Fortsatt tufft för svensk e-handel

Svensk Handels E-handelsindikator för juni och juli visar att e-handeln i Sverige minskar med 3 procent i juni och ökar med 2 procent i juli jämfört med samma perioder förra året. Hittills i år har e-handelns omsättning minskat med totalt 4 procent mätt både i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och när e-handeln från utländska aktörer inkluderas.

– Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft. Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Andelen svenskar som e-handlade ökade något i både juni och juli i år jämfört med samma månader förra året. Tendensen är dock att varje e-handelskonsument handlar för ett lägre belopp. I juni minskade det genomsnittliga köpbeloppet per konsument med 5 procent. I juli var det oförändrat. Hittills i år har inte det genomsnittliga köpbeloppet tydligt ökat under någon månad. Hushållens alltmer ansträngda plånböcker har påverkat hur mycket pengar man handlar för men e-handeln som inköpskanal har inte påverkats i samma utsträckning.

– Beteendeförändringen mot ökad e-handel och konsumenternas jakt på låga priser gynnar andrahandsmarknadens utveckling. Ett flertal svenska digitala marknadsplatser där det går att sälja och köpa begagnade varor har nyligen kommunicerat att försäljningen har varit väldigt stark under den senaste tiden, konstaterar Per Ljungberg.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »