Budbee och Instabox går samman – ny koncern värderas till 18 miljarder

Instabox och Budbee meddelar i ett pressmeddelande att bolagen avser att gå samman och bilda ett nytt bolag, Instabee. Processen är föremål för sedvanligt godkännande av Konkurrensverket. Avsikten är att den nya koncernen med kraft ska fortsätta investera i, och förflytta gränserna för konsumentfokuserade och hållbara leveranser till e-handelssektorn. Samgåendet är ett första tecken på att sistamilen-sektorn nu börjar att konsolideras.

Instabox grundades i Stockholm 2015 och dess leveranser till smarta paketskåp har blivit ett populärt alternativ för många svenskar. Instabox adderade hemleveranser under 2021 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland). Budbee grundades 2016 med ett initialt fokus på att skapa smarta, snabba och mer flexibla hemleveranser. Budbee adderade boxleveranser under 2020 och har i dag verksamhet i fem länder (Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna och Belgien). De två bolagen har fram till i dag letts av sina respektive grundare och dessa kommer fortsatt att spela viktiga roller i det nya bolaget. Budbees grundare Fredrik Hamilton, blir vd och Alexis Priftis, Instabox grundare, blir arbetande styrelseordförande.

– Jag har varit långsiktig i mina planer sedan start och samgåendet med Instabox är en fantastisk möjlighet att skapa något riktigt betydande. Vi har självklart följt Instabox genom åren och jag imponeras av deras resa. Det här känns som en perfekt kombination och jag ser fram emot att lära känna alla mina nya kollegor. Vi kommer att åstadkomma något stort tillsammans, säger Fredrik Hamilton.

– Jag tror att det här är två bolag som passar bra ihop och vi delar många grundläggande värderingar. En ömsesidig respekt och beundran har växt fram under lång tid och jag är glad att vi nu enas i arbetet mot vårt gemensamma mål: att transformera e-handelsleveranser med ett stort fokus på både användarupplevelsen och hållbarhet. Jag ser mycket fram emot att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Alexis Priftis.

Såväl Instabox som Budbee har utmanat traditionella marknadsaktörer och gått före i omställningen mot kundfokuserade och hållbara transporttjänster. Affärslogiken bakom det avsedda samgåendet handlar framför allt om ett mer effektivt resursnyttjande vad gäller såväl infrastruktur som kompetenser. Det nya bolaget kommer fortsatt att utmana traditionella statligt ägda postala aktörer liksom välfinansierade internationella leveransbolag som går in på e-handelsmarknaden. Dessutom kommer potentiella synergieffekter inom verksamheten och gemensamma tekniska lösningar att leda till betydande besparingar när det gäller koldioxidavtryck. Instabee värderas till 18 miljarder SEK och grundarna är tillsammans med Kinnevik de största ägarna, på listan som också innehåller bland annat Creades, EQT och Verdane, AMF, Stena Sessan, H&M, CNI Nordic och Tham Invest.

Fler nyheter

Positivt trendbrott i e-handeln

I dagarna släppte Svensk Handel den senaste upplagan av Svensk e-handelsindikator (mars 2024). Rapporten visar att den svenska e-handeln växer under årets första kvartal, vilket inte har hänt de senaste två åren.

Läs mer »

DHL Express rankas högt som arbetsplats

DHL Express uppger i ett pressmeddelande att företaget återigen har rankats högt i Great Place to Works (GPTWs) årliga rankning av certifierade företag, vilket är ett erkännande av en attraktiv arbetsplats där medarbetarna trivs och känner sig engagerade.

Läs mer »