Anders Bohlin, Element Logic

E-handelsföretaget Cellbes satsar på automatiserat lager

E-handlaren Cellbes – en av norra Europas ledande e-handlare med fokus på mode och heminredning – har beslutat att automatisera sitt nya lager med AutoStore från Element Logic. Samtidigt byggs lagret ut och driften outsourcas till en extern specialist.

Cellbes blev trångbodda i sin befintliga lagerverksamhet i industriområdet Viared i Borås och valde sommaren 2021 att sälja fastighetsbolaget, Cellbes Real Estate AB, innehållande Fastigheten Vindan 1 i Borås till Logistea (tidigare Odd Molly International AB). Därefter fattades beslut om att bygga ut och modernisera anläggningen i samarbete med den nya ägaren. I samband med utbyggnaden går Cellbes från manuellt till automatiserat lager med AutoStore från Element Logic – samt väljer att outsourca driften. Alla förändringar handlar om att effektivisera lagerverksamheten, med omställning från postorderföretag till renodlad e-handlare, som möter slutkundernas efterfrågan.

I en första fas av automatiseringen fokuseras på plock och pack med 63 robotar, 60 000 backar och 15 operatörsportar. AutoStore-systemet är designat för att klara 1 700 orderrader/timme och har även ett bansystem kopplat för att hantera inbound, outbound, sortering och waste. Driftsättning beräknas ske sommaren 2022.

– Vi är glada att Cellbes har valt att satsa på säkerställd kvalitet, kostnadseffektivitet och flexibilitet i sin lagerverksamhet genom AutoStore. Automatisering är en naturlig väg att gå när logistiken förändras så radikalt som den gör nu, särskilt inom retail och e-handel, med helt andra kompetenskrav, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sweden.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »