AutoStore växer på dämpad marknad – tvister med Ocado lösta för 2,8 miljarder

Under andra kvartalet i år ökade automationsbolaget AutoStore sina intäkter med 6 procent till 175,5 miljoner USD, samtidigt som en bruttomarginal på 67,6 procent uppnåddes, vilket var en ökning med 11 procent jämfört med året innan. Samtidigt meddelar bolagets vd Mats Hovland Vikse att samtliga långdragna globala patenttvister med engelska Ocado Group nu har lösts – till en kostnad av 2,8 miljarder kronor.

– Vi är nöjda med denna uppgörelse som löser våra meningsskiljaktigheter och gör att vi kan fortsätta fokusera på våra respektive affärsmål, säger Hovland Vikse i en kommentar.

Lösningen på tvisten, som presenterades den 22 juli, innebär att AutoStore ska betala 200 miljoner pund – ca 2,8 miljarder kronor – till Ocado för att lösa patenttvisterna. AutoStore kommer att betala beloppet till Ocado under en tvåårsperiod, enligt ett uttalande. Ingen av parterna har dock närmare preciserat orsaken till överenskommelsen och vad miljardbeloppet faktiskt kompenserar Ocado för. Både AutoStore och Ocado licensierar sin teknik för kublager till återförsäljare över hela världen och under flera år utkämpat juridiska patenttvister. 

AutoStore ser trots det juridiska bakslaget och åtföljande stora skadeståndsbeloppet positivt på framtiden, och prognosticerar en tillväxt på mellan 20- 30 procent för 2023, på en marknad som bedöms växa med ca 15 procent på medellång sikt. Orderingången på 136,8 miljoner USD minskade med 15 procent jämfört med samma period förra året, vilket antas återspegla längre beslutscykler bland slutkunderna.

– Det finns ett stort intresse för automatiserade lagerlösningar bland både nya och befintliga kunder. Vi ser dock ett ökat fokus på kortsiktiga investeringsbudgetar som driver längre beslutscykler, säger Mats Hovland Vikse. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »