H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Ökad försäljning till fullpris, en minskande andel nedsättning (rea) och en ökad tillväxt var andra tydliga förbättringar som rapporterades. E-handel och en strävan att åstadkomma omnikanal har resulterat i en ökad försäljning på nätet med upphämtning och returhantering i butik (blick and collect), fler och snabbare konsumentleveranser och mer flexibla betalningslösningar. H&M fortsätter att investera tungt i sin försörjningskedja för att kunna hantera snabba modesvängningar och säkra en hög tillgänglighet och snabba leveranser.

Parallellt med satsningarna på e-handel, omnikanal och logistik storsatsar klädjätten på hållbarhet. Med utnämningen som en av världens mest hållbara detaljister (Dow Jones Sustainability World Index) så har H&M fått en ytterligare push och anledning att förvalta och bygga vidare på sitt hållbarhetsarbete. Bland annat kommer en storsatsning att göras på en mer hållbar förpackningsanvändning i hela koncernen, gröna last-mile-leveranser, liksom satsningar på ökad energieffektivitet och en mer hållbar produktion.

H&Ms logistiksatsningar intensifierades redan 2017 som en följd av en fallande lönsamhet och ett tapp gentemot huvudkonkurrenten Zara, ägt av Inditex. Inditex rankas av Gartner som världens näst bästa företag vad gäller supply chain management och logistik och bolagets framgångar hänförs ofta till dessa områden.

Fler nyheter

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Läs mer »

Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

Läs mer »