AutoStore expanderar snabbt i hela världen.

Element Logic får licens att sälja AutoStore i hela Europa – ETABLERAR i Polen och Benelux

Element Logic meddelar att bolaget har ingått ett avtal med AutoStore om att få sälja det populära robotsystemet över hela Europa. Avtalet med AutoStore ger Element Logic europeisk distributionsrätt, vilket innebär att hela Europa blir bolagets lokala marknad. Som ett resultat av överenskommelsen startar Element Logic upp nya verksamheter i Polen och BeNeLux.

“Vi har arbetat mot det här målet under lång tid och vi är mycket glada över att ha nått en överenskommelse med AutoStore. Överenskommelsen gör det möjligt att framöver expandera till nya marknader när vi ser goda möjligheter”, säger Dag-Adler Blakseth, CEO på Element Logic.

Element Logic har varit distributör av AutoStores skalbara och mycket flexibla lagerlösning sen 2003 och har utvecklat en egen mjukvara för att styra systemet optimalt. Utöver Polen och BeNeLux kommer ytterligare länder inom kort läggas till som nya marknader för Element Logic och planen är fortsatt att växa med omkring 25–50% årligen. 

” Vi har redan en stor efterfrågan på AutoStores lagerlösningar i Sverige och detta innebär att vi blir en ännu bättre och mer trovärdig partner i det internationella perspektivet samt att vi stärker banden till AutoStore ännu mer. AutoStores stora fördel är den yteffektiva lagerlösningen med stor flexibilitet och att systemet ofta kan byggas upp på kort tid i befintliga lokaler. Det är det som tilltalar företag som vill kunna expandera sin verksamhet och e-handel på ett smart och lönsamt sätt”, säger Thomas Karlsson, vd för Element Logic Sweden AB.

Fler nyheter

E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad

Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.

Läs mer »