DHL & McKinsey: ”Delivering Pandemic Resilience”

Den allra första breda användningen av Covid-19 vacciner väntas påbörjas redan under fjärde kvartalet i år. Då behöver regeringar, myndigheter och läkemedelsbolag börja förse en global marknad med stora mängder vaccin – miljarder doser. Mot den bakgrunden har DHL och McKinsey just publicerat rapporten ”Delivering Pandemic Resilience”. Frågan som ställs och delvis besvaras är hur en säker och stabil försörjning av kritiska läkemedel och sjukvårdsmaterial ska kunna säkerställas i samband med den aktuella pandemin och andra hälsokatastrofer. 

Just nu utvecklas och testas cirka 250 olika Covid-19-vaccin och de befinner sig alla i olika faser. De som så småningom ska användas bredare underställs krav på strikt temperaturkontroll på upp till -80 grader i samband med lagerhållning och transport – att jämföra med den konventionella temperaturen för vacciner som ligger kring minus 2 till minus 8 grader. Detta är en av flera utmaningar som behandlas i rapporten, där man även konstaterar att logistikutmaningen rent volymmässigt handlar om att hantera upp till 200 000 pallar, 15 miljoner leveranser av kylboxar och 15 000 flygtransporter.

Stresstest för global, storskalig katastroflogistik

I rapporten identifieras de största utmaningarna och viktigaste lärdomarna hittills av Covid-19. Särskilt fokuseras inboundlogistik och distributionsmässiga utmaningar. Den stora utmaningen är förstås att hantera de enorma volymer av vaccin som nu kommer att behöva lagerhållas, distribueras och levereras i tid och utan att ha påverkats av temperaturvariationer. Samtidigt gäller det att ta hänsyn till hållbarhetsfrågor i hela processen. Med andra ord ett omfattande stresstest för en global, storskalig och komplex logistik och varuförsörjning.

Ramverk för att hantera framtida katastrofer

I rapporten presenteras ett ramverk för hur framtida katastroflägen bör hanteras genom en robust katastrofberedskapsplanering, nätverkssamarbete och en ändamålsenlig logistisk infrastruktur och ett IT-stöd som ger den visibilitet som krävs över hela försörjningsprocessen. Rapporten kan laddas ner här.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »