Jula investerar i AGV-system från Toyota

Som en del av Julas fortsatta utveckling och för att säkra logistiken i framtiden har Jula ingått ett avtal med Toyota Material Handling gällande AGV (Automatically Guided Vehicles) för Julas centrallager i Skara.

De förarlösa truckarna ska utföra transportuppdrag i den del av Julas centrallager som består av mobila pallställ och som totalt innehåller 190 000 pallplatser. Lösningen kommer effektivisera Julas hantering och är även en viktig del i den fortsatta utvecklingen av en hållbar logistik.

– Vi investerar för framtiden. Denna satsning stärker Julas konkurrenskraft och affärsidé att vara lågpris och ta ansvar för låga kostnader, och skapar förutsättningar för en fortsatt lönsam och hållbar tillväxt. Jula är ett familjeföretag som är långsiktiga och vill vara i framkant med att utveckla framtidens logistik, säger Christian Blank, Logistic Director på Jula och styrelseledamot i Jula Holding.

Projektet har pågått sedan 2019 och under den tiden har Toyota utfört simulering och omfattande emulering samt fysiska tester både internt och på plats på Jula för att säkra lösningen både med hänseende på kapacitet och funktion. En stor utmaning är integrationen med de mobila pallställagen eftersom AGVn måste hantera en omvärld som ständigt rör på sig utan att den tappar sin orientering. Projektet går nu in i en genomförandefas med en förväntad driftstart under senare delen av 2022 för att vara uppe i full drift under 2023.

Viktigt att säkerställa framtiden

Installationen på Julas centrallager kommer vara det första AGV-systemet som integreras med ett mobilt pallsystem av den här storleken och kombinationen kommer vara ett av världens största. Varför Jula väljer AGV-system till centrallagret är för att säkra hanteringen av det ökade logistikflödet i framtiden samt en del i Julas satsning för en hållbar logistik.

– Vi ser att det generellt är en väldigt bra återbetalning på den här typen av system då våra automatiserade truckar är i kontinuerlig drift dygnet runt. Säkerheten ökar och skadekostnaderna minskar vid införandet av automation, samtidigt som risken för störningar på grund av personalfrånvaro och personalomsättning minskar, vilket många kunder har upplevt lite extra under de senaste åren, säger Henric Hasth, vd Toyota Material Handling Sweden.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »