DPDgroup och PostNord förlänger paketsamarbete

Franska DPDgroup (Le Groupe La Poste) – det största internationella nätverket för paketleveranser i Europa – förnyar sitt samarbete för paketleveranser med PostNord, genom ett nytt samarbetsavtal för de kommande fem åren.

PostNord samarbetar med DPDgroup för sina internationella paketvolymer som skickas från Danmark, Sverige, Norge och Finland till övriga Europa. Omvänt gör DPDgroup detsamma från sitt europeiska nätverk till Norden. Partnerskapet inleddes 2002 och har under de senaste 20 åren vuxit stadigt. De båda bolagens nätverk av paketutlämningsställen är en viktig resurs för att öka e-handeln mellan de fyra nordiska länderna och övriga Europa. Som en del av det nya partnerskapsavtalet blir internationella paketleveranser från DPDgroup tillgängliga i butik, 2Shop delivery, även i Norge, via 1 600 norska 2Shop-utlämningsställen. Från och med april 2020 erbjuds därmed 2Shop-leveranser som leveransalternativ i alla nordiska länder. Båda parterna erbjuder dessutom digitala gränssnitt för mottagarna för att kunna spåra gods och förbättra sin leveransupplevelse.

– DPDgroup och PostNord har haft ett partnerskap länge och jag är glad att vi har förlängt vårt avtal. För PostNord är det oerhört viktigt att fortsätta utöka våra internationella aktiviteter och avtalet med DPDgroup passar fint i det sammanhanget, säger Peter Kjaer Jensen, vice vd för PostNord Group.

Det förnyade samarbetet innebär att PostNord och DPDGroup fortsättningsvis kan erbjuda gränsöverskridande lösningar för e-handel till och från Norden, erbjuda ett nätverk med 46 000 utlämningsställen samt årligen frakta ca 10 miljoner paket från och till Norden.

Fler nyheter

E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad

Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.

Läs mer »