Kan tullhantering vara mer än en kostnad?

Den 9 november träffades Camilla Rolandsdotter-Blomqvist från Geberit, Jimmy Berglund från Descartes och SCEs Stefan Karlöf för ett filmat samtal om huruvida tullhanteringen kan vara mer än en kostnad och om nyttan av en automatiserad tull- och transportadministration. 

Det är ingen hemlighet att moderna mjukvarulösningar är en nyckel till en ökad digitalisering och automatisering av många administrativa processer som fortfarande ofta utförs manuellt. Med rätt systemstöd kan manuellt administrativt arbete automatiseras till förmån för mer värdeskapande och stimulerande arbetsuppgifter. Mängder av administrativa processer effektiviseras varje dag med smarta mjukvaror, ofta baserade på AI och maskininkärning. Effekterna är kostnadsminskningar, tidsvinster, ökad kvalitet och säkerhet. Tullhantering har ofta setts som en kostnad, men med rätt processer och IT-stöd kan tulladministrationen skapa värde genom att automatisera manuella processer, minimera fel, säkerställa efterlevnad av lagkrav och reducera kostnader. Descartes har byggt en systemlösning med ambitionen att automatisera så mycket som möjligt både av tull- och transporthanteringen. Hela samtalet kan ses här:

https://www.linkedin.com/posts/descartes-group-nordics_kan-tullhantering-vara-mer-%C3%A4n-en-kostnad-activity-7010604793287053312-Lv-7?utm_source=share&utm_medium=member_ios

Fler nyheter

Logistikbranschens automationspionjär 

Den svenska logistikavdelningen på en av världens största leverantörer av frukt och grönt bolagiserades 2008 och tog namnet Nowaste Logistics. Mer än 15 år senare är företaget en av Sveriges ledande tredjepartslogistiker, välkänt för sin avancerade lagerteknik, högautomatiserade hantering och sitt starka fokus på personalen.

Läs mer »

DHL Trade Atlas 2025: ”Den globala handeln växer, men i långsammare takt”

DHL och New York University Stern School of Business årliga studie DHL Trade Atlas förutspår en ökning av den globala handeln trots Trump-tullar, ökade geopolitiska risker och en omstrukturering av de globala handelsmönstren. Även om man konstaterar att tillväxten kan bromsa in något så prognosticerar man att den globala handeln under kommande fem år kommer att växa något mer än under de senaste tio åren. En betydande del av tillväxten under kommande år väntas ske i Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna. 

Läs mer »