Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin visar på stark återhämtning

PMI ökade till 64,9 i december till 64,9 från 59,8 i november. Det är den största månatliga ökningen sedan i somras vilket stärker bilden av en utbredd konjunkturåterhämtning i svensk tillverkningsindustri. Det är ett överraskande starkt utfall som antas bero på en växande världshandel, men kanske även av en ökad optimism i samband med den påbörjade coronavaccineringen, menar Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

Samtliga delindex bidrog till uppgången i PMI-total. Leverantörernas leveranstider och sysselsättning bidrog sammantaget med 2,7 indexenheter följt av produktion (1,0 indexenheter) och orderingång (0,9 indexenheter). Lager bidrog med 0,4 indexenheter. Noterbart är att nyanställningsbehovet i tillverkningsindustrin ökar igen samtidigt som index för leveranstiderna nådde en ny toppnivå. Tillverkningsföretagens produktionsplaner blev mer expansiva i december än i november och indexet noterades till 67,6. Det är andra månaden i rad som indexet är högre än historiska snittet (63,6).

– Prisindexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser steg med hela 13,7 indexenheter i december till 71,9 jämfört med 58,2 i november. Pristrycket från producentledet ökar efter långvarig period med sjunkande priser och allt fler inköpschefer rapporterar nu om stigande råvarupriser. Detta är ännu ett tecken på att svensk industri går på allt högre varv, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »