Fredrik Hamilton, Budbee

Halv miljard till Budbee – ska accelerera sin expansion

Start-up-bolaget Budbee – en last-mile-leverantör med fokus på hållbarhet och logtech – meddelar i ett pressmeddelande att att bolaget har tagit in ytterligare 525 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av AMF. Bolaget värderas i den aktuella finansieringsrundan till 2,7 miljarder kronor enligt Dagens Industri.

– När jag grundade Budbee 2015, insåg jag och mitt team den enormt stora potentialen i teknik som transformerar e-handelsleveranser, säger Fredrik Hamilton, Budbees grundare och vd, och fortsätter:

– Idag har vi en tjänst som älskas av miljontals människor i Sverige, Holland, Danmark och Finland. AMF är ett av Sveriges ledande pensionsbolag och vi är väldigt glada över att välkomna dem som en långsiktig ägare som stöttar vår ambition att växa och förbättra e-handelsupplevelsen för miljoner andra i Europa.

Budbee växte under det senaste året med 200% och ambitionen är att använda investerade medel för att ytterligare accelerera tillväxten i Europa. AMF står för totalt 240 miljoner kronor av den aktuella investeringen och resterande 285 miljoner går de befintliga investerarna in med, dvs. Stena Sessan, Kinnevik och H&M Co:lab. 

Budbee är ett techbolag som erbjuder en logistiklösning för e-handlare. Bolaget erbjuder en innovativ, flexibel leveranstjänst till 25 miljoner människor i Sverige, Nederländerna, Finland och Danmark.

Fler nyheter

PostNord TPL utvidgar samarbetet med Consafe Logistics

Nordens största 3PL-aktör, PostNord TPL, har utökat sin verksamhet med ett nytt automatiserat lager i Stigamo, Jönköping. Det nya lagret opereras med lagerhanteringssystemet Astro WMS från Consafe Logistics, vilket innebär att de båda företagens partnerskap utvidgas ytterligare.

Läs mer »

PMI visar på tydlig vändning i konjunkturen – åter i tillväxtzonen

Den väl etablerade konjunkturindikatorn PMI-total (Purchasing Managers Index) noterades i mars till 50,0 från 49,2 i februari, vilket är den högsta nivån sedan juli 2022 och innebär att indikatorn åter är i tillväxtzonen. Glädjande är att orderingången fortsätter att förbättras samtidigt som produktionsplanerna blivit mer expansiva, konstaterar Swedbank i sin analys.

Läs mer »