Droppshipping ökar tillverkarnas lönsamhet

Amerikanska mjukvarubolaget DI Central har nyligen låtit Lehigh University, Pennsylvania genomföra en bred studie om dropshipping – dvs. att tillverkare tar ansvar för order och leveransprocessen direkt till slutkonsumenter. Studien visar att en majoritet av de tillverkande företagen, 53 %, har ökat sina marginaler genom att tillämpa droppshipping.

Droppshipping har blivit något av ett modebegrepp som ett resultat av e-handelns framväxt. Traditionellt har tillverkare ställt sig tveksamma till att hantera handelns konsumentleveranser, eftersom det har betraktats som mer lönsamt att leverera i större volymer till handlarna. Men den aktuella studien från Leigh University visar att de tillverkare som faktiskt har testat dropshipping har ökat sina intäkter och reducerat sina kostnader som en följd av att modellen ger en större kundbas (online-försäljning) samtidigt som kostnaderna för lager och butiker minskar. Ytterligare en fördel med dropshipping uppges vara att återförsäljare/handlare tenderar att nöja sig med en lägre marginal när tillverkaren tar ansvar för order-till-leverans-processen.

Rapporten kan laddas ner här

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »