Foto: Einride

Heineken kör öl med el med svenska Einride

Heineken och Einride ger sig ut på sin första gränsöverskridande resa genom att introducera frakter baserade på förnybar el, mellan öljättens brygger i Den Bosch i Nederländerna och det egna distributionscentret i tyska Duisburg.

Enligt ett pressmeddelande räknar de båda företagen med att minska CO²-utsläppen med cirka 930 ton per år, och ta ett första steg i övergången till helt koldioxidfria transporter. Heinekens ambition är att nå nettonoll-utsläpp av koldioxid i hela sin värdekedja år 2040, varav logistiken representerar 12 procent av det totala koldioxidavtrycket.

– Dekarbonisering av logistiken kommer att spela en nyckelroll för att uppnå våra netto-noll-åtaganden. I detta skede är elektriska batterier en av de bäst positionerade teknikerna för att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Einride har den kunskap, erfarenhet och det nätverk som krävs för att erbjuda långsiktiga elektriska frakttjänster, end-to-end och till konkurrenskraftiga villkor, säger Arjen van der Woude, direktör Strategic Sourcing Supply Chain på Heineken.

Den första delen av projektet består av en leverans av elektriska lastbilar som drivs av förnybar energi, etablering av laddinfrastruktur och en integration av det AI-drivna operativsystemet Einride Saga. Inledningsvis ska fem lastbilar av modellen Mercedes eActros 300 transportera tio fulla lastbilslaster dagligen, vilket motsvarar ca 540 km per lastbil. Laddinfrastrukturen som är byggd för att driva fordonen är baserad på Kempowers laddningslösning, som integreras med mjukvaran Saga, som bland annat optimerar rutter, minimerar energiförbrukningen och registrerar minskningen av CO²-utsläppen. Projektet är ett första steg i en gemensam ambition att minska utsläppen av CO², där det redan nu finns det planer på att inom en snar framtid utöka partnerskapet till fler länder.

Fler nyheter

Paulig och Einride i samarbete för elektrifierade transporter

Livsmedelskoncernen Paulig tar ett steg mot en mer hållbar logistik genom att samarbeta med Einride, fraktteknikföretaget som levererar digital, elektrisk och autonom transport. Tillsammans strävar de efter att reducera CO2e-utsläppen genom att elektrifiera Pauligs största transporter av Santa Maria-produkter i Sverige, med en planerad utsläppsminskning på upp till 87 procent på utvalda rutter. Samarbetet är ett steg i Pauligs ambition att halvera sina utsläpp från hela värdekedjan fram till 2030.

Läs mer »

Kappahl Group väljer Vanderlande och Consafe Logistics som partners för ny distributionscentral

Under 2026 flyttar Kappahl Group logistiken från sin nuvarande distributionscentral i Mölndal till ett nybyggt logistikcenter i Arendal vid Göteborgs hamn. Nu står det klart att det blir Vanderlande som kommer leverera automationslösningarna i den 34 000 kvadratmeter stora fastigheten och Consafe Logistics levererar mjukvaran ASTRO WMS som ska styra hela anläggningen.

Läs mer »