Amazons resultat dyker med kostsamma leveranser

För tredje kvartalet i år levererar Amazon en en försäljningsökning på 24 %, och omsättningen landar på 70.0 Miljarder dollar. Däremot faller lönsamheten med närmare 30 %, vilket hänförs till de kostnadsfria endagsleveranser som Amazon erbjuder allt mer frikostigt. I en kommentar konstaterar Amazons vd och grundare Jeff Bezoz ”att det är en stor investering, men som är långsiktigt rätt för kunderna. Trots att det verkar ologiskt så genererar de snabba leveranserna den lägsta klimatpåverkan eftersom produkterna levereras från anläggningar som ligger väldigt nära mottagarna.” Som så ofta när det kommer till hållbarhet så är sambanden ofta komplexa och det som verkar fel kan vara rätt.

I dagarna meddelar Amazon även att man inför två-timmars-leverans av livsmedel för alla sina Prime-medlemmar som handlar på Whole Foods, en dagligvarukedja som sedan ett par år ägs av Amazon. Möjligen något att benchmarka för våra egna dagligvarukedjor …

https://ir.aboutamazon.com/news-releases/news-release-details/amazoncom-announces-third-quarter-sales-24-700-billion

.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »