”Klimatarbetet i supply chain avgörs av investerarnas tidsperspektiv”

Investerare som prioriterar snabb återbetalningstid är mindre benägna att göra investeringar som ger resultat på medellång- eller lång sikt och det behövs övertygande business case för att få gehör för klimatförbättrande åtgärder i supply chain. Detta framgår bland annat av den aktuella studien; 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey.

Vissa Chief Supply Chain Officers (CSCOs) ser inte klimatförändringarna som en risk och investerar inte i riskidentifiering, modellering och i förbättringsåtgärder. Det visar en aktuell studie från Gartner, 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey. Undersökningen visar att 11 procent av de undersökta företagen inte överhuvudtaget ser klimatförändringar som en framtida risk. Enligt Gartner är det två faktorer som avgör hur mycket företag är beredda att investera för en ökad hållbarhet i sina försörjningsflöden. Den ena faktorn är vilket tidsperspektiv och vilka förväntningar som ägarna har på återbetalningstid på sina investeringar. De investerar som vill ha en snabb återbetalning och därför fokuserar på lönsamhet här och nu, är mindre benägna att göra investeringar som ger resultat på medellång- eller lång sikt. Den andra faktorn som påverkar investeringsviljan i minskad klimatpåverkan är hur pass övertygande business case som ledare i supply chain kan presentera.

För att övertyga företaget att investera i ett mer hållbart klimat rekommenderar Gartner att CSCO:er vidtar följande två åtgärder:

  • Integrera klimatriskerna i det strategiska beslutsfattandet.
  • Visa på kostnaderna för historiska störningar.

Enligt Gartners studie, 2022 Emerging Priorities in Supply Chain Survey, har risker som sammanhänger med klimatförändringar ännu inte överhuvudtaget beaktats i beslutsfattandet hos 9 procent av de medverkande företagen. Det gäller enligt rapportförfattarna att skapa medvetenhet hos den högsta ledningen (C-Suite) att det finns en ökande förväntan på att lönsamheten är hållbar från en rad olika intressenter samt en skapa en ökad medvetenhet om de faktiska kostnaderna för historiska störningar som har uppstått.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »