GALOPPERANDE TMS-MARKNAD

Efterfrågan på transportsystem av olika slag ökar snabbt i kölvattnet av senare års störningar i de globala försörjningskedjorna. Många företag har under de senaste åren upplevt hur uteblivna leveranser och bristande tillgång till transportkapacitet har fått negativa konsekvenser, och vill därför ha mer visibilitet och flexibilitet i sina transportflöden.

Så kallade realtidsplattformar för transporter (RTTVP), dashboards och Transportation Management System (TMS) är exempel på lösningar som har fått ett enormt uppsving under senare år. I ekonomiska termer är det TMS-marknaden som är störst med cirka 14 miljarder dollar i omsättning och en långsiktig tillväxt kring 11 procent per år (se tabellen).

Stora pengar att spara

Flera undersökningar anger logistikkostnadens andel av ett genomsnittligt företags intäkter till +10 procent, där kostnaden är betydligt högre i exempelvis e-handeln. Och transporternas andel av logistikkostnaderna uppgår i sin tur till uppemot 50 procent. Att följa upp och arbeta medvetet och systematiskt med transporter och kostnader resulterar därför ofta i stora besparingar.

Ökade kundkrav

Men nyttan med ett TMS handlar inte enbart om effektivitet och kostnader. Med en växande e-handel ökar kundkraven på en god leveransservice även business-to-business, där kundernas beteende och förväntningar blir mer och mer lika de vi har som konsumenter. Det finns också en ambition att använda transporterna som ett medel för att öka kundnöjdheten och därmed stärka det egna företagets långsiktiga konkurrenskraft.

Vad gör systemet?

Ett TMS är ett omfattande system som samlar in mängder av data från många olika källor, både från varuägare och transportörer och som kan ligga till grund för analyser och ständiga förbättringar. Ett TMS ger den visibilitet och flexibilitet som är grunden för att kunna parera och påverka olika skeenden i försörjningskedjan, baserat på proaktiva larm, synlighet på godsets position och en samlad överblick över leveransprocesserna och hur pass bra de fungerar. I ett modernt TMS finns det funktioner för att planera order, välja transportslag och transportör, boka transporter, ruttplanera, bevaka leveranser samt hantera faktura- och avvikelsekontroll. Dessutom sker en uppföljning av transporterna där data sammanställs och presenteras. Ofta finns det även funktionalitet för att hantera tullprocesser.

Ökad hållbarhet

De transportdata som genereras av TMS-system skapar goda förutsättningar för att följa upp och rapportera utsläpp och minska den egna klimatpåverkan genom att göra mer klimatvänliga transportval. Generellt sett är mjukvaror som ökar visibiliteten, möjliggör datadelning och samarbete i supply chain viktiga verktyg för att åstadkomma en ökad hållbarhet.

”Realtidsvisibilitet” sällan realistiskt

Systemleverantörerna lovar för det mesta ”realtidsvisibilitet” – ett löfte som i praktiken kan vara svårt att infria eftersom det gods som är under transport inte alltid är uppkopplat med telematiksystem, mobilappar och sensorer som kontinuerligt kommunicerar godsets aktuella position. Oavsett detta så finns det numera kraftfulla, molnbaserade TMS för att dela data med partners i leveranskedjan, skapa visibilitet och generera insikter som reducerar kostnader, ger en ökad kvalitet och bättre kundvärde, så nära i realtid som möjligt.

Lönar sig investeringen?

I många företag är transporterna, trots dess stora kostnader, ett nedprioriterat område som till stor del hanteras manuellt. Den manuella hanteringen är tidskrävande, drar stora kostnader och genererar fler fel, och resulterar i en bristande systematik, överblick och kontroll. Det är genom att automa- tisera många av de manuella aktiviteterna och få data samlade på ett ställe som en investering i ett TMS betalar sig. Med information och överblick över en mängd transporttjänster och priser som uppdateras löpande ökar förutsättningarna att göra ekonomiskt kloka val.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »