AutoStore expanderar snabbt i hela världen.

Element Logic får licens att sälja AutoStore i hela Europa – ETABLERAR i Polen och Benelux

Element Logic meddelar att bolaget har ingått ett avtal med AutoStore om att få sälja det populära robotsystemet över hela Europa. Avtalet med AutoStore ger Element Logic europeisk distributionsrätt, vilket innebär att hela Europa blir bolagets lokala marknad. Som ett resultat av överenskommelsen startar Element Logic upp nya verksamheter i Polen och BeNeLux.

”Vi har arbetat mot det här målet under lång tid och vi är mycket glada över att ha nått en överenskommelse med AutoStore. Överenskommelsen gör det möjligt att framöver expandera till nya marknader när vi ser goda möjligheter”, säger Dag-Adler Blakseth, CEO på Element Logic.

Element Logic har varit distributör av AutoStores skalbara och mycket flexibla lagerlösning sen 2003 och har utvecklat en egen mjukvara för att styra systemet optimalt. Utöver Polen och BeNeLux kommer ytterligare länder inom kort läggas till som nya marknader för Element Logic och planen är fortsatt att växa med omkring 25–50% årligen. 

” Vi har redan en stor efterfrågan på AutoStores lagerlösningar i Sverige och detta innebär att vi blir en ännu bättre och mer trovärdig partner i det internationella perspektivet samt att vi stärker banden till AutoStore ännu mer. AutoStores stora fördel är den yteffektiva lagerlösningen med stor flexibilitet och att systemet ofta kan byggas upp på kort tid i befintliga lokaler. Det är det som tilltalar företag som vill kunna expandera sin verksamhet och e-handel på ett smart och lönsamt sätt”, säger Thomas Karlsson, vd för Element Logic Sweden AB.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »