DHL Supply Chain satsar på plattform med AI-driven robotteknik

DHL Supply Chain har i dagarna lanserat en plug & play-plattform med AI-driven robotteknik, i samarbete med Microsoft och Blue Yonder. Robotplattformen uppges förkorta integrerings- och programmeringstiden för nya automationsenheter i lageranläggningar. Lösningen, som bygger på Microsoft Azure IoT och molnplattformstjänster, ger även fler möjligheter att välja robotsystem som ska täcka olika typer av behov.

– Den globala implementeringen av robotar och robotsystem är en viktig del i vår strategi för att hjälpa våra anställda och förbättra kundernas drift, säger Markus Voss, global CIO och COO på DHL Supply Chain. Automation och robotteknik hjälper oss att göra operativa processer mer flexibla, ergonomiska och attraktiva för våra anställda genom att ersätta monotona, repetitiva och särskilt fysiskt ansträngande aktiviteter. Målet är inte att byta ut anställda, utan att ge vår personal roligare och mer intressanta arbetsuppgifter.

Den nya mjukvaruplattformen ingår i DHL Supply Chains omfattande digitaliseringsstrategi, som även inkluderar användningen av tekniker som robotar, så kallade wearables samt dataanalys.

– Vi har över 2 000 anläggningar inom DHL Supply Chain, så vi vet hur komplext, tidskrävande och kostsamt det kan vara att integrera nya robotar i befintliga plattformar och ansluta dessa till våra kunders olika lagerhanteringssystem. Det är just därför den nya plattformen är så effektiv. Vår första implementering av den nya plattformen med 6 River Systems på en av våra anläggningar i Madrid visar redan att integreringstiden minskat med 60 procent. Med framtida implementeringar räknar vi med förbättringar på upp till 90 procent.

Den första implementeringen vid en DHL Supply Chain-anläggning i Madrid har redan visat att den nya plattformen kan minska komplexiteten och påskynda integreringen av robotsystem i ett befintligt lagerhanteringssystem. Samtidigt ger plattformen större flexibilitet i valet av olika robotleverantörer i ett system. Plattformen drivs av Blue Yonders Luminate Platform med maskinlärning (ML). Tack vare plattfomens funktioner för aktivitetshantering så ökar effektiviteten i lagren.

– Att bygga en pålitlig och flexibel försörjningskedja är avgörande för att kunna hantera kundernas föränderliga behov. Genom att digitalisera sina lagerlösningar förenklar DHL integreringen av komplexa IoT-system och öppnar upp för nya affärsmöjligheter inom logistikbranschen. De stora vinsterna finns i tidsbesparing, global skalbarhet, sänkta kostnader och högre säkerhet, säger Sam George, Corporate Vice President Azure IoT på Microsoft.

– Genom att använda Blue Yonders Luminate Platform får DHL en lösning som kan implementeras på alla sina distributionsanläggningar genom en SaaS-applikation i molnet. När det periodvis råder brist på arbetskraft, som under högsäsong, kan DHLs anläggningar nu snabbt ta in en robotleverantör för att öka sin resurskapacitet och ge avlastning till sin personal, säger Johan Reventberg, President EMEA på Blue Yonder.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »