GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Avtalet innebär att GXO Logistics, som redan har en högt automatiserad logistikverksamhet, kommer att genomföra en pilot med Reflex Robotics humanoida robotlösning i sin dagliga verksamhet genom ett så kallat Robot-as-a-service-avtal (RaaS).

Reflex robot tar cirka 60 minuter att starta upp och den blir över tid helt autonom genom att med AI och maskininlärning lära sig av hur människorna utför lagerarbete. Den humanoida roboten uppges kunna utföra olika repetitiva arbetsuppgifter så som att flytta lådor och utföra plockning, och växla mellan olika arbetsgifter på ett sömlöst sätt.  

– Vi är glada över att samarbeta med Reflex för att utveckla applikationer för att deras robot ska kunna utföra olika uppgifter i våra lager, säger Adrian Stoch, Chief Automation Officer på GXO. 

Samarbetet är en del av GXO:s operativa inkubator-program där man samarbetar med ledande utvecklare för att validera den praktiska användningen av olika tekniker genom att använda lagret som ett verkligt laboratorium. Det långsiktiga målet med det aktuella avtalet är att använda Reflex robotlösning brett i GXO:s verksamhet, och på så vis minska kapacitetsbegränsningar och låta lagerpersonalen utföra de mer stimulerande arbetsuppgifterna.

– Vi är glada över att GXO, som en ledande leverantör av automatiserade logistiklösningar, samarbetar med oss ​​för att främja sin strategi. Vi har lärt oss mycket av att arbeta på plats i deras lager och vi accelererar snabbt vår robotproduktion för att stödja användningsfall för hyllplockning, fulfilment och kvalitetssäkring, säger Ritesh Ragavender, CEO för Reflex Robotics. 

Fler nyheter

Historisk satsning på infrastruktur, 1 315 miljarder kronor

Regeringen har beslutat om en proposition med historiskt stora satsningar på transportinfrastrukturen i Sverige. Utgångspunkten är att underhållet för det svenska väg- och järnvägsnätet måste stärkas samtidigt som det behövs investeringar i ny infrastruktur. Propositionen bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Läs mer »