Descartes förvärvar ShipTrack – last mile-specialist för e-handel

Descartes Systems Group har förvärvat det kanadensiska företaget ShipTrack, leverantör av lösningar med fokus på sista milen till e-handelsbranschen. Genom förvärvet stärker Descartes sitt erbjudande av lösningar för logistikintensiva verksamheter. 

ShipTrack är en leverantör av molnbaserade lösningar för leveransspårning. Med ShipTracks cloud-plattform automatiseras leveranserna samtidigt som kunderna får leveransuppdateringar i realtid samt information om beräknad ankomst. 

– Den utmaning som många distributörer möter när det gäller leveransens sista mil handlar om hur de kan hantera ökade leveransvolymer i en tid då kundernas krav på olika leveranssätt och uppdateringar i realtid också ökat. Vår plattform hjälper dessa aktörer att möta utmaningarna de står inför med hjälp av kraftfulla arbetsflöden genom hela leveransen och information i realtid till slutkunden. Tillsammans med Descartes ser vi nu stora möjligheter att skapa en unik produkt som kombinerar våra sista milen-lösningar med Descartes ruttoptimering, säger Shawn Winter, medgrundare till ShipTrack och VP Mobility Solutions på Descartes. 

ShipTracks skalbara och konfigurerbara plattform uppges vara särskilt lämplig för aktörer verksamma inom e-handel och hemleverans av paket och medicin, där behovet av en effektiv Last Mile-process är stor. För Descartes är förvärvet av ShipTrack en viktig del i företagets strategi att stärka sitt e-handelserbjudande.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »