AMAZON BLIR DELÄGARE I CARGOJET

Amazon fortsätter att ackvirera allt större logistikresurser inom alla områden från first-, till middle- och last-mile. Den senaste satsningen är ett strategiskt avtal med kanadensiska fraktbolaget Cargojet. Företagen har sedan tidigare ett samarbete som nu fördjupas samtidigt som Amazon får en 14,9-procentig minoritetspost i Cargojet i utbyte mot vissa garanterade framtida fraktintäkter. För Cargojet innebär avtalet att man får ett bättre resursutnyttjande genom de säkrade volymerna, vilket i sin tur skapar möjligheter för att bygga ut sitt fraktnätverk till fler destinationer och därmed leverera till 95 % av Kanadas 37 miljoner invånare.

Amazon använder Cargojet för att leverera paket mellan sina lager- och sorteringsanläggningar och till last-mile-transportörer som ansvarar för leveranserna till slutkund. Snabbhet och pålitlighet är en helt avgörande för hela e-handeln, och Amazon är den aktör som har satt standarden i branschen. Genom affären med Cargojet kan Amazon på sikt nå fler konsumenter och genom avtalet säkra upp välbehövlig fraktkapacitet under flera år framåt. Just fraktflyg är avgörande för att kunna leva upp till de snabba leveranstider som Amazons växande Prime tjänst baseras på. Sedan tidigare har Amazon 70 dedikerade fraktflygplan inom ramen för Amazon Air. I en kommentar säger Amazon vice President Global Transportation Adam Baker att han gläder sig åt att Amazon genom avtalet kommer att kunna erbjuda en ännu snabbare leveransservice i Kanada.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »