Foto: Einride

Heineken kör öl med el med svenska Einride

Heineken och Einride ger sig ut på sin första gränsöverskridande resa genom att introducera frakter baserade på förnybar el, mellan öljättens brygger i Den Bosch i Nederländerna och det egna distributionscentret i tyska Duisburg.

Enligt ett pressmeddelande räknar de båda företagen med att minska CO²-utsläppen med cirka 930 ton per år, och ta ett första steg i övergången till helt koldioxidfria transporter. Heinekens ambition är att nå nettonoll-utsläpp av koldioxid i hela sin värdekedja år 2040, varav logistiken representerar 12 procent av det totala koldioxidavtrycket.

– Dekarbonisering av logistiken kommer att spela en nyckelroll för att uppnå våra netto-noll-åtaganden. I detta skede är elektriska batterier en av de bäst positionerade teknikerna för att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Einride har den kunskap, erfarenhet och det nätverk som krävs för att erbjuda långsiktiga elektriska frakttjänster, end-to-end och till konkurrenskraftiga villkor, säger Arjen van der Woude, direktör Strategic Sourcing Supply Chain på Heineken.

Den första delen av projektet består av en leverans av elektriska lastbilar som drivs av förnybar energi, etablering av laddinfrastruktur och en integration av det AI-drivna operativsystemet Einride Saga. Inledningsvis ska fem lastbilar av modellen Mercedes eActros 300 transportera tio fulla lastbilslaster dagligen, vilket motsvarar ca 540 km per lastbil. Laddinfrastrukturen som är byggd för att driva fordonen är baserad på Kempowers laddningslösning, som integreras med mjukvaran Saga, som bland annat optimerar rutter, minimerar energiförbrukningen och registrerar minskningen av CO²-utsläppen. Projektet är ett första steg i en gemensam ambition att minska utsläppen av CO², där det redan nu finns det planer på att inom en snar framtid utöka partnerskapet till fler länder.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »