”Klimatarbetet i supply chain avgörs av investerarnas tidsperspektiv”

Investerare som prioriterar snabb återbetalningstid är mindre benägna att göra investeringar som ger resultat på medellång- eller lång sikt och det behövs övertygande business case för att få gehör för klimatförbättrande åtgärder i supply chain. Detta framgår bland annat av den aktuella studien; 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey.

Vissa Chief Supply Chain Officers (CSCOs) ser inte klimatförändringarna som en risk och investerar inte i riskidentifiering, modellering och i förbättringsåtgärder. Det visar en aktuell studie från Gartner, 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey. Undersökningen visar att 11 procent av de undersökta företagen inte överhuvudtaget ser klimatförändringar som en framtida risk. Enligt Gartner är det två faktorer som avgör hur mycket företag är beredda att investera för en ökad hållbarhet i sina försörjningsflöden. Den ena faktorn är vilket tidsperspektiv och vilka förväntningar som ägarna har på återbetalningstid på sina investeringar. De investerar som vill ha en snabb återbetalning och därför fokuserar på lönsamhet här och nu, är mindre benägna att göra investeringar som ger resultat på medellång- eller lång sikt. Den andra faktorn som påverkar investeringsviljan i minskad klimatpåverkan är hur pass övertygande business case som ledare i supply chain kan presentera.

För att övertyga företaget att investera i ett mer hållbart klimat rekommenderar Gartner att CSCO:er vidtar följande två åtgärder:

  • Integrera klimatriskerna i det strategiska beslutsfattandet.
  • Visa på kostnaderna för historiska störningar.

Enligt Gartners studie, 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey, har risker som sammanhänger med klimatförändringar ännu inte överhuvudtaget beaktats i beslutsfattandet hos 9 procent av de medverkande företagen. Det gäller enligt rapportförfattarna att skapa medvetenhet hos den högsta ledningen (C-Suite) att det finns en ökande förväntan på att lönsamheten är hållbar från en rad olika intressenter samt en skapa en ökad medvetenhet om de faktiska kostnaderna för historiska störningar som har uppstått.

Fler nyheter

PMI: Fortsatt uppåt i industrin – Sverige sticker ut

Inköpschefsindex (PMI) för industrin ökade i november till 53,8 från 53,2 i oktober och är därmed i tillväxtzonen fjärde månaden i rad. Sedan bottennivån i fjol har indexet stigit med drygt tretton indexenheter och närmar sig dess historiska genomsnitt på 54,3.

Läs mer »