tror att detta till stor del beror på att människor har svårt att jobba i processer, vi är processomogna, vilket är lite motsägelsefullt eftersom logistik och transport per definition är just processer, säger Daniel med ett leende.

Rutor och funktioner 

Han exemplifierar med transport- och logistikverksamheter där försök att processorientera ofta fallerar på grund av människors vilja att ruta in ett eget verksamhetsområde, ett sammanhang, som de känner sig trygga i. 

– När jag försökt lansera mer flödesorienterade arbetssätt som skulle fungera perfekt både IT- och processmässigt har den stora utmaningen varit att få medarbetare att släppa sina egna rutor, funktioner, och jobba mer gränsöverskridande. Den här typen av ovilja handlar nog om en väldigt djupt rotad önskan att tillhöra en viss grupp eller ett team där det finns en tydlig struktur, exempelvis att man jobbar i en viss geografi, med ett visst transportslag eller kundsegment. Jag har upplevt detta i många olika verksamheter inom både logistik och transport, säger Daniel. 

Kompetensbrist

I sin nuvarande roll som vd för ett kunskapsföretag inom logistik ser även Daniel att det finns ett stort behov av ökad kompetens och mer utbildning, vilken han menar är en ytterligare förklaring till svårigheten att förändra i försörjningskedjan. 

– Det finns en uppenbar kompetensbrist och en generellt sett ganska låg utbildningsnivå, särskilt inom transportområdet. Bristen på kompetens gör att man inte är van vid att söka kunskap, skapa nya lösningar och förbättra på det sätt som man gör i andra verksamhetsområden, konstaterar han och framhåller att produktion är ett område där förändringstakten och processmognaden är mycket högre. 

Det är förvisso mer utmanande att skapa förändring i logistik och supply chain som är både funktionellt och organisatoriskt gränsöverskridande processer?

– Ja, tittar du på en global försörjningskedja så Kan du ha världens bästa idéer om hur den borde designas och utföras, men det kommer ju vara väldIgt svårt, för att inte säga omöjligt, att genomföra, vilket många gånger gör att förändringen stannar vid de interna processerna eftersom dessa är möjliga att förändra. 

Asfalterar kostigar

Daniel understryker att logistik- och transportbranschen är konservativ, vilket bland annat avspeglas i att digitaliseringsgraden fortfarande är ganska låg i jämförelse med många andra branscher och sektorer. Och när det väl digitaliseras är fokus primärt på att åstadkomma ökad produktivitet genom att automatisera befintliga aktiviteter och processer – att asfaltera kostigarna.

– Det finns en tendens till att man vill ha ”snabbare hästar” snarare än något helt nytt och innovativt. Processer digitaliseras och automatiseras, men det finns en tendens till att automatisera de nuvarande processerna i stället för att tänka helt nytt och skapa en ny process, säger Daniel med referens till Henry Fords välkända citat. 

IT som murbräcka för förändring

I 4PLCS Nordics verksamhet ligger förändring ofta som en naturlig leverabel i kunduppdragen. Exempelvis är organiseringen och driften av en kontrolltornslösning för transporter något som syftar till att sänka kostnader, förbättra servicenivåer och skapa en ökad flexibilitet. Här ser Daniel att IT-lösningar är en avgörande spjutspets för att lyckas med förändring. 

– IT är ofta en murbräcka, eller en bärare, för att komma igenom med förändring. När vi levererar vårt Transportation Management System så skapas möjligheter för att genomföra positiva förbättringar av många processer, det vill säga tekniken driver fram förbättringar och förändringar, konstaterar Daniel och nämner att det fortfarande finns många stora globala företag som saknar ett avancerat IT-stöd för sina transporter och sin logistik, även om man har ett avancerat affärssystem för de företagsinterna processerna. 

– Med exempelvis ett kvalificerat TMS kan du börja designa leveransprocesserna på ett helt nytt sätt där det fysiska flödet frikopplas från informationsflödet, vilket gör att transportarbetet kan utföras på ett mycket mer kreativt och innovativt sätt, förklarar Daniel och betonar att detta skapar möjligheter att utnyttja synergier och hitta smartare och bredare lösningar

Nu lanserar vi SCE TALKs

Under 2025 lanserar Supply Chain Effect den nya videopodcasten SCE TALKs. Varje månad kommer det nya avsnitt med fokus på de mest intressanta frågeställningarna inom supply chain och logistik. Ett avsnitt spelades in redan under hösten 2024, då med Niklas Rönnbäck, vd IMI Supply Chain Solutions och deras kund Olav Fyldeng, CIO på Plantagen. Avsnittet handlar om hur en smart och kostnadseffektiv mobilapp med bakomliggande mjukvara har revolutionerat Plantagens logistik i butik. Allt till nytta för såväl medarbetare och kunder, liksom för ekonomi och hållbarhet.

Descartes: tullavgifter och handelshinder bekymrar 48 % av beslutfattarNA i Supply Chain

En ny studie från Descartes visar att 48 procent av beslutsfattarna inom logistik och Supply Chain ser ökade tullavgifter och handelshinder som en av de största utmaningarna just nu.

Rapporten Supply Chain Intelligence Report 2024: Escalating Challenges for Global Supply Chain Leaders, visar att detta tillsammans med störningar i leveranskedjan (45 %) och geopolitisk instabilitet (41 %) är de faktorer som mest påverkar företagens försörjningskedjor.

– Utvecklingen av tullar och handelspolitik är en av flera komplexa frågor som kräver att organisationer bygger in mer motståndskraft i sina leveranskedjor genom efterlevnad, teknik och strategisk planering, säger Jackson Wood, Director, Industry Strategy på Descartes, och fortsätter:

– Eftersom den nya amerikanska administrationen kan komma att införa nya och ytterligare tullar på en mängd olika varor och ursprungsländer, kan många importörer behöva tänka om sina inköpsstrategier för att hantera ökade kostnader och osäkerhet.

Studien, som genomfördes bland 978 ledare från olika branscher och regioner, visar att tullar och handelshinder är en prioriterad fråga för företag av alla storlekar. Särskilt företag som förväntar sig hög tillväxt (mer än 15 %) uttrycker större oro (51 %) jämfört med företag med liten eller ingen tillväxt (43 %).

Dessa utmaningar och andra (se figuren nedan) belyser behovet hos organisationer som är involverade i internationell handel att slipa sina metoder att bygga mer motståndskraftiga nätverk och strategier för sin Supply Chain.

Figur: Respondenternas största utmaningar inom internationell handel. Källa: Descartes/SAPIO

För att möta dessa utmaningar är det avgörande för företag att stärka sina leveranskedjor med hjälp av avancerad teknik och analys. Som att snabbt anpassa till ändrade tullregler, identifiera nya marknader och leverantörskällor samt säkerställa hög datakvalitet. Bland studiens nordiska respondenter ser vi att störst utmaningar kommer sig av den geopolitiska instabiliteten och ESG-efterlevnaden som delar på första platsen på 43 procent vardera, följt av störningar i leveranskedjan på 37 procent och därefter kommer tullavgifter och handelshinder som 31 procent har angett som den största utmaningen.  

PMI steg till 52,9 i januari – ljusare i industrin

Konjunkturbarometern Inköpschefsindex (PMI) för industrin ökade till 52,9 i januari (52,4, dec) och är därmed i tillväxtzonen för sjätte månaden i rad, men under indexets historiska genomsnitt på 54,3.

– Svensk industri fortsatte att uppvisa en högre aktivitet än i euroländernas industrier samtidigt som produktionsplanerna steg. Men om den tröga omvärldskonjunkturen består och hotet om höjda tullar blir verklighet kan det bli en utmaning för svensk industri, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Orderingång svarade i januari för det största positiva bidraget till uppgången i PMI följt av sysselsättning medan leveranstider, produktion och lager gav negativa bidrag till PMI. Industriföretagens produktionsplaner noterades i januari till den högsta nivån på två år, och landade på 65,2 och tycks inte ha påverkats av hotet om höjda tullar. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser sjönk till 54,3 i januari från 55,7 i december men har ökat med 8,7 indexenheter jämfört med januari förra året. 

– Pristrycket i industrin ökar men i en lugnare takt då den globala råvaruprisuppgången hålls tillbaka av den tröga omvärldskonjunkturen och av färre störningar i leveranskedjorna, konstaterar Kennemar.

Finlands ledande dagligvarukedja bygger sitt tredje micro fulfilment center med Swisslog

Osuuskauppa Arina, ett regionalt kooperativ i finska S-gruppen, har beslutat att bygga ett micro fulfilment center (MFC) i Uleåborg, i Norra Österbotten, Finland. Satsningen görs för att möta en snabbt växande e-handel av dagligvaror i regionen och i Finland generellt. 

Tidigare har S-gruppen valt Swisslog som samarbetspartner för ett så kallat central fulfilment center (CFC) i Helsingfors och ett micro fulfilment center i Tammerfors. Anläggningen i Uleåborg kommer att ha två AutoStore-system för torra och kylda dagligvaror, med manuellt plock av de mest sålda produkterna. Frysta varor kommer att plockas från S-gruppens intilliggande stormarknad, Prisma, för att på så vis maximera effektiviteten i sistamilen-leveranserna.
 
– Vi vet att våra kunder tycker att näthandel underlättar vardagen och frigör tid för annat. Det är därför vår e-handel med livsmedel fortsätter att växa starkt i Uleåborg med omnejd. Sedan början av 2024 har tillväxten varit cirka femtio procent jämfört med föregående år, säger Mikko Polso, chef för Supermarket Trade Division på Osuuskauppa Arina.
 
Det automatiserade micro fulfilment centret kommer att möjliggöra tillförlitliga och snabba leveranser till företagets kunder i Uleåborgsregionen samtidigt som leveranskapaciteten för e-handel i regionen fördubblas. Centret blir cirka 1 400 kvadratmeter stort och utrustas med totalt 46 stycken Redline AutoStore-robotar och hela lösningen stöds av Swisslogs SynQ-mjukvara. Anläggningen förväntas sysselsätta minst 25-30 personer för att sköta styckplock av varor och kvalitetssäkring av leveranser.
 
– De automatiserade lösningarna minskar behovet av att vår personal går runt i butiken och plockar varor. Förändringen ger därmed våra butikskunder en trevligare och bättre shoppingupplevelse, förklarar Mikko Polso.
 
Installationen i Uleåborg startar i september 2025, och anläggningen förväntas vara i full drift i april 2026.
 
– Vi är mycket glada över att Osuuskauppa Arina har valt oss som partner för sitt MFC. Detta stärker vårt starka partnerskap med S-gruppen ytterligare, säger Tero Mäki, försäljningschef för AutoStore, Swisslog.
 
_________________________________________________________________________________________________
S-gruppen är en finsk konsumentägd handels- och servicekoncern. Koncernen består av 19 oberoende regionala handelsteam, varav ett är Osuuskauppa Arina i Uleåborg.

Från data till insikt och från insikt till action

AV HANS BERGGREN

Click for Eng version here

Vi står inför en form av paradigmskifte inom supply chain management. Å ena sidan börjar de senaste årens starkt ökade digitalisering öppna upp för alltmer automatiserade, effektiva och flexibla supply chains. Mycket av den tröghet och det motstånd som var resultatet av ett starkt investeringsfokus ”inom de fyra väggarna” och ett ”silo-tänkande” har till slut ersatts av ett intresse för flödesfokus end-to-end.

Å andra sidan står de flest lite yrvaket och undrar hur vi mitt i denna positiva trend ska dra nytta av AI-tekniken, vilket visat sig kräva djupa insikter i både företagets mål, möjliga processförbättringar samt hur alternativa affärsmodeller kan hjälpa företaget att snabbare nå målen. Förstår vi inte detta kommer vi inte lyckas skapa “det datadrivna företaget” eller utforma AI-drivna strategier. Så vad gör vi nu?

Datadrivna företag är lönsammare

I MIT Technology Review Insights, (Jan 2024) tar man upp datadrivna organisationer och datadrivna beslut – data-driven decision-making (DDDM) – ett område som väcker allt större intresse och skapar allt tydligare mervärden, där de företag som är duktiga på detta är både lönsammare och växer snabbare än de som inte är lika datadrivna. Även McKinsey lyfter fram detta (t.ex. i artikeln Insights to impact: Creating and sustaining data-driven commercial growth, (18 januari, 2022), och menar att datadrivna företag inom B2B-försäljning generellt når 15-25 procents högre försäljningstillväxt och EBITDA, jämfört med genomsnittet. Bara för att nämna ett par exempel.

Förstå ”vad gör vi nu?”

Vi behöver förstå ”huret” utifrån insikter kring var någonstans förbättringspotentialen inom vårt företags alla delar kan finnas, utifrån var företaget står idag. Det gäller att börja där man identifierar störst potential till förbättring och utveckling av lönsammare affärsmodeller.

”Digitalisering först” – utan data ingen AI

Företag som PipeChain spelar en avgörande roll i att driva på digitaliseringen i supply chains genom att förmå fler aktörer att koppla ihop sig digitalt (kunder, leverantörer, transportörer, andra kritiska aktörer i flödet) och därmed automatisera allt fler aktiviteter och processer. Som en följd av den här ökande digitaliseringen genereras ovärderliga data, många gånger i realtid eller i alla fall näst intill i realtid. Det är alla dessa data som gör det möjligt att realisera styrkan i AI. Nu kopplas fler och fler olika system samman och den tidigare så silo-baserade systemstrukturen bryts upp. Det är detta som öppnar upp möjligheterna för att med människans påhittighet och kreativitet i kombination med den maskinella kapaciteten hos AI hantera enorma mängder data, dimensioner och beslutsfaktorer. Nästa steg är att förstå att det primärt inte handlar om att presentera data, utan att med hjälp av AI se mönster i data och automatiskt dra slutsatser av data så att nya, bättre beslut kan fattas med hjälp av AI. Vi bör därmed förflytta hela vår tanke från ”data-to-insight” till ”insight-to-action”, där ”action” sker med AI-stöd.

Transformering och digitalisering med hjälp av AI

AI och dess slutgiltiga påverkan är inte bara en funktion av de tekniska möjligheterna AI-tekniken bidrar med utan också dess anpassning till mänskligt beteende och organisatoriska behov. Några av de viktigaste punkterna vi kommit fram till i vår verksamhet sammanfattas nedan.

1. AIs potential inom olika delar av företagets processer och i olika branscher

  • AI är transformerande inom mängder av olika områden och branscher, exempelvis genom att optimera försäljning och tillverkning eller skapa möjligheter till helt nya affärsmodeller.
  • Förmågan att analysera enorma datamängder och extrahera mönster, utifrån vilka bättre beslut kan rekommenderas eller till och med automatiseras, är AIs kärnstyrka, men framgången beror på hur dessa insikter används, implementeras och kvalitetssäkras.

2. Fyra steg för AI-transformation

  • Datainsamling: Grunden för AI är högkvalitativa och relevanta datamängder.
  • Generering av insikter: AI kan identifiera trender och samband, men att förstå deras innebörd kräver expertis och mänskligt omdöme.
  • Implementering av actions: Här blir den mänskliga aspekten avgörande. Insikter måste översättas till strategier som tar hänsyn till mänskligt beteende och organisatorisk dynamik. Vi gör bedömningen att framgång i mångt och mycket handlar om att automatisera de ”actions” som AI-insikterna levererar.
  • Löpande kvalitetssäkring via AI-lösningens egen inlärning och ständiga förbättring samt via mänsklig kvalitetssäkring.

3. Förståelse av mänskligt beteende

  • AIs effektivitet beror på hur väl den integreras med mänskliga beslutsprocesser.
  • Att utforma framgångsrika förändringsinitiativ kräver ett människocentrerat tillvägagångssätt som säkerställer överensstämmelse med verklig problemlösning och verkliga förbättringsmöjligheter. I detta avseende skiljer sig inte implementering av AI-stöd från andra större förändringsprojekt.

4. Samspelet mellan teknik och människa

  • Det huvudsakliga målet med att använda AI i supply chains är inte att ersätta människor utan att förstärka människans förmåga eller att använda bolagets personal till rätt arbetsuppgifter. 

Framgångsrik AI-transformation i supply chains

Vägen till framgångsrik AI-transformation i supply chains är alltså inte bara en teknisk resa utan även en djupt mänsklig sådan. Att förstå denna dualitet är nyckeln till att effektivt utnyttja AIs mycket stora potential.

____________________________________________________________________________________________________

Hans Berggren är vd för PipeChain-koncernen

SKF, Scania och LOTS Group lanserar en av Europas längsta rutter för elektriska godstransporter

SKF, Scania och LOTS Group har inlett ett samarbete med målet att främja hållbar logistik genom att etablera en av Europas längsta rutter för batterielektriska fordon (BEV). Den aktuella rutten sträcker sig mellan Södertälje och Göteborg och omfattar totalt 221 000 km per år, vilket gör den till en av de längsta BEV-rutterna i Europa.

Transportrutten går på sträckan Södertälje, Katrineholm, Göteborg och därefter tillbaka till Södertälje där SKFs gods körs i ena riktningen och Scanias gods i andra riktningen i ett 951 km långt rundtursflöde. Den nya rutten väntas reducera koldioxidutsläppen med 97 procent samtidigt som transportflödet optimeras. Rutten beräknas årligen spara 298 ton utsläpp av koldioxidekvivalenter, vilket motsvarar de årliga CO₂-utsläppen från 210 personbilar i Sverige. 

– Detta partnerskap är ett viktigt steg framåt i omställningen till hållbar logistik. Genom att främja samarbete mellan varuägare, transportörer och de företag som tillhandahåller laddinfrastruktur, minskar vi utsläppen samtidigt som nyttjandet maximeras, vilket är nyckeln till ekonomiskt hållbara transporter. Vårt mål är att detta ska bli en benchmark för liknande logistiklösningar i Europa, säger Johan Palmqvist, Managing Director Europe på LOTS Group.

– Det här samarbetet bidrar till att säkerställa energieffektiva och klimatsmarta transporter för våra kunder, vilket stödjer vår ambition att nå nettonollutsläpp i vår värdekedja, säger Måns Isacsson, logistikchef på SKF Sverige.

Många företag står för närvarande inför utmaningen att balansera hållbarhet och kostnad, där Scania med sin satsning på LOTS skapar samarbeten kring logistik som accelererar omställningen till mer hållbara transporter. Det aktuella transportflödet är ett exempel på att även tyngre transportflöden kan elektrifieras till en kostnad som är attraktiv för transportköparna. LOTS Groups modell för att lyckas med detta är att vidga systemgränserna bortom själva transporten och identifiera möjligheter till ökad effektivitet i det bredare logistiska systemet och använda digitala verktyg för att optimera kostnader, ledtider och hållbarhet.

Implementering av de elektriska fordonen kommer att ske i etapper med målet att verksamheten ska bedrivas i full skala senare under 2025.


LOTS Group är ett dotterbolag till Scania som samlar speditörer för att optimera logistiktjänster. Scanias kontrolltorn samordnar transportflöden, medan LOTS Group sköter ruttoptimering och laddningshantering med digitala verktyg för att maximera resurserna effektivitet. Tillsammans utvecklar de elektrifierade transporter och tillhandahåller hållbara, effektiva lösningar för grönare och mer kostnadseffektiv logistik.