Markus Voss, COO och CIO på DHL Supply Chain. Foto: DHL

DHL Supply Chain fördjupar samarbetet med AutoStore – över 1 000 robotar

DHL Supply Chain och robotteknikbolaget AutoStore meddelar att företagen utökar sitt partnerskap för att ytterligare accelerera och förbättra automatiseringen av DHL Supply Chains globala lagerverksamhet med över 1 000 robotar.

DHL Supply Chain, som redan driver nio operativa AutoStore-lager och har fyra under utveckling, har för avsikt att bygga ytterligare fem anläggningar utöver de som redan är i drift eller i planering. Det strategiska målet för DHL och AutoStore är att genom partnerskapet påskynda implementeringen av teknologin och därmed förbättra förmågan att möta olika kundbehov.

– Vi är glada över att utöka vår relation med AutoStore och fortsätta att implementera vår digitaliserings- och automationsstrategi i ett växande antal lager, för att bättre och snabbare betjäna våra kunder. AutoStores standardiserade och modulära teknologi är perfekt i linje med vårt mål att göra vår verksamhet mer effektiv, vilket möjliggör snabb skalbarhet och anpassningsbarhet över olika användningsfall och slutmarknader – en avgörande faktor för oss som en tredjepartslogistikleverantör. Genom ett standardiserat tillvägagångssätt och dedikerad lagertillgänglighet kommer vi att avsevärt kunna minska implementeringstiderna. Dessutom är AutoStores nätverk av partners ovärderligt för att stödja vår tillväxtstrategi över flera geografiska områden, säger Markus Voss, COO och CIO på DHL Supply Chain i en kommentar till det fördjupade samarbetet.

Sedan 2012 har DHL Supply Chain och AutoStore samarbetat för att implementera lösningar i lagerverksamheter i Singapore, Polen, Tyskland, Australien och USA. Det pågående samarbetet har redan resulterat i en flotta på mer än 1 000 robotar världen över som avsevärt ökar operativ effektivitet och genomströmning.

– Vårt långvariga samarbete med DHL Supply Chain har visat styrkan, tillförlitligheten och effektiviteten i AutoStores teknologi. Vi är glada över att ytterligare utöka detta värdefulla partnerskap och stödja DHL Supply Chains globala nätverk av automatiserade lagerlösningar. Vi är glada över den betydande tillväxtmöjlighet som detta innebär för AutoStore, eftersom vi fortsätter att driva innovation inom logistikvärlden, säger AutoStores CEO Mats Hovland Vikse.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »