Budbee och Instabox går samman – ny koncern värderas till 18 miljarder

Instabox och Budbee meddelar i ett pressmeddelande att bolagen avser att gå samman och bilda ett nytt bolag, Instabee. Processen är föremål för sedvanligt godkännande av Konkurrensverket. Avsikten är att den nya koncernen med kraft ska fortsätta investera i, och förflytta gränserna för konsumentfokuserade och hållbara leveranser till e-handelssektorn. Samgåendet är ett första tecken på att sistamilen-sektorn nu börjar att konsolideras.

Instabox grundades i Stockholm 2015 och dess leveranser till smarta paketskåp har blivit ett populärt alternativ för många svenskar. Instabox adderade hemleveranser under 2021 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland). Budbee grundades 2016 med ett initialt fokus på att skapa smarta, snabba och mer flexibla hemleveranser. Budbee adderade boxleveranser under 2020 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna och Belgien). De två bolagen har fram till i dag letts av sina respektive grundare och dessa kommer fortsatt att spela viktiga roller i det nya bolaget. Budbees grundare Fredrik Hamilton, blir vd och Alexis Priftis, Instabox grundare, blir arbetande styrelseordförande.

– Jag har varit långsiktig i mina planer sedan start och samgåendet med Instabox är en fantastisk möjlighet att skapa något riktigt betydande. Vi har självklart följt Instabox genom åren och jag imponeras av deras resa. Det här känns som en perfekt kombination och jag ser fram emot att lära känna alla mina nya kollegor. Vi kommer att åstadkomma något stort tillsammans, säger Fredrik Hamilton.

– Jag tror att det här är två bolag som passar bra ihop och vi delar många grundläggande värderingar. En ömsesidig respekt och beundran har växt fram under lång tid och jag är glad att vi nu enas i arbetet mot vårt gemensamma mål: att transformera e-handelsleveranser med ett stort fokus på både användarupplevelsen och hållbarhet. Jag ser mycket fram emot att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Alexis Priftis.

Såväl Instabox som Budbee har utmanat traditionella marknadsaktörer och gått före i omställningen mot kundfokuserade och hållbara transporttjänster. Affärslogiken bakom det avsedda samgåendet handlar framför allt om ett mer effektivt resursnyttjande vad gäller såväl infrastruktur som kompetenser. Det nya bolaget kommer fortsatt att utmana traditionella statligt ägda postala aktörer liksom välfinansierade internationella leveransbolag som går in på e-handelsmarknaden. Dessutom kommer potentiella synergieffekter inom verksamheten och gemensamma tekniska lösningar att leda till betydande besparingar när det gäller koldioxidavtryck. Instabee värderas till 18 miljarder SEK och grundarna är tillsammans med Kinnevik de största ägarna, på listan som också innehåller bland annat Creades, EQT och Verdane, AMF, Stena Sessan, H&M, CNI Nordic och Tham Invest.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »