Foto: Einride

Heineken kör öl med el med svenska Einride

Heineken och Einride ger sig ut på sin första gränsöverskridande resa genom att introducera frakter baserade på förnybar el, mellan öljättens brygger i Den Bosch i Nederländerna och det egna distributionscentret i tyska Duisburg.

Enligt ett pressmeddelande räknar de båda företagen med att minska CO²-utsläppen med cirka 930 ton per år, och ta ett första steg i övergången till helt koldioxidfria transporter. Heinekens ambition är att nå nettonoll-utsläpp av koldioxid i hela sin värdekedja år 2040, varav logistiken representerar 12 procent av det totala koldioxidavtrycket.

– Dekarbonisering av logistiken kommer att spela en nyckelroll för att uppnå våra netto-noll-åtaganden. I detta skede är elektriska batterier en av de bäst positionerade teknikerna för att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Einride har den kunskap, erfarenhet och det nätverk som krävs för att erbjuda långsiktiga elektriska frakttjänster, end-to-end och till konkurrenskraftiga villkor, säger Arjen van der Woude, direktör Strategic Sourcing Supply Chain på Heineken.

Den första delen av projektet består av en leverans av elektriska lastbilar som drivs av förnybar energi, etablering av laddinfrastruktur och en integration av det AI-drivna operativsystemet Einride Saga. Inledningsvis ska fem lastbilar av modellen Mercedes eActros 300 transportera tio fulla lastbilslaster dagligen, vilket motsvarar ca 540 km per lastbil. Laddinfrastrukturen som är byggd för att driva fordonen är baserad på Kempowers laddningslösning, som integreras med mjukvaran Saga, som bland annat optimerar rutter, minimerar energiförbrukningen och registrerar minskningen av CO²-utsläppen. Projektet är ett första steg i en gemensam ambition att minska utsläppen av CO², där det redan nu finns det planer på att inom en snar framtid utöka partnerskapet till fler länder.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »