Fortsatt tufft för svensk e-handel

Svensk Handels E-handelsindikator för juni och juli visar att e-handeln i Sverige minskar med 3 procent i juni och ökar med 2 procent i juli jämfört med samma perioder förra året. Hittills i år har e-handelns omsättning minskat med totalt 4 procent mätt både i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och när e-handeln från utländska aktörer inkluderas.

– Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft. Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Andelen svenskar som e-handlade ökade något i både juni och juli i år jämfört med samma månader förra året. Tendensen är dock att varje e-handelskonsument handlar för ett lägre belopp. I juni minskade det genomsnittliga köpbeloppet per konsument med 5 procent. I juli var det oförändrat. Hittills i år har inte det genomsnittliga köpbeloppet tydligt ökat under någon månad. Hushållens alltmer ansträngda plånböcker har påverkat hur mycket pengar man handlar för men e-handeln som inköpskanal har inte påverkats i samma utsträckning.

– Beteendeförändringen mot ökad e-handel och konsumenternas jakt på låga priser gynnar andrahandsmarknadens utveckling. Ett flertal svenska digitala marknadsplatser där det går att sälja och köpa begagnade varor har nyligen kommunicerat att försäljningen har varit väldigt stark under den senaste tiden, konstaterar Per Ljungberg.

Fler nyheter

Logistik & Transport 2025: bransch på gott humör och i stark tillväxt

Årets Logistik & Transport på Svenska Mässan blev större och mer välbesökt än på länge, med 4 530 besökare och närmare 140 utställare inom allt från robotisering, lagerautomation och supply chain-mjukvara till 3PL, hållbara transporter och hanteringsutrustning. Supply Chain Effect var självklart på plats och genomförde ett antal välbesökta scenaktiviteter.

Läs mer »

Astrid stöttar Astro WMS

Consafe Logistics lanserar den generativa AI-assistenten Astrid, uppger bolaget i ett pressmeddelande. Astrid gör arbetet med Astro WMS enklare, snabbare och smartare genom att hjälpa användare att konfigurera, sätta upp och felsöka sitt lagersystem snabbt och säkert.

Läs mer »