”En prövotid för många företag”

PostNords E-barometer för andra kvartalet 2020, som släpptes i september visar bland annat att e-handelstillväxten uppgick till hela 49 procent jämfört med samma period förra året. Aldrig tidigare har e-handeln växt så kraftigt under ett enskilt kvartal. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna utifrån ett transport- och logistikperspektiv. 

E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research och publiceras en gång per kvartal. Barometern bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Under 2020 års andra kvartal härjade coronaviruset som mest i Sverige vilket gett effekt på e-handeln. När företagens försäljningstillväxt för kvartalet sammanställdes uppgick e-handelstillväxten till hela 49 procent. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna. 

– Den nuvarande coronapandemin har inneburit utmaningar för många branscher, organisationer och individer världen över. Siffrorna visar att e-handeln är här för att stanna och även om många leverantörer har börjat anpassa sina verksamheter finns det fortsatt mycket att göra. Leverantörerna måste börja se över sina logistiklösningar, vad de har för ruttplaneringslösning och anpassa den så mycket de bara kan, säger Lars Persson. 

Anpassning till det nya normala 

Coronapandemin har gynnat e-handeln på flera plan och efter det andra kvartalets sammanställning visar e-barometern att e-handeln fortsatt ligger på den högre nivån, vilket pekar på att det har skett en viss beteendeförändring. 

– Det ökade trycket på att säkerställa effektiva leveranser, både till butiker och människors hem, är något vi aldrig tidigare upplevt. Efterfrågan på e-handeln är enorm, vilket innebär en stor ökning av antalet hemleveranser, som i sin tur sätter stor press på leverantörerna att hitta effektiva och smarta lösningar som hjälper dem att möta behovet. Hur vi konsumerar har ändrats och det behöver vi anpassa oss efter. Vi upplever just nu en prövotid för många företag där de som kan anpassa sig och utnyttja ny teknik som ökar effektiviteten, är de som kommer stå starkare i framtiden och vara bättre rustade för att hantera skiften i efterfrågan, säger Lars Persson. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »