Droppshipping ökar tillverkarnas lönsamhet

Amerikanska mjukvarubolaget DI Central har nyligen låtit Lehigh University, Pennsylvania genomföra en bred studie om dropshipping – dvs. att tillverkare tar ansvar för order och leveransprocessen direkt till slutkonsumenter. Studien visar att en majoritet av de tillverkande företagen, 53 %, har ökat sina marginaler genom att tillämpa droppshipping.

Droppshipping har blivit något av ett modebegrepp som ett resultat av e-handelns framväxt. Traditionellt har tillverkare ställt sig tveksamma till att hantera handelns konsumentleveranser, eftersom det har betraktats som mer lönsamt att leverera i större volymer till handlarna. Men den aktuella studien från Leigh University visar att de tillverkare som faktiskt har testat dropshipping har ökat sina intäkter och reducerat sina kostnader som en följd av att modellen ger en större kundbas (online-försäljning) samtidigt som kostnaderna för lager och butiker minskar. Ytterligare en fördel med dropshipping uppges vara att återförsäljare/handlare tenderar att nöja sig med en lägre marginal när tillverkaren tar ansvar för order-till-leverans-processen.

Rapporten kan laddas ner här

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »