”57 procent intresserade av hållbara hemleveranser” 

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har publicerat resultaten från en ny studie som undersökte onlinekonsumenters uppfattning om säljande företags hållbarhet i samband med leverans. Studien visar att det finns ett ganska eller mycket stort intresse för hållbara hemleveranser, men att betalningsviljan påverkas av det ekonomiska läget.

2024 Home Delivery Sustainability Report är den tredje årliga studien kring hållbarhet och e-handel, och den visar att 57 procent av de tillfrågade är ganska/mycket intresserade av hållbar hemleverans, men att 89 procent upplever att deras vilja att betala mer för hållbara leveranser påverkas av det rådande ekonomiska läget. 34 procent uppger att de ekonomiska påfrestningarna påverkar intresset för hållbara hemleveranser avsevärt/drastiskt. 

De lovande nyheterna för miljön och e-handelsföretag är dock att 99 procent av de tillfrågade konsumenterna redan gör eller är öppna för att göra mer för att minska sitt miljöavtryck, och 38 procent uppger att de regelbundet eller alltid fattar köpbeslut baserat på produktens eller företagets miljöpåverkan. Genom att erbjuda och utbilda marknaden om hållbara lösningar för den sista milen som sparar pengar för konsumenterna kan återförsäljarna utmärka sig och bygga lojalitet som miljövänliga företag, samtidigt som de driver sin verksamhet mer effektivt. I studien var de främsta leveransalternativen som angavs av dem som var intresserade av att använda mer hållbara metoder att kombinera beställningar till en enda leverans och koldioxidneutrala leveranser (se Figur 1 nedan).

– Trots de ekonomiska påfrestningar som många konsumenter står inför idag, är intresset för att köpa varor från företag med hållbara affärsmetoder, inklusive miljövänliga alternativ för hemleverans, fortsatt stort”, säger Ken Wood, EVP Product Management på Descartes, och fortsätter: 

– Genom att ta vara på denna möjlighet att utbilda konsumenter i alla åldersgrupper om kostnadseffektiviteten i många miljövänliga leveransalternativ kan återförsäljarna bättre differentiera sina tjänster och bygga upp varumärkeslojalitet. Eftersom majoriteten av de miljövänliga alternativen också ökar leveranstätheten och leveranseffektiviteten bidrar de också till att minska transportkostnaderna för återförsäljare.

Hållbart leveransalternativSvarande personer
Kombinera alla mina beställningar under en period till en enda leverans i slutet av veckan57 %
Använda 100 % koldioxidneutrala leveranstjänster56 %
Kombinera alla mina beställningar under en period till en enda leverans när det finns flera leveranser i mitt område53%
Låta säljaren rekommendera det mest miljövänliga leveransalternativet (t.ex. gröna leveranstider)53%
Hämta ut min beställning i en butik51%
Använda en paketbox på en central plats47%
Låt säljaren bedöma miljöpåverkan av alla leveransalternativ46%
Sakta ner leveranserna för att göra dem mer miljövänliga (t.ex. leverera nästa vecka i stället för denna vecka)45%
Betala ett högre pris för produkt/leverans26%
Figur 1: Personer som svarade som är ganska/mycket intresserade av att ta emot leveranser med mer miljövänliga leveransmetoder, exempelvis ovanstående.

Descartes och SAPIO Research har intervjuat 8 000 konsumenter i nio europeiska länder, Kanada och USA för att ge återförsäljare och logistikorganisationer viktiga insikter om miljöns betydelse för konsumenternas köp- och leveransbeslut och hur perspektiven varierar beroende på ålder och geografi. Målet var att få en omfattande förståelse för sambandet mellan hållbarhet, sista milen-leveranser och konsumenternas köpbeteende i olika demografiska grupper, inklusive att bedöma konsumenternas motivation att minska sitt koldioxidavtryck genom miljövänliga hemleveransalternativ samt hur inflation och andra ekonomiska faktorer påverkar konsumenternas leveranspreferenser och beteenden.

”One size does not fit all”

AV BENNY THÖGERSEN

Mitt arbetsliv har nästan uteslutande handlat om lager, logistik och logistikautomation. Allt började när jag var 15 år gammal och jobbade extra som lagerarbetare på ICAs distributionscentral (DC) i Helsingborg.

Det var ett hårt arbete med många tunga lyft, monotona rörelser och repetitiva arbetsuppgifter. Risken för förslitningsskador och olyckor var en realitet och den fysiska miljön i lagren var rent ut sagt bristfällig. Belysningen var undermålig, det var så dammigt så att jag snöt och spottade svart långt efter avslutad arbetsdag. Pallställ med balkar var inte optimalt placerade vilket gjorde att jag, titt som tätt, slog i huvudet när jag plockade kollin. Det var ofta kallt och dragigt – särskilt i kyl- och fryslagret. Trots detta fann jag en glädje i jobbet och möjligheten att börja tjäna egna pengar tillsammans med gemenskapen trumfade arbetets baksidor. I samband med att jag klev ini ett ledarskap så fick jag snabbt, på ett intuitivt plan, förståelse för vikten av trivsel, gemenskap och att ha kul på jobbet. Även i tuffa miljöer går det att skapa en skön känsla på jobbet.

Har blivit mycket bättre

Fyrtio år senare kan jag konstatera att lagerarbetet och lagermiljön har utvecklats en hel del. Arbetsmiljöarbetet har blivit bättre och en

stadigt ökande efterfrågan på lagerpersonal har bidragit till att många av dagens lager verkligen har medarbetarna i fokus. Se bara hur många lager som numera utrustas med mysiga loungemiljöer, gym, bordtennisbord och möjlighet till att chilla eller att ”sällskapsspela” både digitalt och fysiskt. Lagerfastigheterna förses också med mer ljusinsläpp, bättre belysning och har i stort hanterat utmaningen med damm och man har ett annat förhållningssätt till buller. Det systematiska arbetsmiljöarbetet har varit ett stöd i denna utveckling. Visst finns det fortfarande en hel del arbetsuppgifter som är repetitiva och det finns mycket kvar att utveckla vad gäller arbetsmiljö, både fysisk och psykisk. Men vi är definitivt på rätt väg.

Lagerautomation med människan i centrum

Som vd för ett företag som automatiserar lager bidrar jag och mina kollegor till att många slitsamma, repetitiva och tunga arbetsmoment reduceras. Oftast resulterar automatiseringen i att medarbetarna i lagret får nya arbetsuppgifter som är mer stimulerande och som ger ett ökat arbetsinnehåll. Men automatisering kan också göra att de arbetsmoment som fortfarande behöver utföras manuellt blir ännu mer begränsade och därmed monotona. När det blir så jobbar de flesta arbetsgivare idag med mer av arbetsrotation för att öka variationen i arbetet. Man vidtar även åtgärder som minimerar ensamarbete och skapar i möjligaste mån goda förutsättningar för att personalen ska kunna småprata med varandra, lyssna på musik eller en podcast.

Alla är vi olika

Förutom detta gäller det att förstå varandras olika viljor och drivkrafter kopplat till mål och medel, alla är olika. Någon vill snacka med arbetskamraterna, någon njuter av att bara få lyssna på något i sina hörlurar och andra vill få en yrkesmässig utveckling och ta sig an nya arbetsuppgifter, exempelvis planering, ledarskap eller kanske jobba med automation. Långt ifrån alla vill bli chef och få personalansvar. Jag resonerar ofta utifrån mål och medel och kopplar det till vad den enskilde vill på olika arenor. Många medarbetare uppskattar ett enkelt jobb som man ägnar sig åt några timmar, men samtidigt får stor möjlighet att styra över när jobbet utförs och på så vis kan ägna mer av sin tid åt familj och fritidsintressen. Ett typexempel är de många studenter som arbetar i lager på lediga stunder.

Vad kan du som arbetsgivare göra?

Frågan är vad du som arbetsgivare kan göra för att möta medarbetarens viljor och livssituation så att matchen blir så bra som möjligt. Här är 3PL-företaget Nowaste Logistics och deras ledarskap en god förebild för mig. Nowaste Logistics automatiserar och digitaliserar sina många lager i snabb takt och är samtidigt enormt duktiga på att arbeta med att skapa goda förutsättningar för sina medarbetare ur hela arbetslivets perspektiv.

..

Benny Thögersen är vd på Element Logic Sweden

Historisk satsning på infrastruktur, 1 315 miljarder kronor

Regeringen har beslutat om en proposition med historiskt stora satsningar på transportinfrastrukturen i Sverige. Utgångspunkten är att underhållet för det svenska väg- och järnvägsnätet måste stärkas samtidigt som det behövs investeringar i ny infrastruktur. Propositionen bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

– En väl fungerande infrastruktur är avgörande för att Sverige ska fungera och tillväxten öka. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar. Det bidrar till ett robust och effektivt samt långsiktigt hållbart transportsystem där människors vardag fungerar och företagen kan fortsätta att driva och utveckla sin verksamhet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Regeringen föreslår att den ekonomiska ramen för transportinfrastrukturen ska uppgå till 1 171 miljarder kronor för åren 2026–2037.  Av den summan föreslås 607 miljarder användas för nyinvesteringar i transportsystemet, där cirka 210 miljarder går till drift och underhåll av järnväg och 354 miljarder till drift och underhåll av väg. Till den ekonomiska ram som föreslås i propositionen tillkommer även medel från till exempel trängselavgifter och banavgifter. Sammantaget ger detta en total satsning på transportinfrastrukturen på 1 315 miljarder kronor.

PMI: Minskande orderingång men fortsatt expansiva produktionsplaner

Inköpschefsindex (PMI) för industrin föll i september till 51,3 från 52,6 i augusti och bidrog till att PMI backade mellan andra och tredje kvartalet, vilket indikerar en avmattning i konjunkturen. Orderingången i industrin minskade samtidigt som produktionsplanerna är fortsatt expansiva.

– Det blir allt tydligare att svensk industri pressas av en svagare omvärldskonjunktur och det är framför allt orderingången som vi ser en tydlig inbromsning under hösten, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång svarade i september för det största negativa bidraget till PMI-fallet följt av produktion och lager. Nedgången begränsades dock av att delindex för sysselsättning och leverantörernas leveranstider steg under månaden. Trots fallet i orderingången är industriföretagens produktionsplaner för närmaste halvåret fortsatt expansiva. I september steg indexet till 58,1. En viss osäkerhet har dock insmugit sig nu när indexet för tredje månaden i rad är under 60-nivån. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser noterades i september till 48,6 från 50,8 i augusti, vilket är den lägsta nivån sedan i mars. 

– Fallande råvarukostnader och en starkare krona dämpar industrins behov av att höja priserna mot sina kunder. Det kommer att göra det lättare att fortsätta att sänka styrräntan, säger Jörgen Kennemar.  

Mölnlycke Health Care Oy väljer Swisslog för automatiserad materialhantering

Medicinteknikföretaget Mölnlycke Health Care Oy har valt Swisslog som partner för utveckling av automatiserad materialhantering för sterilisering i sin produktionsanläggning i Mikkeli, Finland.

Tack vare denna lösning kan Mölnlycke Health Care Oy öka automationen i sin produktionsprocess, minska behovet av manuell materialhantering i farliga miljöer och förbättra steriliseringskapaciteten avsevärt. 

– Andra viktiga fördelar med automationen är ökad kostnads- och tidseffektivitet, förbättrad kvalitet samt möjligheter till fortsatt utveckling, säger Mikko Leppähaara, Sales Manager, Swisslog, Finland.

Den valda lösningen består av ett Swisslog Power Store-system med tre pallskyttlar som driver 250 pallplatser, ProMove bansystem samt en lösning för pallbyte. 

– Detta är första gången som vi levererar PowerStore-tekniken i Norden. Det är en teknologi som normalt används i väldigt stora anläggningar, men i det här fallet blir det en lösning som gör det möjligt att hantera stora mängder pallar på mycket kort tid, förklarar Mikko och fortsätter:

– Vi är väldigt glada över att Mölnlycke Health Care Oy har valt oss för detta viktiga projekt baserat på vår förmåga att erbjuda en helhetslösning som även inkluderar vårt WMS SynQ, service och support samt en bred portfölj av lösningar som gör det möjligt att vidareutveckla vårt samarbete i framtiden. 

Planen är att börja implementera automationen under första kvartalet 2025. 

Mölnlycke Health Care är ett världsledande medicintekniskt företag med syfte att revolutionera vården för människor och planet.

Aditro Logistics blir Posti

I mars nästa år ska det finska varumärket Posti bli känt även i Sverige. Den finska statligt ägda logistikjätten bedriver i dag verksamhet i Sverige under varumärket Aditro Logistics, som därmed namnändrar till Posti i början av bästa år.

– Vi vill växa i Sverige och förbättra upplevelsen för våra kunder genom att skapa ett enat Posti som sträcker sig över landsgränserna, så att kunderna kan samarbeta med en enda partner för samtliga logistikbehov. Det kan handla om lagerhållning, plock och pack, transporter, förtullning eller kompletta driftlösningar, säger Antti Jääskeläinen, vd för Posti Group.

Finska Posti är en av de ledande logistikleverantörerna i Norden och Baltikum. I dag drivs verksamheten utanför Finland under andra varumärken, men nu ska Posti gradvis introduceras som det gemensamma varumärket i samtliga länder. 

Ny vd i oktober och namnbyte i mars 
I Sverige sker bytet av varumärke i mars 2025, från Aditro Logistics till Posti. I slutet av oktober i år tillträder också Peter Ervasalo som chef för företaget. Under hans ledning kommer företaget att fokusera på tillväxt inom lager- och logistiktjänster, med ambitionen att göra Posti till en välkänd aktör på den svenska marknaden. 

– Posti är en institution i Finland med nästan 400 års historia och ett starkt syfte – att alltid och ansvarsfullt leverera viktiga och betydelsefulla saker till människor. Jag ser fram emot att bidra till utvecklingsresan mot att växa i Sverige och bli den ledande logistikoperatören i hela Östersjöregionen, säger Peter Ervasalo, tillträdande SVP för Aditro Logistics/Posti i Sverige. 

I Finland driver Posti verksamhet även under varumärket Transval, som byter varumärke till Posti redan nu i september. I Baltikum kommer dagens SmartPost förändras till SmartPosti våren 2025.

Peter Landenberg ny partner på Langebæk

Logistikkonsulten Langebæk har utsett Peter Landenberg till ny partner. Peter är för närvarande vd för den svenska verksamheten Langebæk Consulting AB.

– Peters ledarskap och engagemang har varit, och kommer att fortsätta att vara, avgörande för vår framgång i och utanför Sverige. Med Peter i partnergruppen ser jag fram emot ett stärkt Langebæk, säger Peter Gyldendal, vd för Langebæk A/S.

Peter Landenberg började på Langebæk Consulting AB 2018 som den första svenska medarbetaren, och spelade en avgörande roll för att etablera företagets närvaro i Sverige. Han har även varit en avgörande kraft för att bygga upp och driva den svenska verksamheten
och har lett stora projekt för kunder som Coop, Ahlsell, PostNord och Oriola. Hans omfattande erfarenhet från olika branscher har varit av stort värde för Langebæks tillväxt och framgång på den svenska marknaden. Sedan 2021 leder Peter den svenska verksamheten, som under hans ledning har utvecklats framgångsrikt där ett andra Sverige-kontor öppnades i Stockholm under 2024. Det svenska teamet består nu av 12 anställda, och en ytterligare tillväxt planeras. I Langebæks partnergrupp ingår nu Peter Gyldendal, Lars Bek Jensen, Anders Bartholin, Christoph Ohly och Peter Landenberg.

Människor och automationsteknik i utvecklande samspel

Lyko Group är inte bara en snabbväxande återförsäljare av hår- och skönhetsprodukter, utan även ett skolboksexempel på ett en verksamhet där ett starkt fokus på medarbetarnas utveckling och arbetsmiljö kombineras med en mycket intensiv och omfattande lagerautomation.

– För ungefär ett år sedan tecknade vi ett avtal med Vanderlande om en utbyggd automationslösning i vårt centrallager i Vansbro. När anläggningen är fullt installerad i slutet av nästa år kommer vi ha ökat vår orderkapacitet från 40 000 till 100 000 order per dygn, säger Peter Gunnarsson som sedan 2016 har jobbat som Chief Technology Officer på Lyko, en roll som sedan några månader tillbaka även omfattar ansvaret för den strategiskt viktiga logistiken.

Grunden till dagens Lyko är den herrfrisering Frans Lyko startade i Vansbro 1952. Frans kom till Sverige som polsk flykting 1945 efter att ha tillbringat sex år i koncentrationsläger. 1971 öppnade hans son, Stefan Lyko, salongen Hår & Skägg i grannorten Dala-Järna, vilket senare ledde fram till att e-handeln lyko.se startades 2003 som ett komplement till frisörsalongen. E-handeln växte dock mycket snabbt och sedan 2008 är det Frans Lykos barnbarn Rickard Lyko som leder den expansiva koncernen.

– Detta är en viktig pusselbit för att klara vår långsiktiga tillväxtplan och för att vi ska kunna ligga i framkant när det gäller både leverans– och kundupplevelse. Vi måste vara framsynta och fatta beslut proaktivt eftersom infrastrukturprojekt av det här slaget har långa ledtider, säger Rickard i en kommentar till det senaste lagerprojektet – en investering som uppgår till närmare en halv miljard kronor.

Teknik som förbättrar kundupplevelsen

Att investera tungt i teknik är en avgörande komponent i Lykos strategi och något som drivits på starkt av Rickard Lyko. Redan 2012 investerades exempelvis i en packmaskin, robot och rullband för att optimera paketeringen och därmed kunna hantera ökade volymer med en god kundservice. Och sedan dess har modiga teknikinvesteringar varit ett signum för verksamheten.

– Med kunden i centrum så vill vi effektivisera våra processer och plocka bort friktion i kundupplevelsen. Det gör vi genom att kontinuerligt förbättra både vår teknik och vår logistikapparat. Den här strategin har vi alltid haft, men det är först när vi fått de ekonomiska möjligheterna som vi har kunnat satsa stort, förklarar Peter.

”Nytt lager var för litet dag ett”

I december 2017 noterades Lykos aktie på Nasdaq First North Premier, vilket gav förutsättningar för att fortsätta investera i en snabb tillväxt. Följande år fattas beslut om att investera i ett helt nytt, automatiserat lager i Vansbro med syftet att effektivisera lagerhanteringen och möjliggöra fortsatt tillväxt.

– Det var stort när vi flyttade in i det nya lagret i februari 2020. Men ett par veckor senare slog pandemin till och efterfrågan ökade enormt. Trots att vi hade tagit höjd för fortsatt tillväxt kunde ingen förutse pandemin och dess effekter på e-handeln, säger Peter.

Den skenande efterfrågan fick Lykos ledning att tidigarelägga en inplanerad etapp två av det nya lagret. Det innebar att den nyinvigda skyttellösningen fördubblades och att en anläggning med 700 000 lagringspositioner och 300 robotar kunde tas i bruk redan i november 2021.

– Den utbyggnaden gav oss kapacitet att hantera 40 000 order per dygn, trots att vi aldrig hade fått mer är 28 000 order på en dag. Vi trodde därför att den kapaciteten skulle räcka ett tag, även om vi planerade för en ytterligare utbyggnad av vårt lager och för ännu mer automation.

100 000 order per dygn

2019 passerade Lykos intäkter en miljard kronor. Och det visade sig ganska snart att 40 000 order per dygn inte räckte så långt som planerat. Redan 2021 omsatte bolaget över två miljarder, för att 2023 passera tre miljarder kronor i omsättning. Behovet

av ännu mer lagerkapacitet blev uppenbart, vilket ledde fram till beslutet att öka orderkapaciteten i Vansbro med 250 procent.

– För ungefär ett år sedan tecknade vi avtal med automationsbolaget Vanderlande om en automationslösning som ger oss kapacitet att hantera 100 000 order per dygn och med mycket bättre effektivitet och bibehållen flexibilitet, berättar Peter tydligt stolt och nöjd med beslutet.

Efter en noggrann upphandlingsprocess föll valet slutligen på Vanderlande, ett anrikt företag som grundades i holländska Veghel 1949 och som sedan 2017 är ett dotterbolag i Toyota Industries Corporation (TICO).

– Vanderlande kunde svara upp mot vår RFQ på bästa sätt där dom även erbjöd en mjukvarulösning som motsvarade det vi förväntade, vilket var viktigt. Sammantaget fick vi en lösning som ger oss bäst effektivitet och kapacitet för pengarna, och dessutom har vi en bra kulturell match som gör det lätt att kommunicera och lösa problem tillsammans.

”Kompetent logistikpartner”

Ända sedan det första automationsbeslutet fattades 2018 har den nordiska logistikkonsulten Langebæk agerat som rådgivare och upphandlingsstöd åt Lyko.

– Vår tidigare logistikchef Anna Persson tog kontakt med Langebæk eftersom vi i princip inte visste någonting om logistikautomation. Under åren har vi haft ett bra samarbete där Langebæk har varit en kompetent logistikpartner som har stöttat oss på olika sätt, säger Peter och nämner särskilt konsultbolagets kompetens och erfarenhet av att leda komplexa lagerprojekt och hantera de viktiga upphandlings– och avtalsprocesser som blir följden av automationssatsningar. Peter förklarar att samarbetet har utvecklats i takt med att Lykos egen personal har fått mer kunskap och förmåga att hantera olika logistikfrågor på egen hand.

– I de senaste faserna av våra automationsprojekt har vi gjort alltmer själva och Langebæks roll har blivit mer övergripande. De hjälper oss på ett mycket bra sätt med övergripande projektledning och att hantera kommersiella frågor gentemot automationsleverantörerna.

Satellitlager för europeisk expansion

Med en ökande europeisk efterfrågan har Lyko även börjat bygga upp sin logistikförmåga utanför Vansbro. För att underlätta en fortsatt expansion på företagets växande marknader i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike etablerades nyligen en egen semi-manuell logistikhub i Berlin. Det nya sattelitlagret invigdes i maj 2023, och det driftsattes redan sex månader efter beslutet om etableringen var fattat.

– För oss är tillgången till lager– och logistikkapacitet en strategisk fråga eftersom det är en förutsättning för vår fortsatta tillväxt, både här i Norden och på våra växande marknader i övriga Europa, förklarar Peter och betonar att logistiken aldrig får bli en begränsning för utveckling och tillväxt.

Ökad kundupplevelse till lägre kostnad

Den nyöppnade hubben är anpassad för de delar av Lykos sortiment som säljer mest i Europa. Övriga artiklar kommer att distribueras från centrallagret i Vansbro, som därmed supportar med det som inte finns i Berlin.

– Med satellitlagret kan vi erbjuda en bättre kundupplevelse samtidigt som vi sänker våra logistikkostnader och reducerar vår miljöpåverkan, säger Peter och förklarar att Lykos egenutvecklade mjukvarulösning ger en överblick över alla artiklar oavsett i vilket lager de befinner sig.

– Vi vet vi i princip i realtid vilka produkter som finns var och i vilken mängd i Vansbro respektive i Berlin. Det i sin tur styr hur vi väljer att hantera en enskild order så effektivt som möjligt. Och framöver kommer vi kunna utnyttja vår systemplattform för att etablera ytterligare satellitlager som fungerar som delar av en integrerad helhet.

”A beauty eco-system”

Nyligen gick Lyko ut och meddelade att man avser att öppna upp sitt logistikmaskineri även för varumärkesägarna. Det betyder att man i praktiken axlar rollen som ett 3PL-företag, där lager och distribution hanteras för varumärkesägarnas egna flöden till distributörer och konsumenter.

– Vi sitter ju mellan varumärkesägare i vår bransch och deras kunder. Som mellanhand vill vi erbjuda varumärkesägarna att nå ut med sina varumärken och ta bort friktion. Här har vi sedan tidigare börjat producera på uppdrag av leverantörer och nu tar vi nästa steg och erbjuder vår fantastiska logistikapparat som är superautomatiserad och har en hög effektivitet.

För Lyko ger upplägget en säkrare tillgång till leverantörernas produkter, vilka köps först när Lyko själva säljer en produkt online. Den här modellen ger varumärkesägarna en effektiv logistik samtidigt som Lyko får en bättre varutillgänglighet och en minskad kapitalbindning.

– Här ser vi oss som ett nav i vårt ”beauty eco-system”, där vi har skapat en modell som är ett verkligt win-win för alla parter, konstaterar Peter med ett leende.

Starkt medarbetarfokus

Med rötterna i ett litet familjeföretag på en mindre ort har medarbetarna och företagskulturen blivit

en annan central komponent i Lykos utveckling. Lyko är Vansbros största privata arbetsgivare och det är omtalat att personalen är väldigt lojal med företaget.

– Det finns en väldigt stark företagskultur i botten, som präglas av en vi-anda, fokus på tillväxt, snabbhet och flexibilitet. Det ger oss en väldigt lojal personal som känner att det här är något som vi gör tillsammans och där man både kan och förväntas komma med förslag och påverka, berättar Peter, som själv är född och uppvuxen i dalaorten Malung som ligger några mil bort.

– Företagskulturen är ett sätt för oss att bygga ett starkt företag där medarbetarna trivs och vill jobba länge. Det är dels bra rent ekonomiskt med en ganska låg personalomsättning, men framför allt skapar kulturen en mer motiverad och delaktig personal.

Kompetensväxling

Satsningarna på lagerautomation och digitalisering gör det viktigt att Peter och övrig företagsledning hela tiden arbetar mycket aktivt för att motverka eventuellt negativa effekter av tekniken och inte minst fånga upp medarbetarnas vilja att utvecklas

och gå in i de nya roller som blir nödvändiga att bemanna i kölvattnet av all automatisering.

– Med automation förändras arbetsuppgifterna i lagret, vilket kan leda till mer monotoni. Det försöker vi undvika genom att rotera personalen på ett bra sätt. Men med automation uppstår även ett stort behov av att skifta kompetens, vilket innebär att vi kompetensutvecklar vår personal för nya roller, exempelvis teamledare, planerare, tekniker eller super user.

Peter framhåller att bolagets tillväxt hela tiden skapar nya behov och utvecklingsmöjligheter för medarbetarna och att ingen anställd hittills har sagts upp som en följd av lagerautomation och annan effektivisering. Grundinställningen är att alla medarbetare ska ges möjlighet att fortsätta att arbeta och skapa kundnytta.

– För även om det är häftigt med all automationsteknik och digitalisering så är det företagskulturen och medarbetarna som med fokus på slutkunden till syvende och sist driver och utvecklar logistiken i samspel med tekniken.

OM LYKO

Lyko är en marknadsledande hår– och skönhetsspecialist som strävar efter att ha den bästa kundupplevelsen och det bredaste produktsortimentet. Sedan 2017 är Lyko noterat på Nasdaq Stockholm First North Premier Growth Market. Koncernen sysselsätter ca 1 000 heltidsanställda medarbetare, varav 300 arbetar med lager och logistik. Totalt erbjuder Lyko över 75 000 produkter från fler än 1 000 varumärken – en mix av kända och nya spännande som kompletteras av Lykos egna sortiment. 2023 hade Lyko fler än 79 miljoner besökare på sina siter och skickade över 6,2 miljoner ordrar. Idag har företaget försäljning online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike. Dessutom driver Lyko 31 fysiska butiker i Sverige, Norge och Finland.

Tillverkande företag drar nytta av Loadhogs hanteringslösningar 

Inom tillverkningsindustrin används allt oftare returnerbara transportförpackningar (RTPs) för att förbättra hållbarheten och sänka logistikkostnaderna. Förpackningsbolaget Loadhog har utvecklat en lösning som möter industrins krav på mångsidighet, hållbarhet och effektivitet. 

I takt med att kostnader för löner, bränsle och engångsförpackningar ökar, söker tillverkare idag lösningar som kan erbjuda lägre transport- och hanteringskostnader. Som svar på detta har Loadhog utvecklat nästa generations rullande ladtbärarsystem, Dolly Max – en modulär lösning med oöverträffad mångsidighet som kan anpassas till fluktuerande behov i sin supply chain.

Kompatibel med många lastbärare

Systemets transportvagn är kompatibel med en mängd olika lastbärare, för såväl enstaka artiklar som för bulkgods, samt för papperslådor. Därmed kan den ersätta oplastade såväl som inplastade palleveranser och rullburar – alla med olika avigsidor. Palleveranser kräver separat hanteringsutrustning och när de är inplastade försämras hållbarheten. Rullburar är ofta tunga, har vassa detaljer och dåliga bromsar. Dolly Max däremot är lättmanövrerad och har en innovativ och enkelt åtkomlig bromsmekanism. 

Optimal lösning

Genom att kombinera Dolly Max med Loadhogs plastlådor – oavsett om det är lock med fästen, handtag eller hopfällbara – och med Loadhogs prisbelönta Pallet Lid, får tillverkande företag ett säkert hanteringssystem som är kan konfigureras på alla tänkbara vis. Pallet Lid (se bild) är ett miljövänligt alternativ till sträckfilm, med utdragbara remmar och en integrerad mekanism som säkrar lasten. På det här viset blir Dolly Max-systemet en optimal lösning för returnerbara transportförpackningar som eliminerar behovet av engångsförpackningar. Systemet har även en behållare för bulkgods som är idealisk vid transport av skrymmande varor. Behållaren finns i ett flertal olika storlekar och den kan förses med en staplingsbricka som gör det möjligt att stapla fler lådor ovanpå. 

Stora besparingar

Systemet kan lätt manövreras runt i produktionsanläggningar och kopplas samman i en kedja, vilket stödjer ett lean manufacturing-tänkande, eftersom behovet av truckar och personal för manuell hantering minskar. Ett exempel här är Bizerba, en ledande leverantör av precisionsvägnings-, märknings- och förpackningsprodukter, som använder Loadhogs Pally 86-vagn för att minska onödig hantering, inklusive en 30 km lång promenad om året. Ett annat exempel är företaget Böllhoff, som tillverkar fästelement för en rad industrier, som har sparat 125 000 Euro per år genom att ersätta träpallar med Loadhogs Pally 86 och Half Euro Pallet Lid. 

Returnerbara pallock ersätter sträckfilm

Ytterligare ett exempel är hur förlaget Penguin Random House har ersatt sträckfilm med Loadhogs Pallet Lid. Förlaget skickar pallocken till tryckeriet, som använder dem för att säkra palleveranserna till Penguins distributionscenter. Efter leverans returneras locken i ett cirkulärt system. Användningen av Pallet Lid har minskat tiden som krävs för att säkra en last från 3 minuter till 20 sekunder och avsevärt minskat Penguins användning av sträckfilm. Dessutom gör Pallet Lid det möjligt för tryckeriet att dubbelt stapla pallarna dubbelt i lastbilar, vilket förbättrar fyllnadsgraden och minskar CO2-utsläppen. Dolly Max-systemet uppfyller alla kriterier när det gäller hållbarhet och hjälper företag att förbättra sin transporteffektivitet och sitt koldioxidavtryck. Lösningen använder återvunnet material och kan tillverkas till 100 procent i återvunnet material. I slutet av förpackningens livslängd kan den malas ner och användas för nytillverkning av en återvinningsbar lösning. 

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Avtalet innebär att GXO Logistics, som redan har en högt automatiserad logistikverksamhet, kommer att genomföra en pilot med Reflex Robotics humanoida robotlösning i sin dagliga verksamhet genom ett så kallat Robot-as-a-service-avtal (RaaS).

Reflex robot tar cirka 60 minuter att starta upp och den blir över tid helt autonom genom att med AI och maskininlärning lära sig av hur människorna utför lagerarbete. Den humanoida roboten uppges kunna utföra olika repetitiva arbetsuppgifter så som att flytta lådor och utföra plockning, och växla mellan olika arbetsgifter på ett sömlöst sätt.  

– Vi är glada över att samarbeta med Reflex för att utveckla applikationer för att deras robot ska kunna utföra olika uppgifter i våra lager, säger Adrian Stoch, Chief Automation Officer på GXO. 

Samarbetet är en del av GXO:s operativa inkubator-program där man samarbetar med ledande utvecklare för att validera den praktiska användningen av olika tekniker genom att använda lagret som ett verkligt laboratorium. Det långsiktiga målet med det aktuella avtalet är att använda Reflex robotlösning brett i GXO:s verksamhet, och på så vis minska kapacitetsbegränsningar och låta lagerpersonalen utföra de mer stimulerande arbetsuppgifterna.

– Vi är glada över att GXO, som en ledande leverantör av automatiserade logistiklösningar, samarbetar med oss ​​för att främja sin strategi. Vi har lärt oss mycket av att arbeta på plats i deras lager och vi accelererar snabbt vår robotproduktion för att stödja användningsfall för hyllplockning, fulfilment och kvalitetssäkring, säger Ritesh Ragavender, CEO för Reflex Robotics.