Därför dumpar FedEx Amazon

Den växande e-handeln är en potentiell guldkalv för hela logistik- och transportbranschen, men FedEx uppsägning av sina avtal med Amazon sätter fingret på en allt mer pressad lönsamheten. Med konsumenter och kunder som ställer högre krav på snabbhet, flexibilitet och fria leveranser eller i varje fall billiga, så blir ekvationen allt svårare att få ihop.

FedEx har därför sedan en tid uttryckt en önskan att bredda sin kundbas och minska det egna beroendet av de allra största volymkunderna, till vilka Amazon onekligen räknas. Man har även konstaterat att Amazons egen leveransapparat, med oberoende transportörer och andra leveransfunktioner, innebär ett ökat konkurrenshot samt minskar intäkterna och lönsamheten för FedEx. Amazon har nyligen intensifierat satsningen på sitt Delivery Service Partner-program som gör gör det möjligt för Amazons personal att starta sina egna leveransbolag för att leverera Amazons paket.

Det ökade konkurrenstrycket på den amerikanska paketmarknaden har medfört att FedEx nyligen fattade beslut om att införa hemleverans veckans alla dagar som en standardtjänst samt investera i ytterligare förstärkningar och en utökad kapacitet i sitt eget nätverk. Det uttalade målet är att bygga en större och mer effektiv leveransapparat som gör det möjligt för FedEx att positionera sig som lågprisalternativet för last-mile-leveranser. En spännande kamp om e-handelslogistiken är att vänta framöver.

Fler nyheter

Positivt trendbrott i e-handeln

I dagarna släppte Svensk Handel den senaste upplagan av Svensk e-handelsindikator (mars 2024). Rapporten visar att den svenska e-handeln växer under årets första kvartal, vilket inte har hänt de senaste två åren.

Läs mer »

DHL Express rankas högt som arbetsplats

DHL Express uppger i ett pressmeddelande att företaget återigen har rankats högt i Great Place to Works (GPTWs) årliga rankning av certifierade företag, vilket är ett erkännande av en attraktiv arbetsplats där medarbetarna trivs och känner sig engagerade.

Läs mer »