E-barometern: ”Leveransalternativet en viktig faktor vid köpbeslut på nätet – svenska företag kan förlora intäkter”

E-barometern för andra kvartalet 2023, som PostNord släppte i oktober, visar att sex av tio e-handelskunder tycker att en av de viktigaste faktorerna är att få välja hur leveransen ska ske och en av fyra anser att val av leveransdatum är en av de viktigaste faktorerna. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv och konstaterar att svensk e-handel behöver optimera och kundanpassa sina leveranser för att inte riskera att tappa kunder.

– Undersökningen visar exmpelvis att 36 procent av svenska e-handelskunder har avstått från köp för att det föredragna leveransalternativet inte har erbjudits. Det är en varningssignal till företagen att begränsningar i möjligheten till val av leverans kan innebära förlorade intäkter, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

E-barometern visar tydligt att kunderna uppskattar en pålitlig leverans av sina varor. Något som påvisar vikten av att arbeta med ruttoptimering och en agil planering av transporterna utifrån tillgång och efterfrågan av varor.

– I en tid då det är tufft för svensk e-handel och konkurrensen ökar är det viktigt att titta på hela köpupplevelsen och då är leveransen en viktig nyckel. Både vad gäller leveransform, men också pålitligheten i transporten. Beträffande den aspekten så visar undersökningen att 1 av 5 inte är nöjda med den tidsram som angavs vid den senaste e-handelsleveransen. Så även här finns potential till förbättringar, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Postnord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern Q2 2023 baseras på information som har samlats in från detaljhandelsföretag i augusti 2023. Totalt deltog 154 företag deltog i mätningen. Det genomfördes även fyra konsumentundersökningar med hjälp av KANTAR:s webbpanel och dessa genomfördes mellan maj och juli.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »