”Elektrifieringen tvingar fram den digitala transformationen”

Sedan början av 2024 är Per Olof Arnäs rådgivare och styrelsearbetare inom logistik, tech och digitalisering, och kroniskt frustrerad över den långsamma digitaliseringen i transportsektorn. Men nu ser han hur förändringen kommer med kraft tack vare elektrifieringen. 

– Det är fortfarande mest datorisering därute, inte digitalisering. Branschen använder ofta digital teknologi för att fortsätta jobba som om det fortfarande är 1999. När andra branscher använder digital teknik för radikal transformation, där man skriver om spelplanen, har transportbranschen hållit fast vid gamla modeller som utvecklades under hela 1900-talet, säger Per Olof och jämför med branscher som media, streaming, bank och finans samt hotell och reseindustrin, där digitaliseringen verkligen har haft en revolutionerande kraft. 

– I transportbranschen fick vi ju inte tillgång till användbar digital teknologi förrän 1990-talet och då hade vi redan ett globalt, fungerande transportsystem. Vi datoriserade detta och fortsatte i samma riktning fast med lite bättre effektivitet. Men vi förändrade ingenting i grunden på samma sätt som många andra branscher. 

Disruption ger transformation

Han menar att vi nu står inför en disruption – en betydande störning – som kommer att tvinga fram en digital transformation även i transportbranschen. 

– Vi står inför en disruption, den tredje på 100 år efter lastbilen som kom på 1920-talet och containern som introducerades på 1950-talet. Med dagens disruption, elektrifieringen av transportsystemet, kommer den digitala transformationen att tvingas fram. Äntligen. 

Korsvisa beroenden

Per Olof förklarar att detta kommer att ske eftersom de elektriska fordonen har så pass många korsvisa beroenden med varandra, genom laddare, energitillgång i tid och rum, logistikflöden och mycket annat. 

– Min spaning är att vi inte kommer att kunna skala upp elektrifierade flottor utan avancerade digitala beslutsstöd som ger realtidsdata. Elektrifieringen kommer därför att leda till en snabb digitalisering helt enkelt på grund av att man måste, det är inte längre “nice to have”, utan ”must have”. Dagens och gårdagens dieselfordon kan i princip planeras helt isolerat från alla andra fordon, oavsett flottans storlek. Det är i jämförelse med elektriska fordon ett mycket enkelt system. 

Positiva undantag

Trots sin massiva kritik mot transportbranschens senfärdighet framhåller Per Olof några företag som han ser som positiva förebilder och vägvisare i den begynnande transformationen.

– Det finns de transportörer som har insett den strategiska fördelen med att inte bara elektrifiera utan också ta makten över den egna energiförsörjningen, vilket är nödvändigt för att kunna skala. I Sverige har vi till exempel LBC Frakt och Falkenklev som är föregångare. Det framväxande energiförsörjningssystemet för transporter föder också nya typer av företag och lösningar som i grunden bygger på digital teknologi och AI. BEV_r är ett sådant företag som tar ett systemperspektiv över laddpunkter, fordon, förare, transportföretag, energibolag och varuägare och erbjuder ett planeringssystem för tunga, elektriska fordon. Alla dessa komponenter behöver inkluderas i operativa beslutsunderlag, vilket är omöjligt att göra i branschens gamla modell á la 1999. 

Systemet först

Per Olof betonar här vikten av att tillämpa ett systemsynsätt och behovet av en part som tar rollen som förändringsledare, kanalkapten. 

– De som lyckas bäst med att driva förändring i supply chain tar sig förbi synsättet “sig själv närmast” och inser att samarbete och systemperspektiv är något som gynnar dem själva långsiktigt. Någon av aktörerna tar ofta befälet över kedjan och säkerställer att vinster och risker delas på ett transparent sätt. När man inte lyckas beror det ofta på att systemet är alltför komplext, med mängder av aktörer, som inte lyckas agera tillsammans och för systemets bästa. Det blir helt enkelt för stor komplexitet där enskilda aktörer agerar i egenintresse vilket kan leda till suboptimeringar, säger Per Olof.

Per Olof Arnäs är en erfaren debattör, inspiratör och rådgivare med djup och lång erfarenhet av den digitala transformationen av transportbranschen och med en bakgrund som utvecklare, praktiker och forskare. Praktiken inleddes 1989 med extrajobb som transportledare i ett rum fullt med papper, men inga datorer. 2007 disputerade Per Olof med en doktorsavhandling som handlade om hur den ökade komplexiteten i transportsystem kan hanteras med digital teknik.

Nytt nummer ute nu!

Vi avslutar 2024 och startar 2025 med ett nytt nummer av Supply Chain Effect. Den här gången fördjupar vi oss i Transformering och digitalisering av supply chain. Ett jättetack till alla våra medverkande skribenter, intervjupersoner, partners och läsare.

Senaste numret kan läsas och laddas ner som pdf här: https://sceffect.se/sce-6-2024/

Gott Nytt År!

PMI: Industrikonjunkturen i tillväxtzonen för femte månaden i rad

Inköpschefsindex (PMI) för industrin backade något i december till 52,4 från 53,7 i november och är för femte månaden i rad i tillväxtzonen. För helåret 2024 steg indexet med 5,5 indexenheter till 51,5 jämfört med 2023. Även PMI tjänster visar en positiv utveckling och landar på 51,4 för december efter en totalt sett mycket svag tjänstekonjunktur under 2024.

– Temperaturen i industrin svalnade i december men fortsätter att vara i en expansiv fas. Sverige sticker ut jämfört med euroländerna även om fallet i exportorderingången visar att svensk industri inte är immun mot vad som händer i omvärlden, konstaterar Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Orderingång svarade för det största negativa bidraget till nedgången i PMI följt av produktion medan sysselsättning, leveranstider och lager gav positiva bidrag till PMI. Trots en osäker omvärld är industriföretagens produktionsplaner mer expansiva i december och indexet nådde en ny årshögstanivå (64,4). Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg till 56,0 i december från 55,4 i november, vilket är den högsta nivån på fem månader.

– Ett högre prisökningstryck i industrin samtidigt som kronförsvagningen driver upp företagens inköpskostnader är något som Riksbanken bör beakta inför nästa penningpolitiska beslut, säger Kennemar.

SCE #6 2024

TEMA: TRANSFORMERING OCH DIGITALISERING AV SUPPLY CHAIN

  • Intervju med AI-forskaren Zohreh Ranjbar: ”Vi ska inte vänta och vara rädda, då kör kineserna om oss” 
  • Därför är förändring i supply chain så svårt? – Stefan Karlöf
  • Mats Abrahamsson: ”Det behövs fler kanalkaptener med systemsyn” 
  • Globalt kontrolltorn och TMS lyfter logistiken – Intervju med Sonja Kick, Endress+Hauser
  • Per Olof Arnäs: ”Elektrifieringen tvingar fram den digitala transformationen”
  • Från data till insikt och från insikt till action ­– Hans Berggren 
  • Supply chain transformation eller gneta på som vanligt? – Roger Lindau
  • Framgångsrik förändring med fokus på ”att göra gemensamt” – Benny Thögersen
  • Daniel Ljungberg: ”Den stora utmaningen är att få människor att arbeta i processer”
  • Och mycket mer

Kjell & Company investerar i robotlager från Element Logic

Kjell Group som driver butikskedjan Kjell & Company bygger ett nytt centrallager i Staffanstorp för att möta den växande efterfrågan från både e-handeln och butiksverksamheten. Lagret kommer att använda en automatiserad helhetslösning från Element Logic och ska stå klar under 2025.

Investeringen i automation beräknas uppgå till cirka 80 miljoner svenska kronor under 2025–2026 och är en viktig del i Kjell & Companys långsiktiga strategi för ökad effektivitet och kapacitet. Med robotsystemet AutoStore från Element Logic väljer man en skalbar och framtidssäker logistiklösning i sitt nya lager.

– Efter många år med vårt nuvarande centrallager tar vi nu nästa steg med ett nytt automatiserat lager för ökad kostnadseffektivitet och möjliggör samtidigt effektiv expansion. Företagets e-handel har vuxit kraftigt de senaste åren och står idag för ungefär en tredjedel av koncernens omsättning. Genom vårt nya automatiserade centrallager får vi stora möjligheter till ökad effektivitet i alla kanaler och kan leverera mervärde till både våra kunder och aktieägare, säger Andreas Rylander, vd för Kjell Group.

Ökar effektiviteten med upp till 30 procent
Det nya lagret, som är en del av en långsiktig hyreslösning med Logicenters, kommer att minska distributionskostnaderna och öka effektiviteten med upp till 30 procent. AutoStore-systemet från Element Logic använder robotar för att plocka och packa varor, vilket möjliggör snabbare hantering och förbättrad leveranskapacitet. Helhetslösningen från Element Logic innehåller även automation för resten av flödet, med bansystem, kartongresare, kartongförslutare och sorteringssystem.

– Vi är stolta över att kunna stötta Kjell & Company i deras resa mot ett mer automatiserat och effektivt lager. AutoStore är en beprövad lösning som optimerar ytan, ökar plockhastigheten och säkerställer en smidig hantering av både e-handels- och butikstransaktioner. Kjell & Companys satsning är ett tydligt exempel på hur automation skapar konkurrensfördelar, säger Rickard Kvist, Sales Manager på Element Logic Sverige.’

Full integration 2026
Det nya centrallagret beräknas tas i drift under fjärde kvartalet 2025 och vara fullt integrerat under 2026. För att finansiera projektet planerar Kjell Group att genomföra en företrädesemission på minst 200 miljoner SEK i början av nästa år. 

Element Logics installation:

40 000 lådor (med plats för ytterligare: 19 000 lådor)
46 R5 PRO-robotar
12 karusellportar
1750 orderrader/timme

3 Kartongresare, 2 Kartongförslutare
Bansystem med sorteringsanläggning

ST Logistics lanserar STL Sverige och introducerar sina AMR-lösningar

ST Logistics grundades 2022 genom ett samarbete mellan Geek+ och SystemTeknik. Nu står det samägda bolaget redo för att introducera sina autonoma mobila robotar (AMRs) även på den svenska marknaden.

Efter en lyckosam lansering av sina AMR-lösningar på den danska marknaden är det nu dags att för ST Logistics att ta steget in i Sverige. Till försäljningschef i det nystartade STL Sverige AB har Johan Nordström utsetts.

– Det är med stor entusiasm jag tar mig an denna möjlighet, och jag ser verkligen fram emot att få vara en del av denna resa tillsammans med alla kollegor och samarbetspartners. Jag ser fram emot att bidra till STL Sverige ABs utveckling och att, tillsammans med vårt team, växa och skapa långsiktiga relationer på marknaden, säger Johan Nordström, som kommer ha sin bas i Landvetter. Johan har över 25-års erfarenhet inom logistik, försäljning och affärsutveckling och en gedigen meritlista inom automation, e-handel, transport och supply chain management.

Växande marknad

Den svenska marknaden för AMR växer snabbt, drivet av teknologiska framsteg, ökade krav på effektivitet och ett starkt nationellt fokus på hållbarhet och digitalisering. AMR-lösningar används främst i lager- och logistikverksamheter för att optimera plockning och transport, men används även mycket i industrin och i hälsosektorn. Flera faktorer driver efterfrågan på AMR-lösningar i Sverige, bland annat brist på arbetskraft, hållbarhetsmål och e-handelns snabba tillväxt. Framsteg inom AI, IoT och 5G har dessutom gjort AMR-lösningar mer flexibla och anpassningsbara, vilket ökar deras potentiella användningsområden. Trots regulatoriska utmaningar och behovet av standardisering förväntas den nordiska AMR-marknaden växa med 20–25 % årligen fram till 2030 där Sverige väntas leda utvecklingen, uppger ST Logistics. 

Gamla utställningsmaterial återanvänds för julklappar

För ett företag som strävar efter att minska sina kunders miljöpåverkan är det självklart att arbeta utifrån ett cirkulärt tänkande. Mot den bakgrunden gav Turck Vilant Systems entreprenören Salla Axelin i uppdrag att ta fram årets julgåva baserad på företagets återvunna utställningsmaterial. 

– Ett enkelt sätt för oss att visa upp vårt varumärke är att hänga upp tyger på utställningsväggar. Men storleken på väggarna varierar från en mässa till en annan, så vi får en material över efter varje evenemang, förklarar Jessica Säilä, marknadschef på Turck Vilant Systems.

Nu har därför Salla Axelin, entreprenören bakom företaget Sallan Paja, gjort om det överblivna utställningsmaterialet till snygga påsar som innehåller en semesterpresent som ges till Truck Vilants kunder. 

– Vi tillhandahåller RFID-spårningssystem utformade för att förhindra fel och rapportera platsen för en vara eller försändelse i realtid. I praktiken löser vi industrins vardagsproblem, som uppstår på grund av mänskliga fel, exempelvis när en pall lastas på fel fordon och hamnar i Rovaniemi i stället för Vasa, säger företagets vd Heikki Haavisto och fortsätter:

– Idén att minska avfall är inarbetat i vårt företags DNA, så billiga företagspresenter beställda från utlandet stämmer inte överens med våra värderingar. Däremot passar återanvändning av utställningsmaterial perfekt. Vi har fått särskilt positiv feedback från Sverige, där kunder är mycket intresserade av miljö och cirkulär ekonomi. Flera kunder har till och med bett oss att inkludera en miljökalkyl i våra ROI-beräkningar, säger Haavisto. 

Hatstore växer med ny flexibel AutoStore-lösning

Hatstore fortsätter sin tillväxtresa med en strategisk satsning på automation tillsammans med Element Logic. Efter att ha vuxit ur sin lagerlokal, och efter flera utbyggnader av sin befintliga AutoStore-lösning, etablerar Hatstore ett helt nytt lager med enkelhet, skalbarhet och leveranskapacitet i fokus.

Att växa ur sin lagerkapacitet är en utmaning för företag med snabb tillväxt, men Hatstore har hittat en smidig lösning tillsammans med Element Logic. Med AutoStores modulära design är det möjligt att flytta robotar, portar och lådor till den nya platsen där de integreras i en helt ny AutoStore-installation. Den nya anläggningen byggs färdig med ett mindre antal robotar och kan sedan skalas upp för att möta framtida behov – en lösning som säkerställer maximal flexibilitet och minimal störning av Hatstores verksamhet.

– Vårt tidigare samarbete med Element Logic har varit en framgång och en viktig del av vår tillväxtresa. Deras expertis och flexibilitet har gjort valet enkelt att fortsätta arbeta tillsammans när vi nu tar nästa steg med vår nya AutoStore-lösning, säger Niklas Nordheim, CEO på Hatstore World AB.

Tack vare en genomtänkt planering och ett nära samarbete mellan Hatstore och Element Logic kan leveranserna hållas uppe under hela flyttprocessen.

– Genom att bygga den nya AutoStore-lösningen färdig innan flytten påbörjas, kan vi säkerställa att verksamheten rullar vidare utan avbrott. Det är ett bra exempel på hur vi på Element Logic kan leverera både flexibilitet och trygghet för våra kunder, säger Bengt Nilsson, Account Manager på Element Logic Sweden.

Det här är inte första gången Hatstore och Element Logic samarbetar. Redan 2020 installerades en AutoStore-lösning i Hatstores lager, vilket blev en framgång som lade grunden för det fortsatta partnerskapet.

– Vi ser fram emot att ta med oss lärdomarna från tidigare projekt till den här nya satsningen. AutoStore är en flexibel lösning som växer med verksamheten, och det är otroligt givande att få vara en del av Hatstores utveckling, säger Bengt Nilsson.

Brødrena Dahl investerar i autonoma robotar

På Brødrene Dahls centrallager i Langhus har tre nya, autonoma robotar fått i uppdrag att säkerställa högre produktivitet och bättre säkerhet. Lösningen består av KNAPP’s ”Open Shuttle Fork”, en Automated Mobile Robot – eller AMR – som transporterar varor autonomt, säkert och med hög produktivitet. 

På centrallagret har medarbetarna lång erfarenhet av komplicerad logistik. Varje vecka organiseras över 750 bilkörningar in och ut och över 100 000 orderrader med beställningar. Det kräver både god planering och mycket arbete. 

– Vi har lyckats få bort ett antal tidsödande uppgifter som att minska körtiden i byggnaden. Det handlar om att ta bort enkla uppgifter som inte tillför värde. Helt enkelt att få tekniken för att göra de repetitiva, enkla uppgifterna, säger Thomas Rønningen, logistikutvecklingschef på Brødrene Dahl. 

Rønningen berättar att de autonoma robotarna i genomsnitt har minskat antalet hanteringar från fyra till två och att de tre robotarna transporterar över 600 pallar i veckan. Även om det fortfarande är de traditionella maskinerna som gör det mesta i lagret, har nyförvärvet sett till att produktiviteten hålls uppe på natten eller när de anställda är på lunch. Dessutom är säkerheten en av de största fördelarna med investeringen. 

– Robotarna har hårda krav på zoner och sensorer, där du idag måste få ögonkontakt och lita på att din kollega saktar ner kommer AMR:en alltid att stanna. Det gör att vi slipper farliga och onödiga olyckor, säger Rønningen.

Det är inte första gången Brødrene Dahl investerar i automation. 2021 installerades ett nytt innovativt system inklusive en plockrobot på centrallagret, levererat av KNAPP. Resultatet blev en produktivitetsökning på över 700 procent. Med hjälp av de nyförvärvade autonoma robotarna tror Thomas Rønningen att det blir lättare att hantera de mest hektiska perioderna med flest beställningar.

– Vårt mål är att leverera snabbt och säkert till våra kunder, och att ge kunderna de mest innovativa och effektiva lösningarna. Klarar vi de mest hektiska perioderna kommer varorna också snabbare. Här hjälper är de nya robotarna redan till stor nytta oss.

Brødrene Dahl är Norges ledande tekniska handelsföretag, specialiserat på VVS, VMT och industri. Företaget har närmare 1 000 anställda i Norge, och ingår i den internationella industrikoncernen Saint-Gobain.