Fredrik Hamilton, Budbee

Halv miljard till Budbee – ska accelerera sin expansion

Start-up-bolaget Budbee – en last-mile-leverantör med fokus på hållbarhet och logtech – meddelar i ett pressmeddelande att att bolaget har tagit in ytterligare 525 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av AMF. Bolaget värderas i den aktuella finansieringsrundan till 2,7 miljarder kronor enligt Dagens Industri.

– När jag grundade Budbee 2015, insåg jag och mitt team den enormt stora potentialen i teknik som transformerar e-handelsleveranser, säger Fredrik Hamilton, Budbees grundare och vd, och fortsätter:

– Idag har vi en tjänst som älskas av miljontals människor i Sverige, Holland, Danmark och Finland. AMF är ett av Sveriges ledande pensionsbolag och vi är väldigt glada över att välkomna dem som en långsiktig ägare som stöttar vår ambition att växa och förbättra e-handelsupplevelsen för miljoner andra i Europa.

Budbee växte under det senaste året med 200% och ambitionen är att använda investerade medel för att ytterligare accelerera tillväxten i Europa. AMF står för totalt 240 miljoner kronor av den aktuella investeringen och resterande 285 miljoner går de befintliga investerarna in med, dvs. Stena Sessan, Kinnevik och H&M Co:lab. 

Budbee är ett techbolag som erbjuder en logistiklösning för e-handlare. Bolaget erbjuder en innovativ, flexibel leveranstjänst till 25 miljoner människor i Sverige, Nederländerna, Finland och Danmark.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »